Rohloff/Pinion icm Ketting/Belt

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:12...Daarnaast merk ik nu al dat ik na 2x fietsen de derrie moet afstellen, het ding schakelt na een ritje voor geen meter meer en het verpest ritjes. Dat is de grens die ik trek, ik kan best eens fietsen met een fiets die soms een versnelling slecht pakt of dat ik 2x moet schakelen, een tikje of piepje en kraakje ergens, prima, maar soms is het gewoon een en al mechanisch gehuil uit de drivetrain wat ik hoor.
Niets ten nadele van een Rohloff of Pinion (heb zelf ook een Rohloff gehad) maar als je zoveel problemen met een derailleur hebt klopt er iets niet. Ik hoef mijn derailleurs nooit bij te stellen, de enige keren dat ik dat doe is bij het monteren van een nieuwe kabel (dus eens in de paar seizoenen in mijn geval). Voor de rest schakelt het probleemloos.

Maar van die twee "versnellingsbakken" vind ik de Pinion het mooiste, omdat je dan de massa mooi centraal hebt. Nadeel is vooral dat je een specifiek frame nodig hebt, al is ook bij een Rohloff een daarvoor ontworpen frame (uitvaleinden) het mooist. Ik had dat niet, mijn Rohloff zat eerst in een Voodoo met sliding dropouts en daarna in een Santa Cruz Chameleon met excentrisch BB. Ik had het moment afgesteund op de remnokken wat ook een optisch heel strak resultaat gaf.
Je leest weleens over kraakjes bij een EBB maar ik had daar geen last van en ik vind het wel veel fraaier dan de meeste sliding dropouts.

Het onderhoud aan een Rohloff is vrijwel nihil, eens per jaar de olie verversen en dat is echt een heel simpel klusje.
De Rohloff schakelt altijd probleemloos, maar de ketting gaat net zo goed kraken en knarsen in de modder als bij een derailleur (wat ook logisch is). En ik moest hem vaak wat bijspannen, ik reed soms met 8-speed kettingen (die kunnen een beetje scheve kettinglijn prima aan) maar heb ook singlespeed kettingen gebruikt. Merkte weinig verschil in "rek".
Al met al was ik waarschijnlijk meer met m'n ketting bezig als met m'n derailleurfietsen :o :D

Daarom zie ik wel voordelen in een riem, als de duurzaamheid daarvan goed is (daar kan ik niet over oordelen) zou die mijn voorkeur hebben. Maar goed, Pinion + riem is ook de duurste optie vermoed ik. Als dat geen punt is heb je er een prachtige fiets aan en een 11Ants is natuurlijk heel goed doordacht op alle details (zou bij mij iig bovenaan de lijst staan).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Ik heb op mijn Surly Troll GX 1 x 11 (frame is wel Rohloff compatible), maar rij op mijn woon-werk Santos Trekking Lite nu 10 jaar met Rohloff en riem. Eerste 8 jaar nauwelijks kosten (wel 2 x riem à paar tientjes preventief vervangen en bewaard), laatste jaren wat meer. Vorig jaar spontane olielekkage bij as (onder garantie vervangen door Rohloff, wel werkplaatsuren lbs) en jaarlijkse oliewissels zijn volgens mij ook steeds duurder geworden (niet precies bijgehouden, dus niet 100% zeker).

Grootste voordeel van Rohloff op mtb lijkt mij dat je stilstaand kunt terugschakelen, handig bij noodstops op drukke tracks, bijvoorbeeld als iemand voor je de heuvel toch nèt niet haalt....

Als ik echt oud ben, zou ik de stalen Troll als mtb best willen vervangen door een carbon fully, en dan Rohloff en ketting op de Troll en er een echte 'oldskool' reisfiets van maken :)
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

kermit schreef: di 3 mei 2022, 09:30
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:12...Daarnaast merk ik nu al dat ik na 2x fietsen de derrie moet afstellen, het ding schakelt na een ritje voor geen meter meer en het verpest ritjes. Dat is de grens die ik trek, ik kan best eens fietsen met een fiets die soms een versnelling slecht pakt of dat ik 2x moet schakelen, een tikje of piepje en kraakje ergens, prima, maar soms is het gewoon een en al mechanisch gehuil uit de drivetrain wat ik hoor.
Niets ten nadele van een Rohloff of Pinion (heb zelf ook een Rohloff gehad) maar als je zoveel problemen met een derailleur hebt klopt er iets niet. Ik hoef mijn derailleurs nooit bij te stellen, de enige keren dat ik dat doe is bij het monteren van een nieuwe kabel (dus eens in de paar seizoenen in mijn geval). Voor de rest schakelt het probleemloos.

Maar van die twee "versnellingsbakken" vind ik de Pinion het mooiste, omdat je dan de massa mooi centraal hebt. Nadeel is vooral dat je een specifiek frame nodig hebt, al is ook bij een Rohloff een daarvoor ontworpen frame (uitvaleinden) het mooist. Ik had dat niet, mijn Rohloff zat eerst in een Voodoo met sliding dropouts en daarna in een Santa Cruz Chameleon met excentrisch BB. Ik had het moment afgesteund op de remnokken wat ook een optisch heel strak resultaat gaf.
Je leest weleens over kraakjes bij een EBB maar ik had daar geen last van en ik vind het wel veel fraaier dan de meeste sliding dropouts.

Het onderhoud aan een Rohloff is vrijwel nihil, eens per jaar de olie verversen en dat is echt een heel simpel klusje.
De Rohloff schakelt altijd probleemloos, maar de ketting gaat net zo goed kraken en knarsen in de modder als bij een derailleur (wat ook logisch is). En ik moest hem vaak wat bijspannen, ik reed soms met 8-speed kettingen (die kunnen een beetje scheve kettinglijn prima aan) maar heb ook singlespeed kettingen gebruikt. Merkte weinig verschil in "rek".
Al met al was ik waarschijnlijk meer met m'n ketting bezig als met m'n derailleurfietsen :o :D

Daarom zie ik wel voordelen in een riem, als de duurzaamheid daarvan goed is (daar kan ik niet over oordelen) zou die mijn voorkeur hebben. Maar goed, Pinion + riem is ook de duurste optie vermoed ik. Als dat geen punt is heb je er een prachtige fiets aan en een 11Ants is natuurlijk heel goed doordacht op alle details (zou bij mij iig bovenaan de lijst staan).
Nouja, ik heb de afgelopen maanden redelijk probleemloos gefietst. Maar het blijft relatief een budgetbike. (cube reaction c62 pro). Maar echt vertrouwen in de fiets is er niet en ik doe dan als hij vies is vaak wel schoonmaken maar ook dat laat ik vaker voor wat het is, als ik niet zie dat hij echt vies is, dan is 'ie dat ook niet denk ik dan. Daarbij tikt/kraakt er iets of bij balhoofd of het zadel, carbon montagepasta gebruikt, lost het probleem niet op. Steekas na een kleine 9 maanden gebroken, het 'gevoel' is er niet echt meer zeg maar. En daarbij is de techniek ook gewoon... tja... 8)

Zo'n fiets kan ik nu verantwoord kopen, ik kan ook wachten tot ik m'n midlife crisis heb maar dan is het al vlot 'te laat'. Ben begin 30 en dan kan ik die fiets nog echt de rest van m'n leven gebruiken waarvoor hij gemaakt is zeg maar. Dus ook een kwestie van 'nu of nooit'.
Knakker29 schreef: di 3 mei 2022, 09:01
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 23:18 Die reservebelt wil ik best meenemen, échter, die prop je niet zo 1-2-3 in je rugtas. Je moet hem netjes opvouwen volgens een speciale methode zag ik. Als je er een case voor kan krijgen zodat ik hem in mijn rugtas mee kan nemen gaat 'ie zo mee, maar da's nog lastig denk. Als ik 50-70km ga fietsen, alleen, dan is het een nobrainer, maar als ik even een snel rondje Schoorl doe met de auto wil ik weer niet zoveel meezeulen bij voorkeur.
Belt meenemen zou ik alleen doen als je grote trips gaat ondernemen naar gebieden waar je niet zomaar een nieuwe kunt bestellen en/of het zo belangrijk is dat je meteen door kunt fietsen dat je echt elk risico wilt vermijden. Een goed gemonteerde riem gaat niet zomaar kapot.
Beetje off-topic, maargoed.
Ben ik benieuwd, als je 20 of 30 kilometer van je auto of huis bent en je riem knapt. Kans: nihil, maar stel dat. Dan ben je echt de sjaak. Als ik ga fietsen en ik ben wat verder weg dan zijn m'n vrienden en familie vaak wel wat verder weg. Ik heb dus een keer 5km moeten lopen met kapotte steekas, dat was op het randje. Als ik eens de auto pak en een dagje UHR ga fietsen probeer ik vaak iemand mee te nemen maar als het niet lukt dan ga ik alleen en zit je vlot met de gebakken peren. Nu ben ik altijd als ik iemand met pech zie staan bereid te helpen, vaak de auto met drager mee en extra plek, maar sommige routes fietsen enkel horken lijkt wel dus zelfredzaamheid vind ik ook erg fijn. Vandaar ook altijd een tas mee met gereedschap, spare parts etc. Dus tja, denk dat 'ie gewoon standaard in de tas zit. Alleen als ik een ochtendje door het pwn gebied ga fietsen blijft hij denk ik thuis. Dat is allemaal gravelbike-niveau zeg maar.

Nu zie ik die reisfietsen ook vaak met belt en rohloff of pinion, en dat is soms ook echt een aanslag dus heb ook wel vertrouwen dat het heel blijft hoor, alleen met een pinion zal 'ie wat meer load hebben zeg maar dan met een rohloff. Zo'n blik gaat er denk ik wel komen maar gevacumeerd is ook erg fijn en compact denk. Ze zien me al bij de slager aankomen :-D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je zoveel bezig bent met of het wel heel blijft kan je wellicht beter voor een starre singlespeed gaan, dan is de kans op problemen het kleinst. :wink:
Maar de riem heeft zich ondertussen wel bewezen qua duurzaamheid en in de winkel waar ik bijklus zijn er sinds de introductie door Gates een handvol gebroken riemen langs gekomen, waarbij de meeste al te lang op te ver versleten tandwielen werden gebruikt. Ik zou me over breken dan ook niet zoveel zorgen maken, en anders zou ik ook altijd reservespaken, een extra crank en setje pedalen en een zadelpen meenemen. :winkie:
Mocht je toch die zekerheid willen: een compact frametasje is vaak groot genoeg voor een opgerolde riem, en die kan je altijd aan je fiets laten zitten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

noxiuz schreef: di 3 mei 2022, 10:11 Ben ik benieuwd, als je 20 of 30 kilometer van je auto of huis bent en je riem knapt. Kans: nihil, maar stel dat. Dan ben je echt de sjaak.
Fiets even stallen bij een huis, taxi bellen (als ze je niet al even willen afzetten) en klaar. :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: di 3 mei 2022, 09:30 Maar van die twee "versnellingsbakken" vind ik de Pinion het mooiste, omdat je dan de massa mooi centraal hebt.
Maakt dat uit?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: di 3 mei 2022, 11:54 Maar de riem heeft zich ondertussen wel bewezen qua duurzaamheid en in de winkel waar ik bijklus zijn er sinds de introductie door Gates een handvol gebroken riemen langs gekomen, waarbij de meeste al te lang op te ver versleten tandwielen werden gebruikt. Ik zou me over breken dan ook niet zoveel zorgen maken, en anders zou ik ook altijd reservespaken, een extra crank en setje pedalen en een zadelpen meenemen. :winkie:
Mocht je toch die zekerheid willen: een compact frametasje is vaak groot genoeg voor een opgerolde riem, en die kan je altijd aan je fiets laten zitten.
Riem breekt tegenwoordig nog maar weinig. Zal een combinatie zijn van goed gebruik en betere frames.

Maar als je twijfelt over een riem, dan neem je toch gewoon een ketting? Bij de derailleursysteem heeft een ketting serieus onderhoud nodig, op een singlespeedsysteem nauwelijks meer aandacht dan een riem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, dat kettingonderhoud vond ik dus tegenvallen...
De ketting wordt net zo vies als met derailleurs, moet dus net zo vaak (of weinig, afhankelijk van je persoonlijke schoonmaakrituelen) schoongemaakt en gesmeerd worden. En ik moest 'm ook veel vaker dan ik verwacht had wat opspannen. Uiteindelijk was ik er dus meer tijd aan kwijt dan aan een derailleurketting. Veel langer ging-ie ook al niet mee.
Het voordeel vond ik vooral dat de naaf zelf het altijd en overal vlekkeloos deed, ondanks die smerige ketting.

Uiteindelijk vond ik de voordelen niet zwaar genoeg wegen om de naaf mee te nemen naar een volgende fiets, mede omdat dat een fully was en daarmee weer extra maatregelen vroeg (m.n. een kettingspanner).

Als er geen voordeel aan de versnellingsbak centraal in de fiets zit, waarom is er dan een Pinion bedacht? Een e-bike motor heb je -iig op een mtb- ook liever rond de trapas zitten dan in je achterwiel.
Maar goed, dat hoeft geen doorslaggevend argument te zijn, afhankelijk van hoe je er zelf tegenover staat. Ik zou in een hardtail best een Rohloff overwegen, in een fully zou ik wel sterk de voorkeur voor een Pinion hebben. En in beide gevallen zou ik naar een riem neigen.

Maar da's hypothetisch. Voorlopig is de ruimte rond mijn BB bezet door een motortje en hou ik het bij een reusachtige cassette in het achterwiel ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rockshark
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 19 juli 2008, 11:50
Mijn mountainbike: Soma Juice Rohloff - Idworx Alpine Rohler

Hier heel de winter door weer en wind gereden met een starre stalen fiets met Rohloff en ketting aandrijving.
Fiets is hier vaak bij thuiskomst met modder en al aan de kant gezet geweest. Juist de fiets even op het achterwiel om zeker te zijn dat al het aanwezige water zeker uit het frame is, ketting wat afdrogen en snel wat olie erop. 2 minuten later zat ik binnen in de warmte.
Voor de volgende rit nog eens met een vod over de ketting, indien nodig nog wat olie erop en gaan.

Het is mij zo goed bevallen dat de fully nog met moeite buitenkomt, zelfs in droog weer. Hier ook langzaam aan het kijken of ik die niet kan vervangen door een Pinion of Rohloff model.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ketting schoonmaken wordt overschat.
Bij een singlespeed waar de ketting echt exact rechtuit loopt (meten, niet kijken) is opnieuw smeren voldoende.
De buitenkant maakt echt niet uit, ook al hangt er een kilo modder en smeer aan.
En een Rohloff of Pinion is wat ketting betreft een singlespeed.
Wijkt je kettinglijn maar iets af, dan slijt een singlespeedketting belachelijk snel.
Sram heeft trouwens een tijdje PC1 kettingen verkocht die van kauwgom leken gemaakt. :-?
Alternatief is dan een 7of 8 speed ketting.
Maar eigenlijk moet de kettinglijn bij zulk soort fietsen 100% recht zijn. En niet op het oog, je ogen liegen. Alle referenties (frame buizen) zijn scheef, dus een scheve kettinglijn zie je pas als het echt heel scheef is.

Maar als je je zo druk maakt om pech onderweg, dan kan je helemaal niets.
Ik rij nu bijna 40 jaar MTB en kan me niet herinneren dat ik een dergelijk probleem heb meegemaakt.
(maar ik ben handig en heb wel wat reservesspul bij me, dat dan weer wel)
100% bomb proof bestaat niet.
Je fiets en de staat van onderhoud zullen de meeste procenten voor hun rekening nemen, maar de laatste procenten moet je zelf invullen met vindingrijkheid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Als je vooral wilt fietsen en zo minmogelijk poetsen en sleutelen kan ik een Gates belt zeker aanbevelen. Zelf rij ik sinds 8 jaar met een 11ANTs ANTelope met Rohloff en belt, in die 8 jaar heb ik een kleine 40.000 km met deze fiets gereden waaronder 6x Duchenne Heroes. Zeker bij minder weer is dit een geweldige setup, het draait altijd goed en nooit problemen met schakelen.
Een belt breekt niet maar zo, zeker als je deze tijdig vervangt. Ik heb slechts één keer onderweg een belt gebroken, en dat was een set van belt en tandwielen die zover versleten waren dat er al meerdere tanden van de belt waren gebroken en het achter tandwiel zover was versleten dat de tanden scherp waren geworden.
Op lange tochten neem ik wel een reserve belt mee, gewoon opgerold zoals Gates aangeeft, los in de Camelbak. Ik heb ook zo'n blik voor de belt gehad, maar die neemt mij te veel ruimte in de tas in.

Helaas is mijn 11ANTs aan vervanging toe omdat er een scheur in het frame zit, deze is ontstaan uit een deuk welke drie jaar geleden is ontstaan nadat ik een steen tussen de onderbuis en voortandwiel door heb gedraaid. Erg jammer want ik had nog veel plezier van deze fiets. Voor nood is de scheur door een ervaren lasser gerepareerd, maar de kans dat er bij deze las een nieuwe scheur ontstaat is groot.
De nieuwe fiets gaat er dus zeker weer een worden met een Gates belt een een gesloten versnellingssysteem. Eerst heb ik overwogen om een nieuw 11ANTS frame aan te schaffen en dan zoveel mogelijk onderdelen over te zetten, maar als je het hele wensen lijstje bij elkaar optelt zoals bredere velgen en een nieuwe vork dan staat er uiteindelijk toch nog een praktisch nieuwe fiets.
Er gaat dus een hele nieuwe fiets komen, weer een 11ANTs maar dit keer met Pinion.
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Bedankt voor de reacties, ik ga de uitdaging met Belt dan maar met een gerust hart aan. Ik denk dat de aantallen gebroken kettingen en omgevouwen derailleurs vele malen groter is :) Mocht het allemaal goed gaan met de testritten dan zal t.z.t. hier wel een update komen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ben benieuwd!

Wat hier nog niet genoemd is, maar ook wel handig is om over na te denken, is de keuze tussen 12, 14 of 18 versnellingen. De Pinion 6 en 9 speed zou ik overslaan, maar dan blijven de C1.12, P1.12 en P1.18 over naast de 14 van Rohloff.

Als je bij puur mountainbiken blijft zonder bikepacking bagage zou de Pinion 12 fijner kunnen zijn dan de variant met 18 versnellingen, al kun je daar natuurlijk ook prima meerdere versnellingen tegelijk schakelen.

Mocht je ook met bikepacking bagage gaan rijden dan vind ik die 18 versnellingen zelf wel fijner door de kleinere stappen die je daarmee kunt maken. En als je gevoelig bent voor een bepaalde cadans, misschien ook wel bij langere stukken verharde weg.

Ga er vooral eens zelf mee rijden, dan merk je de verschillen.
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Of een Pinion in combinatie met een Classified achternaaf...
Die naaf dan natuurlijk zonder cassette.
Strong, light, cheap: pick two.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: di 3 mei 2022, 13:33 Als er geen voordeel aan de versnellingsbak centraal in de fiets zit, waarom is er dan een Pinion bedacht? Een e-bike motor heb je -iig op een mtb- ook liever rond de trapas zitten dan in je achterwiel.
Als het een voordeel zou zijn om het gewicht centraal op de fiets te hebben, waarom is 99,9% dan nog steeds uitgerust met een derailleur?



Dat zijn natuurlijk onzin-argumenten.



Bij een dubbelgeveerde fiets zou je inderdaad willen dat het bewegende deel zo licht mogelijk is. Maar dan is een derailleur dus ook al een onding. Maar nog meer gewicht extra maakt zich inderdaad negatief voelbaar op de perfecte werking. Voor een hardtail gaat het echter maar zeer beperkt op.

Overigens is een naafmotor in vrijwel ieder ander opzicht (dan plaatsing) superieur aan een middenmotor. Koppel, slijtage aandrijflijn, efficiëntie.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie