The science of stopping video Sram

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: vr 25 maart 2022, 10:03- schijfremmen voor fietsen zijn erg klein/licht/fragiel uitgevoerd, we willen immers geen kilo aan remmen aan de fiets hebben hangen. Het principe is wel hetzelfde als bij auto's en motoren, maar daar is de boel in vergelijking overgedimensioneerd en daarmee minder (over)gevoelig voor kleine imperfecties.
Zijn die remmen van een auto wel overgedimensioneerd ? Een beetje MTB remmen houden het gewoon >1000 hoogtemeters afdalen zo snel als je kan uit, de remmen van een auto gaan dat in de regel niet redden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die zijn in elk geval minder gevoelig voor een miniscuul spettertje vettigheid of half millimetertje verkeerde uitlijning.
Ik zie een setje mtb-remmen nog geen 20.000km door weer en wind (en pekel...) gaan zonder enig onderhoud.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Auto's remmen overigens met gesinterde blokken, en DOT
Dus dat zou dan een recept kunnen zijn voor weinig onderhoud.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 maart 2022, 15:52 Auto's remmen overigens met gesinterde blokken, en DOT
Dus dat zou dan een recept kunnen zijn voor weinig onderhoud.
Bij auto's moet je wel regelmatig de remvloeistof vervangen omdat deze water absorbeert wat kan gaan koken als de remmen goed heet worden. Meestal gebeurt dit elke twee jaar.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 918
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mad Wally schreef: vr 25 maart 2022, 16:28
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 maart 2022, 15:52 Auto's remmen overigens met gesinterde blokken, en DOT
Dus dat zou dan een recept kunnen zijn voor weinig onderhoud.
Bij auto's moet je wel regelmatig de remvloeistof vervangen omdat deze water absorbeert wat kan gaan koken als de remmen goed heet worden. Meestal gebeurt dit elke twee jaar.
Elke 2 jaar :~ . Nooit van gehoord. Toevallig net mijn auto opgehaald van de dealer voor het onderhoud volgens het boekje. na 4 jaar en 120.000km de remvloeistof voor het eerst vervangen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Sabai schreef: za 26 maart 2022, 10:02
Mad Wally schreef: vr 25 maart 2022, 16:28

Bij auto's moet je wel regelmatig de remvloeistof vervangen omdat deze water absorbeert wat kan gaan koken als de remmen goed heet worden. Meestal gebeurt dit elke twee jaar.
Elke 2 jaar :~ . Nooit van gehoord. Toevallig net mijn auto opgehaald van de dealer voor het onderhoud volgens het boekje. na 4 jaar en 120.000km de remvloeistof voor het eerst vervangen.
Google is je beste vriend (en de Haynes workshop manuals)
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Woon-werk auto vergelijken met sport-MTB is dwaas, trackday auto remmen krijgen veel vaker een onderhoudsbeurt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: za 26 maart 2022, 10:38
Sabai schreef: za 26 maart 2022, 10:02

Elke 2 jaar :~ . Nooit van gehoord. Toevallig net mijn auto opgehaald van de dealer voor het onderhoud volgens het boekje. na 4 jaar en 120.000km de remvloeistof voor het eerst vervangen.
Google is je beste vriend (en de Haynes workshop manuals)
Vroeger zat de remvloeistof gewoon in een slecht afgedicht reservoir.
Simpel schroefdop je waar nog een vlotter (dobber) met schakelaar in zat. Dan is eens in de twee jaar wel verstandig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: za 26 maart 2022, 20:15
Mad Wally schreef: za 26 maart 2022, 10:38

Google is je beste vriend (en de Haynes workshop manuals)
Vroeger zat de remvloeistof gewoon in een slecht afgedicht reservoir.
Simpel schroefdop je waar nog een vlotter (dobber) met schakelaar in zat. Dan is eens in de twee jaar wel verstandig.
Er zitten al heel lang rubber membranen op de reservoirs. Een open reservoir heb ik nog nooit gezien en ik sleutel toch al zo’n 40 jaar aan voertuigen, dus dat is het niet.
Kunststoffen en rubbers laten nou eenmaal vocht door (permeatie) en dus moet de remvloeistof regelmatig worden vervangen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zeker bij fietsen kost dat verversen ook geen drol, als je het zelf kunt ben je minder kwijt dan voor een bak koffie.
Bij twijfel gewoon doen zou ik denken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie