Advies voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Goedemiddag Allen,

Half jaar geleden een Cannondale Trail aangeschaft, erg fijne fiets echter zit er een Judy 100mm voorvork in welke ik wil vervangen. Ik voel hem namelijk erg flexen als ik de bochten instuur etc. (mijn specs 2.00m a 100kg)

Nu zit ik te dubben over de volgende vorken, een Reba 100mm met 32mm vorkpoten of wellicht een 35 Gold 100mm is goedkoper en stijver(?). Maar nu kwam ik laatst een Revelation 120mm met 35mm tegen voor een zeer aantrekkelijke prijs. Nu is mijn vraag ga ik het verschil van een 120mm vork tov 100mm enorm merken? De Cannondale wordt met hetzelfde frame ook wel uitgegeven met een 120mm namelijk. En de revelation is ook nog wat lichter dan een 35 gold.

Of kan ik beter voor een 100mm voorvork gaan? Ik rijdt voornamelijk singletrack gewoon lekker knallen.

Ben benieuwd naar jullie advies.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat verschil tussen 100 en 120 mm op je stuureigenschappen is minimaal. In jouw geval komt die fractie meer veerweg alleen maar ten goede aan je zithouding, want je zit aan de voorkant per definitie te laag (want je fiets is niet op maat in verhouding).

Dus gewoon doen en ook absoluut 35 mm binnenpoten nemen, anders is de stijfheid nog steeds ondermaats (goed, 34 zou ook mogen, afhankelijk van het merk van de vork).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Het verschil tussen 100 of 120 mm ga je amper merken. Klein beetje meer reserve is altijd fijn!

Ik zou voor 35 mm poten gaan.

Ik denk dat de genoemde Revelation een zeer mooie stap voorwaarts is!
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Sterker nog, het verschil van 100 naar 120mm ga je uitsluitend in positieve zin merken, uiteraard 35mm poten met jouw postuur (gelijk aan mijne :bier: )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Bedankt hier kan ik wat mee. Zal gaan voor een 120mm met 35mm veerpoten. Mocht iemand nog een 2ehands hebben liggen met boost houd ik me van harte aanbevolen :D. En anders bestellen we de revelation.
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Als je kijkt naar 35 gold of revelation, is het de 120 euro extra waard? Wat vinden jullie?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zdlrn91 schreef: wo 5 januari 2022, 21:24 Als je kijkt naar 35 gold of revelation, is het de 120 euro extra waard? Wat vinden jullie?
Tja, het is weer €120,- meer. Maar in ruiger terrein ga je het verschil zeker merken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Zdlrn91 schreef: wo 5 januari 2022, 21:24 Als je kijkt naar 35 gold of revelation, is het de 120 euro extra waard? Wat vinden jullie?
https://www.bike24.com/p2576753.html
Scheelt €2,- op de 35 gold :wink:
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

TenZNL schreef: wo 5 januari 2022, 21:51
Zdlrn91 schreef: wo 5 januari 2022, 21:24 Als je kijkt naar 35 gold of revelation, is het de 120 euro extra waard? Wat vinden jullie?
https://www.bike24.com/p2576753.html
Scheelt €2,- op de 35 gold :wink:
Ja ik zag het net! Heb hem besteld. Ben benieuwd hoe het rijd tov een Judy tk :D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Haha, lol! Je laat er geen gras over groeien.
Met de juiste instellingen ga je dat zeker merken :-q
Heb je een shock/vorkpomp?
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Yes heb ik, zit al een maand op youtube en internet te lezen wat handig is. Dus zo adhoc is het voor mij niet :lol:
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

En daar is hij dan!

De Revelation is binnengekomen en gemonteerd. Vandaag even een rondje gedaan over de lokale routes. Aan het begin wist ik niet goed wat ik moest verwachten, van 100mm Judy met 51mm offset naar 120mm veerweg met 42mm offset. Zou het de fiets qua geometrie verpesten?
De vork opgepompt naar 120 PSI, 3 klikjes van het haasje af (expres wat minder druk want ja heb toch 20mm meer veerweg) en gaan!

Bij rustig rijden richting de route leek het alsof er speling was, even gestopt beetje aangedraaid en door. Voelde al wat beter.
Na 10 minuten fietsen eindelijk volle bak de singletrack op, want ja waarom niet. Nou ik heb het geweten! Het gevoel van op een rails zitten, daar had ik wel eens gelezen, maar om het te ervaring wat top! Het was zeer drassig, maar het omgooien in de bochten leek soms alsof het zomer was, oftewel ik had meer vertrouwen in de bochten.

Voor mijn gevoel had ik met de Judy soms het idee op onderstuur(?) bij deze vork stuur je in en hij blijft daar ook, heerlijk gevoel! Wel heb ik het idee op lange rechte gravelstukken dat er soort van wielflop/speling is? Maar dat is alleen bij rustig uitfietsen. Als ik daarna op het rechte wat vaart zet heb ik er geen last van.

Het gewichtsverlies (+-400 gram) heb ik nog niet echt gemerkt, maar wellicht als ik een route zoek met meer hoogteverschil dat het merkbaar wordt. Ik dacht deel de ervaring even, mocht iemand in het zelfde schuitje zitten. IK ben in elk geval zeer tevreden. Bedankt voor de tips!

Ps hij smoelt ook goed!
Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat gevoel van (minimale) wielflop herken ik na een overstap naar een vork die de naloop vergroot. Ik vermoed dat je het na een paar ritjes niet meer zult voelen, het went heel snel. En in het terrein merk je er inderdaad niets (negatiefs) meer van.
Zowel de grotere inbouwhoogte van de nieuwe vork als de kortere offset werken dezelfde kant op, de boel stabieler maken.

Zie tekeningetje, het gaat om de trail (= naloop in het Nederlands). Als die waarde groter wordt wordt de fiets stabieler.
Je ziet dat dat beïnvloed wordt door de balhoofdhoek, maar ook door de offset (= vorksprong).

Het lijkt alsof het voorwiel voor de fiets uit geduwd wordt, maar in feite is dat dus niet zo door die naloop.
Denk ook maar eens aan een wieltje van een supermarktkarretje. Als je dat naar voren draait en je gaat vervolgens rijden met het karretje zal dat wieltje onmiddelijk omklappen naar achteren. Want naar voren duwen werkt niet...

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Zdlrn91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 2 juni 2021, 13:40

Ahaa, thanks! Ja ik ben benieuwd het is even wennen, goed om te weten dat je aan het gevoel went.
DhrNelis
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 21 februari 2022, 11:08
Mijn mountainbike: Rose Ground Control 2+

Zdlrn91 schreef: do 13 januari 2022, 14:26 En daar is hij dan!

De Revelation is binnengekomen en gemonteerd. Vandaag even een rondje gedaan over de lokale routes. Aan het begin wist ik niet goed wat ik moest verwachten, van 100mm Judy met 51mm offset naar 120mm veerweg met 42mm offset. Zou het de fiets qua geometrie verpesten?
De vork opgepompt naar 120 PSI, 3 klikjes van het haasje af (expres wat minder druk want ja heb toch 20mm meer veerweg) en gaan!

Bij rustig rijden richting de route leek het alsof er speling was, even gestopt beetje aangedraaid en door. Voelde al wat beter.
Na 10 minuten fietsen eindelijk volle bak de singletrack op, want ja waarom niet. Nou ik heb het geweten! Het gevoel van op een rails zitten, daar had ik wel eens gelezen, maar om het te ervaring wat top! Het was zeer drassig, maar het omgooien in de bochten leek soms alsof het zomer was, oftewel ik had meer vertrouwen in de bochten.

Voor mijn gevoel had ik met de Judy soms het idee op onderstuur(?) bij deze vork stuur je in en hij blijft daar ook, heerlijk gevoel! Wel heb ik het idee op lange rechte gravelstukken dat er soort van wielflop/speling is? Maar dat is alleen bij rustig uitfietsen. Als ik daarna op het rechte wat vaart zet heb ik er geen last van.

Het gewichtsverlies (+-400 gram) heb ik nog niet echt gemerkt, maar wellicht als ik een route zoek met meer hoogteverschil dat het merkbaar wordt. Ik dacht deel de ervaring even, mocht iemand in het zelfde schuitje zitten. IK ben in elk geval zeer tevreden. Bedankt voor de tips!

Ps hij smoelt ook goed!
Afbeelding
Goed om te horen! Ik ben eigenlijk benieuwd of je ook bewust de SAG hebt ingesteld op een bepaald percentage of ben je wat betreft de druk (PSI) gewoon uit gegaan van het adviestabelletje?

Ik heb daar ook een topic over gestart: viewtopic.php?f=4&t=153458
Plaats reactie