Verschil in duurzaamheid tussen SRAM cassettes

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

JhonDr schreef: wo 2 februari 2022, 22:40 Nu 9000km met xx1 gereden i.c.m. 3 kettingen elk na ongeveer 500km omgewisseld naar de kortste. Veel modder gezien door de destijds nog mogelijke toertochten. Dik tevreden en nu aan mijn 2e set begonnen met hetzelfde principe.
Ik heb hetzelfde en ben nu op 4700 km en wie weet hoe ver ik kom.

Ik heb toen voor de zilveren XX1 cassette gekozen omdat die het langst “mooi” blijft.
Bij de zwarte X01 cassette slijt de zwarte laag er op een gegeven moment af en zier er dan al versleten uit terwijl dat natuurlijk helemaal niet zo hoeft te zijn.

Ben begonnen met 2 st. XX1 kettingen en van mijn wegwielen waar een SunRace cassette op zat met XT ketting en op een gegeven moment is die XT ketting ook mee gaan doen in het wisselschema.
Om de zoveel tijd als ik er weer eens aan denk hang ik ze alle 3 naast elkaar en pak dan de kortste.

Mijn aandrijving heeft nog redelijk weinig modder gezien dus dat helpt ook mee :-q
BoeFra
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 27 oktober 2013, 16:46
Mijn mountainbike: Giant Trance 29

Hallo allen, ik post niet zo veel op dit forum. Lees wel veel, wordt zo onderhand tijd om een bijdrage te leveren. Dus bij deze.

Op mijn vorige fiets heb ik bijna 9.000 km gefietst met X01 Eagle cassette en blok, de 1295. Waren nog in prima conditie. Als smeermiddel Squirt lube. Nooit in te vettig weer rijden en juist ook bij stoffig weer goed schoonmaken. Fiets is verkocht en bij mijn weten rijdt de huidige berijder nog altijd met de originele blok en ketting.

Op mijn huidige fiets heb ik een XG cassette en ketting. Inmiddels 4.000 km mee gefietst en ketting is onlangs kapot gegaan. Lijkt erop dat een schakel kapot is gegaan door een externe beschadiging, maar is moeilijk in te schatten. Ik toets regelmatig de slijtage en die was minimaal. Echter een kapotte ketting vervang ik altijd meteen, zo'n ketting heeft toch een knal ergens gehad denk ik dan. Nu een XX1 ketting (oil slick, je ziet het niet als je fiets maar blijft toch mooi) gemonteerd. En dat fietst prima, ik verwacht nog zo'n 2-3.000 km met deze setup te kunnen blijven fietsen. Dan zullen blok, ketting en tandwiel (nog steeds de originele XG gemonteerd) wel aan vervanging toe zijn.
Non enim non est
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Voor wat het waard is...

Bijna 8000km nu met 12 speed:
1 ketting XX1 (is ongeveer halverwege qua slijtage)
cassette XX1

Ongeveer elke 60km droge doek en squirt erover. (Weinig modderritten)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

7000 km gx casette plus 2 gx kettingen fiets het hele jaar door.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3456
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

En enig duurzaamheidsverschil tussen XX1 en XO cassette?
Dat haal ik er hier nog niet echt uit.
Bicycle, bicycle, bicycle
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

daniel1975 schreef: zo 27 maart 2022, 17:31 En enig duurzaamheidsverschil tussen XX1 en XO cassette?
Dat haal ik er hier nog niet echt uit.
Naar wat ik gehoord heb zou de xx1 nog iets duurzamer zijn door de oppervlakte behandeling.maar volgens mij weegt het prijsverschil daar niet tegenop........
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Azurri schreef: zo 27 maart 2022, 21:59
daniel1975 schreef: zo 27 maart 2022, 17:31 En enig duurzaamheidsverschil tussen XX1 en XO cassette?
Dat haal ik er hier nog niet echt uit.
Naar wat ik gehoord heb zou de xx1 nog iets duurzamer zijn door de oppervlakte behandeling.maar volgens mij weegt het prijsverschil daar niet tegenop........
Bij deze afweging moet wel meegenomen worden dat ketting en voorblad ook langer meegaan.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Bij mijn xx1 setup was mijn 38 tands voorblad als eerste versleten.
8 a 9000km mee gereden
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

worstkaas schreef: ma 28 maart 2022, 19:19 Bij mijn xx1 setup was mijn 38 tands voorblad als eerste versleten.
8 a 9000km mee gereden
Ik denk dat ik dat met mijn X01 ook ongeveer ga halen, zit nu op 7000km met m'n 3e (1×GX 2x X01) ketting. M'n voorblaf(shift up 34t) is nog m'n 1e blad,maar de tanden worden al dunner, dus of die de 9000km gaat halen is nog maar de vraag.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

In de nieuwe Fiets editie van april staat hier een leuke test over in, XX1 cassette komt hier als beste uit.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Dizer schreef: ma 28 maart 2022, 23:13 In de nieuwe Fiets editie van april staat hier een leuke test over in, XX1 cassette komt hier als beste uit.
staat er veel reclame van sram op de pagina's? door het blad heen?
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Haha :-D Fiets heeft wel eens de Speci Epic tot winnaar uitgeroepen in een dubbeltest met de Giant NRS. Dat was ook in een uitgave die bol stond van de Speci reclame. :wink:
Een maand later stond in een piepkleine rectificatie van 3 regels dat ze in de conclusie per abuis de namen vd Giant en Specialized hadden omgedraaid :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het blad FIETS kan ik toch niet meer heel serieus nemen.
Zelfde ervaringen als hierboven.

voorbeeld
Een keer twee fietsen met een 105 groep, bij de ene fiets was het een fijne groep bij de andere niet omdat 1 van de shifter niet goed schakelde.
Dan in de opmerkingen een min voor schakelgedrag.

Er zat wel een goede MTB redacteur, maar de rest is wel heel gekleurd.
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Als je deze test in fiets gelezen heb zul je zien dat er van partijdigheid naar sram weinig sprake kan zijn, de andere 2 groepen nx en gx kwamen er bedroevend slecht uit!

Dus als deze test “verkocht” is aan sram bdn ik wel heel benieuwd naar hun marketing strategie😂
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zoveel mogelijk van de duurste groep verkopen uiteraard. :wink:
Als Fiets schrijft dat het weinig uitmaakt wordt er minder XX1 verkocht :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie