Sorry TS, mag ik even aanhaken bij dit onderwerp? Ik ben namelijk met exact dezelfde oefening bezig, en i.p.v. een nieuw topic te starten wil ik hier graag even m’n vraag stellen als dat OK is.
Ik ben namelijk zelf óók op zoek naar een goede wegband voor de 29” MTB. Na m'n initiële research (ik was (ben) helaas nogal een noob wat velgbreedte, bandbreedte, ETRTO, etc. betreft, maar heb al veel bijgeleerd inmiddels) tot de volgende conclusie gekomen:
- pure "slicks" zonder enig profiel en met dezelfde breedte als m'n huidige banden (2.25 inch) vind ik niet
- ik dacht dus dat ik m'n band had gevonden (ook al zou het er misschien nogal gek uit zien, maar ik vond dat op zich niet zo erg), en ook op Mantel waren er veel kopers die als review hebben achtergelaten dat ze de band nét voor dat doeleinde hebben gekocht (als band voor bvb. woon-werkverkeer met een 29er - zie https://www.mantel.com/be/reviews/schwa ... -draadband)
Échter, volgens Newmen (velg) mag er voor de combinatie 35mm band / 25mm velg maximum 3,5 bar op de band (
https://www.newmen-components.de/cms_cl ... 588537d33b). Volgens Schwalbe moet de Kojak 4.00 - 6.50 Bar hebben (
https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/kojak). Dus nu snap ik het opnieuw niet meer...heb ik dan gewoon velgen op m’n MTB die zo'n band niet aankunnen, en hebben al die kopers van de Kojak op Mantel gewoon andere velgen; of hebben zij zich die max. bar gewoon niet aangetrokken; of is mijn redenering gewoon compleet fout?...
Smallere banden hogere druk, bredere banden lagere druk – bijgevolg was ik daarna aan het kijken naar de
Schwalbe Hurricane, omdat die gewoon wél in 57-622 (29 x 2.25) beschikbaar zijn, met een bandenspanning van 2.00 - 4.00 Bar wat dus overeenkomt met wat Newmen voorschrijft + wat de huidige Schwalbe banden (Racing Ray/Ralph) die er reeds op liggen ook kunnen hebben. Is dit dan de betere way to go: gewoon bij dezelfde bandbreedte blijven en die "smallere" banden links laten liggen? Elders werd ik gezegd dat 57mm voor de weg overkill is (het lukt natuurlijk wel, nu ook met de huidige banden) + dat ik die Kojaks 1.35 gewoon wél mocht oppompen tot 4 bar op mijn velg (ook al zegt Newmen van niet). Na het doornemen van alle interessante info in dit topic tot de constatatie gekomen (cfr. bericht kermit) dat het optimum dan mss gewoon 50mm zou zijn voor mijn doeleinde? Volgens tabel Newmen kan ik dan max. 3.0 bar op de band stoppen + ik kan normaal gezien ook m’n bestaande binnenband verder gebruiken?
Heb enkele
Continental banden die hier werden aangeraden (Speedking, Contact Speed) opgezocht, en volgens Continental moet er 4,48 tot 6 bar op – wat opnieuw niet “
mag” volgens de velg. Speedking lijkt mij ook wat meer profiel te hebben langs de zijkant, en weet niet of ik dit op zich zoek.
Bij de Schwalbes (
G-One Speed, Super Moto, Big Apple, allemaal 50mm) varieert het van 2.00 tot 4.00 (G-One) en 5.00 (SM/BA) Bar – in lijn met de aanbeveling van Newmen dus. Ik werd elders al aangeraden naar strandbanden zoals de Super Motos te kijken, en ik las op dit forum een gelijkaardig topic uit 2016, en daar leken ze aan te geven dat de Big Apples zwaarder/logger waren dan de Super Motos. Echter, als ik nu de website van Schwalbe check, dan wegen de Super Motos bijna 1kg per stuk? Wellicht is dit dus geëvolueerd (richting e-bikes?) in tussentijd?
O.b.v. alle bovenstaande (optimum breedte 50mm, druk mogelijk volgens velg, gewicht van de band) gaan voor de Schwalbe G-One Speed Evolution 50-622 / 28 x 2.00? (met hoeveel bar dan best binnen die range 2-4? Ik weeg 74 kg).
Of toch nog een andere optie?
Sorry voor de lange post...alvast bedankt voor jullie reactie!