Duke Lucky Jack of Lucky Star wielset?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zit wat in dubio, wat ga ik kiezen?
Duke Lucky Jack of Lucky Star wielset?

Rijd een Lux Trail CF7, 70kg, agressieve snelle daler, Zuid L, Voerstreek, Vise.
Stock een OEM DT Swiss set, 30mm carbon velg, DT Swiss 350 naaf, hoogst waarschijnlijk, minimaal 1700gr? Met 2,4” Wicked Will en RaRa nu (modderseizoen ook WiWi). Deze set zal ik blijven gebruiken in de Alpen, daar voldeed ‘ie afgelopen jaar uitstekend. Met een afdaalgerichte transalp oa.

Voor ‘hier’ wil ik iets lichters, maar wat?
Carbon: Lucky Jack 30,5 + 28,0, DT 350, ong 1335gr, ong 1270,-
Alu: Lucky Star 29,5 + 27,5mm, DT 240 EXP, ong 1490gr, ong 825,-?

Alu set: steviger, comfortabeler, goedkoper, betere naaf en ook nog licht?
Of toch de nog lichtere carbon set?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2039
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Denk niet dat de alu versie per se steviger is hoor. Je zult voor jezelf uit moeten maken of je bereid bent extra te betalen voor minder gewicht. De alu velg is iig ook een hele mooie velg (rij zelf met een setje crazy stars, voornamelijk voor het buitenland)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Ik zie dat je brede banden gebruikt. Meer is beter :winkie:
Breed, breder, breedst :bier:
https://9thwave-cycling.com/nl/product/ ... on-wheels/

2.35 banden liggen hier heel mooi rond op en het gewicht is laag. Alleen de prijs doet pijn, maar dat is eenmalig.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2,35-2,4” is breed zat, meer echt niet nodig. Kende de site nog niet, mooi spul.
Orienteer me op Wheeltec, Handgespaakt, Bikewheels. 9th Wave is wat prijziger.

Bij carbon is altijd ‘t stemmetje in ‘t achterhoofd aanwezig dat zegt ‘is het echt zo sterk, blijft ‘t heel?’.
Valt mee te leven, met nette crashgarantie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2039
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Er is een filmpje van Danny MacAskill waar hij op zijn carbon velgen, dus zonder band, een trap op en af rijdt. Met veel moeite krijgt hij ze stuk. Denk niet dat alu het zo lang had uitgehouden.
Samta Cruz (makers van de wielen van MacAskill) heeft ook een ouder filmpje online waar ze carbon frames mishandelen, zonder dat deze stuk gaan.
Beetje wc eend gehalte natuurijk, maar toch wel overtuigend mbt sterkte van carbon.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

aurelius schreef: zo 19 juni 2022, 09:21 2,35-2,4” is breed zat, meer echt niet nodig. Kende de site nog niet, mooi spul.
Orienteer me op Wheeltec, Handgespaakt, Bikewheels. 9th Wave is wat prijziger.

Bij carbon is altijd ‘t stemmetje in ‘t achterhoofd aanwezig dat zegt ‘is het echt zo sterk, blijft ‘t heel?’.
Valt mee te leven, met nette crashgarantie.
Ik ben een zwaardere rijder en rijd sinds een jaar op Wheeltec gemaakte wielen. Lucky Jack met 30mm voor en 28mm achter. 2.35 banden van maxxis. De wielen zijn nog net zo strak als een jaar geleden, ik heb er ook nog een zwaar ongeluk mee gehad en die wielen gaven geen krimp. Als ik hoor wat voor problemen er ook wel rondom 9th wave hangen zou ik blind weer kiezen voor LJ wielen door Wheeltec. De mijne zijn ook rond de 1300 gram, ik heb wat zwaardere spaken genomen, wel mooie platte. Top set dus..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

38x10 schreef: zo 19 juni 2022, 10:35 Er is een filmpje van Danny MacAskill waar hij op zijn carbon velgen, dus zonder band, een trap op en af rijdt. Met veel moeite krijgt hij ze stuk. Denk niet dat alu het zo lang had uitgehouden.
Samta Cruz (makers van de wielen van MacAskill) heeft ook een ouder filmpje online waar ze carbon frames mishandelen, zonder dat deze stuk gaan.
Beetje wc eend gehalte natuurijk, maar toch wel overtuigend mbt sterkte van carbon.
Nu is het wel zo dat de Reserve velgen de dikste randen in hun klasse hebben. En daarmee extreem veel reserve (?) hebben tegen impact op die rand. Om dat nu als voorbeeld te nemen voor duurzaamheid van carbon gaat mij veel te ver. Desondanks ben ik blij met de carbonnen velgen die ik gereden heb, of nog rijd,, maar hoewel stevig aan de maat, rij ik niet lomp.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4643
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Hierbij mijn ervaringen en advies.

Op mijn gravelbike heb ik een setje met de Duke Lucky Star (Alu) liggen (25.5/27mm).

Zelfgespaakt met dt 350 naven.
Een heerlijke wielset met 42mm banden rijd dat top.

Op mijn MTB heb ik nu een half jaar Nextie carbon 30mm velgen liggen met dat 240s naven. Eigenlijk wat je voorstelt bij de Duke Star. Gewicht hiervan is gelijk aan je Duke. Ook deze heb ik zelf gespaakt en dit is echt een topsetje. Jan the Man op het forum kan je hieraan helpen. Hij besteld regelmatig en spaakt ook voor anderen. Kun je het ophalen gelijk combineren met een mooi ritje over de routes van Ede of UHR :winkie:

maar ik wil je ook best helpen. En zo zijn er nog genoeg op dit forum

Of ga je ze hand laten spaken bij gelijknamige bedrijfje in Limburg :wink:

Overigens mocht je willen mag je prima mijn Nextie setje uitproberen hier in de buurt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ivocare schreef: za 18 juni 2022, 23:41 Ik zie dat je brede banden gebruikt. Meer is beter :winkie:
Breed, breder, breedst :bier:
https://9thwave-cycling.com/nl/product/ ... on-wheels/

2.35 banden liggen hier heel mooi rond op en het gewicht is laag. Alleen de prijs doet pijn, maar dat is eenmalig.
TS geeft aan een agressieve snelle daler te zijn. Dan vind ik 28 Revo spaken niet de beste keuze, ook al ben je niet al te zwaar. En over de coulance bij crash replacement heb ik ook wat mindere verhalen gehoord.

baron062 schreef: zo 19 juni 2022, 12:07 Nu is het wel zo dat de Reserve velgen de dikste randen in hun klasse hebben. En daarmee extreem veel reserve (?) hebben tegen impact op die rand.
Nextie heeft ook een serie ontwikkeld (welke niet op de site te koop is) met dikkere randen (4mm). 30mm intern: 445g in AM uitvoering, 360 in XC uitvoering, 325g in ultralight edition.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Bedoelde vooral te zeggen dat 34mm intern stiekem best lekker is :tong

Deze dan Jan?
https://www.nextie.com/mountain-clincher-40mm-NXT29AM40
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Licht carbon lijkt nog wat kwetsbaar voor een flinke tik. En die Duke setjes zijn licht! Maar licht aluminium deukt nog veel sneller. In beide gevallen kan een tiende bar extra luchtdruk geen kwaad. En naast dat carbon het in deze gewichtsklasse iets sterker is, kan ook die ene millimeter extra breedte je helpen tegen een te harde impact. Geneuzel in de marge, maar als je dan toch keuzes moet maken.

50 gram meer voor een carbon velg en je weet vrij zeker dat het nauwelijks meer kapot gaat.

Maar in dit geval de plastic meuk dus!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

ivocare schreef: ma 20 juni 2022, 20:55 Bedoelde vooral te zeggen dat 34mm intern stiekem best lekker is :tong

Deze dan Jan?
https://www.nextie.com/mountain-clincher-40mm-NXT29AM40
De verstevigde versie van de Duke Enduro velg (fury 3k) is maar een klein tikke zwaarder. :bier:

Met 70kg en de Voerstreek als inzetbereik zou ik een goed gespaakt setje met Lucky 6ters velgen best wel aandurven.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10359
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het kristalliseert al aardig uit, mbv jullie on line en off line input.
‘t Gaat nu richting de gewone Duke Crazy Jack 30mm velgen, niet de Ultra SL, voor wat extra stevigheid. En exit alu dus.
En Wheeltec heeft dan nog mooie eigen huis FliteX-SLS30 velgen als alternatief, Handgespaakt HNDGSPKT 30 XC danwel iets stevigere TR velgen.

Edit… en ook nog bij Bikewheels informeren…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

aurelius schreef: ma 20 juni 2022, 21:58

Edit… en ook nog bij Bikewheels informeren…
Dan zou ik ook even bij @Forcewheelz informeren. :-q
We Are Basta
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik rij al een tweetal jaar met de Lucky Jack 6sters. Durf wel eens mijn ander set wielen (DT Swiss 1500) te steken als ik denk dat het wat te ruig wordt. Eerder voor de gemoedsrust dan.
Plaats reactie