Hoe zijn de ervaringen met de Shockwiz?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Inderdaad.

Dus als je de mijne wil huren hoor ik het wel
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Woon je toevallig in de buurt van Alkmaar? Dan wil ik m graag een keertje huren als dat mag.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb er gisteren met een kunnen rijden... :)

Had weinig voorbereidingstijd, dus het was tussen de bedrijven door even de manual doornemen en voor vertrek (thuis in de warme hal :)) de SW calibreren. Dat doe je door de vork -in dit geval een DVO Diamond met 160mm veerweg- leeg te laten en afwisselend helemaal ingedrukt te houden en hem helemaal uit te trekken (de instructies op het app-scherm volgend).
Als ik de vork leeg had kon ik hem niet helemaal uit trekken en al helemaal niet uitgetrokken houden. Dus ik heb toch wat lucht toegevoegd, de instructies zo goed mogelijk gevolgd en het er verder maar bij gelaten :-)

"Bobbing" is met een e-mtb niet zo belangrijk dus ik heb de setting "speels" gebruikt voor de meetsessies. Op een e-mtb stoemp je maar zelden en trap je bijna steeds juist soepeltjes rond en sowieso hou ik van een soepel afgestelde vering.

In eerste instantie was de vork echt te zacht (verbazingwekkend hoe er dan toch nog aardig mee te rijden valt), dus ik heb er buiten de aanwijzingen van de SW om wat lucht bij gepompt. Helaas was ik zo dom om toen ik de vork leeg moest laten voor de calibratie te vergeten de oude druk te noteren dus ik had geen (cijfermatig) vergelijk met de oude situatie :oops:

Na deze aanpassing ben ik gaan rijden en heb tijdens de rit (Amerongen + Rhenen) een aantal stops gedaan om te kijken wat de SW adviseerde. Deze aanbevelingen heb ik telkens opgevolgd. Gevoelsmatig staat de vork ietsje zachter dan vroeger. Op alle settings geeft de SW groen, behalve op de high-speed compressie. Die zou een fractie zachter moeten maar staat al open.

Vork voelt goed, maar dat deed-ie eerlijk gezegd hiervoor ook al ;-)

Ik ben er ook achter gekomen dat de SW een hele andere druk aangeeft dan mijn Rock Shox vorkpompje, dus die manometer lijkt een beetje dubieus...

Vanwege de prijs zou ik er niet snel een kopen, maar het is wel een interessant dingetje. Als je met meerdere mensen er een koopt en je hebt ook nog eens meerdere fietsen of koopt af en toe een nieuwe fiets, demper of vork kan het toch een nuttige aankoop zijn denk ik.
Ben je alleen benieuwd (net als ik) of er nog wat te verbeteren valt aan je vork/demper zou ik er eerder een huren. Zoek wel een route/trail uit die een beetje representatief is voor jouw rijden. Ik wilde zelf graag weten of de boel een beetje in orde was op de heftigere stukjes van Amerongen (en vergelijkbare routes). Met name op de remknippen voor de laatste bocht van het segment Rammstein.

De DVO dendert daar behoorlijk gecontroleerd overheen, het zou interessant zijn om de SW ook eens aan de Fox34/130mm van mijn hardtail te kunnen hangen want die laat op dat soort snelle pittige hobbels imo behoorlijk steken vallen (in alle andere situaties ben ik er wel tevreden over).
Ik moet met de Fox op die remknippen mijn tempo verlagen om de controle te houden, met de DVO hoef ik dat niet. Al zal de 30mm veerwegverschil ook zo z'n invloed hebben, dat poets je natuurlijk niet helemaal weg.

Hij kan ook aan een achterdemper geknoopt worden, maar die heeft voor mij minder prioriteit dan de vork(en), simpelweg omdat ik eigenlijk nooit het gevoel heb dat de demper me op een of andere manier beperkt. Met voldoende tijd misschien toch een keer proberen maar de Fox 34 staat als eerste op de lijst voor een volgende testsessie...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Anne Jan schreef: do 23 december 2021, 10:58 Woon je toevallig in de buurt van Alkmaar? Dan wil ik m graag een keertje huren als dat mag.
Toevallig wel ja.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik kon me toch niet "weer houden" toch maar een Shockwiz over genomen , zal wel netzoals de vele , na gebruik op de " plank" gaan liggen . Maar wil toch eens kijken of het mij helpt bij het instellen van de Charger 2.1 RC2 die nu in de Pike zit ...(verhuren is een optie )

:-D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik wil je charger 2.1 wel huren :bier:
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

baron062 schreef: do 23 december 2021, 14:17
Anne Jan schreef: do 23 december 2021, 10:58 Woon je toevallig in de buurt van Alkmaar? Dan wil ik m graag een keertje huren als dat mag.
Toevallig wel ja.
Ik heb altijd ruzie met die PB van dit forum. Heb jij een PB va mij gekregen? Ik kan m nergens terugvinden. :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als jij een pb stuurt komt die in je "postvak uit" te staan. Zodra de ontvanger het bericht leest verplaatst het naar je "verzonden berichten". Dus daaraan kun je zien of je pb gelezen is.
Als je eigen postvak (in/uit) te vol is moet je eerst wat verwijderen om de boel weer op gang te krijgen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik heb ooit een review over de shockwiz geschreven voor velozine: https://www.velozine.nl/reviews/test-sh ... reedschap/
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik had het al gevonden op het www , voordat ik de shockwiz overnam , ik denk dat je zeker gelijk hebt dat je eerst de instel mogelijkheden moet controleren van je huidige vering . dat was 1 van de reden om er 1 over te nemen. de nieuwe 2.1 charger in de Pike , deze heeft LSC , HSC , ect . dus voor mij een handig hulpmiddel denk ik zo . Natuurlijk kom je alleen sag instellen ook ver , en trail -error .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

kermit schreef: di 28 december 2021, 10:34 Als jij een pb stuurt komt die in je "postvak uit" te staan. Zodra de ontvanger het bericht leest verplaatst het naar je "verzonden berichten". Dus daaraan kun je zien of je pb gelezen is.
Als je eigen postvak (in/uit) te vol is moet je eerst wat verwijderen om de boel weer op gang te krijgen ;-)
Dat weet ik ja, maar toch staat er bij mij niks in de mappen. Ik zou toch zweren dat ik op "verstuur" heb gedrukt. Het zal wel aan mij liggen :-{ Ik stuur er gewoon nog eentje :tong

Die review is nog geen mosterd hoor :wink: Ik ga hem zo lezen.

Edit: Ik stuur net een bericht en dan komt de melding dat ik toch echt een onderwerp moet invullen. Dat had ik de vorige keer niet gedaan :oops: , gewoon op versturen drukken en telefoon uitgezet.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik blijf het toch bijzonder vinden dat een geprogrammeerd algoritme er voor kan zorgen dat de vork voor jou persoonlijk op de beste settings kan komen te staan.

Mijns inziens blijft dit altijd een persoonlijke voorkeur tenzij je de vork dusdanig verkeerd hebt ingesteld dat de shockwiz je hierin de helpende hand biedt.

Gebruiken pro's dit ook eigenlijk?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat die alles op gevoel doen?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Rayb81 schreef: do 30 december 2021, 04:53 Ik blijf het toch bijzonder vinden dat een geprogrammeerd algoritme er voor kan zorgen dat de vork voor jou persoonlijk op de beste settings kan komen te staan.

Mijns inziens blijft dit altijd een persoonlijke voorkeur tenzij je de vork dusdanig verkeerd hebt ingesteld dat de shockwiz je hierin de helpende hand biedt.
Dat valt wel mee. Het is puur regeltechniek, je hebt een tweede orde massa-veer-demper systeem https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tweede-ordesysteem Je kunt het wiskundig doorrekenen gebaseerd op een aantal randvoorwaarden. Die randvoorwaarden kun je instellen in de Shockwiz in de persoonlijke voorkeuren. “Balanced” “poppy” etc.
Laatst gewijzigd door Mad Wally op do 30 december 2021, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Rayb81 schreef: do 30 december 2021, 04:53 Gebruiken pro's dit ook eigenlijk?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat die alles op gevoel doen?
En ik denk het niet. De pro teams gebruiken een suspension engineer, al dan niet van de sponsor, en behalve dat die veel praten met de rijders gebruiken die juist ook data acquisitie systemen. Best veel laptops in de pits, en veeel meer sensoren dan SW. waar het om gaat is het “gevoel” van de rijder te kunnen relateren naar wat er nou echt gebeurt in de dempers. Daar gebruik je de data voor.

Data recorder/logger in downtube with batteries in toptube.
Upper and lower sensors on the fork to read rider input and bump force. These two sensors "talk" to each other.
Central sensor to measure lateral movement, lean angle and vertical movement.
Rear sensor that tracks speed, wheel lock-up and rear axle movement.

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heckler40 schreef: do 30 december 2021, 12:42
Rayb81 schreef: do 30 december 2021, 04:53 Gebruiken pro's dit ook eigenlijk?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat die alles op gevoel doen?
En ik denk het niet. De pro teams gebruiken een suspension engineer, al dan niet van de sponsor, en behalve dat die veel praten met de rijders gebruiken die juist ook data acquisitie systemen. Best veel laptops in de pits, en veeel meer sensoren dan SW. waar het om gaat is het “gevoel” van de rijder te kunnen relateren naar wat er nou echt gebeurt in de dempers. Daar gebruik je de data voor.

Data recorder/logger in downtube with batteries in toptube.
Upper and lower sensors on the fork to read rider input and bump force. These two sensors "talk" to each other.
Central sensor to measure lateral movement, lean angle and vertical movement.
Rear sensor that tracks speed, wheel lock-up and rear axle movement.

Afbeelding

Enjoy!!
In feite doet de Shockwiz hetzelfde alleen in een user friendly vorm. De reden van de pro’s om verplaatsing te meten in plaats van lucht-veer druk is omdat dit niet werkt bij coils en het is directer.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie