Niets ten nadele van een Rohloff of Pinion (heb zelf ook een Rohloff gehad) maar als je zoveel problemen met een derailleur hebt klopt er iets niet. Ik hoef mijn derailleurs nooit bij te stellen, de enige keren dat ik dat doe is bij het monteren van een nieuwe kabel (dus eens in de paar seizoenen in mijn geval). Voor de rest schakelt het probleemloos.noxiuz schreef: ↑ma 2 mei 2022, 21:12...Daarnaast merk ik nu al dat ik na 2x fietsen de derrie moet afstellen, het ding schakelt na een ritje voor geen meter meer en het verpest ritjes. Dat is de grens die ik trek, ik kan best eens fietsen met een fiets die soms een versnelling slecht pakt of dat ik 2x moet schakelen, een tikje of piepje en kraakje ergens, prima, maar soms is het gewoon een en al mechanisch gehuil uit de drivetrain wat ik hoor.
Maar van die twee "versnellingsbakken" vind ik de Pinion het mooiste, omdat je dan de massa mooi centraal hebt. Nadeel is vooral dat je een specifiek frame nodig hebt, al is ook bij een Rohloff een daarvoor ontworpen frame (uitvaleinden) het mooist. Ik had dat niet, mijn Rohloff zat eerst in een Voodoo met sliding dropouts en daarna in een Santa Cruz Chameleon met excentrisch BB. Ik had het moment afgesteund op de remnokken wat ook een optisch heel strak resultaat gaf.
Je leest weleens over kraakjes bij een EBB maar ik had daar geen last van en ik vind het wel veel fraaier dan de meeste sliding dropouts.
Het onderhoud aan een Rohloff is vrijwel nihil, eens per jaar de olie verversen en dat is echt een heel simpel klusje.
De Rohloff schakelt altijd probleemloos, maar de ketting gaat net zo goed kraken en knarsen in de modder als bij een derailleur (wat ook logisch is). En ik moest hem vaak wat bijspannen, ik reed soms met 8-speed kettingen (die kunnen een beetje scheve kettinglijn prima aan) maar heb ook singlespeed kettingen gebruikt. Merkte weinig verschil in "rek".
Al met al was ik waarschijnlijk meer met m'n ketting bezig als met m'n derailleurfietsen
Daarom zie ik wel voordelen in een riem, als de duurzaamheid daarvan goed is (daar kan ik niet over oordelen) zou die mijn voorkeur hebben. Maar goed, Pinion + riem is ook de duurste optie vermoed ik. Als dat geen punt is heb je er een prachtige fiets aan en een 11Ants is natuurlijk heel goed doordacht op alle details (zou bij mij iig bovenaan de lijst staan).