Nieuwe voorvork….beste keuze ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Mijn Giant Anthem is momenteel voorzien van een Fox 32 Float SC Performance Elite 100 mm. (vorige model).
Op zich een prima vork maar voor mijn gewicht (ca. 88 kg) nogal “zwabberig”. Met name op een bochtrijk parcours (Horst bv.) is dat niet fijn rijden.

Derhalve ben ik op zoek naar een stijvere voorvork.

Ik neig naar de Rock Shox SID ultimate SL 120 mm. Goede keuze of iemand een beter idee ?
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ultimate SL 120mm? Ik dacht dat de SL maar tot 100mm ging, en de SID met 35mm poten tot 120. Maar die laatste is erg weinig op af te dingen en zeker een aanrader voor het betere XC/Trail light werk. De SL is voelbaar minder stijf, en zou ik alleen aanraden als je gewicht belangrijker vindt dan rijkwaliteit.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hier ook 88kg, voor mij geen 32mm vorken meer. Wat Suravida al zegt, de SID35 is een goede optie. Alternatieven zijn Fox 34, DVO Sapphire, Manitou Mattoc, etc.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

suravida schreef: ma 18 juli 2022, 15:25 Ultimate SL 120mm? Ik dacht dat de SL maar tot 100mm ging, en de SID met 35mm poten tot 120. Maar die laatste is erg weinig op af te dingen en zeker een aanrader voor het betere XC/Trail light werk. De SL is voelbaar minder stijf, en zou ik alleen aanraden als je gewicht belangrijker vindt dan rijkwaliteit.
Klopt…duidelijk geval van te lang op internet turen en de types door elkaar halen :tong
Voorkeur gaat idd uit naar rijkwaliteit.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2923
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Enrico schreef: ma 18 juli 2022, 15:16 Ik neig naar de Rock Shox SID ultimate SL 120 mm. Goede keuze of iemand een beter idee ?
Ik heb deze al een jaar (zie sig 29-er) SID Ultimate Debonair Raceday 35 mm. Dus duurste versie, geen SL. Ben er uiterst tevreden over. Ik weeg 82 kg en vind m erg stijf, maar bovenal zeer soepel. Ik heb ook een Reba en die is goed, maar die SID is duidelijk beter. Vangt alles op, en maakt de HT nog relatief comfortabel. Gewicht in deze uitvoering < 1550 gr meen ik.

LET OP de SL versie is 32 mm!! Je moet de Ultimate hebben.

Ik kocht nooit dure vorken, maar heb hier absoluut veel plezier van.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed plan, van 32 naar 34 of 35mm
En van 100 naar 120mm is ook goed.
Ik zou ook aan de SID in 35mm denken.
De dikkere poten sturen strakker, vooral als je remt en stuurt tegelijk.
Ook veert het soepeler, de bushings hebben wat meer oppervlak, de dikke poten vervormen minder, de boel kan dus onder druk veel soepeler blijven bewegen.
Dat zijn stuk voor stuk kleine verschillen, maar alles bij elkaar een merkbaar verschil.
En van 100 naar 120mm, daar is hier al veel over geschreven, pakt eigenlijk altijd positief uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Hi! Na een middagje wet noodlen in Groesbeek is de overweging daar om over te stappen naar een 35/120 vork op een SC Blur MY2019. Nou lijkt de SID Ultimate of Select de beste (€) keuze, echter hebben jullie een idee of dat op te lossen is met de huidige remote? (Fox push to unlock)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

JorisB schreef: ma 8 augustus 2022, 12:51 Hi! Na een middagje wet noodlen in Groesbeek is de overweging daar om over te stappen naar een 35/120 vork op een SC Blur MY2019. Nou lijkt de SID Ultimate of Select de beste (€) keuze, echter hebben jullie een idee of dat op te lossen is met de huidige remote? (Fox push to unlock)
Ja, gewoon weg laten :wink:
Ik weet niet of je een Fox remote werkend krijgt op een RS, bovendien functioneert de draaiknop op de vork gewoon prima in de zeldzame gevallen dat je `m nodig hebt.
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Weglaten is idd ook een optie, al vind ik het met steile klimmetjes geregeld prettig werken dus als het te fiksen is heeft dat mijn voorkeur
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

JorisB schreef: ma 8 augustus 2022, 17:07 Weglaten is idd ook een optie, al vind ik het met steile klimmetjes geregeld prettig werken dus als het te fiksen is heeft dat mijn voorkeur
Dat is grappig, ik had op mijn Orbea Oiz een squidlock om beide dempers te locken. Deed ik continu, huidige fiets heeft geen remote en mis het totaal niet, locken doe ik alleen bij lange stukken verhard, voor de rest niet. Denk dat die efficiency meer tussen je oren zit, ten minste zo was het bij mij.
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Zonder lock out is de fiets ongetwijfeld snel genoeg, echter in een langere gravel road klim voelt een lock out fijn, meer een voorkeur idd

Het ongelukkige is echter dat de huidige Fox vork en demper een soort simpele 'vaste' lock out hebben, oftewel het wordt sowieso even iets om een oplossing voor te fiksen. Inmiddels bedacht om een expert op te zoeken, tips welkom!
Plaats reactie