Advies gevraagd bij aankoop wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Roob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 4 juni 2007, 19:29
Mijn mountainbike: S-Works

Ik ben op zoek naar een nieuwe (tubeless) Aluminium wielset.
Ik heb een Specialized Epic. En ik wil met mijn nieuwe wielset voornamelijk over harde paden gaan rijden. Iemand een goede tip? Er is overal niet veel op voorraad. Budget is niet zo belangrijk, als de set maar goed is.

Nu ben ik me aan het oriënteren en kom ik het volgende tegen:
achterwiell 12x157
Achterwiel 12x142
achterwiel 12x148
Voorwiel 12x110
voorwiel 15x100
voorwiel 15x110
Hoe kom ik erachter wat erop mijn fiets past?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Als je steekassen hebt is het of 15 x 100 of 15 x 110 (boost) in de voorvork en of 12 x 142 of 12 x 148 (boost) in de achtervork.
En dan ligt het aan het modeljaar van de fiets welke het is. Ik schat in dat specialized de laatste 5 jaar al wel de boost versie heeft. Maar meten is zeker weten.

En heel af en toe komt het voor dat je wel boost hebt voor maar niet achter maar volgens mij heeft specialized zelf die niet op de markt gezet, maar als je de fiets 2e hands hebt.....
Gebruikersavatar
WdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 30 april 2020, 15:31
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021

Welk modeljaar Epic heb jij en welke groepset zit erop ?

Wel grappig, ik heb ook een Epic ( modeljaar 2021 ) met SLX groepset en heb recent ook besloten een nieuwe wielset aan te schaffen. Deze wordt eerdaags geleverd en bestaat uit : Duke Lucky Stars HD 6TERS velgen ( 27.5mm ) met DT Swiss 350 naven en Vittoria Syerra banden.

Zo te zien gebruik ik de fiets op een gelijke wijze als jij. Veel UTH en af en toe wat kleine sprongetjes en drops, geen bikeparks etc.
Current Ride : Specialized Epic Comp 2021

Dismissed : Specialized Epic Comp 2019
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2495
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Roob schreef: wo 26 januari 2022, 14:08
Nu ben ik me aan het oriënteren en kom ik het volgende tegen:
achterwiell 12x157
Achterwiel 12x142
achterwiel 12x148
Voorwiel 12x110
voorwiel 15x100
voorwiel 15x110
Hoe kom ik erachter wat erop mijn fiets past?
Simpel , door je huidige set op te meten qwa steekassen?,met geluk staat de maat op jouw steekassen , , documentatie leverancier te raad plegen ?, een muntje in de google machine te gooien ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Snelle Buffer schreef: wo 26 januari 2022, 16:19
Roob schreef: wo 26 januari 2022, 14:08
Nu ben ik me aan het oriënteren en kom ik het volgende tegen:
achterwiell 12x157
Achterwiel 12x142
achterwiel 12x148
Voorwiel 12x110
voorwiel 15x100
voorwiel 15x110
Hoe kom ik erachter wat erop mijn fiets past?
Simpel , door je huidige set op te meten qwa steekassen?,met geluk staat de maat op jouw steekassen , , documentatie leverancier te raad plegen ?, een muntje in de google machine te gooien ?
Op de steekas staat vaak de lengte van de as en niet de breedte van de naaf.
Je moet dus de diameter van de as opmeten en de breedte van de naaf of frame/vork. Dat zal vóór 15/100 of 15/110 zijn en achter 12/142 of 12/148 zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En voor de zekerheid: meten tussen de aanlegvlakken van je vork en frame ;-)

Ter info:
achterwiel 12x157 - dit is een downhill maat, extra brede naaf om nog een sterker wiel te krijgen.
(er is ook nog een 20x110mm voornaaf, is ook voor downhillbikes).

Achterwiel 12x142 - dit was de standaard maat voor fietsen met steekas (en nog steeds voor racers & gravelbikes).
achterwiel 12x148 - dit is de nieuwe standaard, ook wel boost genoemd.
Voorwiel 12x110 - 12mm voor assen zijn bijna altijd voor (gravel)racers, meestal 100mm breed.
voorwiel 15x100 - dit was de standaard maat voor steekasvorken.
voorwiel 15x110 - dit is de opvolger daarvan, ook wel boost genoemd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

WdB schreef: wo 26 januari 2022, 14:40 Welk modeljaar Epic heb jij en welke groepset zit erop ?

Wel grappig, ik heb ook een Epic ( modeljaar 2021 ) met SLX groepset en heb recent ook besloten een nieuwe wielset aan te schaffen. Deze wordt eerdaags geleverd en bestaat uit : Duke Lucky Stars HD 6TERS velgen ( 27.5mm ) met DT Swiss 350 naven en Vittoria Syerra banden.

Zo te zien gebruik ik de fiets op een gelijke wijze als jij. Veel UTH en af en toe wat kleine sprongetjes en drops, geen bikeparks etc.
Ook grappig. Ik heb precies dezelfde velgen en naven besteld en die hopen morgen binnen te komen.

Even alles nameten, spaken bestellen en wielsetje bouwen maar. Bij mij voor de gravelbike. 8)

Maar voor TS als budget niet zo belangrijk is laat dan wat bouwen. Bij diverse Duitse webshops is genoeg op voorraad. Maar een carbon setje is ook te doen voor €800. Aluminium lukt wel voor €450. Kan goedkoper natuurlijk maar dan wordt het wel zwaarder.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
WdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 30 april 2020, 15:31
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021

Haha, ik las het in het andere topic.

Mijn set is vandaag klaar als het goed is hoorde ik net. Ik laat hem bouwen, ben daar zelf niet goed in.
Ben benieuwd naar het resultaat in ieder geval.
Current Ride : Specialized Epic Comp 2021

Dismissed : Specialized Epic Comp 2019
Roob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 4 juni 2007, 19:29
Mijn mountainbike: S-Works

Door jullie geweldige hulp :-q , ben ik er in ieder geval uit dat ik een Boost wielset nodig heb.

Ik zit me al dagen suf te surfen naar een mooi setje.

Ben nu aan het kijken naar FSA Afterburner, Miche 977 en Fulcrum wielen aan het kijken. Maar dat kan straks weer helemaal anders zijn. :D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Voor dat geld heb je dus al bijna een handgespaakt carbon wielsetje met lager gewicht en zeker zo betrouwbaar.

Contact Jan the Man maar eens over Nextie velgen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Roob schreef: vr 28 januari 2022, 16:32 Door jullie geweldige hulp :-q , ben ik er in ieder geval uit dat ik een Boost wielset nodig heb.

Ik zit me al dagen suf te surfen naar een mooi setje.

Ben nu aan het kijken naar FSA Afterburner, Miche 977 en Fulcrum wielen aan het kijken. Maar dat kan straks weer helemaal anders zijn. :D
Eerst even bepalen hoe breed de velgen moeten zijn, wat weer afhangt van de banden die je wilt rijden. En of het voor xc, am of nog steviger gebruik is. Dan kun je in die categorie kijken en appels met appels vergelijken.
Ongeveer 25mm binnenbreedte is zo'n beetje de ondergrens aan het worden de laatste tijd. Brede velgen ondersteunen de band beter, waardoor je met lagere druk kunt rijden zonder dat de banden gaan zwabberen (en je meer grip en comfort krijgt en in de meeste omstandigheden ook minder rolweerstand).

Er zijn genoeg mooie fabriekssetjes te vinden, maar goed handgespaakt heeft zo z'n voordelen. Je kunt zelf (in overleg met de bouwer) je velgen, naven en spaken bepalen. Je kunt ook kiezen of je bijvoorbeeld lichte velgen met eenvoudigere naven wilt als je budget niet zo groot is. Meestal zijn reserveonderdelen (spaken) makkelijker te vinden (als ik zelf een setje bouw koop ik altijd een paar reservespaken mee, er kan altijd een keer een tak in je wiel komen).
Ben je licht en rij je netjes, of ben je zwaar en rag je overal blind overheen, dat scheelt ook nogal in de wielen die geschikt zijn. De meeste mensen zitten tussen die twee uitersten ;-)

Reken voor een paar goede Chinese carbon velgen op 450-600 euro (incl. verzending), dan nog naven, spaken/nippels en het loon voor de bouwer.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie