RockShox Revelation PSI en sag

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Allen,

Ik heb onlangs mijn nieuwe MTB in ontvangt mogen nemen, een Rose Ground Control 2 (maatje XL).
Maarliefst 7 hele dagen moeten wachten op mijn bestelling :D
Ik heb geluk gehad omdat iemand anders net zijn order had geannuleerd..

Nu nog even in thuisquarantaine en dus mooi tijd gehad om alles af te stellen.
En zo ook de voorvork, een RS Revelation 120mm, deze om precies te zijn: https://trailhead.rockshox.com/en/specs/33T10592609

Rose had deze op mijn gewicht "afgesteld" volgens het tabelletje op de voorvork waarmee je op ongeveer 108 PSI zou moeten zitten maar dat blijkt veeeeel te hard te zijn.
Mijn gewicht met kleding en alles is 83KG, volgens de trailhead kom je dan op 102 PSI wat ook nog steeds veel te hard is.

Ik wil eerst de standaard sag hanteren van 20%, dat lukt nu ik er 80 PSI in heb gedaan.
Op diverse forums lees ik wel meer dat de juiste PSI in werkelijkheid vaak lager ligt bij de revelation en pike vorken dan initieel wordt geadviseerd.
Maar dan nog vind ik ruim 20PSI wel erg veel minder, kan iemand bevestigen dat dat wel "normaal" is?

Het is wel zo dat ik met 192cm (gevalletje lange benen en armen) wel automatisch wat meer gewicht op het zadel zet dan op het stuur, dat zou mogelijk wel iets kunnen verklaren.
Anyhoe, de sag komt nu uit op 20% wat volgens mij een mooi begin is.

Maar toen viel mij op dat als de fiets onbelast op de wielen staat, er ca 2,5mm veerweg verdwijnt.
Als ik de vork echt uit de vering trek (dan komen deze paar millimeters wel tevoorschijn).
Dat gebeurd echter niet als via het stuur het voorwiel van de grond til.

Nu is dat natuurlijk vrijwel niets, maar ik heb veel gelezen over problemen met deze vorken (sag niet goed af te stellen, positieve en negatieve luchtkamers die niet levelen (door verstopt ventiel) etc).
Kan iemand vertellen of het verdwijnen van deze paar millimeters ook normaal is?

Dank voor jullie reactie(s)!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nice ride :-q
Ik rij/reed een 140mm Revelation op 70-75psi (met 1 spacer, 25% sag) en weeg rijklaar zo`n 10kg meer dan jij. Als je sag klopt en de vork functioneert naar behoren, zou ik er geen issue van maken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Paar mm is normaal.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

TenZNL schreef: ma 21 februari 2022, 12:04 Nice ride :-q
Ik rij/reed een 140mm Revelation op 70-75psi (met 1 spacer, 25% sag) en weeg rijklaar zo`n 10kg meer dan jij. Als je sag klopt en de vork functioneert naar behoren, zou ik er geen issue van maken.
Ok, dan klinkt het allemaal wel normaal :-q
Met 1 spacer bedoel je 1 token / volume spacer?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

DhrNelis schreef: ma 21 februari 2022, 12:24 Ok, dan klinkt het allemaal wel normaal :-q
Met 1 spacer bedoel je 1 token / volume spacer?
Ja. Om de veercurve net wat progeresiever onderin te maken /meer bottomout-resistance te geven, mijn Rev zag ook nog wel eens een bikepark .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om te zorgen dat de negatieve kamer zich goed vult pomp je de vork in een paar stappen op, telkens een paar keer stevig inveren voor je de druk weer wat hoger zet. Maar over 2.5mm zou ik me niet echt zorgen maken.

Het idee achter de tokens is dat je met de juiste sag de hele veerweg kunt gebruiken. Als je de vork goed hebt ingesteld op basis van de gewenste sag, je gaat rijden en zelfs bij flinke klappen wil de vork maar niet richting totale slag komen is hij te progressief. Dat kun je verminderen door de luchtkamer te vergroten, dus een (of meer) tokens eruit halen.

Andersom, met de goede sag gaat je vork als een malle door de veerweg heen wil je juist wat meer progressiviteit. Dus token(s) toevoegen.

Het is een kwestie van zelf uitproberen, tabellen en ervaringen van anderen kunnen een startpunt zijn maar misschien is jouw voorkeur anders, is je rijstijl anders, er kunnen altijd redenen zijn om van dat startpunt af te wijken.
Gewoon je vorkpompje mee de komende ritten en wat experimenteren!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Ik snap de werking van tokens wel, wist alleen niet of met spacer hetzelfde bedoeld werd.
Als ik spacer hoor dan denk ik aan een mechanische ophoging van iets ;)

Dank allen, ik ga het allemaal ondervinden! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, excuus.

Spacer, tsja. Iets om een space op te vullen zullen we maar denken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Ligt er ook even aan welke Debonair je hebt. Met de 'oude' zakte de vork standaard meer in dan met de nieuwe Debonair. Heb er toen een nieuwere in gezet en daarna stond die idd wat hoger. Scheelt overigens niet heel veel.

Tijd geleden de Revalation een upgrade gegeven door er een andere demper (Charger2) in de te doen. Dat merk je ook nog wel. Los daarvan vond ik de Revalation standaard ook een prima vork.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

DhrNelis schreef: ma 21 februari 2022, 12:53 Ik snap de werking van tokens wel, wist alleen niet of met spacer hetzelfde bedoeld werd.
Als ik spacer hoor dan denk ik aan een mechanische ophoging van iets ;)

Dank allen, ik ga het allemaal ondervinden! :-q
Is hetzelfde idd maar ik was wat lui met typen :wink:
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Heb dezelfde voorvork. Eigenlijk beetje trail en error. Eerst het tabel gevolgt maar vond hem behoorlijk hard. Toen op 110 psi gezet en toen een mtb route opgezocht, ik bottumde niet uit maar gebruikte tot 85% van de veerweg. Daarna opgepompt naar 120 psi en weer een rondje gedaan maar was echt te hard. Nu rijdt ik op 110 psi en 4 clicks van haasje af.

Edit gewicht 100kg bij 2.00m
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Zdlrn91 schreef: ma 21 februari 2022, 15:22 Heb dezelfde voorvork. Eigenlijk beetje trail en error. Eerst het tabel gevolgt maar vond hem behoorlijk hard. Toen op 110 psi gezet en toen een mtb route opgezocht, ik bottumde niet uit maar gebruikte tot 85% van de veerweg. Daarna opgepompt naar 120 psi en weer een rondje gedaan maar was echt te hard. Nu rijdt ik op 110 psi en 4 clicks van haasje af.

Edit gewicht 100kg bij 2.00m
Ah ok! Ben wel benieuwd of bij jouw vork ook 2 a 3 mm travel mist!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heb onlangs ook een 140mm Revelation (MY2021) aangeschaft en geïnstalleerd. Ik moet er tov mijn 150mm pike met charger demper nog even aan wennen, die voelt toch wel wat soepeler. Ik heb het idee dat de mijne nog een beetje moet loskomen, zo is er ook nogal een groot verschil tussen veel en weinig compressiedemping. Maar ik ga wat meer spelen met de druk. Klinkt alsof ik er voor mijn gewicht wat veel in heb zitten. (90kg rijklaar denk ik, had er 85psi in zitten). Ik had er meteen maar twee volume spacers in gedouwd, had ik in de Pike ook :lol: .

Zal er eens op letten of ik wat mm mis, was me in elk geval niet opgevallen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ni29er
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 3 mei 2017, 11:51

Hallo,

Ik heb ook een revelation 120 mm (uit 2021) opzich best wel tevreden.
Maar …ik zou deze graag naar 130 of 140 mm veerweg willen zetten .
Is dit te doen ?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5640
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jawel, dat kan dmv een andere airshaft. Of jij daar de skills en de tools voor hebt weet ik natuurlijk niet 😉
Plaats reactie