Rem(men) upgrade naar 4-piston
-
- Moderator
- Berichten: 13012
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Portes du Soleil vermoed ik.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29781
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Precies.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Maar bij Shimano kun je gewoon een 4-pot klauw op je huidige remgreep gebruiken, dat is ongetwijfeld nog voordeliger.
Waar woke is, is vuur
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29781
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, je hebt nu mt500 en als je 2 Deore klauwen met 4 zuigers koopt, of gelijkwaardig zonder naam, dan past het gewoon op je leidingen.
https://www.bike-discount.de/es/shimano ... W8QAvD_BwE
Maguras kan ik nooit meer vertrouwen, dus die zou ik nooit kopen.
De Deores wel, die heb ik zelf gekocht, heel tevreden.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik zit self ook met een schuin oog te kijken naar nieuwe remmen en den dan ook, doe maar meteen 4 pots.. Maar als ik er over nadenk dan kan ik niet goed bedenken wat de toegevoegde waarde is van 4 pots remmen.. Ik begrijp dat je met 4 pots remmen in theorie meer remvermogen kan hebben. De vierpots klauw kan vast nog harder knijpen dan de twee pots klauw, maar wat heb je daar aan als je zonder problemen met een 2 pots klauw je wiel al kan blokkeren.. Du moment dat je wiel blokkeert verlies je tractie en rem je eigenlijk niet meer, maar slip je, je vertraagt wel., maar of je dat nu met 2 pots of 4 pots remmen doet maakt verder niet uit... Dus wat heb je aan vier pots? Zit dat alleen in modulatie en misschien wat warmte afvoer?
-
- Moderator
- Berichten: 16700
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Zo verwoord klinkt het een beetje alsof dat maar bijkomende zaken zijn, maar eigenlijk zijn dat juist hele belangrijke aspecten van een rem.
Goed doseren en flinke reserves als het er echt toe doet staan bij mij wel hoog op de lijst als ik remmen kies.
Vergelijk je huidige schijfremmen maar met een paar V-brakes, daar kun je ook je wiel mee blokkeren. Maar toch zijn moderne schijfremmen veruit superieur aan die V-brakes, ik zou in elk geval niet meer terug willen.
In ons vlakke landje voldoet zowat elke rem wel. Maar als je uitgaat van (terrein)gebruik in de bergen is wat mij betreft een 160mm schijf al een no go. Ja, het werkt (meestal) ook maar ik vind twintig gram minder fiets tegenover duidelijk meer veiligheidsreserves geen vraag waar je langer dan een nanoseconde over na hoeft te denken. Wat mij betreft zou dan ook elke verende vork PM7 nokken mogen hebben (dus zonder adapter passend voor een 180mm schijf) en vorken voor AM of heftiger nokken voor 200mm schijven. Zijn we meteen van die adapters af
Er staan hier vier mtb's in de schuur, twee met 203/203 en twee met 203/180 schijven.
En van de acht remklauwen zijn er vijf met 4-pistons
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Je zal mij niet horen zeggen dat modulatie niet belangrijk is, in tegendeel, denk dat hoe preciezer je kan moduleren hoe minder snel je wiel blokkeert hoe beter je kan remmen..Modulatie en hitte bestendigheid zijn denk ik de twee meest belangrijke aspecten voor een Vande mindere goden zoals ik..kermit schreef: ↑ma 19 september 2022, 12:36Zo verwoord klinkt het een beetje alsof dat maar bijkomende zaken zijn, maar eigenlijk zijn dat juist hele belangrijke aspecten van een rem.
Goed doseren en flinke reserves als het er echt toe doet staan bij mij wel hoog op de lijst als ik remmen kies.
Vergelijk je huidige schijfremmen maar met een paar V-brakes, daar kun je ook je wiel mee blokkeren. Maar toch zijn moderne schijfremmen veruit superieur aan die V-brakes, ik zou in elk geval niet meer terug willen.
In ons vlakke landje voldoet zowat elke rem wel. Maar als je uitgaat van (terrein)gebruik in de bergen is wat mij betreft een 160mm schijf al een no go. Ja, het werkt (meestal) ook maar ik vind twintig gram minder fiets tegenover duidelijk meer veiligheidsreserves geen vraag waar je langer dan een nanoseconde over na hoeft te denken. Wat mij betreft zou dan ook elke verende vork PM7 nokken mogen hebben (dus zonder adapter passend voor een 180mm schijf) en vorken voor AM of heftiger nokken voor 200mm schijven. Zijn we meteen van die adapters af
Er staan hier vier mtb's in de schuur, twee met 203/203 en twee met 203/180 schijven.
