Fietsendrager montage Canyon Lux

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is ook de combinatie. De ene klem sluit wat beter op het frame aan dan de andere.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Ik gebruik een stuk buisisolatie. Van dat grijze spul uit de bouwmarkt. Dat in combinatie met niet de vast aandraaien gaat tot nu toe prima
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

de fiets staat vooral op die goten he, de klem om het frame is alleen bedoeld om te zorgen dat 'ie niet omkiepert. Dus die hoeft helemaal niet strak. OK hij moet niet zo los zitten dat het gaat schuren of klapperen, maar als je de wielen netjes in de goten hebt staan gaat die fiets nergens heen.

NB onderaan klemmen lijkt me dan wel weer wat gevoeliger voor wiebelen dan zo hoog mogelijk klemmen (zadelbuis?)
bertus 35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 november 2011, 18:30
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf 7

Als ik de fiets op de drager heb doe ik er toch nog altijd een spanband om de zadelpen heen, gewoonte denk ik.
Mtb Renkum
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Moet altijd erg lachen om mensen die aan de gang gaan met sjorbanden op fietsendragers en vooral dakkoffers.

Je moest eens weten hoe die dingen getest worden. Toevallig eens in het echt gezien toen ik een opdracht deed voor Thule. Ze pleuren er een loodzware stadsfiets op, doen de bevestiging half dicht en rijden vervolgens over een motorcrossparcours. En dan nóg blijft de boel staan.

Bij dakkoffers is een sjorband zelfs gevaarlijk, omdat je de koffer uit zijn vorm kan trekken.

Ik gebruik geen doekjes o.i.d. tussen klem en frame. Bij Spinder is dat ook niet nodig, de klem is namelijk bekleed met rubber. Fijne van Spinder vind ik dat je de klem echt overal aan vast kan maken. Beste plek is en blijft de staande buis, daar waar de zadelpen nog in zit. Handvast is genoeg!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En toch heb ik al twee keer een fiets langs de snelweg zien liggen die van een drager gepleurd was.... dus het lukt sommige mensen blijkbaar wel om iets verkeerd te doen met het erop zetten. Of ze zijn iets vergeten, haastwerk, afgeleid door de kids, whatever.
Blijft trouwens weinig van een fiets over als het met een beetje snelheid gebeurd :-{

Sjorbanden gebruik ik niet, maar een toeclip riempje als extra om de klem doe ik wel.
Better safe than sorry zeggen ze dan. Zelfs bij een Thule :D
(Velospace XL).

Bij carbon zou ik een beetje opletten met de kracht waarmee je een klem dichtdraait, maar als je er vervolgens nog zo'n leren toeclip riempje omheen trekt raakt die Canyon Lux -of willekeurige andere fiets- echt niet meer los. Om krassen te voorkomen uiteraard goed opletten dat alles brandschoon is, een zandkorreltje kan aardig wat krassen veroorzaken tijdens een uurtje gewiebel achterop de auto.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De geribbelde spanbandjes van Spinder zijn berucht, die schieten onderweg los.
Dan komt 1 vd wielen op het asfalt, dat is slecht nieuws...
Als je van je fiets houdt, dan vervang je die snel door toeclips riempjes (Decathlon).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Matthijs_XtC schreef: ma 3 januari 2022, 11:57 https://www.mantel.com/thule-carbon-frame-beschermer werkt prima!
Dit ding geeft mij ook meer gemoedsrust. Rubber aan de buitenkant met stalen baleinen binnenin om de kracht te verdelen. Eerlijk gezegd ben ik nog veel meer tevreden met mijn thule upride voor op het dak. Die klemt op het voorwiel. In de vs zie je zo’n techniek ook voor dragers achterop maar dat werkt natuurlijk niet bij fietsen met spatborden (lees 99% van alle vervoerde fietsen in Europa). Hopelijk komt zoiets uiteindelijk ooit nog op de markt hier!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 21 januari 2022, 15:14 De geribbelde spanbandjes van Spinder zijn berucht, die schieten onderweg los.
Dan komt 1 vd wielen op het asfalt, dat is slecht nieuws...
Als je van je fiets houdt, dan vervang je die snel door toeclips riempjes (Decathlon).
je kunt ook de geupgrade variant van die ribbelrubbertjes :oops: gebruiken, passen in dezelfde bevestiging: . Maar ik heb jaren met die gele dingen rond gereden, nog nooit wat losgekomen. Bovendien, met de huidige bandenmaten, bij mij zijn de banden best stevig geklemd in die goten dat ze sowieso nergens heen gaan. Alleen het voorwiel 'kantelt door de rijwind dus die zit met een extra riem vast.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij ons op de fietsclub 2x.
1x recht voor m'n neus.
Voorwiel en vork kan je dan weggooien.
Achterwiel blijft op z'n plek door de klem aan het frame.
Het bandje schiet uit de gleuf. Gleufje gaat openstaan al het warm genoeg is ' s zomers en dan floept het geribbelde bandje er uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Voor die gele bandjes heeft spinder toch al jaaaaren wat fatsoenlijkers :

Afbeelding

werkt als hele grote/brede herbruikbare tiewraps
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

FranX78 schreef: wo 26 januari 2022, 15:18 Voor die gele bandjes heeft spinder toch al jaaaaren wat fatsoenlijkers :

Afbeelding

werkt als hele grote/brede herbruikbare tiewraps
Dat "schept "vertrouwen :tong
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Snelle Buffer schreef: wo 26 januari 2022, 17:33 Dat "schept "vertrouwen :tong
Geen idee wat je daar mee wil zeggen.
Maar werkt prima. (in tegenstelling tot die gele geribbelde bandjes).
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb ook van die zwarte bandjes bij mijn Spinder maar na een paar jaar denkt het plastic doe het zelf maar, ik ga stuk. Zit je dan
met je kapotte bevestigingsmateriaal. Ik heb dus ook altijd toeclip bandjes in de auto liggen voor dit soort geintjes.
Bij mijn Spinder wel het probleem gehad dat de voorband tegen de beugel is gekomen van het achterlicht. Klapband van de voorband
tot gevolg. Maar dat kwam waarschijnlijk ook door het iets overschrijden van de maximale snelheid die door de fabrikant is aangegeven.
Op de terugweg maar een bandje tussen het voorwiel en onderbuis gespannen.
Ik heb om het frame te beschermen ook die grijze isolatiebuis gebruikt en ik gebruik ook wel eens Scotch 3M elektra tape,
Maar dat plak ik dan niet met het plakgedeelte op het frame. En na een paar rondjes draai je de rol om en plakt er ook niks aan
het plakband.
Spinder Cross past een Canyon Lux 2019 maat M en een Canyon Neuron CF maat XL prima op.
Plaats reactie