Ah gaaf! Toevallig om de noodloop stuurkrachten te meten (heb ooit als voertuigdynamicus bij een bekende vrachtwagen fabrikant gewerkt en met onderwerpen als ride&handling bezig geweest)?
Ja, precies dat, de kracht die nodig is om te sturen als de bekrachtiging uitvalt.
Ik werkte een blauwe maandag bij de RDW. Meetstuur draadloos gemaakt.
Dat was nog ver voor ANT en BLE, dus meetsigbaal omgezet met een VCO EN FM gemoduleerd.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tazzy schreef: ↑vr 4 februari 2022, 17:17
interesting!!!
Lukt het ook om dit weer in ANT+ te krijgen op bv een garmin
Dat heb ik niet gepland aangezien dit de kostprijs met al snel 8-10 eur opdrijft. Het lijkt erop dat ANT(+) langzaam in populariteit afneemt en Bluetooth/BLE het over heeft genomen. Mijn Garmin horloges (en telefoon) hebben ook allemaal BLE. Of zie jij een belangrijke reden toch ANT+ mee te nemen?
Garmin adviseert ANT+ voor de sensoren.
Dan blijft de BLE dedicated voor de connectie met je phone.
Daar profiteren zowel de sensoren als de phone van, minder onderbrekingen in het signaal.
Ook is de reikwijdte van ANT wat groter.
Als je bij een bevoorrading je fiets parkeert en zelf langs het buffet gaat blijft de GPS op je stuur je HR ontvangen.
(Lekker belangrijk, maar geeft aan dat het net wat degelijker werkt dan BLE)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dat heb ik niet gepland aangezien dit de kostprijs met al snel 8-10 eur opdrijft. Het lijkt erop dat ANT(+) langzaam in populariteit afneemt en Bluetooth/BLE het over heeft genomen. Mijn Garmin horloges (en telefoon) hebben ook allemaal BLE. Of zie jij een belangrijke reden toch ANT+ mee te nemen?
Garmin adviseert ANT+ voor de sensoren.
Dan blijft de BLE dedicated voor de connectie met je phone.
Daar profiteren zowel de sensoren als de phone van, minder onderbrekingen in het signaal.
Ook is de reikwijdte van ANT wat groter.
Als je bij een bevoorrading je fiets parkeert en zelf langs het buffet gaat blijft de GPS op je stuur je HR ontvangen.
(Lekker belangrijk, maar geeft aan dat het net wat degelijker werkt dan BLE)
Ah ja das een goed punt. Tijdens testen nog geen last gehad van onderbrekingen (anders dan een versie met onboard antenna die ik ff dacht kleiner te maken..). Kostprijs is wel een dingetje. Doel is een betaalbaarder altertatief neer te zetten. Ik zal er nog eens goed naar kijken.
dorretje schreef: ↑za 5 februari 2022, 15:07
Wat een gaaf verhaal, dat je dit zelf in elkaar knutselt.
Schrijf mij maar op als een van de serie0 geïnteresseerden.
Crapton schreef: ↑za 5 februari 2022, 08:55
Geweldig mooi werk, dat je dat allemaal zelf uitzoekt wow. Ik wil de pret niet drukken maar er zijn vergelijkbare producten tegen scherpere prijzen dan van Garmin.
Hmmm, daar is niet tegen op te engineeren en produceren in de EU. Zeker niet aangezien dit ook nog eens incl GPS lijkt te zijn (ook al weet ik niet precies waarom je dit zou willen). Helaas past een Shimano 105 crank (bedoeld voor de wielren markt?) niet voor mij. Daarnaast vind ik de keuze voor de locatie, zo dicht bij de trapper wel een beetje bijzonder. De rek, en dus de te halen nauwkeurigheid, is daar het laagst. Ook gaat dit niet tussen de crank arm en chain stay passen op mijn fiets. Maar voor bij wie dit allemaal wel past zou ik zeggen dat het op het eerste oog een goed en betaalbaar product lijkt. Ze hebben ook een Shimano (104BCD?) spider voor 360 eur beschikbaar wat er ook niet onaardig uitziet. Iemand ervaring met deze Xcadey power meters?
Er is nog een merk Stages en prijzen, wel een stuk duurder maar incl crankarm. Lijkt wel op door jou genoemde goede plek te zitten. Komt uit de Ustated Knights. Montage.
Die 105 crankarm past idd niet op de meeste MTB frames ivm Q factor, dus dat is geen optie. Heb XCadey opgezocht maar kan niet vinden of ze ook een MTB uitvoering hebben.
Crapton schreef: ↑zo 6 februari 2022, 12:03
Er is nog een merk Stages en prijzen, wel een stuk duurder maar incl crankarm. Lijkt wel op door jou genoemde goede plek te zitten. Komt uit de Ustated Knights. Montage.
Die 105 crankarm past idd niet op de meeste MTB frames ivm Q factor, dus dat is geen optie. Heb XCadey opgezocht maar kan niet vinden of ze ook een MTB uitvoering hebben.
Yes de Stages of 4iiii had ik aan willen schaffen, maar paste beide helaas niet...
Heb net nog even naar de Xcadey (china spul, waar ik niet zo een fan van ben) spider gekeken. Hier een review op YT voor wie geinteresseerd is: https://youtu.be/2gLgB98FP7M
Lijkt niet helemaal zuiver te zijn maar de prijs is onmogelijk te matchen.
Ik rijdt al weer een tijdje met een Xcadey.
Die bevalt eigenlijk gewoon prima, hij wijkt wel aardig af tegenover mijn Kickr, het gevoel zegt dat die juist is.
Die Xcadey kun je gewoon bij stellen, hij zou nu dus exact gelijk moeten zijn (moet ik nog testen)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
In het kader van de MTB- specifieke nuttige meet gadgets heeft iemand een remmeter die precies bijhoudt wanneer je remt en hoe intensief: https://www.brakeace.com/. Dan kan je meten hoe je de bochten inremt, etc. Onderzoek met powermeter en deze meter (+ hartslag) heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat bijtrappen in een afdaling nauwelijks werkt. Met een beetje pompen ben je net zo snel en kost het je minder energie.
Wat betreft die crashdetectie. Crashes in afdalingen kunnen gevaarlijk zijn. Vaak heb je dan de afgelopen 10 seconden niet getrapt, gaat je crashdetectie dan nog wel af?
tiewrap schreef: ↑zo 6 februari 2022, 13:21
Ik rijdt al weer een tijdje met een Xcadey.
Die bevalt eigenlijk gewoon prima, hij wijkt wel aardig af tegenover mijn Kickr, het gevoel zegt dat die juist is.
Die Xcadey kun je gewoon bij stellen, hij zou nu dus exact gelijk moeten zijn (moet ik nog testen)
Kijk, tnx voor de insight. Nauwkeurigheid van mijn power meter moet ook nog maar blijken. Er is veel met de juiste kalibratie, temp compensatie en slimme plaatsing van de rekstrookjes te doen, maar heb nog te weinig data om er echt iets over te zeggen en daarnaast ook geen referentie senor/pedals.
Ben wel benieuwd waarom je precies interesse hebt in deze sensor als je er al 2 hebt? Zijn er bepaalde zaken die je interesse gewekt hebben?
Willem Altes schreef: ↑zo 6 februari 2022, 13:33
In het kader van de MTB- specifieke nuttige meet gadgets heeft iemand een remmeter die precies bijhoudt wanneer je remt en hoe intensief: https://www.brakeace.com/. Dan kan je meten hoe je de bochten inremt, etc. Onderzoek met powermeter en deze meter (+ hartslag) heeft bijvoorbeeld uitgewezen dat bijtrappen in een afdaling nauwelijks werkt. Met een beetje pompen ben je net zo snel en kost het je minder energie.
Wat betreft die crashdetectie. Crashes in afdalingen kunnen gevaarlijk zijn. Vaak heb je dan de afgelopen 10 seconden niet getrapt, gaat je crashdetectie dan nog wel af?
Yes, trappen hoeft niet. Sterker nog, trappen/cadence word geeneens meegenomen in crash dectectie. Gaat enkel om de trillingen op je frame. Dus als je fiets crashed en je bent er zelf al afgesprongen detecteerd ie toch een crash
Eerste had ik er ook een acceleraie level inzitten maar deze triggert eigenlijk altijd wel op een ruwe afdaling (>8G resulterende acceleratie). Nu dus op basis van tijd en helling van de fiets na stilstand. Dat lijkt vooralsnog beter te werken.
Leuk project, om hopelijk kun je het succesvoller maken dan het iq2 project.
Was het snelst lopende backers project op kockstarter in 2017/2018 meen ik. Snel hun zakken gevuld met 2 miljoen + en tot op heden nog niks geleverd. https://3athlon.nl/iq2-levert-nog-steed ... chtszaken/