MTB geschikter maken voor op de weg

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Nu de MTB paden behoorlijk droog zijn geworden wil ik mijn oude Grand Canyon 2013 geschikter maken voor op de weg, op de weg fietsen trekt mij tegenwoordig meer dan een droog bos en deze fiets gebruik ik anders toch niet meer. De aankoop van een racefiets wil ik nog even uitstellen.

De Canyon is uitgerust met Mavic 18x622 wielen, daar zou dus een band op kunnen met een breedte tussen de 22mm en 54mm. Een racefiets band op deze wielen lijkt mij ergens geen goed idee, omdat ik dan waarschijnlijk te snel met mijn trappers tegen de grond ga komen en op een nat wegdek fietsen dan geen goed idee meer is.

Nu ben ik uitgekomen op de: Maxxis torch 29x2.10 exception silkworm mpc 120 folding band. Profiel lijkt wel aardig geschikt voor op de weg.

Heeft er iemand nog meer tips? De bedoeling voor nu is dat de Grand Cancyon comfortabeler en sneller op de weg gaat worden, totdat ik er definitief over uit ben welke racefiets ik wil gaan kopen.

https://www.maxxis.com/us/tire/torch/
Afbeelding
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Dit ziet er uit als een band voor een dirtjumper of iets dergelijks. Denk dat dat heel snel slijt op asfalt.

Je zou kunnen kijken naar iets als een Schwalbe G-One speed Evolution in 50 mm
mantel.com/schwalbe-g-one-speed-gravelband&spec[]=1706
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt even kijken naar wat Maxxis over de compound zegt, als die niet boterzacht is lijkt me dat best een geschikt bandje voor je doel. Maar de meeste banden met een (nagenoeg) glad middengedeelte zullen aardig voldoen, ook iets als bijvoorbeeld een Schwalbe Hurricane. Door de zijnoppen ook nog geschikt voor een stukje onverhard, op de weg misschien ietsje sneller aan de grens in een bocht (maar dat weet ik niet uit eigen ervaring).
Maar bijvoorbeeld een Conti Raceking rolt ook goed (op voldoende druk) door die kleine en egaal verdeelde nopjes.

In principe past een bredere band ook wel (als je frame ruim genoeg is), maar op die smalle velgen moet je ze dan wel erg hard opgepompt houden. Ik heb ooit Supermoto's (2.3) op dergelijke velgen gereden en dat ging aardig zolang ik ze op 3 bar hield, maar vanaf ongeveer 2.5 bar ging dat erg wringen in bochten. Daar moest je echt rekening mee houden.

Licht rollen op straat vraagt iig om een redelijk hoge druk, wel rekening houden met de breedte van de band: hoe breder hoe minder hoog de druk hoeft te zijn. Een 2.3 Supermoto op 3 bar is keihard, een 23mm racebandje op 3 bar is vragen om stootlekken.
Van sommige velgen bestaat een tabel met maximale bandendruk bij een bepaalde breedte, bijvoorbeeld van DT Swiss. Geeft een indicatie, pomp je een 2.3 band tot zes bar loop je een serieuze kans op een band die eraf klapt of een velg die openbarst.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10819
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je kunt gewoon slicks kiezen. Racefietsbanden hebben ook een glad loopvlak.
Denk eens aan Continental Contact Speed in bijv 37mm. Nadeel daarvan is dat ze goedkoop zijn en je maar weinig geld weggooit als het niet bevalt. :-q
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Conti Speed King. Ik ben een groot fan.
Alien schreef: zo 10 januari 2021, 16:43Speed King is ook een aanrader. Smallere banden kies je vooral vanwege het aerodynamisch voordeel, maar op een MTB zul je daar waarschijnlijk niet veel van merken.
Vorsprung durch Pedantik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2608
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Denk ook nog aan:
- Een ander verzet/groter voorblad, en een cassette met kleinere stapjes.
- Een diepere zit door slammed stem, minder spacers of een stuur met minder rise.
- De voorvork maximaal dempen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

☝🏻🧐👍🏻

Goeie tips. Denk ook aan (inner) barends, bijvoorbeeld. Een MTB-stuur gaat op de weg bijzonder snel vervelen, is mijn ervaring.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Mbt dit onderwerp natuurlijk de ervaringsdeskundige :winkie:

Maar mijn advies.
- Vaste voorvork. Bespaar je toch al gauw een kilo mee en waarom nog vering als je op de weg rijdt.
- Dikke slicks. Voor de looks zou ik toch voor minimaal 2.0 breed gaat met een max van 2.35 zolang je idd zoals Kermit aangeeft er minimaal 3 bar ingooit. Denk aan banden als Vittoria Tattoo light 26x2.3, Schwalbe Super Moto's 26x2.35, Continental Contact Sport 26x2.0 of Maxxis DTH 26x2.15
En anders een goed semi-slick

En natuurlijk een mooie SYS aanmaken!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

*@streetracer, heb jij toevallig een foto van jouw MTB streetracer? :D

Bedankt voor de tips!
De Continental Contact Speed banden zijn wel heel goedkoop inderdaad, proberen waard.
Ik heb overigens vorig jaar een keer 2.25" banden geprobeerd maar dat was echt geen succes, groter dan 2.10" wil ik daarom niet gaan.

Die Canyon heeft nog een 2x10 XT setup, een andere cassette is daarom niet zo prijzig. Maar als ik over zou stappen naar een bijvoorbeeld een Shimano Ultegra CS-6600 10-Speed Cassette, dan moet ik sowieso met een ander voorblad gaan werken.
Ik heb nu een 38t voorblad en het kleinste tandwiel bij de XT cassette is 11t, bij een Ultegra is dat 14t. Een groter voorblad gaat alleen niet passen. Ik denk dat het overstappen naar een race cassette in dit geval niet zinvol is?

Die innerbarends is ook wel een goede tip, heeft hier iemand ervaring mee? Ik ben uitgekomen op 3 innerbarends, ik denk dat de ErgoMyRide en SQLab 411 beide de beste keuze zijn, maarja welke..

CloseTheGap ErgoMyRide XC-M
Afbeelding

SQLAB 411
Afbeelding

Spirgrips
Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dizer schreef: ma 8 augustus 2022, 14:53Die Canyon heeft nog een 2x10 XT setup, een andere cassette is daarom niet zo prijzig. Maar als ik over zou stappen naar een bijvoorbeeld een Shimano Ultegra CS-6600 10-Speed Cassette, dan moet ik sowieso met een ander voorblad gaan werken.
Ik heb nu een 38t voorblad en het kleinste tandwiel bij de XT cassette is 11t, bij een Ultegra is dat 14t. Een groter voorblad gaat alleen niet passen. Ik denk dat het overstappen naar een race cassette in dit geval niet zinvol is?
Ultegra cassettes zijn er in meerdere smaken, ik denk dat er ook wel bij zitten die bij 11 tandjes beginnen. Hier bijvoorbeeld een 11-25, let op de (fijne imo) stapjes met maar 1 tandje bij de kleinere kransjes:
https://www.cnc-bike.de/shimano-ultegra ... 15806.html
En anders keus genoeg, elke 10-speed cassette voor een HG body past. Voor amper de helft van de Ultegra kan het ook:
https://www.cnc-bike.de/shimano-kassett ... 16911.html

Gaat een groter blad dan 38 echt niet passen? Dan komt het spul tegen je achtervork aan? Ik rijd met een 38 blad overigens ook rond de 35km/h nog zonder een extreme trapfrequentie en voor mij hoeft het niet veel sneller meer (dat zit er niet meer in...). Dat is met een 12-25 cassette en dan zit ik nog niet op de 12.

Op mijn laatste "weg-mtb" reed ik met een triple crank waar ik de granny van weg gelaten had, dus met alleen de 32-44 bladen erop (bij dat frame geen probleem). En dan de voorderailleur aan de binnenkant begrenzen zodat hij de ketting er niet af gooit bij terugschakelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een tijd een 10-speed racefiets cassette gebruikt op m'n Brabantse bosfiets. Tiagra ofzo. Kost weinig, werkt goed.
Maar in het bos heb ik liever de grotere stappen van een MTB cassette, dus exit race cassette.
Op de weg zijn de kleine stapjes tussen de versnellingen juist prettig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ook in de wielrennerij is het tegenwoordig breder is beter.

Op de 19mm velgen van mij racefiets rijd ik met 28mm banden. Grip zat. Maar ik kan mij voorstellen dat je iets breder wilt hebben, al is het maar voor de looks :wink:

Zowel Continental als Vittoria banden hebben hoogwaardige racefietsbanden met super grip, in 32mm.

Kijk eens naar de Continental GP5000 of hun 4 Season banden, of de Vittoria Corsa Control. Allemaal top banden die snel rollen. Hoewel alledrie deze banden goed grip hebben, springt Vittoria er toch wel uit wat betreft grip op de weg. Als je het iets budget vriendelijker zoekt, zijn de Rubino Pro of Zaffiro banden van Vittoria ook goede grip toppers in 32mm. Goede lekbestendigheid ook.

En, zoals eerder vermeld, kan je ook even naar he verzettenreeks kijken en wellicht wil je een racefiets cassette plaatsen ipv een MTB.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Dizer schreef: ma 8 augustus 2022, 14:53 *@streetracer, heb jij toevallig een foto van jouw MTB streetracer? :D
Nicolas Tuareg 27,5 inch
Afbeelding

Klein Attitude restomod 26 inch(velgremmen)
Afbeelding

Gilbertson inferno 26 inch
Afbeelding

BEONE Black 26 inch
Afbeelding
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik heb hier nog een set Schwalbe Big Apple in 29x2.00 liggen...enkel gemonteerd op een set reserve wielen en een rondje mee om het huis gereden..mogen weg voor € 30,-- excl verzendkosten
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Ga ik nog verschil merken tussen een 32mm of een 50mm band?
Er is voor 32mm veel meer keus dan 50mm, 50mm staat denk ik wel weer mooier op een mtb.
Plaats reactie