MTB geschikter maken voor op de weg

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 augustus 2022, 14:12
MonkeyRider schreef: ma 15 augustus 2022, 11:59 Mijn idee: koop een voordelige 2e hands racefiets en verkoop je mtb. Zeker als je uiteindelijk toch een ( goede/dure) racefiets wilt kopen...
Dat is een bommetje onder het topic, maar geen slecht idee.

Misschien iets anders als jouw situatie, maar zelf ooit begonnen met een MTB als woonwerkfiets.
Ik ben het met Monkeyrider en TSTM eens.
Heb zelf ook dezelfde ervaring doorgemaakt als TSTM, op de MTB naar het werk (ongeveer 30km) en gemerkt dat het toch wel "lang" duurde voordat ik uitgeput en bezweet op het werk aan kwam (collega op een carbon racefietsje bijhouden was ook vooral debet aan het uitgeput raken).
Dus een tweedehands racefietsje gehaald, bikefitting erop losgelaten en daarna ging het een stuk makkelijker en vooral ook sneller naar het werk. De oorspronkelijke hardcore 23 mm bandjes vervangen voor 25 mm exemplaren, want dat gaf toch net wat meer zekerheid in de bochtjes.

Inmiddels is de racefiets een trainingsfiets op zolder geworden, want met een een enkele reisafstand van 80km naar het werk, zit het woonwerk-verkeer er niet meer in.
Ik zou dat toch nog steeds verkiezen dan het ombouwen van een mtb naar een wegracert...
Al heb ik wel gestemd op de Klein Streetracer van Streetracer destijds bij de BOTY verkiezing.

En op de toerfiets zitten tegenwoordig Hurricane bandjes voor net dat beetje meer grip op de gravel/grind paden. Dat rolt prima.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Meegs schreef: ma 15 augustus 2022, 15:55
Al heb ik wel gestemd op de Klein Streetracer van Streetracer destijds bij de BOTY verkiezing.
En terecht :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik vind die Klein van Streetracer ook ERG mooi ! :winkie:

Maar ook ik ben begonnen met mijn Karate Monkey mtb als woonwerkfiets met Big Apples en ben later overgestapt op een vrij simpele alu racefiets met 28mm banden en dat reed toch een stuk vlotter en leuker op de weg. Vandaar ook mijn advies: koop een simpele/2e handse racefiets als je vlot over de weg wilt rijden. Horses for Courses
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op di 16 augustus 2022, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoals ik schreef, ik ben precies dezelfde weg gegaan.
Begonnen op een MTB met dikke slicks en uiteindelijk werd het dit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 augustus 2022, 10:25 Zoals ik schreef, ik ben precies dezelfde weg gegaan.
Begonnen op een MTB met dikke slicks en uiteindelijk werd het dit.
Fixie zelfs :winkie: ......zo simpel hoeft nou ook weer niet :D
Maar een old-school racer opknappen is natuurlijk ook een leuk alternatief voor een street-mtb
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 augustus 2022, 10:25 Zoals ik schreef, ik ben precies dezelfde weg gegaan.
Begonnen op een MTB met dikke slicks en uiteindelijk werd het dit.
Het belangrijkste onderdeel van een racefiets ontbreekt, namelijk een dropbar ;-)

Maar of ts nu meteen een racefiets "moet" aanschaffen, er zijn allerlei afwegingen om dat wel of juist niet te doen. Je hoeft niet meteen je mtb compleet te verbouwen, je kunt ook alleen een paar snelle banden en (inner) barends monteren en ondertussen doorsparen voor een betere racer dan nu een goedkoop ding te kopen dat het ook net niet is.

Ik heb een aantal jaren geleden zelf mijn Pace hardtail vrij grondig omgebouwd tot "racefiets", maar dat was relatief een prijzige actie en zoiets zou ik dan ook niet aanraden als je later nog een echte racer wilt kopen. Met name de ombouw naar een dropbar en de daarvoor benodigde rem-/schakelhendels maakten het duur.
Het was best een fijn en stoer fietsje, maar je merkt toch dat de geometrie niet voor een dropbar bedoeld is. De bovenbuis was (te) lang en de stack erg laag waardoor er een kort en steil stuurpennetje op moest om goed te zitten. Ook kon er maar een bidonhouder op en op de weg wil ik niet met een rugzak hoeven rijden. Dus uiteindelijk toch exit Pace-racer en een specifiek frame voor dropbar gekocht...

Maar van de looks was ik zeer gecharmeerd, die dikke banden met halfhoge velgen, ik hou er wel van :-)
Afbeelding

Kort voordat ik hem verkocht heb ik hem ook nog met een flatbar op de weg gebruikt. Slicks en een paar barends in het midden en je hebt ook best een rap wegfietsje:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Bedankt voor de tips en adviezen, ik ben niet van plan om deze oude fiets helemaal te gaan optuigen tot een racefiets, dat is te kostbaar en daar heb ik ook geen zin in.

Voor nu ben ik alleen van plan: inner grips (marktplaats), 2 nieuwe banden, Ultegra cassette (marktplaats).
Daar ga ik het dan ook bij laten. Totale investering gaat iets rond de 100 euro worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, ik herken dat :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 augustus 2022, 10:25 Zoals ik schreef, ik ben precies dezelfde weg gegaan.
Begonnen op een MTB met dikke slicks en uiteindelijk werd het dit.
MonkeyRider schreef: di 16 augustus 2022, 11:35 Fixie zelfs :winkie: ......zo simpel hoeft nou ook weer niet :D
Maar een old-school racer opknappen is natuurlijk ook een leuk alternatief voor een street-mtb
Nee, terugtraprem. Fixie geprobeerd, maar dat was niet mijn ding, ik zal wel niet Zen genoeg zijn :wink:
Later kwam er ook nog een handrem bij op het voorwiel.
Een heel bijzondere terugtraprem zelfs, een Sram Automatix.
Afbeelding
2 versnellingen automaat. Bij 25kmh gaat ie vanzelf in de 2e versnelling. Daarvoor moest ik wel een veertje in de naaf veranderen, standaard is ie bedoeld voor vouwfietsen en schakelt ie al bij 15kmh.
kermit schreef: di 16 augustus 2022, 11:42
Het belangrijkste onderdeel van een racefiets ontbreekt, namelijk een dropbar ;-)
Met het kromme stuur werd ik geen vrienden in het stadsverkeer.

En hoewel het topic gaat over het aanpassen van een MTB, heb ik daar helaas geen foto's meer van...
Het was er zo eentje
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Als ik met mijn MTB eens een tochtje over de verharde weg wil maken, pomp ik gewoon mijn banden wat harder op (3 Bar) :lol: . Ik fiets met WP Speed/Speed en dat gaat prima zo.
Voor het serieuzere werk heb ik een simpel tweedehands racefietsje (Stevens Stelvio) met een Shimano 105 groepje en velgremmen. Zeer eenvoudig in onderhoud, niet duur en probleemloos rijden. Ik fiets er met veel plezier op. Ik kan het iedereen aanbevelen! Ik heb er wèl een handgespaakt wielsetje onder gezet, omdat de fabrieksvelgen belabberd waren. En nieuwe, iets dikkere banden (25mm) dikker paste er niet in. En een ander zadel. En Hope snelspanners in de kleur van mijn fiets. En een wat meer comfortabele dropbar. Want per slot van rekening moet de koophonger ook gestild worden. :lol: Bijgaand een fotootje.

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 487
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Vandaag de banden ontvangen en erop gelegd, binnen 1 minuut had ik al een pedal strike :-{

Daarmee ook besloten om er niet verder in te gaan investeren.
Plaats reactie