En van de acht remklauwen zijn er vijf met 4-pistons
Maar dat zijn toch termen die ik niet zo vaak tegenkom bij het aanprijzen van 4 pots remmen, het gaat vaak om "stopping power" en "flinke reserves", en dat zijn dan weer termen die ik niet goed kan plaatsen als ik merk dat het blokkeren van een wiel geen enkel probleem is met 2 pots remmen.. en ik probeer dan te begrijpen waar nu de winst zit..
Als je met 4 pots remmen veel makkelijker dan met 2 pots remmen lekker slepend een lange DH track af komt - helder, dan zit daar echt veel winst, waar ik in een heart beat voor zou gaan
// edit // dat zijn natuurlijk ook flinke reserves… hoewel ik daar ook nog nooit met 2 pots remmen grenzen over ben gegaan…
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Als je tevreden bent met je huidige remmen, dan hoef je toch niet perse iets nieuws te kopen?HJ12 schreef: ↑ma 19 september 2022, 15:27
Je zal mij niet horen zeggen dat modulatie niet belangrijk is, in tegendeel, denk dat hoe preciezer je kan moduleren hoe minder snel je wiel blokkeert hoe beter je kan remmen..Modulatie en hitte bestendigheid zijn denk ik de twee meest belangrijke aspecten voor een Vande mindere goden zoals ik..
Maar dat zijn toch termen die ik niet zo vaak tegenkom bij het aanprijzen van 4 pots remmen, het gaat vaak om "stopping power" en "flinke reserves", en dat zijn dan weer termen die ik niet goed kan plaatsen als ik merk dat het blokkeren van een wiel geen enkel probleem is met 2 pots remmen.. en ik probeer dan te begrijpen waar nu de winst zit..
Als je met 4 pots remmen veel makkelijker dan met 2 pots remmen lekker slepend een lange DH track af komt - helder, dan zit daar echt veel winst, waar ik in een heart beat voor zou gaan
// edit // dat zijn natuurlijk ook flinke reserves… hoewel ik daar ook nog nooit met 2 pots remmen grenzen over ben gegaan…
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
Op zich heb je daar ok helemaal gelijk in, behalve dat ik nog steeds een vaag probleem heb met mij rem waar ik nog niet uit ben wat het precies is.. Zie ook mijn topic daarover..
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29781
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 9&t=154813
Je vraagt naar advies over je remmen, maar heb je er iets mee gedaan?
Je vraagt naar het waarom van 4-pots remmen en je trekt de antwoorden in twijfel.
Ik zou nog een paar vragen bedenken, altijd leuk.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nou, nou, net alsof ik alleen maar vragen als bezigheidstherapie zit te bedenken.. Ik heb wel wat beters te doen..Maareuhh FYI de tips uit het andere topic heb ik zeker ter harte genomen, maar nog niet helemaal blij met het resultaat.. En trek ik het in twijfel? Ik probeer het te begrijpen...ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 19 september 2022, 18:33https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 9&t=154813
Je vraagt naar advies over je remmen, maar heb je er iets mee gedaan?
Je vraagt naar het waarom van 4-pots remmen en je trekt de antwoorden in twijfel.
Ik zou nog een paar vragen bedenken, altijd leuk.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29781
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
OK, beetje kort door de bocht misschien.
Over je andere topic. De 785 is inmiddels 10 jaar oud.
De hendel vd achterrem zou ook versleten kunnen zijn, want die wordt het meeste gebruikt.
Dan gooi je deze 2 topics op 1 hoop en koop je een setje 4-pots.
Vanaf Deore / mt520 tm XTR.
(En dan maar hopen dat je geen oude ispec shifters hebt, want die passen niet op nieuwe hendels...)
Over je andere topic. De 785 is inmiddels 10 jaar oud.
De hendel vd achterrem zou ook versleten kunnen zijn, want die wordt het meeste gebruikt.
Dan gooi je deze 2 topics op 1 hoop en koop je een setje 4-pots.
Vanaf Deore / mt520 tm XTR.
(En dan maar hopen dat je geen oude ispec shifters hebt, want die passen niet op nieuwe hendels...)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dat was precies de reden waarom ik wat vragen aan het stellen was in dit topicThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 20 september 2022, 07:00
Dan gooi je deze 2 topics op 1 hoop en koop je een setje 4-pots.
Die heb ik volgens mij wel, maar ook nog de ombouw deksels naar een gewone klemThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 20 september 2022, 07:00 (En dan maar hopen dat je geen oude ispec shifters hebt, want die passen niet op nieuwe hendels...)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29781
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De gewone klem is super
Ispec sucks
Ispec sucks
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.