vork offset te kort maken?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

bonjour,

nu ben ik bezig een nwe fiets op te bouwen(althans, frame komt binnenkort)
en zit ik beetje te kijken welke kant ik op ga met de offset. nu kan ik de vork die ik voor de nieuwe build monteren, een ZEB ultimate met 44mm offset, maar ik kan ook de CSU van mijn huidige 38mm offset 27,5" vork monteren in de 29er lowers. dit wil dus zeggen dat ik er een 38mm 29er vork van maak.
heeft iemand dit al eens geprobeerd?, en zo ja, wat waren de bevindingen?

groeten Joost
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een kortere offset resulteert in meer trail en, in theorie, stuurt dat wat slomer. Dat gezegd hebbende...mijn Propain is gespecd op 52mm maar werd met een 44mm vork geleverd. Na 2 jaar een andere vork met 51mm offset erin gezet en ik merk er niets van, zelfs op de 1e rit niet.

Maar goed, dat kan ook betekenen dat ik verschrikkelijk gevoelloos ben :winkie:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

TenZNL schreef: zo 21 augustus 2022, 19:25 Een kortere offset resulteert in meer trail en, in theorie, stuurt dat wat slomer. Dat gezegd hebbende...mijn Propain is gespecd op 52mm maar werd met een 44mm vork geleverd. Na 2 jaar een andere vork met 51mm offset erin gezet en ik merk er niets van, zelfs op de 1e rit niet.

Maar goed, dat kan ook betekenen dat ik verschrikkelijk gevoelloos ben :winkie:
ik was ook overgegaan van een 46mm lyrik naar een 38mm ZEB, eerste paar km merkte ik wel wat verschil. maar na een ritje was dat weg. ik verwacht eigenlijk niet dat het veel verschil gaat maken.
uiteindelijk meet ik voordat ik alles omzet wel even de lengte van de binnenpoten op, weet niet 100% zeker of ze even lang zijn
Bird Aeris 9 blurple
BoeFra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 27 oktober 2013, 16:46
Mijn mountainbike: Giant Trance 29

Als je zeker wilt zijn, kun je ook de naloop (trail) narekenen op deze site: http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php. Als je weet hoe de fabrikant van je fietsframe je fiets normaliter uitlevert, kun je berekenen wat het verschil in trail is bij het monteren van je gewenste vork. Hoe lager de berekende waarde van de trail, hoe zenuwachtiger je fiets stuurt. Is ook afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Succes!
Non enim non est
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat ik gewoon eerst zou gaan rijden met de complete 44mm offset vork, omdat je dan niet hoeft te sleutelen :)
Mocht je tijdens het rijden op een of andere manier het gevoel hebben dat het nog wel iets stabieler/rustiger mag kun je altijd nog aan het sleutelen.

Met de geschetste situatie heb ik geen ervaring, wel met het overstappen van een 120mm vork met 51mm offset naar een 130mm met 44mm. Dat voelde ik in het begin wel (vooral op straat...) maar na twee ritten was dat al het nieuwe normaal geworden. Grote kans dat de verschillen marginaal zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

kermit schreef: ma 22 augustus 2022, 09:11 Ik denk dat ik gewoon eerst zou gaan rijden met de complete 44mm offset vork, omdat je dan niet hoeft te sleutelen :)
Mocht je tijdens het rijden op een of andere manier het gevoel hebben dat het nog wel iets stabieler/rustiger mag kun je altijd nog aan het sleutelen.

Met de geschetste situatie heb ik geen ervaring, wel met het overstappen van een 120mm vork met 51mm offset naar een 130mm met 44mm. Dat voelde ik in het begin wel (vooral op straat...) maar na twee ritten was dat al het nieuwe normaal geworden. Grote kans dat de verschillen marginaal zijn.
ombouwen moet toch, airspring omzetten tussen beide vorken
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als het past zou ik het enkel al proberen om het proberen :-q
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5446
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maakt idd allemaal vreselijk weinig verschil, dus doen wat makkelijkst of goedkoopst is, of wat het mooiste staat :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie