prijsvriendelijkste frame-bouwer in NL/Dtsl.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef: ma 10 januari 2022, 14:30 Een stalen frame rond de 1.6 kg is wel optimistisch, zeker als budget ook een rol speelt.

Wellicht vloeken in de Pinion-kerk, maar is het een idee om zolang hij zo snel groeit gewoon confectieframes met een derailleur te rijden? :wink:
Zo beroerd zijn die dingen nu ook weer niet, er worden zelfs weleens wedstrijden mee gewonnen :o

Tegen de tijd dat de groei eruit is kun je altijd nog custom gaan.
Klein frame (hij is 9) en lichte buizen (hij weegt 32 kg), en 1.6kg is geen hele harde eis, onder de 2kg wél

Alle (Pinion) parts etc zijn er al van zijn huidige fiets. Gaat nu dus alleen om frame en wielen

Derailleurs zijn geen optie, hij gebruikt zijn spullen zeer intensief en minder sleutel tijd is meer fiets tijd.

Heb ooit een 24" Scott met derailleur voor m gekocht en had met paar maanden al spijt, hij mag ooit best derailleur gaan rijden maar dan met een andere sponsor dan papa :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

yo-eddy schreef: ma 10 januari 2022, 14:45 (...)
Heb ooit een 24" Scott met derailleur voor m gekocht en had met paar maanden al spijt, hij mag ooit best derailleur gaan rijden maar dan met een andere sponsor dan papa :winkie:
Ik begrijp dat je die fiets snel van de hand hebt gedaan. Echt een onding! :winkie:
De cassette en voortandwiel van die fiets uitlijnen hielp al een stuk ;-)
Dat bewuste derailleur is inmiddels vervangen, die kreeg ik uiteindelijk niet meer lekker afgesteld. Het huidige derailleur werkt al weer lange tijd naar behoren en heeft al de nodige (stevige) crashes overleefd. Je zou je keuze dus kunnen heroverwegen. :bier:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Misschien dat merken als Poison of Maxx in Duitsland nog wat kunnen betekenen? Weet niet hoe die zich verhouden tot MiTech, misschien koopt men wel in bij dezelfde framebouwer?

Maar de combinatie van een kleine maat met custom geometrie samen met Pinion en riemaandrijving maken het geen makkelijke zoektocht. Zeker niet als er, volkomen begrijpelijk door de groei en de daardoor relatief korte gebruikstermijn, ook nog eens op de prijs gelet wordt. De fiets die daarna volgt zal vast een stuk makkelijker worden.
kermit schreef: ma 10 januari 2022, 14:30
Wellicht vloeken in de Pinion-kerk, maar is het een idee om zolang hij zo snel groeit gewoon confectieframes met een derailleur te rijden? :wink:
Of Rohloff, dan zit je niet aan dat Pinion specifieke bracket vast en kom je met een setje sliding dropouts al een eind. Of een losse kettingspanner, maar die ketting zal er vast niet op komen ;)
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Misschien zit hier iets tussen....

https://pinion.eu/en/bicycle-manufacturers/
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is er niemand die hem wil sponsoren ?
Dat lijkt mij helemaal zo gek nog niet.
Er zullen ook best merken zijn die dat willen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

yo-eddy schreef: ma 10 januari 2022, 14:45 Alle (Pinion) parts etc zijn er al van zijn huidige fiets. Gaat nu dus alleen om frame en wielen

Derailleurs zijn geen optie, hij gebruikt zijn spullen zeer intensief en minder sleutel tijd is meer fiets tijd.

Heb ooit een 24" Scott met derailleur voor m gekocht en had met paar maanden al spijt, hij mag ooit best derailleur gaan rijden maar dan met een andere sponsor dan papa :winkie:
Rest van de wereld gebruikt de fiets niet intensief?

Oud kinderframe voor pinion wil niemand hebben, schrijf je 100% af.
Rest van de wereld vind derrie prima. Wellicht leren zuinig op de spullen te zijn. Veel meer werk dan ketting smeren (kan hij zelf), zo nu en dan pat richten en derrie stellen is het niet. Voor de prijs van zo iets exotisch kun je de fiets ook heel vaak naar de fietsenmaker brengen.
Tenzij je hem natuurlijk wil leren dat niks dan het meest bijzondere goed genoeg is voor hem en dat zuinig zijn op en zorgen voor je spullen niet voor hem gelden :kiss: :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Bedenk een stalen frame dat mee kan groeien met hem.
Gorilla Gravity heeft b.v. een balhoofd dat 10mm naar voren kan om de reach te veranderen.
Is een maal een investering die dan ettelijke jaren mee.
Zou mooi zijn als het frame de Pinion overleeft
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Volgens GMBN kun je makkelijk zel een frame in elkaar lassen, hoeft niet eens 100% recht te zijn om er mee te kunnen fietsen. Maareh, ik zou ook gewoon voor een confectiefiets gaan. Het frame gaat je veel minder kosten, dus kun je makkelijker een nieuwe derailleur kopen voor erbij (wat kost dat nou?). Het is gewoon of je betaalt voor weinig onderhoud en duur frame (pinion), of je koopt een goedkoop frame en je maakt de kosten bij het onderhoud. Uiteindelijk zal het niet veel verschillen denk ik.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

De keuze voor Pinion maakt het verschil.

Deraillieurs zijn om en nabij oldskool en de marketing erachter ziek.

Even wakker worden: https://nsmb.com/articles/were-being-sl ... per-boost/
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Mocht er een stalen frame met de gewenste geometrie en sliding dropouts bestaan, dan zou het nog een mogelijkheid kunnen zijn om daar de reguliere bottom bracket door een framebouwer te laten vervangen door een Pinion specifieke montageplaat. Kostentechnisch echter wel een uitdaging denk ik, MiTech zal vast goedkoper uitkomen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is het opvoedingstechnisch trouwens niet veel beter om kinderen tot hun 18e star en singlespeed te laten rijden? :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

suravida schreef: ma 10 januari 2022, 16:05 Is het opvoedingstechnisch trouwens niet veel beter om kinderen tot hun 18e star en singlespeed te laten rijden? :winkie:
Nee, in de groei lekker op die pedalen laten rammen, dat is gezond!

Ik dacht aan Jan Dejonckheere van http://www.frame-works.eu/ maar dat lijkt niet meer te bestaan.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Graag even on topic blijven reageren, de derailleur marketing machine werkt in huize Yo Eddy al ruim 15 jaar niet meer, dat is dus GEEN optie.
Ook gezever over hoe we onze kinderen opvoeden zit ik niet op te wachten, ons leven onze keuzes en daar hoeven buitenstaanders geen aannames over te doen. Een ding is zeker, ze krijgen genoeg frisse lucht :-q

Verder rijdt hij dus nu ook op een custom Pinion frame dus ik weet hoe dat verder werkt, heb ik geen alternatieven over het hoofd gezien dan zal zijn volgende ook gewoon een MiTech worden (die trouwens gewoon zelf bakken in Dtsl.).

Het volgende frame dat gebouwd gaat worden is, als hij eruit gegroeid is, waarschijnlijk prima te verkopen aan iemand van 1.60m .... die zitten hier zelfs op 't forum :bier: .........en zijn huidige frame gaat naar de burgemeester van Madurodam :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: ma 10 januari 2022, 15:16
yo-eddy schreef: ma 10 januari 2022, 14:45 (...)
Heb ooit een 24" Scott met derailleur voor m gekocht en had met paar maanden al spijt, hij mag ooit best derailleur gaan rijden maar dan met een andere sponsor dan papa :winkie:
Ik begrijp dat je die fiets snel van de hand hebt gedaan. Echt een onding! :winkie:
De cassette en voortandwiel van die fiets uitlijnen hielp al een stuk ;-)
Dat bewuste derailleur is inmiddels vervangen, die kreeg ik uiteindelijk niet meer lekker afgesteld. Het huidige derailleur werkt al weer lange tijd naar behoren en heeft al de nodige (stevige) crashes overleefd. Je zou je keuze dus kunnen heroverwegen. :bier:
..... ik heb de opvolger voor Jip al in huis trouwens (Vpace) :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

yo-eddy schreef: ma 10 januari 2022, 17:01
38x10 schreef: ma 10 januari 2022, 15:16
Ik begrijp dat je die fiets snel van de hand hebt gedaan. Echt een onding! :winkie:
De cassette en voortandwiel van die fiets uitlijnen hielp al een stuk ;-)
Dat bewuste derailleur is inmiddels vervangen, die kreeg ik uiteindelijk niet meer lekker afgesteld. Het huidige derailleur werkt al weer lange tijd naar behoren en heeft al de nodige (stevige) crashes overleefd. Je zou je keuze dus kunnen heroverwegen. :bier:
..... ik heb de opvolger voor Jip al in huis trouwens (Vpace) :wink:
#serieus geïnteresseerd :-)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie