Rem(men) upgrade naar 4-piston

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Portes du Soleil vermoed ik.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: do 7 juli 2022, 19:36 Portes du Soleil vermoed ik.
Precies.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7976
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Haak even aan. Ik ben content met de br-MT500 remmen, wil voor de modulatie 4 pistons.

Deore kan, is goed. MT5 een optie? Kost nu minder dan Deore.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jurriaan schreef: zo 18 september 2022, 14:48 Haak even aan. Ik ben content met de br-MT500 remmen, wil voor de modulatie 4 pistons.

Deore kan, is goed. MT5 een optie? Kost nu minder dan Deore.
Maar bij Shimano kun je gewoon een 4-pot klauw op je huidige remgreep gebruiken, dat is ongetwijfeld nog voordeliger.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: zo 18 september 2022, 15:17
Jurriaan schreef: zo 18 september 2022, 14:48 Haak even aan. Ik ben content met de br-MT500 remmen, wil voor de modulatie 4 pistons.

Deore kan, is goed. MT5 een optie? Kost nu minder dan Deore.
Maar bij Shimano kun je gewoon een 4-pot klauw op je huidige remgreep gebruiken, dat is ongetwijfeld nog voordeliger.
Ja, je hebt nu mt500 en als je 2 Deore klauwen met 4 zuigers koopt, of gelijkwaardig zonder naam, dan past het gewoon op je leidingen.
https://www.bike-discount.de/es/shimano ... W8QAvD_BwE

Maguras kan ik nooit meer vertrouwen, dus die zou ik nooit kopen.
De Deores wel, die heb ik zelf gekocht, heel tevreden.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Ik zit self ook met een schuin oog te kijken naar nieuwe remmen en den dan ook, doe maar meteen 4 pots.. Maar als ik er over nadenk dan kan ik niet goed bedenken wat de toegevoegde waarde is van 4 pots remmen.. Ik begrijp dat je met 4 pots remmen in theorie meer remvermogen kan hebben. De vierpots klauw kan vast nog harder knijpen dan de twee pots klauw, maar wat heb je daar aan als je zonder problemen met een 2 pots klauw je wiel al kan blokkeren.. Du moment dat je wiel blokkeert verlies je tractie en rem je eigenlijk niet meer, maar slip je, je vertraagt wel., maar of je dat nu met 2 pots of 4 pots remmen doet maakt verder niet uit... Dus wat heb je aan vier pots? Zit dat alleen in modulatie en misschien wat warmte afvoer?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

HJ12 schreef: ma 19 september 2022, 11:32 ...Dus wat heb je aan vier pots? Zit dat alleen in modulatie en misschien wat warmte afvoer?
Zo verwoord klinkt het een beetje alsof dat maar bijkomende zaken zijn, maar eigenlijk zijn dat juist hele belangrijke aspecten van een rem.
Goed doseren en flinke reserves als het er echt toe doet staan bij mij wel hoog op de lijst als ik remmen kies.

Vergelijk je huidige schijfremmen maar met een paar V-brakes, daar kun je ook je wiel mee blokkeren. Maar toch zijn moderne schijfremmen veruit superieur aan die V-brakes, ik zou in elk geval niet meer terug willen.

In ons vlakke landje voldoet zowat elke rem wel. Maar als je uitgaat van (terrein)gebruik in de bergen is wat mij betreft een 160mm schijf al een no go. Ja, het werkt (meestal) ook maar ik vind twintig gram minder fiets tegenover duidelijk meer veiligheidsreserves geen vraag waar je langer dan een nanoseconde over na hoeft te denken. Wat mij betreft zou dan ook elke verende vork PM7 nokken mogen hebben (dus zonder adapter passend voor een 180mm schijf) en vorken voor AM of heftiger nokken voor 200mm schijven. Zijn we meteen van die adapters af :tong

Er staan hier vier mtb's in de schuur, twee met 203/203 en twee met 203/180 schijven.
En van de acht remklauwen zijn er vijf met 4-pistons :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

kermit schreef: ma 19 september 2022, 12:36
HJ12 schreef: ma 19 september 2022, 11:32 ...Dus wat heb je aan vier pots? Zit dat alleen in modulatie en misschien wat warmte afvoer?
Zo verwoord klinkt het een beetje alsof dat maar bijkomende zaken zijn, maar eigenlijk zijn dat juist hele belangrijke aspecten van een rem.
Goed doseren en flinke reserves als het er echt toe doet staan bij mij wel hoog op de lijst als ik remmen kies.

Vergelijk je huidige schijfremmen maar met een paar V-brakes, daar kun je ook je wiel mee blokkeren. Maar toch zijn moderne schijfremmen veruit superieur aan die V-brakes, ik zou in elk geval niet meer terug willen.

In ons vlakke landje voldoet zowat elke rem wel. Maar als je uitgaat van (terrein)gebruik in de bergen is wat mij betreft een 160mm schijf al een no go. Ja, het werkt (meestal) ook maar ik vind twintig gram minder fiets tegenover duidelijk meer veiligheidsreserves geen vraag waar je langer dan een nanoseconde over na hoeft te denken. Wat mij betreft zou dan ook elke verende vork PM7 nokken mogen hebben (dus zonder adapter passend voor een 180mm schijf) en vorken voor AM of heftiger nokken voor 200mm schijven. Zijn we meteen van die adapters af :tong

Er staan hier vier mtb's in de schuur, twee met 203/203 en twee met 203/180 schijven.
En van de acht remklauwen zijn er vijf met 4-pistons :)
Je zal mij niet horen zeggen dat modulatie niet belangrijk is, in tegendeel, denk dat hoe preciezer je kan moduleren hoe minder snel je wiel blokkeert hoe beter je kan remmen..Modulatie en hitte bestendigheid zijn denk ik de twee meest belangrijke aspecten voor een Vande mindere goden zoals ik..

