25mm of 30mm intern velg voor NL?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik wil de zware DT Swiss 1900 wielset die origineel op mijn Oiz zat gaan vervangen voor iets lichters.
Huidige set is 25mm intern, ik rijd uiteraard tubeless.
Mijn ritten zijn voor 85-90% in NL. Heeft het dan nit om voor de gangbare 2.25 banden over te stappen naar 30mm intern of is het wijzer om bij 25mm te blijven? Zit oa. naar de DT 1501 te kijken (30mm).
Bicycle, bicycle, bicycle
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Waarom kies je niet voor een maat die ertussenin zit… 27mm. 2.25 valt daar mooi op en wanneer je nog een keer een maat breder zou willen is het ook geen probleem !

Rij er zelf ook mee icm 2.25 banden en er kan evt nog een keer 2.35 op, die vallen ook nog mooi.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Dan moet je ergens gaan laten bouwen gok ik?
Meeste wielsets zijn 25 óf 30.
Bicycle, bicycle, bicycle
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Voor het geld van een 1501 wielset kun je een super custom wielset laten bouwn door een top wielenbouwer.

Velgen van 30mm intern zijn wel een beetje de nieuwe standaard, en voor 2.35-2.4 banden zou ik zonder meer 30mm aanraden. Maar ik heb zelf voor mijn lichtgewicht XC set precies gedaan wat MrFRank al zegt en ben voor 27mm intern gegaan. Ik rijd ze nu met 2.4 Wolfpack banden en dat gaat prima, maar er kunnen dus ook goed 2.25's op. In mijn stevige trail wielset heb ik dus wel 30mm velgen die ook 80-100 gr/stuk zwaarder gevouwd zijn, met een set Wide Trail Minions.

Opletten met de vorm van het profiel, rondere banden kunnen goed op bijna elke maat velg, rond blijft rond (Wolfpacks). Maar banden met hoekige edge blokken en een vlakker middensectie als de Minions gaan op een te brede velg "vierkant" staan en dat is niet fijn. Staan online wel reviews over.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Andere optie om te overwegen. 25mm achter en 27 of 30mm voor. Zelf vorig jaar set laten bouwen voor mijn XC HT met 25mm achter en 27mm voor.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2117
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Breder is beter, ook voor velgen, ook voor in NL.

2.25 kan dan nog prima, echter je zou dan ook kunnen kiezen voor Maxxis WT banden zoals de Aspen of Rekon Race. Door meer rubber heb je met dit soort banden, die prima zijn voor 90% van de NL tracks in 90% van de omstandigheden, altijd voldoende grip en toch nog lekker licht lopende banden.

En mocht je een keer een uitstapje naar de Alpen oid maken, dan zit je ook goed om er grovere banden onder te plaatsen, terwijl je velgen goed stabiliteit geven.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zou iets laten bouwen bij een goede wielenbouwer. Ik heb zelf zowel een setje met 30mm intern en eentje met 25mm. Die 30mm heb ik recentelijk gekocht voor buitenlandse enduro-dingetjes (velg is wat steviger dan die van de 25mm set die ik al had, en 2.4" banden passen er mooier op). Het is dat ik het handig vind dat ik om de ene set XC bandjes en op die andere set wat stevigers kan laten zitten (en dus rap kan wisselen), maar feitelijk is die 25mm set overbodig nu.
Ik zou dus voor 30 mm intern gaan, en met 2.3"-2.4" banden gaan rijden
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Rijdt nu met WP cross en WP race, beide 2.25.
Zou eventueel naar 2.4 kunnen gaan deze zomer.
Race 2.4 vóór en Speed 2.4 achter bijv.
Bicycle, bicycle, bicycle
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb een set 25mm en een set 27mm..
Moeilijk om te zeggen of ik verschil merk, nog niet vlak na elkaar gereden.

Van 21 naar 25 voelde ik wel direct.
als je 2.4 en 2.25 wil rijden zou ik naar 25 of 27 gaan en geen 30 nemen. Maar fout zal het ook niet zijn.
Het is maar een klein verschil.

Misschien zelfs voor 30 met een 2.4 en achter 27 met een 2.25
Dat ga ik binnenkort zelf proberen 2.4 voor en 2.25 achter.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

daniel1975 schreef: zo 9 januari 2022, 21:21 Ik wil de zware DT Swiss 1900 wielset die origineel op mijn Oiz zat gaan vervangen voor iets lichters.
Huidige set is 25mm intern, ik rijd uiteraard tubeless.
Mijn ritten zijn voor 85-90% in NL. Heeft het dan nit om voor de gangbare 2.25 banden over te stappen naar 30mm intern of is het wijzer om bij 25mm te blijven? Zit oa. naar de DT 1501 te kijken (30mm).
Wat weegt je huidige set?

Want met een paar alu 30mm velgen, een gemiddelde naaf (zeg DT350/Hope), DT Comp/Sapim Race spaken en messing nippels zit je al heel snel op 1.900 gram of zelfs iets erboven. Wat denk ik niet wezenlijk lichter is dan die 1900 set?
Gewicht pakken op de naven maakt voor het rijgevoel niet uit, het gaat dan om de grammen aan de buitenkant van het wiel. De XM 1501 30mm wordt voor 1.800 gram opgegeven als ik het goed heb, met redelijk lichte naven (DT240) en 28 spaken. Wat geen extreem lichte velgen doet vermoeden, maar wel een net gewicht voor alu.

Kijk voor een indruk van velg gewichten bijvoorbeeld eens naar RAD15 Ozone 30, Race Face AR(C) 30 en de los verkrijgbare 30mm varianten van DT Swiss. Moet daar flink wat vanaf kom je bij alu velgen op (veel) smallere lichte xc-types uit, of je moet naar carbon velgen kijken. Met een wat hoger prijskaartje uiteraard (Nextie, Lightbicycle, Yishun, EIE zijn Chinese merken met een goede reputatie, kun je eens naar kijken voor een prijsidee en gewichten).
Dit is bijvoorbeeld echt wel licht, 370 gram voor een 27mm velg (€210,- houd ook rekening met stevige verzendkosten):
https://www.nextie.com/premium-mountain ... NXT29XMA33
Soms bieden ze velgen met twee verschillende lay-ups aan, een lichte en een stevigere. Ik zou persoonlijk niet snel voor het lichtste van het lichtste kiezen, het moet gewoon degelijk spul zijn in alle omstandigheden (en ik weeg 70kg en ben niet lomp).

Zo rond de 27mm lijkt mij prima voor jouw doel, oa de Race Face AR(C) velg is in die breedte te vinden. Maar met 30mm is ook niks mis.
Keuzes keuzes keuzes... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

kermit schreef: ma 10 januari 2022, 13:36
daniel1975 schreef: zo 9 januari 2022, 21:21 Ik wil de zware DT Swiss 1900 wielset die origineel op mijn Oiz zat gaan vervangen voor iets lichters.
Huidige set is 25mm intern, ik rijd uiteraard tubeless.
Mijn ritten zijn voor 85-90% in NL. Heeft het dan nit om voor de gangbare 2.25 banden over te stappen naar 30mm intern of is het wijzer om bij 25mm te blijven? Zit oa. naar de DT 1501 te kijken (30mm).
Wat weegt je huidige set?

Want met een paar alu 30mm velgen, een gemiddelde naaf (zeg DT350/Hope), DT Comp/Sapim Race spaken en messing nippels zit je al heel snel op 1.900 gram of zelfs iets erboven. Wat denk ik niet wezenlijk lichter is dan die 1900 set?
Gewicht pakken op de naven maakt voor het rijgevoel niet uit, het gaat dan om de grammen aan de buitenkant van het wiel. De XM 1501 30mm wordt voor 1.800 gram opgegeven als ik het goed heb, met redelijk lichte naven (DT240) en 28 spaken. Wat geen extreem lichte velgen doet vermoeden, maar wel een net gewicht voor alu.
1540gr, velgen zijn carbon tegenwoordig. Jij hebt het nog over de oude set, die heet tegenwoordig XR1700 volgens mij.
Huidige stock-set is de X1900, 1877gr met de 3-pals 370 naaf.
Bicycle, bicycle, bicycle
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ah, ik googlede en kreeg die 1.800 gram alu set te zien :)

Maar als je huidige set al onder de 1.900 gram zit heeft het denk ik weinig zin om te kijken naar wielsets met alu velgen, dan ga je -iig qua gewicht- niet zinvol wat winnen.

Maar ik zie zo wat prijzen voor die carbon 1501 sets, voor dat geld is er zat keus.
Lijkt me een mooie wielset maar ook met een handgebouwde set voor dat geld krijg je echt wat moois. Luxe-keuzeprobleem ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik heb net een setje gebouwd met de 27 interne assymetrische Nextie velgen die Kermit noemde.
32 spaaks d-light/messing met de nu verouderde erase naven (ze hebben in de nieuwe versie de lagerafstelling eruit gehaald)
Zit rond de 1500 gram. Nog niet getest overigens.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik rijdt nu met 2,4 op 25mm velgen , de afgelopen keer kon ik er goed mee worden op de route met bochtjes pakken. (voelde beter aan dan mijn Koga maar is ook weer een andere fiets) Die van mij wegen 1500 , kon ze voor niet al te veel overnemen vandaar de 25mm. En in de tabellen die ik tegenkom moet het ook prima willen.

Ik denk dat het vooral een afweging is tussen gewicht en hoe je de banden op de velg wilt hebben. maar 30mm met 2,25 lijkt mij een beetje overbodig , dan zou ik 25mm nemen/houden. Ik rijdt met mijn Koga nu met 2,25 op 21mm velgjes wat ook erg goed gaat.
Philippos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 10:39

Daniel

Een set met de nieuwe Centerlock ERASE naven, Duke LuckyStar 26/28 alu velgen, 64 D-Light spaken, messing nippels, komt ongeveer op 1580gr uit. Als je voorin een 30er wil leggen en achterin een 28er, komt er iets van 20gr bij.

Zijn die extra 40/60gr de behoorlijke meerprijs van de DT's waard?
Plaats reactie