MTB geschikter maken voor op de weg

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dizer schreef: ma 8 augustus 2022, 22:54 Ga ik nog verschil merken tussen een 32mm of een 50mm band?
Er is voor 32mm veel meer keus dan 50mm, 50mm staat denk ik wel weer mooier op een mtb.
Beetje comfort.

Maar dat moet je ook gaan afzetten tegen de luchtdruk die je rijdt. Te laag op de weg bij een wat hogere snelheid (die je al snel gaat halen) geeft je zo'n wiebelende fiets als Amerikaanse auto waar je zeeziek in kan worden :wink:
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Dizer schreef: ma 8 augustus 2022, 22:54 Ga ik nog verschil merken tussen een 32mm of een 50mm band?
Er is voor 32mm veel meer keus dan 50mm, 50mm staat denk ik wel weer mooier op een mtb.
Het aanbod is idd minder maar zou toch echt voor minimaal een 50mm band gaan.
Minder staat gewoon echt echt heel lullig op een mtb.

Hier een voorbeeld van mijn eerste streetracer.

Storck Rebel Carbon met 26x1.5 banden. Echt geen gezicht

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Big Apple van gijsje is 50mm, want 2inch.
Op glad asfalt rollen smallere banden met hoge druk beter, op klinkertjes en slechte fietspaden rollen de bredere banden met lagere druk beter.
Tenzij je alleen/hoofdzakelijk over nieuw glad asfalt rijdt zijn de bredere banden beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2162
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op de stadsfiets van mijn vrouw heb ik een tijdje geleden een 60 mm supermoto ( met een heel dikke laag lekbescherming) opgelegd. Die heb ik intussen weer vervangen door een 50 mm big Apple . Ze kwam niet vooruit met die dingen.Ze was eerst 5 seconden bezig de band te bewegen voordat de fiets dat doet.

M.a.w. kijk ook naar de massa van de banden. Overigens in 35 mm is er ook nog keuze, zoals deze:
Afbeelding
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Willem Altes schreef: di 9 augustus 2022, 00:06 Op de stadsfiets van mijn vrouw heb ik een tijdje geleden een 60 mm supermoto ( met een heel dikke laag lekbescherming) opgelegd. Die heb ik intussen weer vervangen door een 50 mm big Apple . Ze kwam niet vooruit met die dingen.Ze was eerst 5 seconden bezig de band te bewegen voordat de fiets dat doet.

M.a.w. kijk ook naar de massa van de banden. Overigens in 35 mm is er ook nog keuze, zoals deze:
Afbeelding
De super moto's die tegenwoordig op de markt zijn, zijn volgens mij bedoelt voor e-bikes en wegen geloof ik meer dan 1 kilo het stuk.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat je vooral merkt dat een 32mm bandje sneller aanvoelt/optrekt dan een 50mm band, uiteraard vanwege het verschil in gewicht. Als het eenmaal rolt gaat het ook met die brede banden lekker licht. En als ik naar mijn eigen ritten kijk is dat toch verreweg het grootste deel van de tijd een redelijk constante snelheid aanhouden, waarmee het voordeel van hele lichte banden voor een groot deel wegvalt.

Maar er zit ergens een grens, ik heb ook ooit 2.3 Big Apples gehad en die waren zo zwaar dat de fiets echt log ging aanvoelen. Dat was toen een soort van eenvoudiger versie van de Supermoto, met stalen hieldraden en een zwaarder/stugger karkas (daardoor wel uiterst lekbestendig). De huidige Supermoto is inderdaad ook veel zwaarder dan het vorige model.

Bredere banden rijd je weliswaar op lagere druk, maar wat ik al zei: drie bar in een 2.3 band is echt hard, terwijl drie bar in een 23mm bandje gevaarlijk zacht is. Iemand die wat van natuurkunde weet kan je wel uitleggen hoe dat precies werkt, ik niet. Ik weet alleen dat het zo is ;-)

Wat je uiteindelijk kiest hangt ervan af wat jij zelf het belangrijkst vindt. Breed oogt beter, is wat comfortabeler, je bracket blijft op hoogte, je loopt niet snel vast als je ook eens een onverhard pad tegenkomt. Smal voelt vooral lichtvoetiger maar heeft naar mijn idee verder niet veel voordelen.
Maar tussen 23mm en 2.3 valt er nog best wat te kiezen... rond de 2.0 heb je misschien wel het optimum te pakken. Voor een 26" fiets vond ik de 2.0 Schwalbe Kojak wel een fijn wegbandje, voelde nagenoeg even snel als een raceband maar zag er een stuk beter uit. Is er helaas niet in 29" voorzover ik weet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 augustus 2022, 23:40 Die Big Apple van gijsje is 50mm, want 2inch.
Op glad asfalt rollen smallere banden met hoge druk beter, op klinkertjes en slechte fietspaden rollen de bredere banden met lagere druk beter.
Tenzij je alleen/hoofdzakelijk over nieuw glad asfalt rijdt zijn de bredere banden beter.
Helemaal mee eens.
En dan durf ik te zeggen dat het ook nog eens zo is dat het verschil met smalle banden op asfalt echt te verwaarlozen is.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ik was er eigenlijk al bijna over uit om te gaan voor de Continental Grand Prix 5000 banden in de maat 622x32mm. De reviews zijn zo ontzettend goed, lage rolweerstand, weinig kans op lekrijden etc. 32mm oogt wellicht wel smal op een MTB en ik vrees dat ik in de bochten goed moet gaan opletten.

De 50mm banden lijken al snel richting de categorie stadsfietsen en tourfietsen te gaan, dat is toch iets wat niet mijn intentie is.

Deze site geeft hier ook wel een mooi overzicht voor:
https://www.bicyclerollingresistance.co ... erby=rr120
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1739
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Dizer schreef: ma 8 augustus 2022, 14:53 Die innerbarends is ook wel een goede tip, heeft hier iemand ervaring mee? Ik ben uitgekomen op 3 innerbarends, ik denk dat de ErgoMyRide en SQLab 411 beide de beste keuze zijn, maarja welke..
Ik heb die Spirgrips geprobeerd. Fijne vorm, erg prettig om af en toe je handen/polsen een andere positie te kunnen geven.

Heb je overigens de Surly Corner bar bekeken? Dat zou mijn keuze zijn als ik een MTB zou gaan ombouwen naar asfaltfiets.

streetracer schreef: ma 8 augustus 2022, 23:21
Het aanbod is idd minder maar zou toch echt voor minimaal een 50mm band gaan.
Minder staat gewoon echt echt heel lullig op een mtb.

Hier een voorbeeld van mijn eerste streetracer.

Storck Rebel Carbon met 26x1.5 banden. Echt geen gezicht

Afbeelding
Die fiets zag er met 26x2.0 Kojaks al wat beter uit. Ik denk dat ik nu Continental Speedkings zou kiezen, in de breedste uitvoering.
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Qprs schreef: di 9 augustus 2022, 11:29 Heb je overigens de Surly Corner bar bekeken? Dat zou mijn keuze zijn als ik een MTB zou gaan ombouwen naar asfaltfiets.
Afbeelding

Op een paar details (onder andere een andere stem, Vittoria Tattoo Light 2.35 banden) na staat mijn Inbred er weer zo bij. Houd er wel rekening mee dat je zitpositie wel veranderd, in de 'drops' kom je wel een heel stuk lager te zitten. Ik heb het nu opgelost door een kortere stem met +6 graden (ipv -6 graden) te plaatsen.

Overigens is de Corner Bar slecht verkrijgbaar op het moment, ik geloof dat ik een van de laatsten bij justpedal te pakken had.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik heb deze bar ends op m'n all-day bike. Meerdere posities van de hand mogelijk. Bij wind tegen is de verre positie erg prettig! In jouw geval bij hogere snelheid voor minder weerstand.

Afbeelding
Jov4444k
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 11 augustus 2022, 12:32

Sorry TS, mag ik even aanhaken bij dit onderwerp? Ik ben namelijk met exact dezelfde oefening bezig, en i.p.v. een nieuw topic te starten wil ik hier graag even m’n vraag stellen als dat OK is.

Ik ben namelijk zelf óók op zoek naar een goede wegband voor de 29” MTB. Na m'n initiële research (ik was (ben) helaas nogal een noob wat velgbreedte, bandbreedte, ETRTO, etc. betreft, maar heb al veel bijgeleerd inmiddels) tot de volgende conclusie gekomen:
  • pure "slicks" zonder enig profiel en met dezelfde breedte als m'n huidige banden (2.25 inch) vind ik niet
  • ik dacht dus dat ik m'n band had gevonden (ook al zou het er misschien nogal gek uit zien, maar ik vond dat op zich niet zo erg), en ook op Mantel waren er veel kopers die als review hebben achtergelaten dat ze de band nét voor dat doeleinde hebben gekocht (als band voor bvb. woon-werkverkeer met een 29er - zie https://www.mantel.com/be/reviews/schwa ... -draadband)
Échter, volgens Newmen (velg) mag er voor de combinatie 35mm band / 25mm velg maximum 3,5 bar op de band (https://www.newmen-components.de/cms_cl ... 588537d33b). Volgens Schwalbe moet de Kojak 4.00 - 6.50 Bar hebben (https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/kojak). Dus nu snap ik het opnieuw niet meer...heb ik dan gewoon velgen op m’n MTB die zo'n band niet aankunnen, en hebben al die kopers van de Kojak op Mantel gewoon andere velgen; of hebben zij zich die max. bar gewoon niet aangetrokken; of is mijn redenering gewoon compleet fout?...

