Fox Transfer onderhoud bijna 50% van de aanschafprijs?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

@mvmvml je wilt niet weten hoe vaak schijven onterecht vervangen worden.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 14 januari 2022, 12:43 @mvmvml je wilt niet weten hoe vaak schijven onterecht vervangen worden.
Don't tell me :-{
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk dat je vooraf de prijs moet vragen en onderhoud erbij hoort. Ook als het veel werk ben ik de moeilijkste niet, goed vakwerk verdient een goede beloning. Ik haal nog aardig wat spullen bij de FM, puur omdat ik ze de marge gun. En ik zie mezelf ook niet pielen met al die ringetjes, dus betaal met liefde de prijs die daar voor staat.

Wat me stoort in dit specifieke geval: de pen is nog geen 2 jaar oud. Ik stuur hem op voor een garantieding en vraag of ze meteen kunnen kijken of er onderhoud nodig is (specifiek zo opgeschreven op de order). Dan heb ik zoiets: binnen de garantietermijn van 2 jaar (ik weet niet verplicht, maar toch een beetje de standaard in Europa) kun je als fabrikant/leverancier je klant daar best een beetje tegemoetkomen.

Fox verplicht de consument om elk jaar dit onderhoud uit te voeren. Dus je koopt de facto een pen van 375,- plus een onderhoudsbeurt van 150,- wil je de garantie behouden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb eens een espresso machine van Jura gekocht. Was nog een goedkoop model zonder melk, want ik drink zwart, dus slechts €600.
Blijkt dat je dat ding niet zelf kunt schoonmaken, dus moet ieder half jaar naar de dealer a €150 euro.
Doe je dat niet, dan verlies je het recht op garantie.
Dus om je 2 jaar garantie veilig te stellen ( en het ding goed te laten werken) ben je verplicht €450 aan servicebeurten uit te geven. Voor een machine van €600 !
Ik heb nu een Nespresso van DeLonghi :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

KILROY schreef: vr 14 januari 2022, 13:48 Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk dat je vooraf de prijs moet vragen en onderhoud erbij hoort. Ook als het veel werk ben ik de moeilijkste niet, goed vakwerk verdient een goede beloning. Ik haal nog aardig wat spullen bij de FM, puur omdat ik ze de marge gun. En ik zie mezelf ook niet pielen met al die ringetjes, dus betaal met liefde de prijs die daar voor staat.

Wat me stoort in dit specifieke geval: de pen is nog geen 2 jaar oud. Ik stuur hem op voor een garantieding en vraag of ze meteen kunnen kijken of er onderhoud nodig is (specifiek zo opgeschreven op de order). Dan heb ik zoiets: binnen de garantietermijn van 2 jaar (ik weet niet verplicht, maar toch een beetje de standaard in Europa) kun je als fabrikant/leverancier je klant daar best een beetje tegemoetkomen.

Fox verplicht de consument om elk jaar dit onderhoud uit te voeren. Dus je koopt de facto een pen van 375,- plus een onderhoudsbeurt van 150,- wil je de garantie behouden.
Waarschijnlijk zit daar ook die 2 jaar garantietermijn in ja. Die behoud je alleen als je het verplichte onderhoud doet. De facto zijn glijbussen, O-ringen etc wel degelijk verslijtdelen. Maar ja, gevoelsmatig is het nogal krom als de servicebeurt na 1 jaar bijna de helft vd aanschafprijs is... :roll: Sigaar uit eigen doos noem ik dat.

Ik ken uit de industrie ook dat soort zeer gangbare constructies dat je de garantie alleen behoud bij verplichte onderhoudsintervallen, geen idee of dat bij consumenten ook toegestaan is.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 14:14 Ik heb eens een espresso machine van Jura gekocht. Was nog een goedkoop model zonder melk, want ik drink zwart, dus slechts €600.
Blijkt dat je dat ding niet zelf kunt schoonmaken, dus moet ieder half jaar naar de dealer a €150 euro.
Doe je dat niet, dan verlies je het recht op garantie.
Dus om je 2 jaar garantie veilig te stellen ( en het ding goed te laten werken) ben je verplicht €450 aan servicebeurten uit te geven. Voor een machine van €600 !
Ik heb nu een Nespresso van DeLonghi :wink:
Eigenlijk klinkt dit als (verboden) koppelverkoop. Maar ja, recht hebben en recht halen zijn twee compleet verschillende dingen in de praktijk...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigenlijk klinkt dit als (verboden) koppelverkoop. Maar ja, recht hebben en recht halen zijn twee compleet verschillende dingen in de praktijk...
Inderdaad. Je kon de machine ook niet openmaken zonder de behuizing te slopen, allemaal klikspul met weerhaken die afbraken. Dus DIY liet duidelijk sporen na, en dan is het ook einde garantie.
In die €150 zaten natuurlijk ook wat nieuwe panelen verrekend.
Maar in mijn ogen fout, dus op MP en een ander merk gekocht.

In feite is het met Fox en RS hetzelfde, vandaar dat ik het aanhaalde.
Als je doorrijdt tot het stuk is, heb je geen garantie want servicebeurten over geslagen ( en wat de fabrikant als slijtage onderdelen bestempeld valt sowieso buiten garantie).
Doe je de service wel, dan heb je na 2 jaar een extra demper betaald aan servicekosten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 14:39
Eigenlijk klinkt dit als (verboden) koppelverkoop. Maar ja, recht hebben en recht halen zijn twee compleet verschillende dingen in de praktijk...
Inderdaad. Je kon de machine ook niet openmaken zonder de behuizing te slopen, allemaal klikspul met weerhaken die afbraken. Dus DIY liet duidelijk sporen na, en dan is het ook einde garantie.
In die €150 zaten natuurlijk ook wat nieuwe panelen verrekend.
Maar in mijn ogen fout, dus op MP en een ander merk gekocht.

In feite is het met Fox en RS hetzelfde, vandaar dat ik het aanhaalde.
Als je doorrijdt tot het stuk is, heb je geen garantie want servicebeurten over geslagen ( en wat de fabrikant als slijtage onderdelen bestempeld valt sowieso buiten garantie).
Doe je de service wel, dan heb je na 2 jaar een extra demper betaald aan servicekosten.
Je bent simpelweg sowieso de lul! :lol:

Afbeelding

Oftewel: OF je laat die garantie voor wat het is en rijd dan ding totdat het kapot is en koopt een nieuwe. OF je doet het zelf. De garantievoorwaarden zijn in de praktijk bullshit.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

MVMVML schreef:
Oftewel: OF je laat die garantie voor wat het is en rijd dan ding totdat het kapot is en koopt een nieuwe. OF je doet het zelf. De garantievoorwaarden zijn in de praktijk bullshit.
Of dan toch maar kiezen voor de kleinere merken die wél hun customer service of producten op orde hebben. Hope, Duke, Crankbrothers de laatste jaren En bij de grote merken doet Shimano het niet slecht (ik negeer even het ispec gezeik) en steekt SRAM er voor de AXS er ook wel bovenuit.

Dus je komt een heel eind zonder genaaid te worden, behalve bij de demping dan. De scheermesjes van de fietsindustrie.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar het gaat hier toch over espresso automaten :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 14:14 Ik heb eens een espresso machine van Jura gekocht. Was nog een goedkoop model zonder melk, want ik drink zwart, dus slechts €600.
Blijkt dat je dat ding niet zelf kunt schoonmaken, dus moet ieder half jaar naar de dealer a €150 euro.
Doe je dat niet, dan verlies je het recht op garantie.
Dus om je 2 jaar garantie veilig te stellen ( en het ding goed te laten werken) ben je verplicht €450 aan servicebeurten uit te geven. Voor een machine van €600 !
Ik heb nu een Nespresso van DeLonghi :wink:
Ik heb een Jura Ena7.
Reinigen en ontkalken kan zelf en verder niks aan laten doen. Na ruim 5 jaar ging er iets aan het zet-deel kapot. Vervangen en service beurt voor €199,-
Dus dat vind ik meevallen.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik had een Uno nogwat.
Er zijn in zo'n machine 2 dingen die bij elkaar komen in de zetgroep, water en koffie.
Het waterdeel kan je reinigen en ontkalken met speciale tabletten.
Het koffie deel kon ik niet schoonmaken, want intern en er kon niets open.
Maar als er na verloop van tijd teveel koffiegruis is gemorst gaat de zetgroep minder goed werken.
De gemalen koffie wordt niet meer goed aangedrukt, water begint overal tussenuit te lekken.
(Hopelijk heeft Jura dit inmiddels verbeterd.)
Bij mij begon de ellende na ruim een half jaar. De dealer attendeerde mij op de halfjaarlijkse beurten, dus die laten uitvoeren, opgelost maar €150 lichter.
De 2e keer heb ik wat gegoocheld en het zelf gedaan, maar dan moet je de sluitingen vd panelen slopen. Dus DIY sporen, dus exit garantie.
Wat ik aantrof was verschrikkelijk.
Alles groen vd schimmel en een kolonie fruitvliegjes.
Schoongemaakt, dichtgeplakt en verkocht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En nu weer verder met droppers :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

daniel1975 schreef: za 15 januari 2022, 13:15
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 14:14 Ik heb eens een espresso machine van Jura gekocht. Was nog een goedkoop model zonder melk, want ik drink zwart, dus slechts €600.
Blijkt dat je dat ding niet zelf kunt schoonmaken, dus moet ieder half jaar naar de dealer a €150 euro.
Doe je dat niet, dan verlies je het recht op garantie.
Dus om je 2 jaar garantie veilig te stellen ( en het ding goed te laten werken) ben je verplicht €450 aan servicebeurten uit te geven. Voor een machine van €600 !
Ik heb nu een Nespresso van DeLonghi :wink:
Ik heb een Jura Ena7.
Reinigen en ontkalken kan zelf en verder niks aan laten doen. Na ruim 5 jaar ging er iets aan het zet-deel kapot. Vervangen en service beurt voor €199,-
Dus dat vind ik meevallen.
Als we het toch over Jura gaan hebben, ik heb de Impressa Z5 gen II, een inmiddels wat ouder topmodel. Ik doe er alles zelf aan, van het uitgebreid reinigen (zetgroep demonteren) tot het reviseren van de zetgroep en het vervangen van de maalschijven en de voeding (na waterschade). Als je één keer weet hoe het apparaat in elkaar zit is het zelf onderhoud en repareren erg makkelijk. Tevens is er een Duitse site met heel veel info over Jura met videoinstructies, schema’s en exploded views. Verder is het makkelijk om aan originele onderdelen te komen. Inmiddels ruim 25000 kopjes verder en nagenoeg geen kosten gehad.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: za 15 januari 2022, 14:49 En nu weer verder met droppers :winkie:
Te laat :lol: :lol: :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie