Nieuwe wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
lidodidante
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 14:50

Dag,

Sinds dit jaar rijd ik een Cube Reaction C62 Race 2021. Tot twee keer toe is de body van het achterwiel (Answer Atac AM) kapot gegaan. Fietsenmaker geeft als optie/adviseert om een andere wielset te nemen, voorstel Shimano SLX. Ik vind het lastig om informatie/specs te vinden en zodoende deze wielsets te vergelijken. In hoeverre zijn deze vergelijkbaar qua kwaliteit? Alvast bedankt!

Groet,
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is het MS of HG?
SLX achternaaf met MS is niet probleemloos, maar een SLX achternaaf met HG is prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
lidodidante
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 14:50

Dank voor je reactie. Mijn kennis is niet toereikend om de afkortingen te plaatsen. Kun je aangeven wat je bedoelt met MS en HG?

Ik ben ook met name benieuwd of het gewicht van de wielsets vergelijkbaar is, omdat ik wel zie dal Shimano SLX niet de lichtste is.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MS is microspline de 12 speed freehub standaard van Shimano.
HG is de “oude” 8-11 speed freehub
Dan heb je ook nog de XD, de 12 speed freehub standaard van Sram.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
lidodidante
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 14:50

Ah ok. 't Is wel een 12 speed cassette. Betekent "niet probleemloos" dan dat dit niet compatible is? Of zijn er 'known issues' met dit specifieke type/combi?
kiwihoofd
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 11 augustus 2011, 10:51
Mijn mountainbike: Anthem

Microspline is wel compatible met de 12 speed cassette op je Cube.
Over de known issues durf ik niets te zeggen.

Wat een mooi alternatief kan zijn als je het wat lichter wil is de upgrade naar een Shimano XT wielset.
DT Swiss Xr 1700 is misschien ook nog wel een mooie upgrade? Het zal dan alleen allemaal weer wat meer kosten dan een SLX setje.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2650
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

lidodidante schreef: do 30 december 2021, 21:30 Ah ok. 't Is wel een 12 speed cassette. Betekent "niet probleemloos" dan dat dit niet compatible is? Of zijn er 'known issues' met dit specifieke type/combi?
Shimano heeft voor microspline de “scylence” vrijloopnaaf. Hier zijn er in het begin problemen mee geweest. Of de problemen inmiddels verholpen zijn weet ik niet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Wat is je budget eigenlijk? Misschien dat een (tweedehands) handgespaakte wielset ook een optie is? Dan ga je er ook echt op vooruit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Toevallig is er net een topic gestart over zo'n XT wielset (nieuw) met problemen.

De stille vrijloop gaat herrie maken, loopt niet meer vrij of loop alleen nog maar vrij.

Blijkbaar nog niet opgelost...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
lidodidante
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 24 mei 2021, 14:50

ThaSingleTrackMastah schreef: do 30 december 2021, 22:38 Toevallig is er net een topic gestart over zo'n XT wielset (nieuw) met problemen.
Dank voor de verwijzing, dat klinkt inderdaad niet top. Als ik het goed begrijp, geldt dat dan voor alle Shimano wielsets (voor 12 speed hebben die allemaal Microspline?). Wellicht toch een overweging om dan een alternatief te zoeken.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kiwihoofd schreef: do 30 december 2021, 22:02 Microspline is wel compatible met de 12 speed cassette op je Cube.
Is alleen compatible met 12-speed cassettes.

Als TS en Sram NX 12-speed cassette heeft heeft hij een HG body nodig. Dus om 100% zeker de goede te nemen zou ik even de cassette eraf halen en checken wat je echt nodig hebt. Bespaart je achteraf een nieuw passende cassette (en ketting).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4716
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Cube 2021 heeft deze bike geheel afgemonteerd met Shimano. Grotendeels Deore 6100 (cassette, ketting, crankstel). Alleen derailleur is XT. Wel MS dus.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie