Fietsendrager vraag

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Inmiddels heb ik zelf een oplossing gemaakt, ik heb een beugel gelast van RVS.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort een testritje maken :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Netjes :-q

Is de kleur wel goed? :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Nee

Maar rvs pakt vreselijk slecht met verf dus ik heb er vrede mee.

Die gele einddoppen verander ik misschien nog ooit, maar die kom ik wel weer een keer ergens met werken tegen.

Voordeel is dat ik mijn oude beugel heel simpel terug kan bouwen mocht ik weer andere fietsen meenemen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Gisteren getest met mijn oude fiets.

Test geslaagd, combi zadelpenverklemming en een stang tussen stuur en zadelpen gaf een mooie trillings/ wiebelvrij voorwiel.

Getest tot 110km/u, harder mag je hier toch nergens
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Kun je in plaats van een stang tussen je stuur en zadelpen niet gewoon een extra spanband om het voorwiel trekken, zodat die op twee plaatsen vast zit?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wiebelvrij voorwiel kan je ook met een spin oplossen.
Beide haken aan stuur en rond de zadelpen (keer omheen draaien).
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Peelrijder schreef: za 30 juli 2022, 08:13
Omdat ik dat wil en omdat het relatief simpel kan.

Natuurkunde, kracht × arm.

Hou er rekening mee dat des te hoger je de fiets gaat klemmen, elke beweging een veelvoud aan krachten op je fietsendrager gaat leveren. Geen idee of ze daar tegen kunnen, maar ik kan me zo voorstellen dat de fabrikant z'n materiaal (afmetingen) keuze heeft gemaakt op bepaalde te verwachten krachten.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Jamis Diablo schreef: zo 7 augustus 2022, 21:48 Wiebelvrij voorwiel kan je ook met een spin oplossen.
Beide haken aan stuur en rond de zadelpen (keer omheen draaien).
Goede tip, ga ik ook doen want bij 150km/h blijft dat wiel maar uit het gootje komen. :p
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

cheeta schreef: zo 7 augustus 2022, 21:36 Kun je in plaats van een stang tussen je stuur en zadelpen niet gewoon een extra spanband om het voorwiel trekken, zodat die op twee plaatsen vast zit?
Jamis Diablo schreef: zo 7 augustus 2022, 21:48 Wiebelvrij voorwiel kan je ook met een spin oplossen.
Beide haken aan stuur en rond de zadelpen (keer omheen draaien).
Liever niet, carbon wielen e.d.

Die stang had ik toch nog, is zo'n speciale die je bij een montagestandaard krijgt.

jpandriesse schreef: ma 8 augustus 2022, 18:32
Peelrijder schreef: za 30 juli 2022, 08:13
Omdat ik dat wil en omdat het relatief simpel kan.

Natuurkunde, kracht × arm.

Hou er rekening mee dat des te hoger je de fiets gaat klemmen, elke beweging een veelvoud aan krachten op je fietsendrager gaat leveren. Geen idee of ze daar tegen kunnen, maar ik kan me zo voorstellen dat de fabrikant z'n materiaal (afmetingen) keuze heeft gemaakt op bepaalde te verwachten krachten.
Fiets weegt geen drol (sub 10kg) dus daar zal het niet door komen.

Ik snap je opmerking, maar de beugel waar je aan klemt zakt bij het rechtop zetten van de beugel een stukje in de drager en wordt met spanknoppen nog geborgd een cm of 10 hoger.

Mijn beugel is montagetechnisch hetzelfde en dat durf ik best aan.

Het extra gewicht van de beugel is minder dan het extra gewicht van mijn oude fiets t.o.v. deze.

Als ik de kroegracer er een keer op moet knopen dan pak ik de originele beugel weer, die komt ook beter uit op dat frame.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

hanjovdberg schreef: wo 3 augustus 2022, 00:37 Mijn tip zat verborgen in mijn bericht. Je kunt kijken naar de Fiamma fietsen beugels. Die kun je in verschillende kleuren, maten, vormen kopen en bevestigen er goed en makkelijk. Passen zo te zien ook wel op de beugel van de Thule.
Ik heb geprobeerd een fiamma klem op mijn thule beugel te plaatsen echter de thule buis is kleiner van diameter en daardoor kon ik de fiamma niet strak genoeg aan draaien om the klemmen.
Mijn XL frame bovenbuis heeft een afwijkende (niet ronde) vorm waardoor de thule klem niet goed klemt. Omdat de beugel ook laag is, kan ik deze helaas niet aan de zadelpen vast zetten. De fiamma klem klemt zich mooier/beter om mijn boven buis.
Nu ik je aanpassing van de beugel heb gezien, zie ik weer mogelijkheden :-q
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Wil je de beugel namaken?

Het is niets meer dan 2 pijpen van 80 met een pijp van 70 dwars erop.

Inwendig 28, uitwendig 30

Buiten <-> buiten 420mm uit elkaar

Sleufgaten aan de onderkant van je bestaande beugel overnemen en uitslijpen

2 sleufgaten van de klemknoppen op dezelfde hoogte als de orginele en je bent klaar.

Denk als ik alle spullen en gereedschappen thuis had gehad dat ik het in 2 uurtjes kon maken.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

top, dank je voor de info!

Ik heb een fietsmaat met veel gereedschap en die heel handig is :-D
Ik ga met hem samen binnenkort aan de klus.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Wat ik me wel afvraag, moet je niet een driehoekje maken aan de bovenkant, zodat zijdelings bewegen wordt tegengegaan?
Op deze manier vangt de lasnaad alles op, en dat gaat niet lang goed, ben ik bang.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2752
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 augustus 2022, 12:14 Afbeelding
Wat ik me wel afvraag, moet je niet een driehoekje maken aan de bovenkant, zodat zijdelings bewegen wordt tegengegaan?
Op deze manier vangt de lasnaad alles op, en dat gaat niet lang goed, ben ik bang.
Ik snap je zorgen, maar geloof me, die lasnaad kan veel hebben. :wink:

ik heb kokers van 40x40 gelast waar 400kg aan kwam hangen, die laten echt niet los :lol:

en anders


heb ik pech :D
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 843
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Daarbij wordt de zijdelingse beweging als het goed is tegen gegaan door je wielklemmen.

Qua kracht op de drager maakt het weinig uit waar je hem klemt op het frame. Als ik kracht maal arm doe, dan is die arm afhankelijk van de hoogte en gewicht van je fiets, niet van waar je hem vast maakt aan de drager. Hoogstens verminder je de kracht op je fiets als je hem hoger grijpt, maar dat is alsnog niks in vergelijking met de krachten die we er al fietsend op loslaten
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie