Beste lichtgewicht flexibele multitool

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Heckler40 schreef: wo 29 december 2021, 11:45

sorry erg grote foto, kon zo snel geen kleinere vinden,
Het is je vergeven :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Snelle Buffer schreef: wo 29 december 2021, 13:21 De vraag is natuurlijk : hoe zwaar is dit moois? 8) , denk niet dat het aan de "lichtgewicht" criteria voldoet van de TS 'er?
Die vraag komt met de performance in gebruik al jaren niet op, en 9 uit 10 is geen slechte score :bier:
En als je bv zo’n dashboardkastje in je onderbuis hebt kan deze er zonder te rammelen zo in.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

De beste oplossing voor TS is samen met die ene maat gaan fietsen die z'n sh*t goed voor elkaar heeft, en niet te beroerd is het hem te lenen. Da's pas licht!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik zie diverse goede alternatieven voorbij komen die nog niet kende. Die Topeak tools zijn wel gaaf. Ik vind een losse Topeak mini kettingpons en apart zo'n Specialized setje wel een slim idee, compact en ik denk behoorlijk licht.

Ook de oplossing met gereedschap in je stuur is mooi maar idd wat duurder. Mijn fietsmaat heeft dat in zijn Specialized, heel praktisch.

Wat betreft gewicht maakt iedereen zijn eigen afweging. Prima als je een multitool van 200-400 gr mee wil zeulen, afhankelijk van soort tocht. Mijn vraag was gericht op wat is het beste compromis tussen veelzijdigheid en gewicht. Is er een soort optimum waarmee je bv 80-90% van de zeldzame pechgevallen mee kan oplossen met zo min mogelijk gewicht.

-----------------------------------------------------------------
Die Rockbros is uitproberen, voelt goed aan en is mooi afgewerkt. De body + tools zijn staal, de "bandenlichters" zijn alu. Ik neem ook apart kunststof setje bandenlichters mee.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Kapitein Iglo schreef: wo 29 december 2021, 14:43 De beste oplossing voor TS is samen met die ene maat gaan fietsen die z'n sh*t goed voor elkaar heeft, en niet te beroerd is het hem te lenen. Da's pas licht!
das een goeie :-q , ik ga de tools verplaatsen naar de rugtas van mn vrouw :D(we fietsen toch altij met zn tweeën , ze weet de weg niet , heeft geen navigatie , en ik vertelde haar niet welke kleur route we rijden ) :D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Snelle Buffer schreef: wo 29 december 2021, 15:07
Kapitein Iglo schreef: wo 29 december 2021, 14:43 De beste oplossing voor TS is samen met die ene maat gaan fietsen die z'n sh*t goed voor elkaar heeft, en niet te beroerd is het hem te lenen. Da's pas licht!
das een goeie :-q , ik ga de tools verplaatsen naar de rugtas van mn vrouw :D(we fietsen toch altij met zn tweeën , ze weet de weg niet , heeft geen navigatie , en ik vertelde haar niet welke kleur route we rijden ) :D
Nu alleen nog iemand die je bidons voor je meezeult :winkie: :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Snelle Buffer schreef: wo 29 december 2021, 15:07
Kapitein Iglo schreef: wo 29 december 2021, 14:43 De beste oplossing voor TS is samen met die ene maat gaan fietsen die z'n sh*t goed voor elkaar heeft, en niet te beroerd is het hem te lenen. Da's pas licht!
das een goeie :-q , ik ga de tools verplaatsen naar de rugtas van mn vrouw :D(we fietsen toch altij met zn tweeën , ze weet de weg niet , heeft geen navigatie , en ik vertelde haar niet welke kleur route we rijden ) :D
:lol: :lol: :lol:

Overigens hier goede ervaringen met de Topeak tooltjes. De Ratchet staat nog wel op mijn verlanglijstje, die bergt ook wat platter op.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn vraag was gericht op wat is het beste compromis tussen veelzijdigheid en gewicht. Is er een soort optimum waarmee je bv 80-90% van de zeldzame pechgevallen mee kan oplossen met zo min mogelijk gewicht.
2 of 3 losse inbusjes, een Torx en een stevige kettingpons.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Heckler40 schreef: wo 29 december 2021, 11:45 Na wisselende ervaringen met de klassieke multitools heb ik 10? jaar gelden een Topeak pocket rocket gekocht en daarmee was mijn zoektocht over. Een mini ratel met losse bits en (afhankelijk van de versie) een kettingpons. Komt in een eigen soft cover die overal comfortabel in meekan, ook in je fietsshirt als je wilt, en rammelt nooit. Als hij nodig is werkt de ratel vele malen prettiger dan elke opvouwbare klomp metaal met slechte ergonomie. En de bitjes zijn samen te stellen voor als er een niewe "standaard" bijkomt. YMMV

Enjoy!!

sorry erg grote foto, kon zo snel geen kleinere vinden, tool is klein genoeg
Afbeelding

Je bedoelt de Topeak Ratchet Rocket DX Multitool?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Multicool :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

+1 voor de Crankbrothers F15. Compact, degelijk, niet zwaar en alles zit erop wat je kan wensen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

mfacey schreef: do 30 december 2021, 12:02 +1 voor de Crankbrothers F15. Compact, degelijk, niet zwaar en alles zit erop wat je kan wensen.
Deze dus. Ja dit ziet er fraai en goed gemaakt uit, echter wel erg duur.

Deze krijgt hogere rating.

Wel een stuk zwaarder dan mijn trouwe Ritchey CPR14. :D
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb mijn F15 bij bike components gekocht jaren terug was acceptabel qua prijs.
Lijkt nu ook zo behalve nu niet leverbaar:
https://www.bike-components.de/en/crank ... ol-p52877/

Als je kunt wachten is het een optie.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik heb gewoon deze van decathlon.
https://www.decathlon.be/nl/p/multitool ... _/R-p-1054

Is niet van het lichtste met zij 216 gram, maar dat boeit mijn niet echt. Zit alles wat ik nodig heb of kan hebben op.
En zit in mij zadeltasje opgegergt samen met mijn handpomp, co2 pompen tubeless repair setje zodat ik er geen last van heb
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Crapton schreef: do 30 december 2021, 17:11
mfacey schreef: do 30 december 2021, 12:02 +1 voor de Crankbrothers F15. Compact, degelijk, niet zwaar en alles zit erop wat je kan wensen.
Deze dus. Ja dit ziet er fraai en goed gemaakt uit, echter wel erg duur.

Deze krijgt hogere rating.

Wel een stuk zwaarder dan mijn trouwe Ritchey CPR14. :D
Die Topeak PT30 heb ik ook, de gangbare tools, tubeless reparatie, kettingpons, mesje, zaagje en... opbergvakje voor een extra quick-link. :-q
En inderdaad wat zwaarder, maar het is knap frustrerend als net dat tooltje er niet op zit wat je nodig bent of de geest geeft omdat het bagger materiaal is.

Ik heb hem in het heupbandvakje van mijn rugtas zitten en die heb ik altijd mee omdat ik een drinkzak gebruik, hier zit ook een pomp, ehbo setje, windstopper enz. in, zo heb ik altijd alles bij mij, ongeacht met welke bike ik op de klepper ga.
Hij is al vaak gebruikt zonder een krimp te geven, ook veel bij gestrande wildvreemde bikers die zelf niets hebben en zich er dan over verbazen wat ik met zo'n ding voor de dag tover... :lol:
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Plaats reactie