Maar dat zijn toch termen die ik niet zo vaak tegenkom bij het aanprijzen van 4 pots remmen, het gaat vaak om "stopping power" en "flinke reserves", en dat zijn dan weer termen die ik niet goed kan plaatsen als ik merk dat het blokkeren van een wiel geen enkel probleem is met 2 pots remmen.. en ik probeer dan te begrijpen waar nu de winst zit..

Als je met 4 pots remmen veel makkelijker dan met 2 pots remmen lekker slepend een lange DH track af komt - helder, dan zit daar echt veel winst, waar ik in een heart beat voor zou gaan :)
// edit // dat zijn natuurlijk ook flinke reserves… hoewel ik daar ook nog nooit met 2 pots remmen grenzen over ben gegaan…
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

HJ12 schreef: ma 19 september 2022, 15:27
Je zal mij niet horen zeggen dat modulatie niet belangrijk is, in tegendeel, denk dat hoe preciezer je kan moduleren hoe minder snel je wiel blokkeert hoe beter je kan remmen..Modulatie en hitte bestendigheid zijn denk ik de twee meest belangrijke aspecten voor een Vande mindere goden zoals ik..

Maar dat zijn toch termen die ik niet zo vaak tegenkom bij het aanprijzen van 4 pots remmen, het gaat vaak om "stopping power" en "flinke reserves", en dat zijn dan weer termen die ik niet goed kan plaatsen als ik merk dat het blokkeren van een wiel geen enkel probleem is met 2 pots remmen.. en ik probeer dan te begrijpen waar nu de winst zit..

Als je met 4 pots remmen veel makkelijker dan met 2 pots remmen lekker slepend een lange DH track af komt - helder, dan zit daar echt veel winst, waar ik in een heart beat voor zou gaan :)
// edit // dat zijn natuurlijk ook flinke reserves… hoewel ik daar ook nog nooit met 2 pots remmen grenzen over ben gegaan…
Als je tevreden bent met je huidige remmen, dan hoef je toch niet perse iets nieuws te kopen?
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Sjef schreef: ma 19 september 2022, 17:09
Als je tevreden bent met je huidige remmen, dan hoef je toch niet perse iets nieuws te kopen?
Op zich heb je daar ok helemaal gelijk in, behalve dat ik nog steeds een vaag probleem heb met mij rem waar ik nog niet uit ben wat het precies is.. Zie ook mijn topic daarover..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HJ12 schreef: ma 19 september 2022, 17:43
Sjef schreef: ma 19 september 2022, 17:09
Als je tevreden bent met je huidige remmen, dan hoef je toch niet perse iets nieuws te kopen?
Op zich heb je daar ok helemaal gelijk in, behalve dat ik nog steeds een vaag probleem heb met mij rem waar ik nog niet uit ben wat het precies is.. Zie ook mijn topic daarover..
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 9&t=154813


Je vraagt naar advies over je remmen, maar heb je er iets mee gedaan?
Je vraagt naar het waarom van 4-pots remmen en je trekt de antwoorden in twijfel.

Ik zou nog een paar vragen bedenken, altijd leuk. :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 19 september 2022, 18:33
HJ12 schreef: ma 19 september 2022, 17:43

Op zich heb je daar ok helemaal gelijk in, behalve dat ik nog steeds een vaag probleem heb met mij rem waar ik nog niet uit ben wat het precies is.. Zie ook mijn topic daarover..
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 9&t=154813


Je vraagt naar advies over je remmen, maar heb je er iets mee gedaan?
Je vraagt naar het waarom van 4-pots remmen en je trekt de antwoorden in twijfel.

Ik zou nog een paar vragen bedenken, altijd leuk. :-q
Nou, nou, net alsof ik alleen maar vragen als bezigheidstherapie zit te bedenken.. Ik heb wel wat beters te doen..Maareuhh FYI de tips uit het andere topic heb ik zeker ter harte genomen, maar nog niet helemaal blij met het resultaat.. En trek ik het in twijfel? Ik probeer het te begrijpen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, beetje kort door de bocht misschien.

Over je andere topic. De 785 is inmiddels 10 jaar oud.
De hendel vd achterrem zou ook versleten kunnen zijn, want die wordt het meeste gebruikt.

Dan gooi je deze 2 topics op 1 hoop en koop je een setje 4-pots.
Vanaf Deore / mt520 tm XTR.
(En dan maar hopen dat je geen oude ispec shifters hebt, want die passen niet op nieuwe hendels...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 september 2022, 07:00
Dan gooi je deze 2 topics op 1 hoop en koop je een setje 4-pots.
Dat was precies de reden waarom ik wat vragen aan het stellen was in dit topic :winkie:


ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 september 2022, 07:00 (En dan maar hopen dat je geen oude ispec shifters hebt, want die passen niet op nieuwe hendels...)
Die heb ik volgens mij wel, maar ook nog de ombouw deksels naar een gewone klem :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De gewone klem is super :-q
Ispec sucks
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie