Rohloff/Pinion icm Ketting/Belt

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een gearbox (pinion c1.12) icm belt of ketting? Ben het geklooi met derailleurs zat en neig heel erg naar rohloff/pinion icm een singlespeed ketting of belt. Waarschijnlijk een pinion met belt, maar er zijn zoveel dingen waar ik nog vragen bij heb...

Pinion heeft mijn voorkeur bovenop rohloff momenteel obv wat video's op youtube en gebruikerservaringen. Het gewicht mooi laag en centraal. Je kan 'eenvoudig' je wielen verwisselen voor wat anders (niet dat ik dat doe) maar bovendien lijkt het me een iets robuuster systeem vanwege meer ruimte/gewicht voor de parts. Als er wat mee is dan is dat ook nog eenvoudiger op te lossen doordat het zo los is, ipv een compleet wiel wisselen.

Nadeel zie ik dan wel weer dat een riem niet field-servicable is, bij een pinion je volgens mij meer torque zet op je ketting of riem omdat je bij klimmen na de torque-converter (versnellingen) de overbrenging doet ipv dat het daarna gebeurt bij een rohloff. Er zit dan wel een 1 op 1 vertanding op een pinion bak waar ik bij rohloff vaak wat grotere bladen voor zie. Er zal wel een onyx hub in komen (direct engagement) omdat de pinion al een vrijloopsysteem heeft (en die wil je, want anders raast er een ketting op hoge snelheid langs je benen, als er wat tussenkomt oid is het gelijk weer stuk).

De trapaslagers bij een pinion icm riem is een ander ding, er staat voorspanning op de riem wat een beetje extra belasting brengt en bovendien, als ze vervangen moeten worden na een paar jaar: is dat goed zelf te doen of kan een fietsenmaker daarmee omgaan? En zijn die lagers goed verkrijgbaar of tegen veel geld speciale Pinionlagers? Ik kan wel wat zelf, maar heb geen schuur met volledige werkplaats hiervoor. Er zal sowieso een frame komen passend bij het systeem (wss Ti) dus dat het frame een aparte dropout met opening voor riem nodig heeft of non-boost moet zijn voor een rohloff is geen issue/challenge. Frame wordt sowieso een hardtail overigens. Ik neig sterk naar de methode van 11ants (ik weet dat er een paar rijders hier zitten) om een excentrische as te maken aan de achterzijde. Die andere methoden van ketting of riem spannen ken ik van mijn kroegfiets. Dat wiel staat altijd scheef lijkt wel :D

Reden dat ik naar een wat onderhoudsvriendelijker systeem wil is omdat ik straks op een appartement woon en geen schuur meer heb. Daarnaast merk ik nu al dat ik na 2x fietsen de derrie moet afstellen, het ding schakelt na een ritje voor geen meter meer en het verpest ritjes. Dat is de grens die ik trek, ik kan best eens fietsen met een fiets die soms een versnelling slecht pakt of dat ik 2x moet schakelen, een tikje of piepje en kraakje ergens, prima, maar soms is het gewoon een en al mechanisch gehuil uit de drivetrain wat ik hoor. Dan kan ik niet meer vertrouwen op de fiets dat ik heel blijf en thuis kom en fiets ik minder. Ik moet hem kunnen pakken en fietsen, ook als hij een keer wat vies is of het een blubberbende is waar ik ga fietsen. Daar is een riem natuurlijk echt hemels.

Gewicht van een pinion of rohloff doet me niet zoveel, ik ben zelf geen lichte rijder van 60kg (zal ergens 95 zijn) en fiets voor plezier, niet voor de strava. Wat extra weerstand ook niet, als ik ga klimmen (waar ik het optimaalste wil) staat mijn chain line met 1x12 compleet scheef en voeg wat halfversleten derailleurwieltjes en wat vuil in je ketting toe (ik wax hem wel braaf altijd) en je hebt veel meer weerstand van een ketting dan een rohloff of pinion je brengt. Daar hoef ik niet meer van overtuigd te worden, maar heb nog wel wat twijfels bij de bomb-proofness van pinion icm belt :)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Misschien ook een idee om Effigear in je overweging mee te nemen.

Staag iig hoog op mijn "wanna have" lrht uitrusting
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Dutch schreef: ma 2 mei 2022, 21:15 Misschien ook een idee om Effigear in je overweging mee te nemen.

Staag iig hoog op mijn "wanna have" lrht uitrusting
Alleen nog een framebouwer die er een fiets van wil maken. Heb ze gezien, maar weet niet wat de voordelen tov pinion zijn. Wat meer clearance vanwege het tandwiel wat hoger zit maar volgens mij geen belt mogelijk?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Voor mij is het verwachte voordeel dat hij ongelijke stappen heeft van laag naar hoog maar vooral dat hij met een shifter te schakelen is.
(Ja dat kan theoretisch met een pinion ook maar das een heel dure optie)

Beltdrive is idd een van de punten waardoor het nog gestagneerd is. De sprockets zijn niet leverbaar voor mijn beoogd bereik.
Dan ketting, en dat is/was eigenlijk een puntje.

Bouwers zijn er wel die het willen aanpakken.
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

Geen ervaring hier met pinion maar wel al een aantal jaar probleemloos met rohloff icm belt.

Als je een reservebelt bij je hebt kun je hem prima in het veld wisselen. Ik heb in de 7ish jaar dat ik nu met belt rijd nog geen belt gebroken. (Ik ben ook niet de lichtste rijder) als je de slijtage een beetje in de gaten houd, valt het mijn inziens mee.

Maar dat zal ook afhangen van wat voor terrein je rijd, het scheelt natuurlijk al enorm dat je kettinglijn recht is en dat je dus niet onder spanning gedoe hebt met derailleurs etc. (Meeste gebroken kettingen die ik zie is toch verkeerd moment schakelen en dan flink aanzetten)
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:12 Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een gearbox (pinion c1.12) icm belt of ketting? Ben het geklooi met derailleurs zat en neig heel erg naar rohloff/pinion icm een singlespeed ketting of belt. Waarschijnlijk een pinion met belt, maar er zijn zoveel dingen waar ik nog vragen bij heb...
Ja hoor, al meer dan 10 jaar met Rohloff onderweg, en ook de nodige kilometers met Pinion gereden.
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:12
Pinion heeft mijn voorkeur bovenop rohloff momenteel obv wat video's op youtube en gebruikerservaringen. Het gewicht mooi laag en centraal. Je kan 'eenvoudig' je wielen verwisselen voor wat anders (niet dat ik dat doe) maar bovendien lijkt het me een iets robuuster systeem vanwege meer ruimte/gewicht voor de parts. Als er wat mee is dan is dat ook nog eenvoudiger op te lossen doordat het zo los is, ipv een compleet wiel wisselen.
Ach, bij Rohloff blijft alleen het naafhuis in het wiel zitten als er wat met de naaf is, het binnenwerk trekt men er zo uit bij fabrikant/importeur terwijl het naafhuis ingespaakt blijft. En als er echt wat mee is kun je bij Rohloff er altijd nog en singlespeed wiel in kwijt. Of je andere Rohloff wiel met 27.5+ in plaats van 29er ;)
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:12
Nadeel zie ik dan wel weer dat een riem niet field-servicable is
Ach, als je bijvoorbeeld bikepackend onderweg bent zou je een riem mee kunnen nemen.
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:12
Er zit dan wel een 1 op 1 vertanding op een pinion bak waar ik bij rohloff vaak wat grotere bladen voor zie.
Prima verzet zo'n 1 op 1 bij Pinion, bij Rohloff rij ik met 35/18 door m'n bikepacking gebruik. Let op de limiet die Rohloff opgeeft qua vertanding, die limiet heeft Pinion niet. Met bijvoorbeeld bagage en/of 29+ wielen wil die limiet wel eens in de buurt komen.
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:12
Ik neig sterk naar de methode van 11ants (ik weet dat er een paar rijders hier zitten) om een excentrische as te maken aan de achterzijde. Die andere methoden van ketting of riem spannen ken ik van mijn kroegfiets. Dat wiel staat altijd scheef lijkt wel :D
Mooi systeem die excentrische dropouts van 11Ants, mooie fietsen ook. En een fraaie nieuwe locatie in Wijchen, zeker de moeite waard om eens langs te gaan, en al helemaal als je een 11Ants fiets op je shortlist hebt staan.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken als je geen sliding/rocking dropouts wil is een excentrische trapas.
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:23
Alleen nog een framebouwer die er een fiets van wil maken. Heb ze gezien, maar weet niet wat de voordelen tov pinion zijn.
Meende dat ze een bak hebben/hadden die op dezelfde montagepunten als Pinion zit. Of dat met de nieuwste ontwikkelingen ook nog zo is weet ik niet.

Kindernay heb ik ook nog wel eens een rondje mee gereden, daar zou je ook nog naar kunnen kijken. Die wordt hydraulisch geschakeld. Maar verder heb ik daarmee te weinig ervaring om daar iets zinnigs over te zeggen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:12 Ik kan wel wat zelf, maar heb geen schuur met volledige werkplaats hiervoor.
Pinion hoef je niet of nauwelijks iets aan te doen, een keertje per jaar olie wisselen en klaar. Het enige specifieke tooltje dat je nodig hebt is de lockring tool voor het losdraaien van je voorblad. Naaf onderhoud hangt maar net af van de naaf die je kiest.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dutch schreef: ma 2 mei 2022, 21:28 Voor mij is het verwachte voordeel dat hij ongelijke stappen heeft van laag naar hoog maar vooral dat hij met een shifter te schakelen is.
(Ja dat kan theoretisch met een pinion ook maar das een heel dure optie)
Met een Pinion heb je wel weer meer keuze voor bereik (van 9 tot 18), de Effigear is er alleen in 9 speed. De Cinq shifters zijn een mooie optie als je niet van de Pinion shifter houdt (overigens alleen compatible met de C-series). Ik had persoonlijk ook een beetje mijn twijfels over de draaishifter omdat ik triggers gewend was, maar ik merk het inmiddels niet meer zozeer.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

2 jaar geleden geswitched naar Rohloff.

Nou ben ik ook geen stravaridder maar van het ietsje meer gewicht achter merk ik zelf niet veel. Ik vind het zo'n genot met schakelen dat er wat mij betreft geen derailleur meer inkomt. En wat onderhoud betreft.. ook dat is toch wel fijner hoor.

Afgelopen weekend hebben we nogal stoffige routes gereden. zondagavond was ik met mijn fiets zo klaar (en die was het smerigst) de fully van mw de Poldertoerist irriteerde me eigenlijk een beetje.
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Wow, hoop reacties al :)
terrean schreef: ma 2 mei 2022, 21:44 Geen ervaring hier met pinion maar wel al een aantal jaar probleemloos met rohloff icm belt.

Als je een reservebelt bij je hebt kun je hem prima in het veld wisselen. Ik heb in de 7ish jaar dat ik nu met belt rijd nog geen belt gebroken. (Ik ben ook niet de lichtste rijder) als je de slijtage een beetje in de gaten houd, valt het mijn inziens mee.

Maar dat zal ook afhangen van wat voor terrein je rijd, het scheelt natuurlijk al enorm dat je kettinglijn recht is en dat je dus niet onder spanning gedoe hebt met derailleurs etc. (Meeste gebroken kettingen die ik zie is toch verkeerd moment schakelen en dan flink aanzetten)
Ik heb de keuze voor een Ti frame al gemaakt, met name voor het wat ruigere terrein (Schoorl, Langedijk/Geestmerambacht) wat meer een aanslag op de fiets geeft dan een gladde knikkerbaan. Ik wil me geen zorgen hoeven maken of ik wel over de remkuilen kan vliegen of niet of de paar jumpjes die ik maak wel kán maken. Ik ga geen bikeparks afstruinen naar drops van een meter ofzo maar wil met een gerust gevoel 'full send' gaan op de XC routes die niet zo glad als een knikkerbaan zijn. Massa is traag bergopwaarts, maar snel bergafwaarts :winkie:

Die reservebelt wil ik best meenemen, échter, die prop je niet zo 1-2-3 in je rugtas. Je moet hem netjes opvouwen volgens een speciale methode zag ik. Als je er een case voor kan krijgen zodat ik hem in mijn rugtas mee kan nemen gaat 'ie zo mee, maar da's nog lastig denk. Als ik 50-70km ga fietsen, alleen, dan is het een nobrainer, maar als ik even een snel rondje Schoorl doe met de auto wil ik weer niet zoveel meezeulen bij voorkeur.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 23:18
Die reservebelt wil ik best meenemen, échter, die prop je niet zo 1-2-3 in je rugtas. Je moet hem netjes opvouwen volgens een speciale methode zag ik. Als je er een case voor kan krijgen zodat ik hem in mijn rugtas mee kan nemen gaat 'ie zo mee, maar da's nog lastig denk. Als ik 50-70km ga fietsen, alleen, dan is het een nobrainer, maar als ik even een snel rondje Schoorl doe met de auto wil ik weer niet zoveel meezeulen bij voorkeur.
Als je de riem netjes in elkaar hebt kun je 'm ook laten sealen in plastic door bijvoorbeeld de kaasboer. Zo nemen mensen een riem ook mee op wereldreis, dus die riem overleeft dan ook wel in je rugzak als je 'm mee zou willen nemen. Maar stuk gaat'ie niet zo snel bij een correcte montage op de juiste fiets.
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Fourteen schreef: ma 2 mei 2022, 23:31
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 23:18
Die reservebelt wil ik best meenemen, échter, die prop je niet zo 1-2-3 in je rugtas. Je moet hem netjes opvouwen volgens een speciale methode zag ik. Als je er een case voor kan krijgen zodat ik hem in mijn rugtas mee kan nemen gaat 'ie zo mee, maar da's nog lastig denk. Als ik 50-70km ga fietsen, alleen, dan is het een nobrainer, maar als ik even een snel rondje Schoorl doe met de auto wil ik weer niet zoveel meezeulen bij voorkeur.
Als je de riem netjes in elkaar hebt kun je 'm ook laten sealen in plastic door bijvoorbeeld de kaasboer. Zo nemen mensen een riem ook mee op wereldreis, dus die riem overleeft dan ook wel in je rugzak als je 'm mee zou willen nemen. Maar stuk gaat'ie niet zo snel bij een correcte montage op de juiste fiets.
Da's een goede tip! Gewoon vacumeren bij de slager :-q

Fourteen schreef: ma 2 mei 2022, 22:00
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 21:12
Ik neig sterk naar de methode van 11ants (ik weet dat er een paar rijders hier zitten) om een excentrische as te maken aan de achterzijde. Die andere methoden van ketting of riem spannen ken ik van mijn kroegfiets. Dat wiel staat altijd scheef lijkt wel :D
Mooi systeem die excentrische dropouts van 11Ants, mooie fietsen ook. En een fraaie nieuwe locatie in Wijchen, zeker de moeite waard om eens langs te gaan, en al helemaal als je een 11Ants fiets op je shortlist hebt staan.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken als je geen sliding/rocking dropouts wil is een excentrische trapas.
Die exc. trapas schrijft dan wel gelijk een rohloff voor, maar 11ants staat zeker op de lijst om een bezoekje aan te brengen inderdaad. (heb al mail retour gehad :-D )

Weet alleen niet of het gebruikelijk is bij dit soort fietsen of je even 'los' kan op een lokaal stukje track/bos. Schoenen (spd) en helm gaan sowieso wel mee, dus als die kans zich voordoet even een rondje in spijkerbroek.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 23:46
Die exc. trapas schrijft dan wel gelijk een rohloff voor, maar 11ants staat zeker op de lijst om een bezoekje aan te brengen inderdaad. (heb al mail retour gehad :-D )
Klopt inderdaad. Al zou je ook nog met je Pinion bak kunnen gaan schuiven om de ketting/riem te spannen. Een merk als ToutTerrain doet dat bijvoorbeeld.
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 23:46
Weet alleen niet of het gebruikelijk is bij dit soort fietsen of je even 'los' kan op een lokaal stukje track/bos. Schoenen (spd) en helm gaan sowieso wel mee, dus als die kans zich voordoet even een rondje in spijkerbroek.
Staat een mooi exemplaar in de showroom daar, dus dat komt vast wel goed als het enigszins je maat is. Mooie omgeving ook voor een prima proefrit. En als je daar toch in hetzelfde pand als de Nederlandse Rohloff importeur bent, ga als direct vergelijk ook eens met Rohloff rijden. Schakelt weer anders dan Pinion.
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

Fourteen schreef: ma 2 mei 2022, 23:31
noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 23:18
Die reservebelt wil ik best meenemen, échter, die prop je niet zo 1-2-3 in je rugtas. Je moet hem netjes opvouwen volgens een speciale methode zag ik. Als je er een case voor kan krijgen zodat ik hem in mijn rugtas mee kan nemen gaat 'ie zo mee, maar da's nog lastig denk. Als ik 50-70km ga fietsen, alleen, dan is het een nobrainer, maar als ik even een snel rondje Schoorl doe met de auto wil ik weer niet zoveel meezeulen bij voorkeur.
Als je de riem netjes in elkaar hebt kun je 'm ook laten sealen in plastic door bijvoorbeeld de kaasboer. Zo nemen mensen een riem ook mee op wereldreis, dus die riem overleeft dan ook wel in je rugzak als je 'm mee zou willen nemen. Maar stuk gaat'ie niet zo snel bij een correcte montage op de juiste fiets.
Je hebt ook blikjes voor je riem (ik moet er nog zoeen hebben liggen ergens met mijn reservebelt erin) maar als ik gewoon een rondje door het bos ga hier in de buurt heb ik hem niet bij me.

Afbeelding
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

noxiuz schreef: ma 2 mei 2022, 23:18 Die reservebelt wil ik best meenemen, échter, die prop je niet zo 1-2-3 in je rugtas. Je moet hem netjes opvouwen volgens een speciale methode zag ik. Als je er een case voor kan krijgen zodat ik hem in mijn rugtas mee kan nemen gaat 'ie zo mee, maar da's nog lastig denk. Als ik 50-70km ga fietsen, alleen, dan is het een nobrainer, maar als ik even een snel rondje Schoorl doe met de auto wil ik weer niet zoveel meezeulen bij voorkeur.
Belt meenemen zou ik alleen doen als je grote trips gaat ondernemen naar gebieden waar je niet zomaar een nieuwe kunt bestellen en/of het zo belangrijk is dat je meteen door kunt fietsen dat je echt elk risico wilt vermijden. Een goed gemonteerde riem gaat niet zomaar kapot.
Plaats reactie