Woon-werk met MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Om de files te vermijden en om mezelf te "dwingen" toch voldoende beweging te hebben, heb ik een tijdje geleden gesloten om m'n oude MTB van onder het stof te halen en er mee naar m'n werk te rijden.

Config:
Trek 6700 Disc 2010 hard tail
Groep: XT780 (3x10)
Wielen: Shimano WH-M775
Huidige banden: Schwalbe Nobby Nic (niet echt ideaal om constant over de weg mee te rijden :-D)

Ik was aan het kijken om hier eventueel banden op te installeren die meer voor woon-werk verkeer geschikt zijn. Hierbij had ik in gedachten: Schwalbe Hurricane https://www.schwalbe.com/nl/mtb-reader/hurricane

Is dit een goede keuze of zijn er betere alternatieven qua banden?

Ik had eerder m'n oog laten vallen op een Stads/toerfiets Koga F3 6.0 https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... -0?frame=H maar ik ben gehecht aan mijn MTB en ik weet niet of ik aan zo een stadsfiets kan wennen.

Iemand van jullie ervaring met woon-werk verkeer op een MTB?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op een woonwerkfiets zijn spatborden, verlichting en een bagagedrager wel fijn.
Waterdichte fietstassen?
Wellicht iets rechter op zitten?
Kettingkast?

Maar met dikke gladde banden onder je mtb kan je wel naar het werk fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Ik heb nu wel spatborden (afneembare) en ik kan gelukkig ook douchen op m'n werk. Maar de punten die je aanhaalt zijn inderdaad wel belangrijk!

Wat die banden betreft: is zoiets als een Schwalbe Hurricane "glad" genoeg of moet ik nog meer naar straat/tourbanden kijken?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zou voor echte straatbanden gaan maar over welke wielmaat hebben we het? 26" of 29"?
Gebruikersavatar
tr1969
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 00:11
Mijn mountainbike: None at the moment

George schreef: di 7 december 2021, 10:01 Ik zou voor echte straatbanden gaan maar over welke wielmaat hebben we het? 26" of 29"?
Gezien de leeftijd van de fiets gok ik op een 26".

Ik zou ook gaan voor straatbanden/minder profiel.

Denk aan Schwalbe Big Apple, Continental Contact Speed en zo zijn er nog wel een heleboel varianten te bedenken.
Spadborden/verlichting en helm als accesoires :-D
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Er zijn ook brede city/ tour banden die in beginsel voor woon-werkverkeer zijn ontworpen. Bij Schwalbe zijn dat bijvoorbeeld de Big Apple, Big Ben of Super Moto X. Ook andere merken hebben deze.
De vraag hierbij is of je ook met die banden het bos in wil of dat het bij gravelfietspaden blijft.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik heb jarenlang woon-werk gefietst met de MTB. Afstand was toen 15km enkel.
Goeie en ruime rugtas, goeie kleding voor elk weertype, spatbordjes à la ass-saver.
Maar rond deze tijd vooral een flinke bak verlichting en opvallende kleding want vrijwel dagelijks zijn er wel pogingen om je tegen de vlakte te rijden.

Omdat ik het woon-werkverkeer vaak combineerde met een ommetje onverhard (UH routes) vond ik het prettig als de banden ook nog behoorlijk wat grip hebben.
Daaruit volgde dan een achterband met relatief weinig rolweerstand en een voorband waar het accent op grip ligt.
Achterbanden varieerden van iets als Smart Sam met doorlopende middenrij noppen, tot Rock Razor met wat kleinere noppen.
Voorbanden waren gewoon grof zoals Nobby Nick en zelfs Hans Dampf.
Voorband dus voor 100% offroad, achter een compromis.
Meestal wat meer druk dan wanneer je alleen onverhard fietst, dus ook weer dat compromis.

Tegenwoordig ben ik mooi weer MTBer geworden en ik plan mijn onverharde ommetjes op basis van gunstige weerkaarten.
Voor de overige ritten heb ik een woon-werkfiets met naafversnelling en belt ipv ketting.
Ieder jaar een keer schoonmaken :D , elke 15000km een keer een bandje vernieuwen en elke 25000km een keer een nieuwe riem. Zoiets.
Is blijkbaar toch praktischer in mijn beleving.
Laatst gewijzigd door Jan Willem op di 7 december 2021, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Kijk qua banden bijvoorbeeld eens naar Schwalbe Almotion, al zijn die als het nog een 26 inch fiets is helaas wat lastig te vinden. Als goedkoper alternatief is bijvoorbeeld een Big Apple ook prima. Laat je niet teveel verleiden tot veel teveel antilek bescherming, daar gaan banden vaak niet lichter van lopen. Prima als je op wereldreis gaat, maar bij woon-werk vaak overkill.

Verder worden verende voorvorken vaak minder blij van pekel, dus als je ook in die periode doorrijdt zou je naar een vaste vork kunnen kijken. En als je toch door weer en wind doorrijdt kijk eens voor een setje vaste spatborden die je op de voorvork en achterop het frame kunt monteren.

Als er nog spullen mee moeten zou je een flinke bikepacking zadeltas, zadelpen dragertje of een bagagedrager aan je frame kunnen overwegen. Als de schroefoogjes in het frame daarvoor ontbreken kijk eens bijvoorbeeld eens bij Tubus om de bevestiging met je quickrelease te combineren onderop. Bovenaan kun je met een zadelpenklem met bagagedrager oogjes werken, of klemmen om de staande achtervork.

Kortom, er is echt wel wat leuks van te maken. De mate van succes valt of staat wel een beetje met wat je verwachtingen zijn, wat de fiets als basis is, het beoogde gebruik en het budget wat je erop wil stukslaan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dit is weliswaar een vouwfiets, maar in principe gewoon een 26er mountainbike qua geometrie en ook opgebouwd als wegfiets. In gebruik voor incidenteel woon-werkverkeer, met de trein heen (reden voor de vouwfiets, die mag gratis mee) en met de fiets terug.
In de loop der jaren vaak veranderd qua stuur en andere details, op het laatst zelfs met dropbar opgebouwd.

Spatborden zijn SKS Bluemels, maar er is best wat keus in dat soort spul. Dit frame had oogjes voor drager en spatborden, maar zoals gezegd zijn er ook zadelpenklemmen met oogjes of klem-oogjes voor om de achtervork.

Grootste nadeel voor dagelijks gebruik in alle weersomstandigheden vind ik de open ketting. Dat is gewoon een onderdeel dat veel onderhoud vraagt en continu smerig is als je vet smeert (waar ik een beetje slecht tegen kan :oops: :D ).

Banden op de foto's zijn Big Apples. Zwaar, maar stevig en eenmaal op snelheid rollen ze prima.
Tijdens de woon-werk ritten had ik er twee zijtassen aan hangen, dat waren eigenlijk voortassen maar die waren groot genoeg om op de heenweg mijn fietskleding en helm in te doen en op de terugweg mijn normale kleding.
Een enkel voorblad is voor weggebruik in NL voldoende en maakt wat makkelijker schoon dan een crank met meer bladen en een voorderailleur. Op straat heb je geen moderne derailleur met clutch nodig om de ketting op het blad te houden. Ik had er wel een "light-bashring" op om de spijkerbroek tegen kettingsmeer te beschermen.

Fietsje is inmiddels verkocht omdat ik verder van een station ben komen wonen. En ook volledig thuis werk :D
Afbeelding

Afbeelding

Goeie tip ook van de zichtbaarheid, zeker als het donker is. Maar ook overdag, als ik de weg op ga heb ik altijd wat lichtere kleding aan en een lichtgekleurde helm (in mijn geval wit) op. In het bos maakt het niet uit welke kleuren je aanhebt, maar op straat wil ik niet in donkere "camouflage" kleding fietsen.
Misschien een erfenis uit mijn motorverleden, ook dan help je je eigen veiligheid niet door quasi onzichtbaar rond te rijden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Dank je wel iedereen voor de input! Ik onthou hieruit vooral dat ik misschien toch meer naar straatbanden ga moeten kijken. Het is zo dat ik zoals één van de vb'en hierboven een mooi weer MTB'er ben geworden. Vandaar ook dat die stads/tourfiets mee op de radar is gekomen. Maar omdat ik nog in opbouw ben wou ik eerst proberen met mijn huidige MTB wat aan te passen ipv metteen een nieuwe fiets te kopen (om te kijken of het me bevalt)

De spatborden die ik nu gebruik zijn SKS Shockblade 26 + 27,5 en ik heb verder ook een verlichtingssetje met 800 lumen wat ik nog had liggen dus dat helpt me al wel op weg. Het is qua rugzak behelpen maar het lukt nog wel.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

kermit schreef: di 7 december 2021, 10:48 Dit is weliswaar een vouwfiets, maar in principe gewoon een 26er mountainbike qua geometrie en ook opgebouwd als wegfiets.
Blijft een leuk ding, zelf ook nog een tijdje zo eentje gehad. Maar toen 'ie in maanden nog nooit in de trein geweest was toch maar een nieuwe eigenaar gezocht die dat wel deed. Zelfs nog met excentrische trapas en schijfremmen te krijgen zag ik. Dan kun je met Nexus/Alfine/Rohloff/singlespeed ook de derailleur nog eens gedag zeggen :)
Chris_G schreef: ma 6 december 2021, 21:04
Ik had eerder m'n oog laten vallen op een Stads/toerfiets Koga F3 6.0 [...]
De Feathershock voorvork met rubber ertussen wil wel eens tot speling leiden. Als je meer comfort zoekt met woon-werkverkeer in alle weersomstandigheden overweeg dan ook eens een bredere band in combinatie met een vaste voorvork.
Chris_G schreef: di 7 december 2021, 11:34
[...] en ik heb verder ook een verlichtingssetje met 800 lumen wat ik nog had liggen dus dat helpt me al wel op weg.
Let wel op met het lichtbeeld op de openbare weg. In het bos kom je vaak weinig tegenliggers tegen, maar op de openbare weg is het voor je medeweggebruikers wel zo fijn als je lichtbeeld niet alle kanten op gaat. Dat kan verblindend werken.

Zelf rijd ik met een Son Edelux op naafdynamo, maar ook op batterijen of accu is er genoeg te krijgen met een lichtbeeld wat geschikt is voor op de openbare weg.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

kermit schreef: di 7 december 2021, 10:48 Grootste nadeel voor dagelijks gebruik in alle weersomstandigheden vind ik de open ketting. Dat is gewoon een onderdeel dat veel onderhoud vraagt en continu smerig is als je vet smeert (waar ik een beetje slecht tegen kan :oops: :D ).
Op dit moment smeer ik m'n ketting met motorolie, dat lijkt eigenlijk langer te blijven zitten dan fiets-specifieke middeltjes.
Met de meer winterse weersomstandigheden denk ik er steeds sterker over om een DIY ketting smeersysteem te proberen.
https://www.motor-forum.nl/threads/how- ... en.274535/
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Fourteen schreef: di 7 december 2021, 11:47
Chris_G schreef: ma 6 december 2021, 21:04
Ik had eerder m'n oog laten vallen op een Stads/toerfiets Koga F3 6.0 [...]
De Feathershock voorvork met rubber ertussen wil wel eens tot speling leiden. Als je meer comfort zoekt met woon-werkverkeer in alle weersomstandigheden overweeg dan ook eens een bredere band in combinatie met een vaste voorvork.

Ik ben voor nu al ns aan het kijken voor andere banden, maar ik neem aan dat ik dan beter ook voor niet te breed ga.
Momenteel zowel voor als achter Nobby Nic 2.25
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ik bedoelde meer op de genoemde Koga. Daar monteren ze nu 40mm brede banden in combinatie met Feathershock voorvork met rubber element.

Als je meer comfort zoekt op een woon-werk fiets in alle weersomstandigheden kies dan in plaats van die Feathershock liever voor een vaste voorvork in combinatie met een bredere band. Ga dan eerder naar 42, 47, 50, 55 of 60mm.

Maar misschien is je woon-werk traject wel dusdanig goed qua wegdek dat je met smalle bandjes ook goed onderweg kunt?
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Ja op zich allemaal mooi geasfalteerde fietspaden op een paar stukken na

Natuurlijk is een setje andere banden goedkoper (om voorlopig verder te kunnen) Dan is het misschien beter om toch zo smal mogelijk te gaan neem ik aan
Plaats reactie