Zijn mijn 200mm remschijven te groot?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Cuprani
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 11 augustus 2012, 22:42

Ik rij een Specialized Turbo Levo FSR (fully, emtb, 22kg).
Zelf weeg ik zo'n 85 kg
Ik gebruik de fiets voor zowel woon-werk verkeer, als iedere maand wel een keer op verschillende Nederlandse parcours.

Remhendels: Sram Level T
Klauwen: Sram Guide, 4 pots voor, 2 pots achter.
Schijven: 200 mm (6-gaats)

Ik vind de fiets nu niet fijn remmen. Hij stopt wel, maar remt erg agressief en slecht doseerbaar.
De voorrem heeft dusdanig de neiging om stuiterend aan te grijpen dat de voorschokbreker er van begint te stuiteren.

Ik zat te zoeken naar een remmen upgrade. De hendels zijn de beste niet, maar de klauwen is niks mis mee.
Zeker niet voor een amateur-af-en-toe rijder.
In mijn zoektocht naar een betere remmenset kwam ik er eigenlijk ook niet helemaal uit, want wat is "beter"?
Harder remmen hoeft niet. Als ik ze door knijp stopt hij echt wel.

Aangezien ik geen downhill rides in de rocky mountains maak, vraag ik me af of het niet gewoon veel fijner gaat remmen als ik een maatje kleiner ga op de schijven.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik heb op mijne efully van 24.5 kg de 4 pot shimano xt reset voor en achter met 200 mm remschijven. Vind deze zeer goed doseerbaar maar ook genoeg remvermogen voor wanneer ik hard moet remmen
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Klinkt eerder als een kromme schijf of vet/vuil op schijf en/of remblokken. Aan de grootte van je schijf kan het niet liggen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Laatste wat je wil is een downgrade lijkt mij. De grootte van je schijven is niet de reden dat je voorrem zo ontzettend slecht te doseren is als je het mij vraagt. Heb geen ervaring met jouw specifieke setup maar daar moet wat anders aan de hand zijn.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Misschien eens een nieuw setje remblokken proberen? niet vergeten je remschijven goed te ontvetten
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1403
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Even een fles remmenreiniger halen bij de action of automaterialenzaak en de remschijven royaal inspuiten en met een schone! doek afnemen. De remblokken even boven een goede vlam houden, bijvoorbeeld de gaspit in de keuken of een campingbrander. Even goed laten roken (wel met de afzuigkap op standje turbine) en de remblokken na afkoelen weer plaatsen.

Grote kans dat het daarna opgelost is :-q
Cuprani
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 11 augustus 2012, 22:42

Thanks voor de tips, ik ga daar wel even eerst mee aan de slag.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Xfries schreef: za 30 juli 2022, 14:07 Klinkt eerder als een kromme schijf...
Dit ook goed controleren, want dat klinkt als een plausibele oorzaak.
Als je adapter net niet goed combineert met de diameter van de schijf *) kan het ook voorkomen dat de blokjes de "spaken" van de schijf een beetje meepakken, wat ook trillingen/schokkend remmen kan opleveren.
Dit is makkelijk genoeg te zien aan de schijf.

*) Sram gebruikt 200mm schijven en hol/bol ringen bij de boutjes, bijna alle andere merken gebruiken 203mm schijven. Dus als je onderdelen van verschillende merken gemixt hebt kan dat in dit geval misschien minder goed combineren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cuprani
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 11 augustus 2012, 22:42

Klauwen en adapters zijn origineel, schijven weet ik niet zeker. Ik ga dat eens controleren. Misschien ligt het inderdaad wel daar aan.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Cuprani schreef: di 2 augustus 2022, 22:14 Klauwen en adapters zijn origineel, schijven weet ik niet zeker. Ik ga dat eens controleren. Misschien ligt het inderdaad wel daar aan.
Dat klauwen en adapters origineel zijn zegt niks, als deze en frame/ vork iets afwijken van de specificatie kan dat wel degelijk een verkeerde uitwerking hebben.
Ik heb ook al meermaals met stelringetjes de klauwen zo afgesteld dat de blokken vol op het rem oppervlak rusten en niet over de rand piepen of de "spaken" raken, want die "spaken" kunnen inderdaad stoten.
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Plaats reactie