Woon-werk met MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Met mijn jarenlange ervaring als streetracer zou ik je de Vittoria Tattoo Light 26x2.3 adviseren.

Licht, betaalbaar en weinig rolweerstand.
Topbanden voor woon-/werk verkeer
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Smalle banden hoeven iig niet, brede slicks rollen ook erg goed mits je ze maar hard genoeg oppompt. Nadeel van dunne bandjes is dat het er niet uitziet (smaak, I know) en je bracket iets lager komt te liggen. Mijn voorkeur hebben daarom wat bredere rubbers.

De Big Apple is vrij zwaar door de lekbescherming, je had toen ook de Supermoto als lichtere variant (maar die zijn nu ook zwaarder geworden begreep ik, meer op e-bikes gericht). Maar ondanks het gewicht rolden ze prima hoor, zeker beter dan welke noppenband ook.

Afhankelijk van hoeveel je mee moet nemen kun je ook met een zadelpendragertje uit de voeten, zoals die van Topeak bijvoorbeeld.
Ik kon niet douchen op het werk en vond een rugzak daarom veel te zweterig.
Afbeelding

Meestal reed ik zo, de tassen lijken wat groter dan ze zijn door de groothoeklens :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

streetracer schreef: di 7 december 2021, 12:59 Met mijn jarenlange ervaring als streetracer zou ik je de Vittoria Tattoo Light 26x2.3 adviseren.

Licht, betaalbaar en weinig rolweerstand.
Topbanden voor woon-/werk verkeer
Dank je! Even kijken waar ik die kan vinden
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

kermit schreef: di 7 december 2021, 13:05 Smalle banden hoeven iig niet, brede slicks rollen ook erg goed mits je ze maar hard genoeg oppompt. Nadeel van dunne bandjes is dat het er niet uitziet (smaak, I know) en je bracket iets lager komt te liggen. Mijn voorkeur hebben daarom wat bredere rubbers.

De Big Apple is vrij zwaar door de lekbescherming, je had toen ook de Supermoto als lichtere variant (maar die zijn nu ook zwaarder geworden begreep ik, meer op e-bikes gericht). Maar ondanks het gewicht rolden ze prima hoor, zeker beter dan welke noppenband ook.

Afhankelijk van hoeveel je mee moet nemen kun je ook met een zadelpendragertje uit de voeten, zoals die van Topeak bijvoorbeeld.
Ik kon niet douchen op het werk en vond een rugzak daarom veel te zweterig.


Meestal reed ik zo, de tassen lijken wat groter dan ze zijn door de groothoeklens :)
Momenteel prop ik alles in een ruzak... ideaal? Nee, maar het gaat
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb ook jaren lang w.w.verkeer gedaan op de fiets.
Eerst op een aangepaste mtb, later op een aangepaste racefiets.
De racefiets was toch wel veel fijner (en sneller).

Aanpassingen:
1) derailleurs er af, singlespeed.
Als je iedere dag door weer en wind moet, loopt leeg op de slijtage van een derailleur aandrijving. 1 voorblad, 1 kransje achter en een dikke Rustbuster ketting ertussen die precies rechtuit loopt. Enige vorm van afscherming om je broek schoon te houden.
2) Spatborden. Simpele plastic klikdingen of permanente met rvs bevestiging.
3l Gladde banden, en als je alleen verharde weg rijdt ook niet te breed. Op asfalt rolt een 25x622 nu eenmaal lichter dan een 26x2.3
Smalle gladde banden spetteren veel minder, dus je spat orden hoeven niet 100% te zijn.
3) Lekbescherming. Ik reed met latex in de 622x23 binnenbanden en dat werkte heel goed.
4) Recht stuur. In het stadsverkeer is een krom stuur niet practisch.
5) Goede remmen.
Ik had een voorrem op de velg en een terugtraprem achter.
Terugtraprem werkt ook als je geen 2 handen aan het stuur hebt, bijv als je je kerstpakket onder je arm mee naar huis neemt.
Die terugtraprem was een Sram Automatix, wat inhield dat er 2 versnellingen in zaten, die ook nog eens automatisch schakelden. Na wat tunen vd veertjes ging ie bij 25kmh in de 2e versnelling, ideaal. :-q
Helaas niet meer nieuw te koop...
6) Verlichting. In de stad om gezien te worden, dus flitsend. Op de buitenweg om zelf iets te zien, dus geen gloeiende spijker.
Op accus, want een dynamo geeft weerstand. Een naafdynamo geeft zelfs weerstand als je licht uit staat.

Vul maar aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 december 2021, 17:02dus geen gloeiende spijker.
:lol: :lol:
:-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Daar zitten wel wat specifieke dingetjes bij die goed werken op korte afstanden maar niet als je 20km per rit rijdt denk ik.
Ik zou tenminste niet graag in dezelfde versnelling 's ochtends met flinke rugwind en 's middags met flinke tegenwind 20km afleggen. Een kerstpakket zou ik met zo'n afstand ook liever met de auto meenemen ;-)
Persoonlijk vind ik een racestuur ook fijner als de afstanden wat groter worden, maar dat is meer voorkeur dan noodzaak. Heb het ook vaak genoeg met een mtb-stuur gereden en in druk stadsverkeer zou dat ook mijn voorkeur hebben.

Rolweerstand zit denk ik veel meer in druk en (afwezigheid van) profiel dan in breedte. Ik rolde net zo snel van een lang viaduct af met mijn 47mm Byway semislicks als mijn maat op 32mm racebandjes. En dan ben ik nog lichter ook :D

Lekbescherming is wel fijn, banden onderweg fixen is nooit leuk en al helemaal niet als je op een bepaalde tijd op je werk wilt zijn.

Al dan niet een dynamo zou ik een beetje af laten hangen van hoe vaak je in het donker denkt te forensen. Voor mij was dat nagenoeg niet het geval, en alleen een kort stukje door een rustige stad dus lampjes waren gewoon op batterijen. Eventueel een oplaadbare set als je ze vaker nodig hebt.

Wat het meest praktisch is qua uitrusting hangt dus ook van je omstandigheden af. Moet je ver of niet, fiets je in elk weertype of alleen als het lekker weer is, moet je veel meenemen of niet, kun je douchen of niet etc. etc.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 december 2021, 17:02 Ik heb ook jaren lang w.w.verkeer gedaan op de fiets.
Eerst op een aangepaste mtb, later op een aangepaste racefiets.
De racefiets was toch wel veel fijner (en sneller).

Aanpassingen:
1) derailleurs er af, singlespeed.
Als je iedere dag door weer en wind moet, loopt leeg op de slijtage van een derailleur aandrijving. 1 voorblad, 1 kransje achter en een dikke Rustbuster ketting ertussen die precies rechtuit loopt. Enige vorm van afscherming om je broek schoon te houden.
2) Spatborden. Simpele plastic klikdingen of permanente met rvs bevestiging.
3l Gladde banden, en als je alleen verharde weg rijdt ook niet te breed. Op asfalt rolt een 25x622 nu eenmaal lichter dan een 26x2.3
Smalle gladde banden spetteren veel minder, dus je spat orden hoeven niet 100% te zijn.
3) Lekbescherming. Ik reed met latex in de 622x23 binnenbanden en dat werkte heel goed.
4) Recht stuur. In het stadsverkeer is een krom stuur niet practisch.
5) Goede remmen.
Ik had een voorrem op de velg en een terugtraprem achter.
Terugtraprem werkt ook als je geen 2 handen aan het stuur hebt, bijv als je je kerstpakket onder je arm mee naar huis neemt.
Die terugtraprem was een Sram Automatix, wat inhield dat er 2 versnellingen in zaten, die ook nog eens automatisch schakelden. Na wat tunen vd veertjes ging ie bij 25kmh in de 2e versnelling, ideaal. :-q
Helaas niet meer nieuw te koop...
6) Verlichting. In de stad om gezien te worden, dus flitsend. Op de buitenweg om zelf iets te zien, dus geen gloeiende spijker.
Op accus, want een dynamo geeft weerstand. Een naafdynamo geeft zelfs weerstand als je licht uit staat.

Vul maar aan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

De afstand die ik moet doen is nu 2x 15 km dus dat valt best mee. Dat doe ik nu omdat m’n conditie nog niet optimaal is en ik de auto op de route parkeer en dan de fiets neem. De echte afstand is dan rond 30km maar dat zou momenteel nog iets té zijn 🙈

Dus als ik gaan voor Big Apple banden zou gaan, beter een 2.0 dan een 2.35?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

...op 32mm racebandjes...
Ik had het over 23mm, niet 32 mm ;)
Maar met die smalle bandjes voel je de rolweerstand meteen toenemen als je het asfalt verlaat, dus breedte afstemmen op waar je rijdt. Ik heb ook met de 26" Tattoo en de Streetrazor gereden, maar Conti GP4000 in 622×23mm ging echt het beste. Absolute afrader was Michelin Dynamic. Veel lek en spekglad in de nattigheid.
...krom stuur...
Een rechte NITTO bar:
Afbeelding
Van bijzonder dikwandig alu, dus kan je zonder schade aan je fiets nog eens klem komen te zitten tussen 2 autos.

En mijn laatste fiets had 2 versnellingen, 1 voor wind tegen en 1 voor wind mee.
Sram Automatix schakelt automatisch.
Afbeelding
Past in 110 tm 135 frames met Campagnolo dropouts.
Voor een 44t chainring (2e versnelling is namelijk een overdrive, 1e vers. is 1:1)

Maar 2x30km is wel heel fors. Dan zou ik aan een elektromotortje gaan denken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

hoi

ik fiets al zo'n 25 jaar heen en weer naar mijn werk 2*12 km
heb verschillende fietsen gehad

begin met een mtb (alles slijt hard versnelling banden ketting)
daarna een hybride fiets (race fiets met mtb stuur) was lekker snel maar ook ketting en hoge banden slijtage en in de winter was het ook kut.
zoals vanochtend met 1 grote ijs plaat en dan met smalle bandjes was niet wat

nu heb ik een canyon commuter met riem aan drijving met naaf dynamo ja dat heeft extra weerstand maar is ook een goed training want berg op heb je ook weerstand extra :winkie: maar goed zicht in het donker is belangrijk voor als je een loslopende koe tegen komt
versnelling heb ik wel nodig het is hier in het binnen land zo plat als een duppie en alleen maar weiland dus eigenlijk altijd wind tegen(dat heet de wet van Murphy)
riem aandrijving geeft ook wat extra weerstand ook een goede training maar heb de fiets nu 5 jaar heb hem nog nooit schoon gemaakt en aan de riem doe ik ook geen fuck dus lekker makkelijk en doet het altijd.
enige wat ik aan de fiets doe is om de 10000 km een paar nieuwe bandjes er op leggen

en voor de zomer maanden als het licht is, heb ik een goedkope 2 hands race fietsje gekocht. was nooit zo van de fietsen met krom stuur maar het gaat wel als een speer. scheelt 5 minuten van de tijd.
of je er wat aan heb aan deze info weet ik niet maar dat zijn mijn bevindingen
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik rij nu een jaartje op de gravelbike i.p.v de hardtail voor het woon-werkverkeer ( 2x20 km ).
Bevalt super goed, spatborden met slecht weer, minder rolweerstand en toch de onverharde stukken kunnen pakken.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

tiny schreef: di 7 december 2021, 20:22 hoi

ik fiets al zo'n 25 jaar heen en weer naar mijn werk 2*12 km
heb verschillende fietsen gehad

begin met een mtb (alles slijt hard versnelling banden ketting)
daarna een hybride fiets (race fiets met mtb stuur) was lekker snel maar ook ketting en hoge banden slijtage en in de winter was het ook kut.
zoals vanochtend met 1 grote ijs plaat en dan met smalle bandjes was niet wat

nu heb ik een canyon commuter met riem aan drijving met naaf dynamo ja dat heeft extra weerstand maar is ook een goed training want berg op heb je ook weerstand extra :winkie: maar goed zicht in het donker is belangrijk voor als je een loslopende koe tegen komt
versnelling heb ik wel nodig het is hier in het binnen land zo plat als een duppie en alleen maar weiland dus eigenlijk altijd wind tegen(dat heet de wet van Murphy)
riem aandrijving geeft ook wat extra weerstand ook een goede training maar heb de fiets nu 5 jaar heb hem nog nooit schoon gemaakt en aan de riem doe ik ook geen fuck dus lekker makkelijk en doet het altijd.
enige wat ik aan de fiets doe is om de 10000 km een paar nieuwe bandjes er op leggen

en voor de zomer maanden als het licht is, heb ik een goedkope 2 hands race fietsje gekocht. was nooit zo van de fietsen met krom stuur maar het gaat wel als een speer. scheelt 5 minuten van de tijd.
of je er wat aan heb aan deze info weet ik niet maar dat zijn mijn bevindingen
Valt te vergelijken met de Koga F3 6.0 waar ik over zit te twijfelen ipv m’n mountainbike. De extra weerstand houdt me een beetje tegen (is ook met een riem) want ik wil uiteindelijk wel vlotter rijden dan met een mtb moest ik voor zo een fiets gaan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een riem valt te overwegen op een commuter.
(Op de mtb ben ik er geen fan van)
Een ketting heeft alleen in goede toestand minder wrijving dan een riem.
Dus pekelritjes en te weinig smering zijn niet fijn voor je ketting en een riem heeft daar veel minder moeite mee.
Met een riem zit je vast aan een versnellingsnaaf of een Pinion vers.bak.
Vwb.de inwendige weerstand is een Rohloff dan de beste optie. Nexus en Alfine hebben in sommige versnellingen Veel extra weerstand (maar zijn tor €1000 goedkoper).

Lastig hoor.
Ik zou zelf iets samenstellen en dan ook met een zeer bescheiden uitstraling (en een dik slot).
Zodat jouw fiets er nog staat als het boevengilde is langs geweest
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Samen met een vriendin van me laatst haar 26 inch mountainbike vanaf de zomer steeds geschikter gemaakt voor woonwerkverkeer. 't Was al een Rohloff met schijfremmen, dat scheelde.

Dat begon met een setje Big Apples en een Tubus achterdrager met een Ortlieb tas erop in de zomer. Met slecht weerbericht in de herfst volgde er een vast SKS achterspatbord. Vervolgens moest met het begin van de pekel de verende voorvork eraan geloven om gewisseld te worden voor een 28 inch trekking vork om zo suspension corrected te worden. Ook kon hiermee het voorspatbord erbi gemonteerd worden. Conti winterbanden erop en nu fietst ze er 5 dagen in de week 2x23km de winter ermee door.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 december 2021, 21:56
Met een riem zit je vast aan een versnellingsnaaf of een Pinion vers.bak.
Of singlespeed ;)
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Interessant t verhaal!
De Big Apple’s heb ik morgen en de spatborden ook.

Welk type Tubus drager heb je gekozen?
Plaats reactie