Custom kosten effectieve power meter

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ah gaaf! Toevallig om de noodloop stuurkrachten te meten (heb ooit als voertuigdynamicus bij een bekende vrachtwagen fabrikant gewerkt en met onderwerpen als ride&handling bezig geweest)?
Ja, precies dat, de kracht die nodig is om te sturen als de bekrachtiging uitvalt.
Ik werkte een blauwe maandag bij de RDW. Meetstuur draadloos gemaakt.
Dat was nog ver voor ANT en BLE, dus meetsigbaal omgezet met een VCO EN FM gemoduleerd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

willemjanlamers schreef: vr 4 februari 2022, 21:12
Tazzy schreef: vr 4 februari 2022, 17:17 interesting!!!

Lukt het ook om dit weer in ANT+ te krijgen op bv een garmin ;-)
Dat heb ik niet gepland aangezien dit de kostprijs met al snel 8-10 eur opdrijft. Het lijkt erop dat ANT(+) langzaam in populariteit afneemt en Bluetooth/BLE het over heeft genomen. Mijn Garmin horloges (en telefoon) hebben ook allemaal BLE. Of zie jij een belangrijke reden toch ANT+ mee te nemen?
Garmin adviseert ANT+ voor de sensoren.
Dan blijft de BLE dedicated voor de connectie met je phone.
Daar profiteren zowel de sensoren als de phone van, minder onderbrekingen in het signaal.
Ook is de reikwijdte van ANT wat groter.
Als je bij een bevoorrading je fiets parkeert en zelf langs het buffet gaat blijft de GPS op je stuur je HR ontvangen.
(Lekker belangrijk, maar geeft aan dat het net wat degelijker werkt dan BLE)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Wat een gaaf verhaal, dat je dit zelf in elkaar knutselt.
Schrijf mij maar op als een van de serie0 geïnteresseerden.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

tiewrap schreef: za 5 februari 2022, 02:24 Voor die prijs doe ik zeker mee.

Zijn al meer opties dan ik zou wensen.
Laden met een magneet dingetje dan misschien.
Top! Zet ik je op de lijst. Laden met een magneet connectertje is een goeie. Moet eff kijken hoe zwaar het op de kostprijs drukt.
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

ThaSingleTrackMastah schreef: za 5 februari 2022, 14:49
willemjanlamers schreef: vr 4 februari 2022, 21:12

Dat heb ik niet gepland aangezien dit de kostprijs met al snel 8-10 eur opdrijft. Het lijkt erop dat ANT(+) langzaam in populariteit afneemt en Bluetooth/BLE het over heeft genomen. Mijn Garmin horloges (en telefoon) hebben ook allemaal BLE. Of zie jij een belangrijke reden toch ANT+ mee te nemen?
Garmin adviseert ANT+ voor de sensoren.
Dan blijft de BLE dedicated voor de connectie met je phone.
Daar profiteren zowel de sensoren als de phone van, minder onderbrekingen in het signaal.
Ook is de reikwijdte van ANT wat groter.
Als je bij een bevoorrading je fiets parkeert en zelf langs het buffet gaat blijft de GPS op je stuur je HR ontvangen.
(Lekker belangrijk, maar geeft aan dat het net wat degelijker werkt dan BLE)
Ah ja das een goed punt. Tijdens testen nog geen last gehad van onderbrekingen (anders dan een versie met onboard antenna die ik ff dacht kleiner te maken..). Kostprijs is wel een dingetje. Doel is een betaalbaarder altertatief neer te zetten. Ik zal er nog eens goed naar kijken.
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

dorretje schreef: za 5 februari 2022, 15:07 Wat een gaaf verhaal, dat je dit zelf in elkaar knutselt.
Schrijf mij maar op als een van de serie0 geïnteresseerden.
Top, zet ik je ook op de lijst!
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Lijst met geinteresseerden:

- Olieboer ?
- Tiewrap
- Dorretje
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Crapton schreef: za 5 februari 2022, 08:55 Geweldig mooi werk, dat je dat allemaal zelf uitzoekt wow. Ik wil de pret niet drukken maar er zijn vergelijkbare producten tegen scherpere prijzen dan van Garmin.

Als ik even snel op Ali rondkijk dan vind ik Shimano 105 175 mm met XCadey power meter dus incl crankarm. Past dat op een MTB? Is het over te zetten? Beschikbaar voor MTB?

Er zijn ook van allerlei naaf gemonteerde power meters, maar wel een stukje duurder.
Hmmm, daar is niet tegen op te engineeren en produceren in de EU. Zeker niet aangezien dit ook nog eens incl GPS lijkt te zijn (ook al weet ik niet precies waarom je dit zou willen). Helaas past een Shimano 105 crank (bedoeld voor de wielren markt?) niet voor mij. Daarnaast vind ik de keuze voor de locatie, zo dicht bij de trapper wel een beetje bijzonder. De rek, en dus de te halen nauwkeurigheid, is daar het laagst. Ook gaat dit niet tussen de crank arm en chain stay passen op mijn fiets. Maar voor bij wie dit allemaal wel past zou ik zeggen dat het op het eerste oog een goed en betaalbaar product lijkt. Ze hebben ook een Shimano (104BCD?) spider voor 360 eur beschikbaar wat er ook niet onaardig uitziet. Iemand ervaring met deze Xcadey power meters?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Er is nog een merk Stages en prijzen, wel een stuk duurder maar incl crankarm. Lijkt wel op door jou genoemde goede plek te zitten. Komt uit de Ustated Knights. Montage.

Die 105 crankarm past idd niet op de meeste MTB frames ivm Q factor, dus dat is geen optie. Heb XCadey opgezocht maar kan niet vinden of ze ook een MTB uitvoering hebben.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Crapton schreef: zo 6 februari 2022, 12:03 Er is nog een merk Stages en prijzen, wel een stuk duurder maar incl crankarm. Lijkt wel op door jou genoemde goede plek te zitten. Komt uit de Ustated Knights. Montage.

Die 105 crankarm past idd niet op de meeste MTB frames ivm Q factor, dus dat is geen optie. Heb XCadey opgezocht maar kan niet vinden of ze ook een MTB uitvoering hebben.
Yes de Stages of 4iiii had ik aan willen schaffen, maar paste beide helaas niet...

Heb net nog even naar de Xcadey (china spul, waar ik niet zo een fan van ben) spider gekeken. Hier een review op YT voor wie geinteresseerd is: https://youtu.be/2gLgB98FP7M

Lijkt niet helemaal zuiver te zijn maar de prijs is onmogelijk te matchen.

EDIT

Volgens hun website zou de spider op een SLX moeten passen: https://xcadey.com/product/xpower-s-shimano-mtb-104bcd/
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik rijdt al weer een tijdje met een Xcadey.
Die bevalt eigenlijk gewoon prima, hij wijkt wel aardig af tegenover mijn Kickr, het gevoel zegt dat die juist is.
Die Xcadey kun je gewoon bij stellen, hij zou nu dus exact gelijk moeten zijn (moet ik nog testen)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In het kader van de MTB- specifieke nuttige meet gadgets heeft iemand een remmeter die precies bijhoudt wanneer je remt en hoe intensief: https://www.brakeace.com/. Dan kan je meten hoe je de bochten inremt, etc. Onderzoek met powermeter en deze meter (+ hartslag) heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat bijtrappen in een afdaling nauwelijks werkt. Met een beetje pompen ben je net zo snel en kost het je minder energie.

Wat betreft die crashdetectie. Crashes in afdalingen kunnen gevaarlijk zijn. Vaak heb je dan de afgelopen 10 seconden niet getrapt, gaat je crashdetectie dan nog wel af?
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

tiewrap schreef: zo 6 februari 2022, 13:21 Ik rijdt al weer een tijdje met een Xcadey.
Die bevalt eigenlijk gewoon prima, hij wijkt wel aardig af tegenover mijn Kickr, het gevoel zegt dat die juist is.
Die Xcadey kun je gewoon bij stellen, hij zou nu dus exact gelijk moeten zijn (moet ik nog testen)
Kijk, tnx voor de insight. Nauwkeurigheid van mijn power meter moet ook nog maar blijken. Er is veel met de juiste kalibratie, temp compensatie en slimme plaatsing van de rekstrookjes te doen, maar heb nog te weinig data om er echt iets over te zeggen en daarnaast ook geen referentie senor/pedals.

Ben wel benieuwd waarom je precies interesse hebt in deze sensor als je er al 2 hebt? Zijn er bepaalde zaken die je interesse gewekt hebben?
Willem-Jan MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 19:43
Mijn mountainbike: Valt soms om

Willem Altes schreef: zo 6 februari 2022, 13:33 In het kader van de MTB- specifieke nuttige meet gadgets heeft iemand een remmeter die precies bijhoudt wanneer je remt en hoe intensief: https://www.brakeace.com/. Dan kan je meten hoe je de bochten inremt, etc. Onderzoek met powermeter en deze meter (+ hartslag) heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat bijtrappen in een afdaling nauwelijks werkt. Met een beetje pompen ben je net zo snel en kost het je minder energie.

Wat betreft die crashdetectie. Crashes in afdalingen kunnen gevaarlijk zijn. Vaak heb je dan de afgelopen 10 seconden niet getrapt, gaat je crashdetectie dan nog wel af?

Yes, trappen hoeft niet. Sterker nog, trappen/cadence word geeneens meegenomen in crash dectectie. Gaat enkel om de trillingen op je frame. Dus als je fiets crashed en je bent er zelf al afgesprongen detecteerd ie toch een crash :wink:

Eerste had ik er ook een acceleraie level inzitten maar deze triggert eigenlijk altijd wel op een ruwe afdaling (>8G resulterende acceleratie). Nu dus op basis van tijd en helling van de fiets na stilstand. Dat lijkt vooralsnog beter te werken.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Leuk project, om hopelijk kun je het succesvoller maken dan het iq2 project.
Was het snelst lopende backers project op kockstarter in 2017/2018 meen ik. Snel hun zakken gevuld met 2 miljoen + en tot op heden nog niks geleverd.
https://3athlon.nl/iq2-levert-nog-steed ... chtszaken/
Ride like you stole it
Plaats reactie