25mm of 30mm intern velg voor NL?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Ik stond voor dezelfde keuze en heb voor 25 mm gekozen.

Ik rijd ook altijd met 2.25 en een 30 mm is dan echt te breed. Een 27mm zit op het randje. Alleen als je altijd met 2.25 rijdt, waarom zou je dan een bredere velg pakken.
Ride like a maniac on a manic!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2498
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

gaisdergerman schreef: di 11 januari 2022, 08:40 Ik stond voor dezelfde keuze en heb voor 25 mm gekozen.

Ik rijd ook altijd met 2.25 en een 30 mm is dan echt te breed. Een 27mm zit op het randje. Alleen als je altijd met 2.25 rijdt, waarom zou je dan een bredere velg pakken.
Een 27 mm is het randje ?, leg eens uit hoe je dit bedoelt
En 30 mm is te breedt voor 2.25?, waarom?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Philippos schreef: di 11 januari 2022, 01:35 Daniel

Een set met de nieuwe Centerlock ERASE naven, Duke LuckyStar 26/28 alu velgen, 64 D-Light spaken, messing nippels, komt ongeveer op 1580gr uit. Als je voorin een 30er wil leggen en achterin een 28er, komt er iets van 20gr bij.

Zijn die extra 40/60gr de behoorlijke meerprijs van de DT's waard?
Hey :) jij ook hier!

bizar dat je met alu velgen uiteindelijk op zo'n laag gewicht uit kan komen, mijn set met nexties in 26.5 mm had ook dat gewicht (met dezelfde spaken en alu nippels. Die velgen waren (gewogen) 400 gram, dus als duke deze breedte voor ongeveer dat gewicht ook kan maken zijn ze knap bezig in alu.
gaisdergerman schreef: di 11 januari 2022, 08:40 Ik stond voor dezelfde keuze en heb voor 25 mm gekozen.

Ik rijd ook altijd met 2.25 en een 30 mm is dan echt te breed. Een 27mm zit op het randje. Alleen als je altijd met 2.25 rijdt, waarom zou je dan een bredere velg pakken.
wat betreft de breedte, ik denk dat tussen de 25 en 30 ideaal is (dus 26, 27, 28 of een voor/achter combinatie) als je "in principe" alleen 2.25 banden wilt rijden. Bredere banden zullen prima vallen, maar 2.25 valt dat het mooist.
Met een 30 (of een 30/28) combinatie zullen bredere banden (2.35-2.5) net wat mooier vallen.

25 mm zou ik zelf alleen kiezen als je het gewicht super belangrijk vind, dan moet je ook vooral niet meer rubber gaan monteren, want ook daar gaat een hoop gewicht in zitten. Ik denk niet dat 25 mm "de beste" maar is voor 2.25 banden. Voor mijn gevoel is 27 de perfecte maat voor 2.25, en pak je dus wat breder als je misschien ook bredere banden wilt monteren en smaller als je de lichtst mogelijk wielen wielt
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7397
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb 2.25's op 30mm brede velgen en kan nu niet zeggen dat de velgen voor die specifieke* 2.25 banden te breed zijn...

* maat aanduiding en daadwerkelijke breedte zijn verschillende dingen, puur ter illustratie een 2.35 E.13 die breder is dan een 2.5 WT Maxxis op dezelfde velg & druk.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Als je met 2.25" banden wilt blijven rijden, dan lijkt me 30mm intern ook te breed. Maar waarom zou je? Bijna alle banden zijn inmiddels ook in bredere uitvoering te verkrijgen.
Zelf heb ik recentelijk een setje met Hope pro 4 en Duke Crazy Star velgen laten bouwen. Als het lichter moet/minder stevig kan, dan zou je ook voor Lucky Star naven kunnen kiezen (of de carbon variant, maar dat is ook veel duurder natuurlijk). Lichtere naven bestaan uiteraard ook. (Lucky Star met DT Swiss 240 zit op hetzelfde prijspeil maar is als set rond de 200 gr lichter)
Voordeel van Duke is dat de velgen in verschillende breedtes en sterktes te krijgen zijn, waardoor je zelf kan kiezen wat het beste bij je rijstijl en gewicht past.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Philippos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 10:39

38x10 schreef: di 11 januari 2022, 11:12 Als je met 2.25" banden wilt blijven rijden, dan lijkt me 30mm intern ook te breed. Maar waarom zou je? Bijna alle banden zijn inmiddels ook in bredere uitvoering te verkrijgen.
Zelf heb ik recentelijk een setje met Hope pro 4 en Duke Crazy Star velgen laten bouwen. Als het lichter moet/minder stevig kan, dan zou je ook voor Lucky Star naven kunnen kiezen (of de carbon variant, maar dat is ook veel duurder natuurlijk). Lichtere naven bestaan uiteraard ook. (Lucky Star met DT Swiss 240 zit op hetzelfde prijspeil maar is als set rond de 200 gr lichter)
Voordeel van Duke is dat de velgen in verschillende breedtes en sterktes te krijgen zijn, waardoor je zelf kan kiezen wat het beste bij je rijstijl en gewicht past.
Vergeet ERASE naven niet, goedkoper dan DT240, erg goed en vergelijkbaar gewicht.
Philippos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 10:39

Prulleman schreef: di 11 januari 2022, 10:18
Philippos schreef: di 11 januari 2022, 01:35 Daniel

Een set met de nieuwe Centerlock ERASE naven, Duke LuckyStar 26/28 alu velgen, 64 D-Light spaken, messing nippels, komt ongeveer op 1580gr uit. Als je voorin een 30er wil leggen en achterin een 28er, komt er iets van 20gr bij.

Zijn die extra 40/60gr de behoorlijke meerprijs van de DT's waard?
Hey :) jij ook hier!

bizar dat je met alu velgen uiteindelijk op zo'n laag gewicht uit kan komen, mijn set met nexties in 26.5 mm had ook dat gewicht (met dezelfde spaken en alu nippels. Die velgen waren (gewogen) 400 gram, dus als duke deze breedte voor ongeveer dat gewicht ook kan maken zijn ze knap bezig in alu.

De alu LuckyStar's wegen 420gr in 26/28 binnenmaat en 435 in 30mm.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Niets zo variabel als breedtes van verschillende banden met dezelfde nominale aanduiding.
Alles is relatief, maar dat doet niets af aan de algemene principes van smal vs breed,

Zie ook het plaatje hieronder waar Maxxis een aantal zaken uit dit topic illusteert. Is wat marketing blabla, maar niet alles is onzin, en het onderste plaatje laat zien wat een 2.25 band op 30mm velg zou doen. En dan vooral als je de bij Maxxis typische agressieve shoulder blocks hebt. Maar wat ik al eerder schreef, bij een ronder profiel met gelijke hoogte noppen over de hele breedte treedt het effect ook op maar is de impact op handling minder.

En Maxxis geeft hier voor 2.4 en 2.5 WT trail banden een 35mm velg op en voor de 2.4 XC banden 30mm.

Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Allen dank voor de input; setje Erase naafjes icm Duke Lucky Star v28mm/a26mm is het geworden. Nu begint het lange wachten :-{
Bicycle, bicycle, bicycle
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2408
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

daniel1975 schreef: wo 12 januari 2022, 15:42 Allen dank voor de input; setje Erase naafjes icm Duke Lucky Star v28mm/a26mm is het geworden. Nu begint het lange wachten :-{
Klinkt als een mooie balans tussen prijs/kwaliteit/gewicht, oftewel een goede keuze :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Philippos schreef: di 11 januari 2022, 01:35 Een set met de nieuwe Centerlock ERASE naven, Duke LuckyStar 26/28 alu velgen, 64 D-Light spaken, messing nippels, komt ongeveer op 1580gr uit. Als je voorin een 30er wil leggen en achterin een 28er, komt er iets van 20gr bij.
Leuk, dat centerlock spul, maar dan moet je dus wel weer zwaardere schijven monteren. Maar als je jezelf graag voor de gek houdt... :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Komt gewoon 6gaats op hoor ;-)
Bicycle, bicycle, bicycle
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Uiteindelijk komt het qua gewicht op hetzelfde neer ongeveer.
Ik heb 6 gats op de MTB en centerlock op de racer. Misschien een beetje vreemde gedachte gang maar ik vind dat een soort normaal haha
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

38x10 schreef: di 11 januari 2022, 11:12 Als je met 2.25" banden wilt blijven rijden, dan lijkt me 30mm intern ook te breed.
Tja ik lees dit erg vaak. Heb echter geen idee wat ik moet geloven. Profs zoals Nino en Kate gebruiken al vele seizoenen 30mm binnen breedte velgen met 2.25 banden (Wheels: DT Swiss XMC 1200 Spline 30mm Tires: Maxxis Rekon Race 2.25")

En voor gewone stervelingen: Trek monteert nu bij super veel XC fietsen 2.20 banden icm 30mm velgen...
Afbeelding
Bij de Procaliber, Supercaliber en Fuel zie ik het overal...

Ik heb er op gelet en dit zie je bij de 2022 modellen zelfs nog meer dan bij de 2021 modellen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2498
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik ben nu niet overtuigd waarom je met 30mm interne breedte velg niet met 2,25 banden kan rijden, althans waarom het negatief de rijeigenschappen zou beïnvloeden .

We rijden met 30mm interne breedte velg met 2.25 en > , zoals op de weg , en op trails , ik merk daar niks van , dat het 30mm intern is , ben geen theorie man, en praktijk boeit het me niet , althans ik merk geen negatieve invloeden ....., Dus :roll:

*zinloze discussie * :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie