Voorvork upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
djiedjie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 december 2021, 21:21

Ik ben sinds dit jaar enthousiast geraakt voor de MTB.
Ik heb een Sensa livigno eco comp uit 2020 op de kop weten te tikken. Voor mijn gebruik een prima fiets alleen heb ik het idee dat m'n vork wel wat beter zou mogen. Ik rijd bij mij in de buurt af en toe de routes van Zoetermeer en Bergschenhoek. En af en toe een route op de heuvelrug.
Er zit nu de volgende vork in: Rockshox 30 Silver TK
met een coil veer. Wielset is QR en volgens de Rockshox site waar ik het serie nr ingevoerd heb is het een rechte 1 1/8 vorkbuis. Zou de vork uit de link een merkbare upgrade zijn naar jullie mening? https://hollandbikeshop.com/sram/rocksh ... rt-685595/

Ik merk dat ik zelf nog niet echt kan duiden waar de grens ligt tussen verbeteren en overkill. En er is natuurlijk ook nog zoiets als budget 😇. Alvast dank voor het meedenken!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

djiedjie schreef: do 6 januari 2022, 13:19 Ik ben sinds dit jaar enthousiast geraakt voor de MTB.
Ik heb een Sensa livigno eco comp uit 2020 op de kop weten te tikken. Voor mijn gebruik een prima fiets alleen heb ik het idee dat m'n vork wel wat beter zou mogen. Ik rijd bij mij in de buurt af en toe de routes van Zoetermeer en Bergschenhoek. En af en toe een route op de heuvelrug.
Er zit nu de volgende vork in: Rockshox 30 Silver TK
met een coil veer. Wielset is QR en volgens de Rockshox site waar ik het serie nr ingevoerd heb is het een rechte 1 1/8 vorkbuis. Zou de vork uit de link een merkbare upgrade zijn naar jullie mening? https://hollandbikeshop.com/sram/rocksh ... rt-685595/

Ik merk dat ik zelf nog niet echt kan duiden waar de grens ligt tussen verbeteren en overkill. En er is natuurlijk ook nog zoiets als budget 😇. Alvast dank voor het meedenken!
Zo te zien heeft het frame ook de mogelijkheid een tapered vork te monteren. Daarmee heb je veel meer keus en een sterkere vork. Wat weeg je trouwens?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
djiedjie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 december 2021, 21:21

Dan zou er een andere lager set in moeten neem ik aan?
Ik weeg 82/83 kilo.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

djiedjie schreef: do 6 januari 2022, 17:10 Dan zou er een andere lager set in moeten neem ik aan?
Ja. En de kans is ook groot dat je een wielset voor een steekas nodig gaat hebben als je echt bij de betere vorken gaat kijken.


Een betaalbare verbetering is bijvoorbeeld een Rockshox Reba: lichter, soepeler.


Heel veel meer geld zou ik eigenlijk dan niet in de fiets steken (na de upgrade van de vork), maar doorsparen voor volgend jaar een nieuwe. Want je kunt aardig aan de gang blijven met upgraden van deze fiets, de Sensa begint wat te verouderen wat rijeigenschappen betreft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
djiedjie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 december 2021, 21:21

Lars TB schreef: do 6 januari 2022, 22:49
djiedjie schreef: do 6 januari 2022, 17:10 Dan zou er een andere lager set in moeten neem ik aan?
Ja. En de kans is ook groot dat je een wielset voor een steekas nodig gaat hebben als je echt bij de betere vorken gaat kijken.


Een betaalbare verbetering is bijvoorbeeld een Rockshox Reba: lichter, soepeler.


Heel veel meer geld zou ik eigenlijk dan niet in de fiets steken (na de upgrade van de vork), maar doorsparen voor volgend jaar een nieuwe. Want je kunt aardig aan de gang blijven met upgraden van deze fiets, de Sensa begint wat te verouderen wat rijeigenschappen betreft.
Dan dus zoeken naar een Reba met QR als ik je goed begrijp. Want ook een andere wielset dan loopt de investering alsnog aardig op voor deze instapper.

Thanks voor de tips iig!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

djiedjie schreef: do 6 januari 2022, 13:19 Ik ben sinds dit jaar enthousiast geraakt voor de MTB.
Altijd goed, welke dag was het precies? Zaterdag, zondag, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag? :winkie: :-q
djiedjie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 9 december 2021, 21:21

Haha scherp... Ik moet duidelijk nog even wennen aan de '22, was dus afgelopen jaar ook al wat enthousiast geworden 😇
Plaats reactie