Rohloff/Pinion icm Ketting/Belt

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo, nu ben ik het toch even heel erg oneens.
Een naafmotor is in de bergen enorm inefficient.
Het koppel komt altijd 1:1 op het wiel, terwijl een middenmotor via je versnellingen werkt, net als je benen. En dus kan het koppel worden vergroot door terug te schakelen.
(wat koppel betreft heeft een e-motor best wel wat overeenkomsten met je benen)
En met een MTB rijden we nu eenmaal graag in de bergen (heuvels).
Een e-motor heeft wel het hoogste koppel bij een laag toerental, maar ook het hoogste stroomverbruik.
Omdat de accu juist bij een fiets niet oneindig groot is, is het verstandig de stroom door de motor wat binnen de perken te houden.
Dat gaat prima via een aandrijving die is aangepast aan de omstandigheden (versnellingen).
Maar voor een stadsfiets in de polder voldoet een naafmotor prima.

En de meeste fietsen zijn uitgerust met een derailleur omdat ze dan goedkoper in de showroom kunnen staan.
Omdat niet iedereen de meerprijs van een Rohloff of Pinion wil betalen.
Heeft dus vooral(alleen) met het gewicht vd portemonnee te maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oké, er zitten heel wat nuances aan mijn uitspraak. En zelfs binnen naafmotoren heb ik ongelijk. Als je een zeer compacte uitvoering pakt. Maar afgezien van het gewicht is een oversized naafmotor in vrijwel ieder opzicht in het voordeel in de praktijk. Hoeveel het scheelt in energieverbruik durf ik niet te zeggen, maar dat kan inderdaad bij mtb-gebruik ook nog een factor zijn.

Neemt niet weg dat zo een middenmotor ook een onding is.

Hele e-bike gebeuren trouwens... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als het dan toch niet uitmaakt of de kilo's in het achterwiel of rond je bracket zitten ontgaat mij een beetje het nut van een Pinion? Vraagt een zeer specifiek frame en je krijgt ook twee vrijlopen. Wat is dan het grote voordeel dat dat compenseert?
Als de plaats van het gewicht niets uitmaakt kun je toch net zo goed een Rohloff monteren? Dat kan in een frame waarmee je ook singlespeed of derailleur kunt rijden als je zou willen. Vraagt veel minder aanpassingen en je hebt een universeler frame dat niet persé om een Rohloff vraagt.

Begrijp me goed, ik zou geen Rohloff vermijden vanwege het (meer)gewicht achterin.
Een e-bike motor van tegen de 3kg zou ik echter nooit achterin (een mountainbike) willen hebben, fully of hardtail.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: ma 9 mei 2022, 09:40 Als het dan toch niet uitmaakt of de kilo's in het achterwiel of rond je bracket zitten ontgaat mij een beetje het nut van een Pinion? Vraagt een zeer specifiek frame en je krijgt ook twee vrijlopen. Wat is dan het grote voordeel dat dat compenseert?
Als de plaats van het gewicht niets uitmaakt kun je toch net zo goed een Rohloff monteren? Dat kan in een frame waarmee je ook singlespeed of derailleur kunt rijden als je zou willen. Vraagt veel minder aanpassingen en je hebt een universeler frame dat niet persé om een Rohloff vraagt.
Pinion is er omdat het kan. Omdat het niet ongunstig is. Maar ook niet perse gunstig. Aan alles zitten voor- en nadelen. Dus dat is de bewijslast omdraaien.

Op een hardtail heeft de plaats van het gewicht gewoon beperkte invloed. Dan moet je je ook afvragen waarom iedereen met een geveerde vork rijdt? Dat is ook een kilo extra aan de andere kant van de trapas. (Ik denk dat ik de Pinion maar geveerd op moet gaan hangen onder de zitbuis!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Tadaaaaa :-D

Afbeelding

Afbeelding

Specs:
Cloud29 velgen
Onyx naafjes
Wolfpack race/speed
Pinion P12 (duh)
Bikeyoke dropper
Rockshox Revalation 130mm
Hope Tech3 E4
Setje grips van m'n daily fiets :winkie: GA3 grips zijn onderweg, was even kijken wat ik prettig vond.
Cube bidonhouder :oops: nieuwe is ook onderweg. Een zwarte. Vond 90 euro voor een titanium variant toch net ff te gortig voor enkel de looks.

Ondertussen Schoorl gehad, de vuurdoop. Schakelen is/was zeker nog even wennen maar gaat steeds beter. Moet je even gevoel voor krijgen. En ondanks dat het er mul bij ligt gaat het hard. Ook de rode lijntjes zijn echt een peulenschil met de dropper. Ding omlaag, kont naar achteren en gaan met de banaan, geeft enorm veel vertrouwen.

Écht klimmen met de pinion is wel anders, maar om eerlijk te zijn is mijn conditie doordat ik m'n vorige fiets als botte lul heb laten verstoffen in de afgelopen 2-3 maanden ook niet echt toegenomen zeg maar. Time will tell of ik dit najaar echt sneller ben. Maar daar heb ik hem niet voor, ik wilde minder poetsen, meer fietsen, meer zekerheid/controle en dus meer lol. En dat is gelukt :-q Klimmetje op de achtergrond is overigens best venijnig, maar met de pinion supermakkelijk (je hebt een wat hogere cadans omdat bereik onderin beter is). Maar de nok daarentegen is weer lastiger. Allemaal gevoelskwesties ook hoor..

Ohja, de eerste 'mooi elektrisch' heb ik al gehad :-?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooie fiets, komt me bekend voor. :-q :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dik! (letterlijk en figuurlijk) :bier:

Stille naven is ook :-q
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Sjieke fiets! Die verdient wel een ShowYourStuff topic :-q
nmolenbeek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: di 16 november 2004, 10:35
Mijn mountainbike: Een hele mooie!

Gave Fiets Lars!!! heb zelf meerder tita's gehad en ook Rohloff's en Pinion... blijf het wel gaaf vinden..

Groet, Nico
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Oh wat gaaf, daar ga je veel plezier van krijgen.
Ik hoop volgende week mijn nieuwe pANTer te kunnen ophalen, maar dan met een Pinion P18 waar ik bewust voor heb gekozen.
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

EJB schreef: vr 8 juli 2022, 17:22 Oh wat gaaf, daar ga je veel plezier van krijgen.
Ik hoop volgende week mijn nieuwe pANTer te kunnen ophalen, maar dan met een Pinion P18 waar ik bewust voor heb gekozen.
Waarom eigenlijk? Op een weg of gravelbike zou ik het doen, op een mountainbike niet. Ik schakel nu veelal 2 of 3 versnellingen op dus heb de extra stappen niet nodig eigenlijk. Een 9-speed zou ik zelfs ook nog overwegen.
nmolenbeek schreef: vr 8 juli 2022, 10:11 Gave Fiets Lars!!! heb zelf meerder tita's gehad en ook Rohloff's en Pinion... blijf het wel gaaf vinden..

Groet, Nico
Hoe kan je meerdere tita's hebben? Dit is de enige fiets waarbij het aantal benodigde fietsen N is :o



Na wat ritjes ben ik er achter gekomen dat het nog heel veel wennen wordt met schakelen. 10 jaar op een shimano nexus met de draairichting tegengesteld maakt het er niet beter op :winkie: Maar het gaat met ieder ritje beter :)
Laatst gewijzigd door noxiuz op za 16 juli 2022, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Met dropbars zou ik het juist niet doen, een P1.18 kun je niet schakelen met je brifters.

Met bepakking vind ik die kleine stappen van een P1.18 dan weer erg fijn, of dat nu als mountainbike met bikepacking setup offroad is of als vakantiefiets met zijtassen op de voornamelijk verharde weg.

Maar zonder bepakking schakel je wel vaak meerdere versnellingen tegelijk ja. Iets wat ik niet zozeer erg vind eigenlijk, maar dat kan ook persoonlijk zijn natuurlijk. Proefrijden met zowel een 12 speed als een 18 speed is wel aan te raden bij twijfel. En ach, als je dan toch bezig bent, probeer het 14 speed alternatief dan ook eens ;)
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Fourteen schreef: za 16 juli 2022, 00:22 Met dropbars zou ik het juist niet doen, een P1.18 kun je niet schakelen met je brifters.

Met bepakking vind ik die kleine stappen van een P1.18 dan weer erg fijn, of dat nu als mountainbike met bikepacking setup offroad is of als vakantiefiets met zijtassen op de voornamelijk verharde weg.
In dat geval zou ik het wel doen, als je veel constant tempo rijdt is het handig. Ja, met dropbars is het een ander verhaal, maar de toepassing ervan is wel beter voor die omstandigheden.
En ach, als je dan toch bezig bent, probeer het 14 speed alternatief dan ook eens ;)
Nee! :P Pinion <3 :oops:
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

noxiuz schreef: za 16 juli 2022, 00:04
Hoe kan je meerdere tita's hebben? Dit is de enige fiets waarbij het aantal benodigde fietsen N is :o
Mountainbike, gravelbike, racefiets, tandem, stadsfiets, vouwfiets...? ;)
noxiuz schreef: za 16 juli 2022, 00:04
Na wat ritjes ben ik er achter gekomen dat het nog heel veel wennen wordt met schakelen. 10 jaar op een shimano nexus met de draairichting tegengesteld maakt het er niet beter op :winkie: Maar het gaat met ieder ritje beter :)
Als je echt niet kunt wennen aan de draairichting dan zou je natuurlijk ook nog de twee schakelkabels om kunnen draaien. Dan gaat het schakelen precies andersom ;)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik vind de kleine stappen van de 18 prettig (op alle terreinen) omdat mijn fiets wat zwaarder is en ik als koffiemolentje makkelijker mijn sweet spot kan vinden (al helemaal als het omhoog gaat). Het nadeel is dat hij wat zwaarder is en je (als je dat zou willen) geen gebruik kunt maken van de shifters van Cinq (al schijnen die dingen al eeuwen niet leverbaar te zijn..).

De draairichting van de shifter moest ik ook even aan wennen, nu denk ik er niet meer over na.

Als geld geen rol speelde zou ik alleen nog fietsen met Pinions rijden, ik vind het fantastisch. Een paar weken geleden na langere tijd weer eens op mijn derailleur fiets gereden, dan merk je pas weer hoe mooi een Pinion schakelt.
Plaats reactie