Fietsendrager vraag

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Nu ik een nieuwe fiets heb wil ik toch liever op de zadelpen gaan klemmen dan op het frame.

Nu heb ik vandaag staan passen en meten en ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een beugel nodig heb die langer is.

Het is een Thule velocompact 925.
De beugel die ik bedoel is die zwarte waar de klemmen aanzitten.

Deze beugel is nu 60cm hoog, met een beugel van 80cm hoog zou ik met alle andere onderdelen kunnen bewerkstelligen wat ik wil.

Zijn deze beugels er of zijn de beugels van andere (nieuwere) types hoger.

De hartafstand van de beugel is onderaan waar deze op de drager vastzit 37,5cm.

Voor ik zelf iets ga maken is het net zo makkelijk om te kijken of zoiets gewoon te krijgen is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toen ik nog in NL woonde en lid was van een fietsclub hadden alle Thule eigenaren de U beugel van de Thule verhoogd.
Dan kan je de fietsen van bovenaf benaderen met de klem. Dan hoef je niet meer door het frame van de andere fiets en ook XL frames passen dan.
Ook kan je dan makkelijker klemmen op de zadelpen.

Meestal kwam dat neer op doorzagen van de beugel en er een stuk alu tussen zetten. Maatje groter, zodat het over de uiteinden vd orginele beugel past.
Boutjes erdoor en klaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Peelrijder schreef: vr 29 juli 2022, 13:30 Nu ik een nieuwe fiets heb wil ik toch liever op de zadelpen gaan klemmen dan op het frame.
Waarom zou je dat willen?
Frame kan dat makkelijk hebben. Wat denk je dat de impact is bij sprongen of drops?
Bicycle, bicycle, bicycle
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 29 juli 2022, 19:09 Toen ik nog in NL woonde en lid was van een fietsclub hadden alle Thule eigenaren de U beugel van de Thule verhoogd.
Dan kan je de fietsen van bovenaf benaderen met de klem. Dan hoef je niet meer door het frame van de andere fiets en ook XL frames passen dan.
Ook kan je dan makkelijker klemmen op de zadelpen.

Meestal kwam dat neer op doorzagen van de beugel en er een stuk alu tussen zetten. Maatje groter, zodat het over de uiteinden vd orginele beugel past.
Boutjes erdoor en klaar.
Die optie heb ik ook overwogen, maar een nieuwe beugel laten maken heb ik in principe ook zo geregeld maardan is de kleur waarschijnlijk anders en daar heeft mijn innerlijke autist moeite mee.
Bovendien, als het er is, waarom zou ik het dan gaan maken?
daniel1975 schreef: vr 29 juli 2022, 21:53 Waarom zou je dat willen?
Frame kan dat makkelijk hebben. Wat denk je dat de impact is bij sprongen of drops?
Omdat ik dat wil en omdat het relatief simpel kan.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die optie heb ik ook overwogen, maar een nieuwe beugel laten maken heb ik in principe ook zo geregeld maardan is de kleur waarschijnlijk anders en daar heeft mijn innerlijke autist moeite mee.
Bovendien, als het er is, waarom zou ik het dan gaan maken?
Ik zeg ook niet dat jij dat moet gaan doen, ik geef alleen aan dat het al langer speelt en dat een hogere (verhoogde) beugel een oplossing is.

En over die kleur, je kan het voor jezelf zo moeilijk maken als je maar wilt.
Ik ga er vanwege je opmerking vanuit dat je drager met je auto macht, je fiets met je drager, je kleding met je fiets en je helm en schoenen weer met je tenue matchen. :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tongoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 18:34
Mijn mountainbike: GT Zaskar Carbon Comp

Om deze reden heb ik Spinder Explorer aangeschaft, werkt perfect.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Omwille van de lak op mijn met de knikkerbus zelfgespoten frame (relatief zachte kwetsbare lak ) klemde ik mijn fiets in eerste instantie op de zadelpen. ( Spinder Hawk drager ) Nadelig effect is dat de steun vd drager helemaal uitgeschoven dient te worden en op een vrij hoog punt aan de fiets komt te zitten...dit maakt het wel een wat slap en instabiel geheel. Vooral op de snelweg zwabbert de fiets dusdanig dat ik weer teruggegaan ben naar frame bevestiging. ( doekje ertussen ter bescherming van de framelak )
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

ThaSingleTrackMastah schreef: za 30 juli 2022, 10:01
Die optie heb ik ook overwogen, maar een nieuwe beugel laten maken heb ik in principe ook zo geregeld maardan is de kleur waarschijnlijk anders en daar heeft mijn innerlijke autist moeite mee.
Bovendien, als het er is, waarom zou ik het dan gaan maken?
Ik zeg ook niet dat jij dat moet gaan doen, ik geef alleen aan dat het al langer speelt en dat een hogere (verhoogde) beugel een oplossing is.

En over die kleur, je kan het voor jezelf zo moeilijk maken als je maar wilt.
Ik ga er vanwege je opmerking vanuit dat je drager met je auto macht, je fiets met je drager, je kleding met je fiets en je helm en schoenen weer met je tenue matchen. :wink:
Alles zwart, zoals mijn koffie, humor en ziel.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alles zwart, zoals mijn koffie, humor en ziel.
Zwart is de makkelijkste kleur :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zwart is geen kleur 8)

Overigens gebruik ik diverse dragers. Heb nog de Thule dakdragers voor steekas en of qr liggen. Een jaar naar volle tevredenheid gebruikt op vakantie naar 7 landen (2 fietsen + dakkoffer op het dak) en momenteel heb ik de Spinder Hawk met de beugel. Aangezien ik klein ben hoeft de beugel niet helemaal uitgeschoven te worden dus behoudt zijn stijfheid.

Op de caravan zit een Omni drager met van die beugels van Fiamma. Werkt ook prima.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

hanjovdberg schreef: zo 31 juli 2022, 10:02 Zwart is geen kleur 8)
Zwart is alle kleuren, wit is geen kleur
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou dat is toch niet zo gedefinieerd:

https://www.adobe.com/nl/creativecloud/ ... color.html

Tevens geld het juist andersom. Wit is een soort van alle kleuren iets bij elkaar en zwart juist de afwezigheid van alle kleuren ...

Maar goed we dwalen af ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik weet nu nog steeds precies niets
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mijn tip zat verborgen in mijn bericht. Je kunt kijken naar de Fiamma fietsen beugels. Die kun je in verschillende kleuren, maten, vormen kopen en bevestigen er goed en makkelijk. Passen zo te zien ook wel op de beugel van de Thule.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik zag het nu ja :lol:

Ik ga vandaag even kijken wat het kost om een pijp te laten maken, op zich stelt dat nike voor en zet ik de onderdelen van de andere beugel over, die heb ik gisteren al gedemonteerd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie