Fox Transfer onderhoud bijna 50% van de aanschafprijs?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Mijn Transfer (21 model) opgestuurd naar Samba voor een garantiedingetje (kabelbevestiging afgebroken) en had meteen aangevinkt dat ze onderhoud konden doen. Krijg nu een factuur van 154,- voor het onderhoud :o .

Aanschafprijs is 375, dus dit loopt wel erg scheef. Toevallig zelfde ervaringen hier? Want indien dit het geval is dan mogen ze hem houden en koop ik wel een nieuwe CB Highline voor datzelfde bedrag. En komt de Transfer niet meer op mijn fietsen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Als jij zelf opdracht hebt gegeven om onderhoud uit te voeren weet ik niet of ze een zadelpen accepteren als betaalmiddel :winkie:
Everybody bought a new bike!
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

asphaltdude schreef: do 13 januari 2022, 20:33 Als jij zelf opdracht hebt gegeven om onderhoud uit te voeren weet ik niet of ze een zadelpen accepteren als betaalmiddel :winkie:
Ja ik chargeer natuurlijk als toetsenbord strijder. Ga gewoon betalen maar vind het wel heel veel geld. En het is meteen mijn laatste Transfer.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Veel plezier met je (vul dropper naar keuze in) :-q
Soms is het bizar welke prijzen men hanteert.
Niet dat het niet het werk rechtvaardigd, daar kan ik niet in kijken. Maar meer hoe omslachtig en dus tijdrovend sommige zaken zijn uitgevoerd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn Thomson had ik voor de brexit naar iRide in de UK gestuurd.
€90 voor service aan een dropper van €369 vond ik niet gratis, maar na 5 jaar ook weer geen ramp.
Na de brexit had m'n andere Thomson (ook na ruim 5 jaar) een beurtje nodig, maar blijkt iRide gestopt met Thomson, en mag ik 'm naar Thomson in Macon (VS) sturen.
Omdat de Thomson dropper inmiddels duurder is geworden vonden zij dat de service ook wel wat meer mag kosten.
Een beetje kost €100 minder dan de dropper nieuw heeft gekost. WTF!?!
OneUp maakt ook fijne droppers.
Die kosten incl een DIY servicekit minder dan een Thomsonbeurtje. Bukt u even?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Dat klinkt wel interessant, heb je zelf ook ervaringet die kitjes voor de OneUp en is het goed zelf te doen? Alles wat ik zelf kan doen ga ik sowieso eerst proberen om zelf te doen.

154,- om een dropper te onderhouden vind ik wel veel geld, ben vooral benieuwd hoe dat bedrag dan tot stand komt.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen ervaring met de servicekit van OneUp, want de dropper is nog heel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je niet heel onhandig bent is het prima zelf te doen. Ik heb de geleidepinnetjes vervangen en daarvoor moet -uiteraard- de dropper uit elkaar. Verder dan dat hoef je voor de andere onderdelen ook niet te gaan volgens mij. De cartridge vervang je in z'n geheel indien nodig, dat is ook het duurste onderdeel.

Klantenservice van One Up is ook goed, ik heb er twee keer mee te maken gehad en beide keren snel en zonder gezeur afgehandeld.

En nog een voordeel, de drop is binnen bepaalde grenzen in te korten dus je kunt een lange dropper kiezen en desnoods de drop iets minder maken om toch op de juiste zithoogte uit te komen met de pen helemaal uit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Onderhoud is gewoon duur. Ik heb in mijn DH fiets een Rockshox Vivid Air 2RC zitten. En die had wel een beurtje nodig. Als ik dat zou laten doen koste me dat rond de 150 euro. Een nieuwe is te koop voor zo'n 380.

Te duur dan dat onderhoud zou je zeggen dus heb het uiteindelijk maar zelf gedaan. Maarr.... het is best een klusje. De onderdelenset die ik kocht, koste me 75 euro (als dealer zal je het wel goedkoper kunnen krijgen). En je hebt speciaal gereedschap nodig (a 100 euro). Nu heb ik het geluk hier een zeer uitgebreide werkplaats te hebben dus met wat rommelen had ik dat speciale gereedschap niet nodig maar het was gewoon veel werk. Dit zijn de lijken:

Afbeelding

Dus ik moet zeggen dat de prijzen, alhoewel ze eerst hoog lijken, echt niet overdreven zijn voor het werk, gereedschap en toch de vaardigheid die je jezelf aan moet leren (ik heb hem 2 keer moeten doen omdat ik het eerst verknald had :roll: ).
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je niet verrast wil worden door hoge prijzen zou je van te voren natuurlijk even een prijs op kunnen vragen. Dan kan je beslissen of je verder moet zoeken.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@MVMVML dat doe je goed en een mooie bijdrage hier :-q

Is ook een kwestie van een beetje geluk mee hebben volgens mij. Internet staat vol met Reverbs die vaak issues/onderhoud hebben en die van mij doen het gewoon. Als er een issue mee zou zijn heb je wel keuzes .

Ik heb goede ervaring met een CB Highline die ik voor het geld van een Fox beurt nieuw gekocht heb, beetje opletten op de sites. De Highline doet het al een jaar of 3 zonder morren. En die aanpak werkt ook als je niet voldoende technisch bent om te doen wat kermit doet met zijn cartridge dropper van OneUp.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik was laatst ook iets van 300 euro kwijt voor onderhoud aan de vering.
Deze redenen gebruikte ik om te relativeren :

Hij regelt veel uit garantie voor mij, dat heeft me heel heel erg veel "voordeel" opgeleverd en had ik zonder hem nooit gekregen.
Er vreet een gewoon persoon van, mogelijk krijgt zijn zoontje een nieuwe skelter ipv een directeur nog een privé jet.
Mijn fiets doet het weer goed.


Laatst moest een auto van 1500 euro een nieuwe distributie a 1000 euro, helemaal schandalig !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

KILROY schreef: do 13 januari 2022, 19:42 Mijn Transfer (21 model) opgestuurd naar Samba voor een garantiedingetje (kabelbevestiging afgebroken) en had meteen aangevinkt dat ze onderhoud konden doen. Krijg nu een factuur van 154,- voor het onderhoud :o .

Aanschafprijs is 375, dus dit loopt wel erg scheef. Toevallig zelfde ervaringen hier? Want indien dit het geval is dan mogen ze hem houden en koop ik wel een nieuwe CB Highline voor datzelfde bedrag. En komt de Transfer niet meer op mijn fietsen.
Ik zou zelf nooit onderhoud laten doen op een dropper die nog geen jaar oud is. Elke keer na een rit goed schoon maken met een vochtige doek, elke paar ritten even dun smeren met Sram butter, jaarlijks even de kraag los en een paar druppels fox olie er in. Dan pas echt onderhoud als er problemen zijn.

Verder is Samba de Fox importeur voor de Benelux en die vraagt (net als fox Duitsland) de hoofdprijs. Ook laat ik nooit iets doen zonder eerst te hebben geïnformeerd naar de kosten. Er zijn zat goede bedrijven die onderhoud voor veel minder doen. Dat is voor mij dus ook zeker geen reden om geen Fox te kopen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 14 januari 2022, 12:12 Ik was laatst ook iets van 300 euro kwijt voor onderhoud aan de vering.
Deze redenen gebruikte ik om te relativeren :

Hij regelt veel uit garantie voor mij, dat heeft me heel heel erg veel "voordeel" opgeleverd en had ik zonder hem nooit gekregen.
Er vreet een gewoon persoon van, mogelijk krijgt zijn zoontje een nieuwe skelter ipv een directeur nog een privé jet.
Mijn fiets doet het weer goed.


Laatst moest een auto van 1500 euro een nieuwe distributie a 1000 euro, helemaal schandalig !
Plus de vering moet het gewoon goed doen. Als je ergens vanaf springt of met een noodgang aan komt raggen en opeens BAF de vering klapt eruit ben je gewoon de sjaak.

Eergisteren auto naar APK en beurtje: 2300 euro voor wat nieuwe remschrijven en blokken plus wat ander spul. Maar ja, om nou te gaan rijden zonder goede remschijven en blokken is ook weer zo iets... :roll:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

tiewrap schreef: vr 14 januari 2022, 12:12 ...Laatst moest een auto van 1500 euro een nieuwe distributie a 1000 euro, helemaal schandalig !
Dat was vast de nieuwprijs niet ;-)

En onderhoud, tsja. Ik vind dat van die Transfer ook vrij prijzig. Maar ik vraag inderdaad wel vooraf wat zoiets gaat kosten.

Ik heb weleens een nieuwe vork gekocht en de oude verkocht toen die onderhoud nodig had. Maar die nieuwe was dan wel een uiterst interessante aanbieding, en ook een stap vooruit tov de oude.

Is jaren geleden, Rose had toen nog weleens een actie dat er nog 50% extra van de artikelen af ging die al afgeprijsd waren. Dan scoor je opeens een Talas RLC (toen topmodel Fox, wat nu Factory serie is) voor €280,- in plaats van een kleine €1.000,- :o
Als je dan je oude vorkje (izgst maar beurtje nodig) voor €200,- kwijt kunt ben je minder kwijt dan de prijs voor een basis service... no brainer wat mij betreft :)
Helaas komen dat soort superaanbiedingen volgens mij steeds minder vaak voor.... en ik speur er genoeg naar :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie