Rem(men) upgrade naar 4-piston

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Mijn Orbea Laufey is geleverd met Shimano Deore BR-M6100 2-piston remmen.

Nu ik vaker in het buitenland kom en vandaag tijdens een clinic merkte dat ik op steil terrein mijn voorrem wel erg hard in moet knijpen, waarbij ik het gevoel in de rem aardig kwijtraakte, wil ik in ieder geval voor graag upgraden naar 4-piston.

Ik heb voor al een grotere remschijf gemonteerd (van 180mm naar 203mm).

Nu vraag ik mij af wat het beste "bang for buck" upgrade zal zijn, gelet op het feit dat ik met mijn 82-85kg (rijklaar) de komende periode wat enduro trails wil gaan rijden en wellicht wat blauw/rode lijnen (ook freeride) in buitenlandse bikeparks, en graag goed gedoseerd wil kunnen (blijven) remmen zonder kramp in mijn vingers te krijgen.

- Shimano BR-M6120 Deore zuiger aan de voorkant monteren, ca. €60 (gaat dit met de huidige remhendel een beter/verfijnder remgevoel opleveren?)
- Shimano BR-M7120 SLX zuiger aan de voorkant, ca. € 80 (is dit compatibel met de M6100 remhendel? En gaat dit beter gevoel opleveren? Koelt wel beter dan de M6120 denk ik?)
- Shimano BR-M7120 SLX set aan de voorkant, ca. € 120 (is 2 verschillende remhandels een probleem?)
- Complete BR-M7120 SLX set, ca. €240 (eigenlijk niet nodig qua remkracht voor de achterkant en heb liever een goedkopere oplossing :D )
- Iets anders? Bijv. Magura MT5, ca €160? Is dat wat? Of andere opties?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Michielemans schreef: zo 3 juli 2022, 21:48- Shimano BR-M6120 Deore zuiger aan de voorkant monteren, ca. €60 (gaat dit met de huidige remhendel een beter/verfijnder remgevoel opleveren?)
Bang-for-the-buck oplossing...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Deore 4-zuiger remmen zijn erg goed voor weinig geld. Heb zelf de complete set gekocht en ze net een week aan de tand gevoeld in PDS. Geven geen krimp.

En ze hebben een aansluiting die bij je huidige leiding past.
SLX en hoger hebben een banjo bout, dus dan zit je ook aan andere leidingen vast.
De remhendels van Shimano kan je wel door elkaar gebruiken, olieverplaatsing is hetzelfde.

Over de remklauw swap.
Ik ben ongeveer dezelfde weg gegaan met m'n LTHT.
Eerst een Zee remklauw voor (toen was er nog geen SLX 4-zuiger), en achter de 2-zuiger SLX laten zitten.
Dat werkte wel, maar het verschil tussen de 2 en 4 zuiger remmen is best groot.
In gevoel, modulatie en remkracht.
Dus uiteindelijk ook een 4-zuiger remklauw achter gemonteerd.
Brengt meer evenwicht in het gevoel.

In de Deore 4-zuiger klauw passen trouwens de Zee en Saint blokken met koelvin.
Handig als je het echt bont gaat maken.
Ik weet niet of de nieuwe XT XTR blokken met koelvin passen, zonder koelvin passen alle Shimano 4-zuiger blokken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 juli 2022, 23:00In de Deore 4-zuiger klauw passen trouwens de Zee en Saint blokken met koelvin.
Handig als je het echt bont gaat maken.
Als er iets is waar je voor tenminste hobby gebruik prima buiten kan...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom
Handig als je het echt bont gaat maken.
Je (TS) had het remvermogen al vergroot door een 203 schijf te monteren.
Dat werkt prima, maar het vergroot ook het uit/aan karakter van de Shimanos.
De 4-zuiger remklauw komt wat beschaafder in. Maar nog steeds stevig, vergis je niet!
En als.je echt knijpt, dan remt het ook echt harder dan de 2-zuiger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 juli 2022, 23:00
Die Deore 4-zuiger remmen zijn erg goed voor weinig geld. Heb zelf de complete set gekocht en ze net een week aan de tand gevoeld in PDS. Geven geen krimp.
...
Dus uiteindelijk ook een 4-zuiger remklauw achter gemonteerd.
Brengt meer evenwicht in het gevoel.
...
In de Deore 4-zuiger klauw passen trouwens de Zee en Saint blokken met koelvin.
Handig als je het echt bont gaat maken.
Ik weet niet of de nieuwe XT XTR blokken met koelvin passen, zonder koelvin passen alle Shimano 4-zuiger blokken.
Dan zou ik inderdaad eens kunnen beginnen met een Deore 4-zuiger aan de voorkant, en dan later ook de achterkant vervangen.

Dat Zee/Saint blokken met koelvin passen wist ik niet, goed om te weten dat er nog wat speelruimte is op dat vlak, mocht ik het inderdaad eens wat bonter maken (of toch wat langer met slepende remmen rijden dan dat ik eigenlijk zou willen :-D )
Zijn dat dan de H03A of HO3S blokken?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die nummers haal ik altijd door elkaar.
Je hebt Saint/Zee in metal en resin, en beide heb je met en zonder koelvin.
Die passen allemaal.
De nieuwe SLX XT XTR hebben andere koelvinnen en andere nummers, maar de 4-zuiger blokken zonder koelvin passen in alle 4-zuiger klauwen.
De gewone metal zijn goed zat, maar als je echt van de Matterhorn afdaalt met slepende achterrem, dan kan je altijd nog de uitvoering met koelvin proberen.
Dan wel de originele, want de aftermarket met losse koelvin werken echt niet, eerder averechts.
De resin blokken doen het ook, maar verglazen iets eerder en slijten harder in de modder.
Ik gebruik nu ceramic blokjes van Ali.
(Cheeta, zonder koelvinnen :wink: )
Die doen het ook erg goed, al heb ik wel het idee dat nu de schijven sneller slijten.
Bij de Deore klauwen krijg je de resin blokken zonder koelvin.
Die doen het ook goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben zelf ook voorstander van een grote schijf achter icm een vierzuiger caliper. Niet omdat de remkracht met een tweezuiger te weinig is, maar omdat zo'n combinatie gewoon meer hittereserves heeft. Ik durf best toe te geven dat ik met regelmaat slepend rem op lastige technische afdalingen, en ik ben er ook vrij zeker van dat ik daar niet de enige in ben.

Heb in elk geval vaak genoeg van die donker verkleurde schijfjes gezien tijdens mijn berg-mtb-vakanties :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een afdaling van 1000hm of meer ga je ook voelen in je vingers, als je geen sterke remmen hebt.
Lullig als je de mooiste afdaling van je vakantie moet onderbreken omdat je kramp in je vingers krijgt.
Dus wat overkill in NL is, is in de Alpen min of meer noodzakelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik ben vorig jaar met de Stoic naar Saalbach geweest en reed ook met een 200mm schijf en een deore 4 zuiger voorrem. Geen enkel probleem mee gehad qua fading of gebrek aan remkracht. (Wellicht reed ik gewoon te langzaam :lol: )

Achter wel met een 180mm remschijf gereden en 2 zuiger remklauw. Aangezien het achterwiel bijna niet aan de grond blijft vond ik dit geen probleem! Veel plezier en genieten in de bergen/heuvels met een hardtail !!!
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Formula Cura? Heel erg betaalbaar en heel erg goed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar niet betaalbaarder dan Deore.
(van €60 voor alleen een vooremklauw tot €180 voor de complete set)
En die Deore is ook heel fijn, kan ik uit eigen ervaring melden.
Voordeel voor TS is dat hij dan geen nieuwe leidingen hoeft te trekken door z'n frame.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Waarschijnlijk niet, maar soms is je oude spul verpatsen en nieuw beter spul kopen uiteindelijk goedkoper.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oude verkopen kan ook met de Deore set.
Nieuwe er op, met de oude leidingen.
Oude verkopen met de nieuwe leidingen.
Fijn voor de koper, past altijd, dus meerwaarde.

En goedkoper dan alleen de voorste klauw van ong. €60 kan het eigenlijk niet.

Maar de Cura's zullen ook fijn zijn, en ook mooi.
(Maar gaan enigszins voorbij aan de plannen van TS?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Bedankt voor de reacties allemaal!
Shimano Deore BR-M6120 4-zuiger remklauw is onderweg uit Duitsland :-D

@TSTM; ik kom er niet uit, wat bedoel je met PDS :~
Plaats reactie