Fietsendrager montage Canyon Lux

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Robi-One
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 07:39

Sinds kort heb ik een fietsendrager, een Pro User Diamant SG2, en ben nu aan het zoeken naar een goede manier om de fiets vast te zetten.

Op dit moment lijkt geklemd onderaan de schuine buis net voor de BB de beste oplossing.

Heeft iemand nog tips voor de montage van een Canyon Lux of ervaringen met andere fullys?
Laatst gewijzigd door Robi-One op vr 31 december 2021, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maakt niet uit. Bovenbuis, zitbuis, schuine buis, wat uitkomt. Ik heb een Lux en een drager voor 4 fietsen, dus het is iedere keer weer puzzelen en een beetje improviseren, mijn Lux heeft met elke buis wel vastgestaan. Gewoon klemmen, en de klem niet te hard aandraaien, dat is het enige waar je op moet letten. Een beetje vast is vast genoeg.

De klemmen kun je ook verschuiven, op verschillende plekken op de drager zelf plaatsen, op de horizontale buis of de verticale buis. En je kunt de klemmen 'bovenhands' klemmen (open kant naar beneden), of 'onderhands' (open kant naar boven).

Als je meerdere fietsen vervoert zet je ze om en om. Het kan dan handig zijn om een dropper of zadel even te laten zakken, zodat een zadel niet tegen een stuur komt. En beschermmateriaal (stuk doek, schuim, etc) doen tussen plekken waar onderdelen elkaar evt dreigen te raken (achterderrie, voorvork, stuur/zadel).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik heb het zelfde probleem met mijn Scalpel gehad. Uit eindelijk de oplossing gevonden door de auto te verkopen en een Caddy gekocht. probleem hiermee opgelost.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

wibas schreef: vr 31 december 2021, 13:15 Ik heb het zelfde probleem met mijn Scalpel gehad. Uit eindelijk de oplossing gevonden door de auto te verkopen en een Caddy gekocht. probleem hiermee opgelost.
Dure oplossing die ook niet voor iedereen werkt.

Ik zet mijn fiets (Lux) vast aan de zadelpen, bovenbuis, incidenteel de onderbuis, het stuk tussen de bovenbuis en de zadelpen. Net hoe het uitkomt. Het gaat er om dat je fiets niet los kan schieten. Bij mijn fietsendrager zijn de klemmen vrij grof en hoeven ze amper te klemmen om te zorgen dat mijn fiets niet los kan. Mijn vorige (Thule) had iets verfijndere klemmen en die moest wat strakker. Desnoods een doek oid om de buis.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Ik heb een thule frame-adapter gehaald, deze haak je dan om je zadelpen en net onder je stuurpen en draai je dan strak. Dan kun je daarop klemmen ipv op je frame.

Zo een:
https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/a ... r-_-982000
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat geld kun je je besparen.
Je kunt de standaard klem gerust aan elke buis klemmen bij een Lux.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Robi-One
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 07:39

Bedankt voor alle reacties. Ben blij dat mijn manier geen probleem is. De Thule adapter is ook een mooie optie. :-q
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Moet je misschien nog ergens op letten indien het een carbon frame is ?
Don Bjorn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: za 28 augustus 2021, 18:49
Mijn mountainbike: Canyon lux trail

Kalfonske schreef: za 1 januari 2022, 21:34 Moet je misschien nog ergens op letten indien het een carbon frame is ?
Niet te hard aandraaien om schade te voorkomen.
Robi-One
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 07:39

Ik gebruik meestal ook iets om de druk te verdelen, bijv. een stuk dikker doek.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Taai schuimplastic is beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

oud t-shirt , of een oude handdoek paar keer dubbel gevouwen ook, veel goedkoper dan zo'n stukje rubber .... :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar je wilt drukpunten vermijden (carbon), daar is een T-shirt nu eenmaal niet zo goed in :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 januari 2022, 12:04 Maar je wilt drukpunten vermijden (carbon), daar is een T-shirt nu eenmaal niet zo goed in :-{
ook niet zon overrated rubbertje :) ,,, maar de truuk is ook , om niet te vaste te draaien , denk dat het drukpunten vermijden dan alleen met het taai schuim werkt ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie