Ketting binnen 500km aan gort, waarmee vervangen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Hubert.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 8 maart 2020, 13:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

De Sram Eagle ketting van mijn Trek Procaliber 9.7 is binnen 500km op 3 plaatsen gebroken.
De fiets is perfect onderhouden. Na het fietsen altijd netjes afgespoeld/gedroogd en gesmeerd.
Ik heb door omstandigheden de fiets alleen nog maar op fietspaden en wandelpaden gebruikt in de Krimpenerwaard.
Ben er zelfs nog nooit mee in de bagger geweest.

Trek geeft niet thuis omdat het een slijtage onderdeel is….. en verwees me door naar Shimano….. :roll:

Kan ik er zomaar een SRAM XX1 Eagle Opleggen?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je nu een Sram eagle ketting hebt, dan kun je elke andere Sram eagle ketting plaatsen.
Dus ook een xx1 of xo1.

Wel erg bijzonder zo'n geval van 3 breuken.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

De zaak waar je de bike gekocht hebt zal iets met garantie moeten doen. 500 km. en niet van de verharde weg geweest is wel erg kort. Overigens is drie keer breuk wel erg vreemd. Misschien andere oorzaak?

Zou de ketting vervangen door een KMC ketting.
Hubert.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 8 maart 2020, 13:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

De ketting is gebroken en bij het maken van foto’s zag ik nog 2 gescheurde schakels.
Ik vind het ook vreemd, ik rij niet hard ivm mijn lichamelijke gesteldheid.
De fiets is bij Mantel gekocht en die hebben een kortingsbon gemaild van €15,-

Overigens is vorig jaar na exact 1 jaar en 350km de voorvork al vervangen. (Wel onder garantie)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bijzonder dat Trek je verwijst naar Shimano terwijl er Sram op zit... :-{

500km is snel, maar er was vorig jaar een serie Sram Eagle kettingen die nieuw al over de slijtage grens waren, productiefoutje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

GX?
Hubert.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 8 maart 2020, 13:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

TenZNL schreef: zo 23 januari 2022, 17:20GX?
NX
Hubert.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 8 maart 2020, 13:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 23 januari 2022, 16:00 Bijzonder dat Trek je verwijst naar Shimano terwijl er Sram op zit... :-{

500km is snel, maar er was vorig jaar een serie Sram Eagle kettingen die nieuw al over de slijtage grens waren, productiefoutje.
Ja vond ik ook, maar heb geen reactie van Trek meer gekregen toen ik dat aangaf.
Fiets is aangekocht op 01-04-20
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien zijn er demo ritjes op die fiets gemaakt, waarbij nogal lomp (dus met kracht) misgeschakeld is?

Gescheurde zijplaatjes na 500 km kan ik anders niet verklaren, behalve door zeer lomp geweld.

Of fabricagefout, nooit helemaal uit te sluiten maar erg onwaarschijnlijk ik heb al 10-tallen kettingen gebruikt en nooit fabricagefout meegemaakt.

Ik heb ooit 2 keer een gebroken ketting gehad, 1x tot slijtagegaatje gereden dan breekt ie uiteindelijk en 1x een major fuck-up bij het schakelen. Naar mijn ervaring kan je een ketting aardig mishandelen (zoals bij ketting-zuig) en dan nog breekt ie niet.

Je LBS erop aanspreken is lastig omdat de fiets bijna 2 jaar oud is. Gewoon nieuwe ketting er op na controle gehele aandrijflijn (tandwielen goed, geen verklemming, scheefstand enz). Keuze genoeg je kan alle merken kiezen mits geschikt voor het aantal versnellingen wat je hebt ik neem aan 12 spd. Ik heb zelf meestal SRAM, nu Wippermann maar Shimano kan ook enz enz.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik had het op oudjaarsdag met m`n GX van 4 maandjes oud tijdens een toerritje met de vrouw, bij nader onderzoek op het web bleek dit best vaak voor te komen. Ook de hogere klasses (X01, XX1) zijn er niet helemaal vrij van. En m`n 1e GX ketting heb ik, zonder problemen, zo`n 4000km mee gereden.

Zie: viewtopic.php?p=2652434#p2652434
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Na 500km en een kapotte ketting van 30,- een kortingsbon van 15,- vind ik keurige service van mantel!
Hubert.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 8 maart 2020, 13:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

paulus1981 schreef: zo 23 januari 2022, 19:58 Na 500km en een kapotte ketting van 30,- een kortingsbon van 15,- vind ik keurige service van mantel!
Eerlijk gezegd ging het mij niet zozeer om het geld, maar meer de irritatie dat er nu weer iets kapot was.
Ik ben het met je eens dat de verhouding van de tegoedbon netjes is.
(Al had ik geen idee wat een ketting kostte toen ik het bij Mantel meldde)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Hubert. schreef: zo 23 januari 2022, 13:30 Na het fietsen altijd netjes afgespoeld/gedroogd en gesmeerd.
Wat is de reden dat je na elke rit je ketting spoelt? Ik zou daar sowieso mee stoppen, op de ketting alleen een droge doek gebruiken. Hooguit 1 of 2x per jaar als het echt te gek is of als je in de regen hebt gefietst wat uitgebreider schoonmaken, maar het is niet nodig om na elke rit je ketting af te spoelen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Bram87 schreef: ma 24 januari 2022, 10:59
Hubert. schreef: zo 23 januari 2022, 13:30 Na het fietsen altijd netjes afgespoeld/gedroogd en gesmeerd.
Wat is de reden dat je na elke rit je ketting spoelt? Ik zou daar sowieso mee stoppen, op de ketting alleen een droge doek gebruiken. Hooguit 1 of 2x per jaar als het echt te gek is of als je in de regen hebt gefietst wat uitgebreider schoonmaken, maar het is niet nodig om na elke rit je ketting af te spoelen.
ja precies, dat dacht ik ook, wellicht is dit toch wel van invloed geweest.. 500 km is niet veel, maar als je in 1 jaar tijd 10 ritten hebt gemaakt en dus gemiddeld genomen pak em beet 1 x per maand de ketting nat maakt en pas een maand later weer opnieuw uit de schuur pakt..
Je kan wel denken dat je ketting droog is, maar uiteindelijk valt het niet mee om een ketting 100% droog te krijgen en dan is een rondje rijden de beste manier, maar niet een maand later en dan weer gelijk opnieuw beginnen.

Ik zeg, verkeerd onderhoud..
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Klinkt als een inferieure ketting. Een ketting breekt niet zomaar van een beetje water, en zeker niet op drie plaatsen.
Plaats reactie