Nieuwe remmen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gaston uit L
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 december 2020, 13:06

Hi all,

Ik heb n scott genius met shimano mt420 4 piston brakes en shimano sm-rt30 203 en 180mm remschijven.
Nou ga ik de hele sh*t upgraden en komen over 2 weken bl-m8100 xt levers en br-m8120 4 piston remmen binnen.
Kan ik dat voor nu ff combineren met mijn oude sm-rt30 remschijven of is dat niet zo'n goed idee.
Nieuwe rt-mt800 schijven komen dan later nog wel.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Maakt qua maatvoering niets uit. Waarschijnlijk zijn dat resin pads only schijven en Mr Shimano wil niet hebben dat je die met iets anders combineert. Welke pads gebruik je nu?
Gaston uit L
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 december 2020, 13:06

Heb nu resin pads. Nieuwe remklauwen zijn onderweg met resin pads.
Dus dat zou dan niet zo'n probleem moeten zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef: za 20 augustus 2022, 19:24 Maakt qua maatvoering niets uit. Waarschijnlijk zijn dat resin pads only schijven en Mr Shimano wil niet hebben dat je die met iets anders combineert. Welke pads gebruik je nu?
Shimano wil wel meer niet...


Maar dit onderwerp is jaren geleden al als onzin bestempeld, dus rakel het aub niet iedere keer weer op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gaston uit L
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 december 2020, 13:06

@Lars TB

Gaat mij ook niet echt om de discussie of dit volgens shimano nou wel of niet mag met whatever welke pads je hebt maar meer of ik nu al een gedeelte van mijn rem inrichting mag upgraden of dat ik alles ineens zou moeten upgraden.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik zou alleen voor de nieuwe remschijven beginnen met ook nieuwe remblokken, maar verder denk ik niet echt een groot probleem als alles resin is.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik wil ook helemaal die discussie niet oprakelen. Dat xc rijders die aanbevelingen in de wind slaan en geen verschil merken kan ik mij voorstellen. Maar persoonlijk zou ik geen alpenafdaling met zulke rotors icm metal pads rijden. Staan ook genoeg voorbeelden op diverse fora van kromme rotors na serieuze afdalingen. Ieder zijn ding.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Volgens mij zijn de SM-RT30 gestanste schijven met van die afgeronde kanten van het stansen, dat betekend alleen maar verlies in remoppervlak/ remkracht.
Hoe de duurdere schijven worden gefabriceerd weet ik niet, maar het levert in ieder geval scherpe randen op met een vlak remoppervlak.

Ooit hier ook een bike gehad met die schijven, beroerd remmen, tot ik de XT-schijven van een andere bike er op zette, dat was een wereld van verschil, zowel in kracht als in direkter aangrijpen, die goedkope dingen hebben nooit een fiets weergezien...

Daardoor durf ik haast wel te stellen dat betere schijven misschien wel meer effect hebben dan de keuze voor nagenoeg dezelfde andere klauwen/ hendels, het is echt niet alleen maar het formaat van de schijf, een groot en vlak remoppervlak dat is wat je nodig bent.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 420 heeft 3 vinger remgrepen?
Dan is een 2 vinger remgreep met servowave wel fijner.
De remklauwen maken weinig / geen verschil.
Een Deore setje was ruim voldoende geweest, dan hadden de originele leidingen gepast, makkelijker bij interne geleiding.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gaston uit L
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 december 2020, 13:06

Heb uiteindelijk toch maar besloten de remklauwen te annuleren alleen de xt remhandels samen met xt remschijven en nieuwe remblokken te kopen. Alles afgelopen weekend gemonteerd en gister n rondje brunsummerheide gereden.
Remkracht is wel verbluffend toegenomen en de afstelmogelijkheden van de handels is ook wel echt fijn.

Thx voor het remschijf advies. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk dat je het nog even meldt :-q
Have fun !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie