MTB geschikter maken voor op de weg

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jov4444k
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 augustus 2022, 12:32

kermit schreef: do 11 augustus 2022, 13:13 Die Schwalbe G-One Speed in 2.0 lijkt me een hele goede keuze als snelle wegband (en voor een eenvoudig bospad hoef je daarmee ook niet om te draaien).

Met ongeveer 3 bar erin (voor weggebruik) rolt dat licht en het lijkt me dat je velgen dat wel mogen hebben? Het principe is dat hoe smaller de band hoe minder kracht hij op de velg uitoefent (velgranden naar buiten drukken) op dezelfde druk.

Zijdelingse info, maar ik rijd op Schwalbe G-One Allround banden op een van mijn gravelbikes, in de maat 700x40c (dus krap 40mm breed). Die rijd ik tegen de 4 bar en op straat rolt dat gevoelsmatig al vrijwel net zo licht als een slick in dezelfde maat (die heb ik namelijk op de andere gravelracer :)). De Speed heeft nog minder profiel dus zal zeker niet zwaarder rollen. Ik denk dat je fietsje heerlijk snel gaat voelen op straat!
Bedankt voor je snelle reactie kermit! :-q heb inmiddels de knoop doorgehakt en idd twee Schwalbe G-One Speeds in 2.0 besteld (voor zowel voor als achter dus - dunno of ik, zoals doorgaans voor Schwalbe MTB-banden het geval is, een andere combinatie moest gekozen hebben (i.e. Ray & Ralph, Thunder & Ron), maar da's nu dus te laat :D). Zal nog even duren voor ze geleverd worden want moeilijk beschikbaar (ik heb nog even getwijfeld omdat de 40mm wél makkelijker beschikbaar was dan de 50mm (én iets goedkoper), maar na het (her)lezen van deze thread toch voor de 50mm gegaan). 3 bar mogen de velgen inderdaad hebben en zo blijf ik ook netjes binnen de aanbeveling van Newmen, wat ik toch iets prettiger vind dan er boven gaan (+4 bar) en hopen dat er niets slechts van komt.
Dizer schreef: do 11 augustus 2022, 16:52 Mijn voorkeur was echt de Continental Grand Prix 5000 band, die komt simpelweg zo ontzettend goed uit de reviews maar het volume blijft wel een issue voor een MTB. Ik denk dat je met deze band echt problemen kan gaan krijgen in een bocht.

Daarom ben ik verder gaan kijken en uitgekomen op de Continental Grand Prix Urban 35-622 band, deze band is door Continental als Stads/Tour band op de markt gezet en heeft daarom ook meer volume dan de GP5000.

Ik wil een band met een lage rolweerstand en deze band komt gelukkig erg goed uit de test bij Bicyclerollingresistance. Ik ben er eigenlijk wel over uit dat ik deze band wil gaan uitproberen, het enige wat ik nog moet doen is op de order button klikken :winkie:
https://www.bicyclerollingresistance.co ... prix-urban

Afbeelding
https://www.continental-fietsbanden.nl/ ... ew?id=1671

Ik heb overigens ook naar Michelin Wild run'R band gekeken, die is neergezet als een MTB slick band, ziet er goed uit maar is zwaarder dan de GP Urban band en er zijn daarnaast alleen maar gebruikerreviews beschikbaar. Ik had daar graag wat cijfers van teruggezien.
Benieuwd wat je keuze + ervaring uiteindelijk wordt. Die GP 5000 is op z'n breedst 32, en ik vond 35 voor de Kojak al smal en had dus de issue van de druk; maar ik zie dat jouw wielen 18x622 zijn dus met die smallere velg kun je wellicht die hogere druk wél aan (i.t.t. mij).

Anyway, ik heb ook op die bicyclerollingresistance-site zitten snuisteren; ik twijfelde zelfs over de G-Ones omdat die site ze volledig afbreekt (of toch zeker niet aanraadt). Voor MTB zijn ze dan wel heel erg enthousiast over de Schwalbe Thunder Burt, maar ik kan gewoon niet snappen hoe zo'n bredere MTB-band met noppen én hoekige buitennoppen beter kan bollen dan een smallere gravelband met minder profiel :~ maar dat ligt mogelijks aan mij en misschien moet ik de "wetenschap" (lees: de testen op die site) meer naar waarde schatten.

Heb ook de Continental Speed King II RaceSport gecheckt gezien die als beste uit hun testen kwam, maar ik "kan" de nodige druk niet op m'n velg stoppen + heb heel vaak gelezen dat die snel lek is.

Ik wil maar zeggen: de G-Ones worden op die site afgekraakt maar op het net zijn heel veel mensen wel enthousiast...we zullen zien :-D

Veel succes!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik neem die site met een grote korrel zout, een trommel is nog steeds geen asfalt en al helemaal geen bospad...
Bovendien moet je je afvragen hoe groot verschillen moeten zijn om ze in de praktijk te voelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: do 11 augustus 2022, 20:51Ik neem die site met een grote korrel zout, een trommel is nog steeds geen asfalt en al helemaal geen bospad...
Ik niet, die trommel is een prima manier om de inherente rolweerstand van banden te meten, én te vergelijken.

Daarbij is het uiteraard wel goed om in het achterhoofd te houden, dat in de echte wereld bijzonder weinig over trommels gefietst wordt.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat de resultaten van de meting op de trommel beter met asfalt overeenkomen dan met een MTB trail.
Dus in dit geval kan je die site gerust raadplegen.
Blijft het probleem dat sommige fabrikanten van 1 type tig verschillende uitvoeringen hebben, en ook nog eens regelmatig de specs en/of de naam wijzigen.
En het produceren is geen rocket science, dus gebeurt in lage lonen landen en ook wel eens met "de natte vinger".
Dus is de geteste band dezelfde als die jij koopt?
Het blijft een momentopname.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik rijd regelmatig met de MTB op de weg. Vroeger deed ik niet anders, doordeweeks op de weg en in het weekend in het terrein.

Verzet heb ik nooit aangepast, toen met 3x9 nu met 1x12.
Wel heb ik een extra wielset.

Nu rijd ik met een 11/28 11 speed cassette op een eagle 12sp op de weg. Dat gaat prima.
Qua banden rij en reed ik al tijd met een lichte terreinband. Dus rara, michelin XCR dry en nu met een pirelli H.
(je versleten banden oprijden op de weg is ook prima)

Ook wel een echt slicks geprobeerd, maar dat vond ik nooit fijn en smallere banden zien er niet uit is mijn mening.
De snelheidspenalty is echt nihil. Ik heb een keer 40 ritjes met de racer en MTB naast elkaar gelegd en het verschil was slecht 7 tot 8 procent met een 26, met een 29 ga je naar rond de 6% op de weg. En ik heb geen hele slechte wegfiets 8) .
Bij mij komt dat neer op een verschil van 1,5 tot 2km/h gemiddeld.

Bandenspanning rij dik tussen de 2.5 en 3 bar. Nooit problemen gehad met geen enkele velg, nu niet met Carbon en ook niet met licht ztr olympic velgen, wie kent ze nog :-)

Ik doe eigenlijk verder niets, vork lock is meestal, meer niet.
Mijn pekel fiets, oude MTB, enige wat ik daar heb is een langere stuurpen en een stuur van 66cm.
Maar op mijn goede MTB verander ik daar niets aan voor op de weg.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Cube-Elite schreef: ma 15 augustus 2022, 08:13 De snelheidspenalty is echt nihil. Ik heb een keer 40 ritjes met de racer en MTB naast elkaar gelegd en het verschil was slecht 7 tot 8 procent met een 26, met een 29 ga je naar rond de 6% op de weg. En ik heb geen hele slechte wegfiets 8) .
Bij mij komt dat neer op een verschil van 1,5 tot 2km/h gemiddeld.
Waren dat korte ritjes? Je hebt er niet toevallig vermogensdata bij?

Ik ben geneigd te zeggen dat je aërodynamische voordeel op een racefiets veel groter kan (moet) zijn
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou dat snelheidsverschil oninteressant vinden, behalve als je met een groep mee moet. De rijervaring lijkt mij belangrijker, met andere woorden: gewoon het type fiets nemen waar je het prettigst op rijdt :)

Voor mij is dat op straat absoluut een fiets met race/gravelstuur, ik zit daar vele malen comfortabeler op dan op een fiets met mtb-stuur. Dit niet alleen door het stuur overigens, maar ook door de geometrie van een dropbar fiets: de bovenbuis is daar korter van bij vergelijkbare framematen.

Als je om wat voor reden dan ook met je mtb wegritten gaat maken kun je nog kiezen hoeveel moeite je wilt doen qua aanpassingen. Vroeger, toen ik nog jong en sterk(er) was heb ik ook weleens >150km wegritten op m'n mountainbike gedaan. De enige aanpassing was toen meer druk in de banden :D

Ik zag in sys dat Trekrules forse afstanden met zijn Pole gedaan heeft, niet echt een fiets die als eerste in je opkomt als je 200km voor de boeg hebt. Maar zo zie je maar, (bijna) alles kan...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Cube-Elite schreef: ma 15 augustus 2022, 08:13 [...]
Ook wel een echt slicks geprobeerd, maar dat vond ik nooit fijn en smallere banden zien er niet uit is mijn mening.
De snelheidspenalty is echt nihil. Ik heb een keer 40 ritjes met de racer en MTB naast elkaar gelegd en het verschil was slecht 7 tot 8 procent met een 26, met een 29 ga je naar rond de 6% op de weg. En ik heb geen hele slechte wegfiets 8) .
Bij mij komt dat neer op een verschil van 1,5 tot 2km/h gemiddeld.
Meet jij werkelijk een dusdanig klein verschil? Ik tel al 2 a 3 km/h verschil met gelijk vermogen tussen mijn woon-werk fiets (endurance racer met rugzak) en mijn racebak. De mountainbike (trailfully) doet het nog wel wat slechter, maar daar zitten ook gewone mtb banden (barzo) op en is de houding qua aerodynamica uiteraard dramatisch. Helaas heb ik daar geen vermogensmeter op. Dus dat is wat moeilijk te kwantificeren.

Hoe ben je zelf gebouwd? Gezien de bestuurder aerodynamisch het grootste probleem is :bier: :winkie:
Met 62kg bij 175cm is de houding voor mij nogal belangrijk om vooruit te komen :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn idee: koop een voordelige 2e hands racefiets en verkoop je mtb. Zeker als je uiteindelijk toch een ( goede/dure) racefiets wilt kopen, zal je mtb nooit een vergelijkbare wegfiets worden. Zeker kun je hem aanpassen en kun je er iets moois en goeds van maken voor op asfalt.....maar dat kost uiteindelijk ook geld en het is en wordt nooit een racefiets kwa weggedrag, zitpositie e.d.
Voor wat je mtb opbrengt plus extra onderdelen koop je vast ergens een redelijke 2e hands racer met velgremmen en bv 2x9 of 2x10 en kun je zelf ervaren wat je volgende racefiets (endurance, aero, gravel?) zou moeten worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

StephanR schreef: ma 15 augustus 2022, 11:47
Cube-Elite schreef: ma 15 augustus 2022, 08:13 [...]
Ook wel een echt slicks geprobeerd, maar dat vond ik nooit fijn en smallere banden zien er niet uit is mijn mening.
De snelheidspenalty is echt nihil. Ik heb een keer 40 ritjes met de racer en MTB naast elkaar gelegd en het verschil was slecht 7 tot 8 procent met een 26, met een 29 ga je naar rond de 6% op de weg. En ik heb geen hele slechte wegfiets 8) .
Bij mij komt dat neer op een verschil van 1,5 tot 2km/h gemiddeld.
Meet jij werkelijk een dusdanig klein verschil? Ik tel al 2 a 3 km/h verschil met gelijk vermogen tussen mijn woon-werk fiets (endurance racer met rugzak) en mijn racebak. De mountainbike (trailfully) doet het nog wel wat slechter, maar daar zitten ook gewone mtb banden (barzo) op en is de houding qua aerodynamica uiteraard dramatisch. Helaas heb ik daar geen vermogensmeter op. Dus dat is wat moeilijk te kwantificeren.

Hoe ben je zelf gebouwd? Gezien de bestuurder aerodynamisch het grootste probleem is :bier: :winkie:
Met 62kg bij 175cm is de houding voor mij nogal belangrijk om vooruit te komen :-q
Misschien als je op de mtb het stuur laag hebt staan en met inner barends of een ligstuurtje rijdt? Als je laag en smal genoeg zit kan het wellicht nog best snel gaan.

En het maakt ook nog uit hoe snel je fietst, hoe trager je fietst hoe minder invloed de luchtweerstand heeft ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zit vrij aero op de MTB. Bij bv de BBC's die ik reed viel het me altijd op dat ik mensen echt zoek reed op de weg die ik in een klim net kom bijhouden. Dat zal ook met explosiviteit gewicht etc te maken hebben. Maar het was altijd.

Dit is de laatste keer geweest dat ik vlak na elkaar in vrijwel gelijke omstandigheden MTB en Race heb gefietst. 2015 het gaat hard (met de jaren bedoel ik). Beide zonder PM. Als ik nu naar mijn snelheid kijk met dit soort gemiddelde zal het rond de 220 a 230 hebben gezeten.

Race
https://www.strava.com/activities/396056814

MTB
https://www.strava.com/activities/401159321
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MonkeyRider schreef: ma 15 augustus 2022, 11:59 Mijn idee: koop een voordelige 2e hands racefiets en verkoop je mtb. Zeker als je uiteindelijk toch een ( goede/dure) racefiets wilt kopen...
Dat is een bommetje onder het topic, maar geen slecht idee.

Misschien iets anders als jouw situatie, maar zelf ooit begonnen met een MTB als woonwerkfiets.
Dat ging van MTB met versnellingen en voorvering (wel op brede slicks) naar een starre singlespeed MTB.
Want je komt er achter dat bij dagelijks gebruik en weinig onderhoud dat fancy MTB spul best veel te lijden heeft.
En als je overwegend in de stad rijdt, dan kan je gerust zonder versnellingen. Op de lange buitenwegen is het wel fijn om te kunnen schakelen.
Wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Uiteindelijk overgestapt naar een racefiets.
2e hands met stalen frame, en die werd op dezelfde manier versimpeld.
Daar echt jaren mee op en neer gereden met belachelijk weinig problemen en onkosten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Cube-Elite schreef: ma 15 augustus 2022, 13:38 Ik zit vrij aero op de MTB. Bij bv de BBC's die ik reed viel het me altijd op dat ik mensen echt zoek reed op de weg die ik in een klim net kom bijhouden. Dat zal ook met explosiviteit gewicht etc te maken hebben. Maar het was altijd.

Dit is de laatste keer geweest dat ik vlak na elkaar in vrijwel gelijke omstandigheden MTB en Race heb gefietst. 2015 het gaat hard (met de jaren bedoel ik). Beide zonder PM. Als ik nu naar mijn snelheid kijk met dit soort gemiddelde zal het rond de 220 a 230 hebben gezeten.

Race
https://www.strava.com/activities/396056814

MTB
https://www.strava.com/activities/401159321
Grappig inderdaad hoe dicht dit bij elkaar zit! Nooit gedacht als ik puur naar mijn eigen cijfertjes kijk... Jouw profielfoto geeft ook al iets weg van de aero houding op de mtb. Klaarblijkelijk ben ik ongeveer zo aero als een flatgebouw op de mountainbike :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik kan de strava gegevens niet zien zonder in te loggen maar hoe dan ook hoeft het niet zoveel te zeggen, de vraag is hoe snel je wilt/kunt. Als je op de weg met een hoger tempo wilt fietsen zal dit op racefiets makkelijker en sneller gaan dan op een (al dan niet) aangepaste mtb. Wil je gewoon ontspannen toeren (niets mis mee, overigens) dan zal het verschil een stuk minder groot zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 augustus 2022, 14:12
MonkeyRider schreef: ma 15 augustus 2022, 11:59 Mijn idee: koop een voordelige 2e hands racefiets en verkoop je mtb. Zeker als je uiteindelijk toch een ( goede/dure) racefiets wilt kopen...
Dat is een bommetje onder het topic, maar geen slecht idee.

Misschien iets anders als jouw situatie, maar zelf ooit begonnen met een MTB als woonwerkfiets.
Dat ging van MTB met versnellingen en voorvering (wel op brede slicks) naar een starre singlespeed MTB.
Want je komt er achter dat bij dagelijks gebruik en weinig onderhoud dat fancy MTB spul best veel te lijden heeft.
En als je overwegend in de stad rijdt, dan kan je gerust zonder versnellingen. Op de lange buitenwegen is het wel fijn om te kunnen schakelen.
Wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Uiteindelijk overgestapt naar een racefiets.
2e hands met stalen frame, en die werd op dezelfde manier versimpeld.
Daar echt jaren mee op en neer gereden met belachelijk weinig problemen en onkosten.
Hier wat inspiratie:
https://www.santafixie.com/bicicletas/c ... fixie.html
De echte liefhebber bouwt dit natuurlijk zelf, met een oude stalen racefiets van MP als basis.
Je hebt een stalen frame nodig met Campa style dropouts, anders krijg je de ketting niet strak zonder hulp van de derailleur.
Achterwiel wordt ontdaan van versnellingen, misschien een naaf met coaster brake er in?
Dan de dikste racefiets bandjes die je kunt vinden.
Krom stuur of recht stuur?
Leef je uit.
Als je een beetje oplet bouw je een heel betrouwbare low maintenance fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie