Relatief stille achternaaf? (12 speed)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je technisch aan het klimmen bent in de 1e of 2e versnelling merk je het verschil wel.
Doe je dat niet, of rij je op een fiets met een krom stuur, dan is 18 ook prima, zelfs beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: vr 31 december 2021, 18:47
jerry's kid schreef: vr 31 december 2021, 18:17 Merk je het verschil in aangrijping niet? Zoals aangegeven, bij m'n XT naaf viel het nooit op, maar met de nieuwe naaf is het erg vervelend. Probleem is dat ik nog niet heb kunnen vinden wat de aangrijpingshoek is voor deze naaf, zodat ik lastig kan inschatten of een andere naaf beter zal voelen of niet.
Ik heb jaren en jaren met 18T gefietst DT350. Overal. Nooit 1 moment bij stil gestaan (letterlijk) hoeveel aangrijpingspunten er waren. Nooit iets van gemerkt ook.

Wegens de "hype" heb ik een als-nieuw 36T setje 2e hands gekocht, en ach afgezien van de extra herrie (ipv een bel) merk ik er eigenlijk weinig van. Tenzij je er echt op gaat letten, en dan nog maakt het niet echt veel uit. Maar meestal ben ik drukker met sturen en remmen dan met opletten hoe snel mijn naaf aangrijpt. Dit is mijn persoonlijke ervaring en mening.

Ik heb ook setje Hope Pro4 naven, ik meen 48T. Rijdt prima, heel fijn leuk die herrie maar in de praktijk merk ik het verschil 18T en 48T nauwelijks op, op verschillende fietsen (zie sig). Er zijn tussen de fietsen grotere verschillen. En als je eenmaal lekker hard aan het fietsen bent heb je andere dingen aan je kop dan welke naaf er in je fiets zit. Een naaf is afgezien van de ratel (achter) een tamelijk onopvallend onderdeel.
Het verschil tussen 18 en 54 merk ik niet als ik gewoon door kan trappen, maar ik houd van uitdagingen en als er ergens een wortel klim is of een hoop stenen of boomstammen waarbij je geen hele pedaal omwenteling kan maken omdat je dan ergens tegenaan komt, dan merk je het verschil. Je kunt dan ook in een heel licht verzet met korte trapbewegingen vooruit komen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 31 december 2021, 18:54 Als je technisch aan het klimmen bent in de 1e of 2e versnelling merk je het verschil wel.
Doe je dat niet, of rij je op een fiets met een krom stuur, dan is 18 ook prima, zelfs beter.

Krom stuur :o :-? Hier in Belgisch Limburg toch al meer technische klimmen dan iok gewend was (al is technisch natuurlijk relatief..).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Crapton schreef: vr 31 december 2021, 17:34
Anne Jan schreef: vr 31 december 2021, 16:27 Ik heb hier 2 fietsen met een DT350 naaf. Mij horen ze nooit aankomen. Ooit een tijdje een andere rachtet geprobeerd de 54t versie. Toch gauw maar weer verkocht, die maakte me teveel herrie.
Mijn ervaring is dat de 18T uitvoering vrij stil is, daarentegen de 36T hoor je duidelijk. Met 54T geen eigen ervaring.

Onyx schijnt idd stil te zijn, wel duur.
Even gecheckt en ik heb inderdaad de 18T. Verschil in aangrijping met de 54T was er wel hoor, maar ik vond het de moeite/geld niet waard. En het geluid vond ik alleen maar irritant dus die 54T heb ik gauw weer verkocht. Nu is het weer lekker stil :-q

Maar even aan TS, woont er niemand bij je in de buurt waar je eventueel kunt luisteren of voelen bij een naaf. De hoeveelheid geluid is in dit geval best persoonlijk denk ik. Lastig te beoordelen op YouTube.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

jerry's kid schreef: vr 31 december 2021, 18:18
graduzzi schreef: vr 31 december 2021, 17:58 Hier ook een Onyx hier, en inderdaad stiller wordt het niet. Vergelijkbaar als in je eentje op de toendra staan in Kazachstan, het enige wat je hoort is je hartslag.
Dat klinkt wel goed ;) Mag ik vragen waar je de naaf hebt gekocht? En bevalt ie verder qua onderhoud/probleemloos rijden? Ik lees welw at wisselende ervaringen. En heb je de Vesper?
Ik heb de naaf gekocht bij Wheel-tec, die heeft er een mooi setje van gebouwd met Nox Kitsuma velgen ergens in 2017, en toen waren de Vesper's er nog niet. Maar het principe is het zelfde gebleven volgens mij, alleen is die Vesper lichter en ziet er anders uit. En nu kun je ze ook niet meer gratis later lazer-etsen. Ik heb er een personal logo in laten etsen :D
Onderhoud heb ik er eigenlijk nooit aan, en problemen heb ik er helemaal niet mee gehad, wel breng ik om het jaar of zo de wielset terug naar Wheel-Tec om ze na te laten kijken.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

graduzzi schreef: za 1 januari 2022, 15:28
jerry's kid schreef: vr 31 december 2021, 18:18

Dat klinkt wel goed ;) Mag ik vragen waar je de naaf hebt gekocht? En bevalt ie verder qua onderhoud/probleemloos rijden? Ik lees welw at wisselende ervaringen. En heb je de Vesper?
Ik heb de naaf gekocht bij Wheel-tec, die heeft er een mooi setje van gebouwd met Nox Kitsuma velgen ergens in 2017, en toen waren de Vesper's er nog niet. Maar het principe is het zelfde gebleven volgens mij, alleen is die Vesper lichter en ziet er anders uit. En nu kun je ze ook niet meer gratis later lazer-etsen. Ik heb er een personal logo in laten etsen :D
Onderhoud heb ik er eigenlijk nooit aan, en problemen heb ik er helemaal niet mee gehad, wel breng ik om het jaar of zo de wielset terug naar Wheel-Tec om ze na te laten kijken.
Dank je! Ik zal eens informeren of ze evt. ook losse naven verkopen. Vrees van niet....
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dat is wel heel mooi spul van Onyx. En ook heel erg duur.

Er zijn misschien nog andere naven met weinig herrie tegen betere prijs. Video

Waarom zou dit niet leverbaar zijn? Zie website?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

jerry's kid schreef: zo 2 januari 2022, 22:04 Dank je! Ik zal eens informeren of ze evt. ook losse naven verkopen. Vrees van niet....
Die verkopen ze wel hoor. Tijd geleden eens gevraagd, en een losse Classic naaf kostte toen 535 euro. Vond ik zelf te gortig. Wel een erg mooie naaf.
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Mad Wally schreef: vr 31 december 2021, 18:03
Crapton schreef: vr 31 december 2021, 17:34
Mijn ervaring is dat de 18T uitvoering vrij stil is, daarentegen de 36T hoor je duidelijk. Met 54T geen eigen ervaring.

Onyx schijnt idd stil te zijn, wel duur.
Met meer tanden wordt deze inderdaad luidruchtiger. Met een beetje meer of minder vet kun je hier nog een beetje mee spelen, maar met te veel vet loop je het risico dat de tanden niet goed aangrijpen en vervolgens doortrapt en beschadigt.
Hier juist de tegenovergestelde ervaring. Ik heb een wielset met de nieuwste uitvoering van de DT350 (2021) en met 36T is die heerlijk beschaafd en stil. Mijn andere wielset met DT360 internals met 18t geven duidelijk meer geluid, al vind ik ook die sound prima te verteren. Met beide wielsets heb ik een bel nodig.

Door het lagere gewicht van de nieuwe DT350 (het scheelt nog maar een paar gram tov de DT240) vind ik dat echt een super naafje voor het geld :-q
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Hope heeft de naam zo luid te zijn. Maar mijn DT36T ratchet is luider en ik onderhoud regelmatig elke 2 a 3k bij een racefiets.
Nu helpt een 55mm carbon velg niet voor het geluid dat snap ik.

Bij de DT350 die hier in dit topic genoemd worden zullen er ook zitten met pallen en zonder ratchet. Ja ik weet het de 350 heeft altijd een ratchet, maar ik denk dat de 370 hier vaak ook bedoeld word.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hier wel wat verschillende naven in gebruik (gehad). De set met DT350 naaf met ratchet vrijloop is behoorlijk stil. Ik heb die naaf nog niet open gehad maar omdat hij in een e-mtb zat vermoed ik dat er 18t ratchets in zitten (de degelijkste optie ligt voor de hand bij zo'n fiets, en het is niet de e-bike specifieke versie van de 350. Die hebben ook dikkere flenzen, een andere as e.d.).

Ik heb ook nog een DT350 naaf liggen met 36t ratchet en in de hand is die ook redelijk stil. Nog geen wiel mee gebouwd.
De 370 naaf met pallen waarmee ik recentelijk een wielset gebouwd heb ratelde wat harder, hoewel een naaf in een wiel zonder band altijd wat scherper klinkt.

Superstil zijn de Shimano RS770 naven in mijn gravelset (zeg maar Ultegra level).
Luidruchtiger daarentegen uiteraard de Hope Pro4 naven in twee andere bikes. En daar tussenin zaten de wielen met Novatec X-light naven die ik net verkocht heb. De Crankbrothers wielen in de hardtail zijn ook redelijk bescheiden met het geluid, je hoort de vrijloop wel maar zeker niet heel hard.

Persoonlijk vind ik een naaf met wat stevige ratel in NL een voordeeltje, even de pedalen stil en men hoort je meestal wel aankomen. En omdat het hier vlak is ben je toch het overgrote deel van de tijd aan het trappen.
In de bergen gaat mijn voorkeur naar een stillere naaf uit, omdat je daar soms langdurig amper trapt en dan wel continu dat geluid produceert. Bovendien kom je amper iemand tegen die "gewaarschuwd" moet worden :D

Maar ik laat de keuze voor een naaf niet van de ratel afhangen.
Wel van prijs/kwaliteit en eventueel beschikbaarheid. Zelfs looks tellen mee, een Hope ziet er toch weer wat fraaier uit dan de (imo) weinig spannende DT Swiss look.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Zijn de Novatec 12 speed naven eigenlijk oke?
Die zijn in ieder geval betaalbaar en leverbaar( 115 euro voor de achternaaf)
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Tazzy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: zo 15 juni 2008, 14:00
Mijn mountainbike: Giant XTC4 '04
Contacteer:

Op de racefiets vind ik luid juist fijn, vooral omdat ik het liever gebruik als waarschuwing dan de bel of even roepen.
Voelt wat minder invasive :)
Blood, sweat & gears
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Tazzy schreef: di 4 januari 2022, 13:12 Op de racefiets vind ik luid juist fijn, vooral omdat ik het liever gebruik als waarschuwing dan de bel of even roepen.
Voelt wat minder invasive :)
+1 :)

(DT 240 op MTB, Chris King R45 op racert, dikke Rohloffklont op woon-werkpaard, elk met een eigen soundtrack :) )
yskan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 5 juli 2019, 12:16

Mijn bitex naaf is vrij stil en relatief goedkoop. :-q Makkelijk zelf te onderhouden.
Plaats reactie