Smallere banden hogere druk, bredere banden lagere druk – bijgevolg was ik daarna aan het kijken naar de Schwalbe Hurricane, omdat die gewoon wél in 57-622 (29 x 2.25) beschikbaar zijn, met een bandenspanning van 2.00 - 4.00 Bar wat dus overeenkomt met wat Newmen voorschrijft + wat de huidige Schwalbe banden (Racing Ray/Ralph) die er reeds op liggen ook kunnen hebben. Is dit dan de betere way to go: gewoon bij dezelfde bandbreedte blijven en die "smallere" banden links laten liggen? Elders werd ik gezegd dat 57mm voor de weg overkill is (het lukt natuurlijk wel, nu ook met de huidige banden) + dat ik die Kojaks 1.35 gewoon wél mocht oppompen tot 4 bar op mijn velg (ook al zegt Newmen van niet). Na het doornemen van alle interessante info in dit topic tot de constatatie gekomen (cfr. bericht kermit) dat het optimum dan mss gewoon 50mm zou zijn voor mijn doeleinde? Volgens tabel Newmen kan ik dan max. 3.0 bar op de band stoppen + ik kan normaal gezien ook m’n bestaande binnenband verder gebruiken?

Heb enkele Continental banden die hier werden aangeraden (Speedking, Contact Speed) opgezocht, en volgens Continental moet er 4,48 tot 6 bar op – wat opnieuw niet “mag” volgens de velg. Speedking lijkt mij ook wat meer profiel te hebben langs de zijkant, en weet niet of ik dit op zich zoek.

Bij de Schwalbes (G-One Speed, Super Moto, Big Apple, allemaal 50mm) varieert het van 2.00 tot 4.00 (G-One) en 5.00 (SM/BA) Bar – in lijn met de aanbeveling van Newmen dus. Ik werd elders al aangeraden naar strandbanden zoals de Super Motos te kijken, en ik las op dit forum een gelijkaardig topic uit 2016, en daar leken ze aan te geven dat de Big Apples zwaarder/logger waren dan de Super Motos. Echter, als ik nu de website van Schwalbe check, dan wegen de Super Motos bijna 1kg per stuk? Wellicht is dit dus geëvolueerd (richting e-bikes?) in tussentijd?

O.b.v. alle bovenstaande (optimum breedte 50mm, druk mogelijk volgens velg, gewicht van de band) gaan voor de Schwalbe G-One Speed Evolution 50-622 / 28 x 2.00? (met hoeveel bar dan best binnen die range 2-4? Ik weeg 74 kg).

Of toch nog een andere optie?

Sorry voor de lange post...alvast bedankt voor jullie reactie!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die Schwalbe G-One Speed in 2.0 lijkt me een hele goede keuze als snelle wegband (en voor een eenvoudig bospad hoef je daarmee ook niet om te draaien).

Met ongeveer 3 bar erin (voor weggebruik) rolt dat licht en het lijkt me dat je velgen dat wel mogen hebben? Het principe is dat hoe smaller de band hoe minder kracht hij op de velg uitoefent (velgranden naar buiten drukken) op dezelfde druk.

Zijdelingse info, maar ik rijd op Schwalbe G-One Allround banden op een van mijn gravelbikes, in de maat 700x40c (dus krap 40mm breed). Die rijd ik tegen de 4 bar en op straat rolt dat gevoelsmatig al vrijwel net zo licht als een slick in dezelfde maat (die heb ik namelijk op de andere gravelracer :)). De Speed heeft nog minder profiel dus zal zeker niet zwaarder rollen. Ik denk dat je fietsje heerlijk snel gaat voelen op straat!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Mijn voorkeur was echt de Continental Grand Prix 5000 band, die komt simpelweg zo ontzettend goed uit de reviews maar het volume blijft wel een issue voor een MTB. Ik denk dat je met deze band echt problemen kan gaan krijgen in een bocht.

Daarom ben ik verder gaan kijken en uitgekomen op de Continental Grand Prix Urban 35-622 band, deze band is door Continental als Stads/Tour band op de markt gezet en heeft daarom ook meer volume dan de GP5000.

Ik wil een band met een lage rolweerstand en deze band komt gelukkig erg goed uit de test bij Bicyclerollingresistance. Ik ben er eigenlijk wel over uit dat ik deze band wil gaan uitproberen, het enige wat ik nog moet doen is op de order button klikken :winkie:
https://www.bicyclerollingresistance.co ... prix-urban

Afbeelding
https://www.continental-fietsbanden.nl/ ... ew?id=1671

Ik heb overigens ook naar Michelin Wild run'R band gekeken, die is neergezet als een MTB slick band, ziet er goed uit maar is zwaarder dan de GP Urban band en er zijn daarnaast alleen maar gebruikerreviews beschikbaar. Ik had daar graag wat cijfers van teruggezien.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

28" hybride/sportfiets, 29" MTB en 700c racefiets zijn dezelfde maat velg (diameter, niet breedte).
Lekker verwarrend, maar daar biedt de ETRTO uitkomst, 622 moet je hebben.
Het andere getal is de breedte van de band of de velg in mm.

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie