Tips gevraagd rijden met 2 wielsets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Hallo allemaal,

Nu het warme droge seizoen duidelijk voorbij is overweeg ik mijn bandencombo aan te passen. Veel gelezen, primair over welke set goed is voor zomer of winter, maar alleen obv 1 wielset.

Ik rijd een Trek Fuel Ex 2021 en heb een handgespaakte 30mm intern alu wielset icm tubeless 2.35 Barzo/Mezcal combo obv eerdere tips. Super tevreden. 3,85kg totaal. Mijn originele 35mm velgen hebben de nog originele Bontrager XR4 2.60 draadband icm binnenband. Supergrip, maar is en rolt best zwaar. 5kg totaal.

Is fiets veel UHR, maar maak vaak uitstapjes door heel NL en was bijv gisteren in Schoorl met de blubber en stijle klim blij met de wielwissel naar de XR4. Ik wil ook naar de wat stevigere gebieden zoals Limburg, Ardennen en Duitsland.

Wat adviseren jullie?
Optie 1: Huidige set behouden en wielwissel wanneer het ruiger of modderig wordt. Wanneer de XR4 op is, overstappen naar bijv XR4 Team Comp icm tubeless.

Optie 2: Huidige set in de winters ombouwen naar Aggaro/Barzo en in de zomer terugbouwen (de XR4 wielset komt er dan bijna nooit op)

Optie 3 Huidige set behouden, maar de 2e wielset nu ombouwen icm lichtere 2.60 tubeles band.

Ben benieuwd hoe jullie dit normaal aanpakken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zou ik een beetje laten afhangen van hoe vaak je wilt wisselen. Als dat maar af en toe is kun je gewoon de bandjes doen.
Ben je elke week aan het wisselen is het handiger om met wielsets te werken.

Maar dan zit je ook nog met cassettes, monteer je er op elke wielset een of wissel je 'm mee. En gebruik je er twee, dan ook ketting mee wisselen want die slijt op de cassette in, etc.

Remschijven kun je uitrichten met flinterdunne shims zodat die op beide sets exact gelijk staan, dat scheelt weer in remmen centreren.

Mijn manier zou meer zijn om in de droge maanden een wat lichter lopend setje banden te gebruiken, en in de natte maanden ietsje meer nop. Ik heb gewoon geen zin om om de haverklap wielen of banden te wisselen, er zijn genoeg banden die behoorlijk allround zijn. Allround is niet hetzelfde als altijd en overal perfect, maar ach... :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou de banden wisselen.
Ondanks alle goede voornemens zijn het aantal uitstapjes naar Z Limburg of het buitenland meestal op de vingers van 1 hand te tellen.
En banden wisselen is een handigheidje, ook met latex/tubeless. Dus je wordt er steeds handiger in.

Bij wielen wisselen moet je de cassette wisselen, de remklauw opnieuw uitlijnen en soms zelfs je versnellingen opnieuw afstellen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

kermit schreef: ma 6 december 2021, 16:06 Mijn manier zou meer zijn om in de droge maanden een wat lichter lopend setje banden te gebruiken, en in de natte maanden ietsje meer nop. Ik heb gewoon geen zin om om de haverklap wielen of banden te wisselen, er zijn genoeg banden die behoorlijk allround zijn. Allround is niet hetzelfde als altijd en overal perfect, maar ach... :)
Da's exact wat ik doe met 2 wielsetje, elk met cassette, schijven en een ketting.
In de zomer een setje met straatbandjes (voor ritjes op de weg met m'n vrouw of een maat van me) en een setje met redelijk licht lopende bandjes voor de tracks.
In de winter gaan op 't straatsetje bandjes met wat meer nop en die pak ik als 't wat natter is.
Ik wissel zowat wekelijks, kost me maximaal 5 minuutjes.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 6 december 2021, 20:03 Bij wielen wisselen moet je de cassette wisselen, de remklauw opnieuw uitlijnen en soms zelfs je versnellingen opnieuw afstellen
Niets van dat alles nodig hier, wieltjes en ketting wisselen: klaar. :-q
Alles loopt, remt en schakelt met beide wielsetjes perfect.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat kan ook.
Maar dat is geen regel maar uitzondering.
Beetje jammer als hij er naderhand achter komt dat het niet zo goed uitpakt als bij jou, vandaar dat ik mijn kijk op de zaak geef.

Je kan natuurlijk de remschijven met spacers gelijk stellen, dan ben je al een heel eind, want de cassette heeft wat meer tolerantie.
Of 2 sets met exact dezelfde naven.

Maar voor die "paar keer per jaar" vind ik banden wisselen echt geen ramp.
Je hebt dan ook meteen een moment om de latex te controleren/verversen.
Maar goed, das mijn mening.(terwijl ik echt wel een 2e of 3e wielset in de schuur heb)

En in het algemeen, als er nog geen 2e wielset is, dan kan je die paar honderd euro beter in de benzinetank gooien en een paar extra tripjes maken ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik ben wel met twre wielsets rijdend, en itt het banden wisselen, doe je dat met bibas geen probleem. Maar met tubeless kan er verschil in passing zitten en wil de ene band makkelijker dan de andere tubeless worden.

Laatst door spaakbreuk ff snel wisselen, toch mooi een band die net niet lekker tubeless bleef. Dus alsnog biba erin geknoopt, niet ideaal.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 6 december 2021, 23:53 Dat kan ook.
Maar dat is geen regel maar uitzondering.

Weet ik, ik had gewoon mazzel. Had er ook op gerekend dat ik met shims voor de schijfjes aan de slag moest, maar dat bleek niet nodig.

Beetje jammer als hij er naderhand achter komt dat het niet zo goed uitpakt als bij jou, vandaar dat ik mijn kijk op de zaak geef.
:-q en idd, tubeless bandjes wisselen is ook niet zo'n drama.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigenlijk gewoon 2 verschillende fietsen (n+1) :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor m'n hardtail gebruik ik 3 wielsets (1x 27.5 XC, 1x 27.5 Enduro, 1x 29 Road) met 10-speed, wissel doorgaans snel 3x per week en hoef eigenlijk nooit wat af te stellen... Voor m'n fully gebruik ik er 3 wielsets door elkaar (bikepark, enduro, mud spikes ) - maar wissel minder vaak - met 11-speed en veel meer dan een halve slag aan een barrel adjustor voor de afstelling hoef ik niet te doen...

Kunt gewoon meepakken wat je nodig zou kunnen hebben, ter plaatse de condities nog eens bekijken en dan besluiten wat je uit de tassen haalt. 's Ochtends eerst nog even banden te wisselen op de parking, zeker met regen en temperaturen rond het vriespunt zike ik niet echt ziten... En als je wat plat rijdt, heb je reserve.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Op zich is het wielenwisselen niet zo'n probleem. Bij mij past alles 1-op-1. Het tubeless bandenwisselen doe ik liever alleen van winter naar zomer en vice versa.

Ik denk dat ik maar gewoon wat experimenteren. Vanmiddag eerst weer een rondje met de zware wielen van totaal 5kg. In de droge tijden vind ik het wel leuk om zo snel mogelijk de bocht om te gaan met de Mezcal/Barzo combo. Als ik grip tekort kom bij de Mezcal of Barzo, ga ik eens kijken naar de Barzo/Barzo combo of naar een Agarro/Barzo combo voor de lichte wielset.

Nog een vraagje. Ik lees regelmatig dat van o.a. Vittoria de 2.60 banden tov de 2.25 banden hogere noppen hebben. Wie heeft daar ervaring mee. Is het een idee om op mijn winterwielen een 2.60 Aggarro/Barzo combo tubeless te plaatsen? Kan ik daar dan ook de routes Winterbergen/Ardennen/Limburg in zomer en winter mee pakken?
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Abraxas schreef: di 7 december 2021, 13:00 Op zich is het wielenwisselen niet zo'n probleem. Bij mij past alles 1-op-1. Het tubeless bandenwisselen doe ik liever alleen van winter naar zomer en vice versa.

Ik denk dat ik maar gewoon wat experimenteren. Vanmiddag eerst weer een rondje met de zware wielen van totaal 5kg. In de droge tijden vind ik het wel leuk om zo snel mogelijk de bocht om te gaan met de Mezcal/Barzo combo. Als ik grip tekort kom bij de Mezcal of Barzo, ga ik eens kijken naar de Barzo/Barzo combo of naar een Agarro/Barzo combo voor de lichte wielset.

Nog een vraagje. Ik lees regelmatig dat van o.a. Vittoria de 2.60 banden tov de 2.25 banden hogere noppen hebben. Wie heeft daar ervaring mee. Is het een idee om op mijn winterwielen een 2.60 Aggarro/Barzo combo tubeless te plaatsen? Kan ik daar dan ook de routes Winterbergen/Ardennen/Limburg in zomer en winter mee pakken?
Ikzelf heb een fuel ex 8 2020 en heb ook 2 sets . 1 met de bontrager en 1 met de barzo/mescal 2.6 combo. Ook om dezelfde redenen als jou. Moet zeggen dat de ik de barzo/mescal voornamelijk in Nederland gebruik. Geeft ook in de huidige route omstandigheden prima grip. Voor winterbergen enz.. zou ik persoonlijk juist de bontrager xr4 gebruiken. Die geeft veel grip, vertrouwen en is voorspelbaar. Dat zal je minder met de barzo hebben. Die is ook wat kwetsbaarder vermoed ik.
Abraxas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 18 november 2020, 20:48

Vandaag met de 2.60 XR4 op stap. Echt heel fijne banden zo met de natte tracks. Wel jammer dat het een draagband is. Ik heb niet de xr4 team comp. Zou ik het veel merken? Ook zo wat om nieuwe xr4s te wisselen alleen o tubeless te maken
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

cheeta schreef: di 7 december 2021, 00:54 Voor m'n hardtail gebruik ik 3 wielsets (1x 27.5 XC, 1x 27.5 Enduro, 1x 29 Road) met 10-speed, wissel doorgaans snel 3x per week en hoef eigenlijk nooit wat af te stellen... Voor m'n fully gebruik ik er 3 wielsets door elkaar (bikepark, enduro, mud spikes ) - maar wissel minder vaak - met 11-speed en veel meer dan een halve slag aan een barrel adjustor voor de afstelling hoef ik niet te doen...

Kunt gewoon meepakken wat je nodig zou kunnen hebben, ter plaatse de condities nog eens bekijken en dan besluiten wat je uit de tassen haalt. 's Ochtends eerst nog even banden te wisselen op de parking, zeker met regen en temperaturen rond het vriespunt zike ik niet echt ziten... En als je wat plat rijdt, heb je reserve.
Dat is geen n+1 meer, maar eerder lim -> ∞

:o
Ja, doei !
walters83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 juni 2018, 16:40

Ik heb dit zelf meer voor de zomer. Wegbanden en XC banden op eigen wielset.
Nu moet ik zeggen dat het in de praktijk toch weinig voorkomt. Dit omdat je toch ook altijd weer met je ketting en cassette zit. Heb 2 casettes en 2 kettingen. Als ze iets inslijten moet je de ketting er ook nog juist opleggen anders loopt het voor geen meter.

Voor de zomer laat ik het zo want dan wissel ik soms elke weer wel een keer.

Ik rij bijna het hele jaar door met de thunder burt van Schwalbe en dat gaat prima ( thuis parcour Schoorl).
Als het echt te baggerig word wil ik nog wel is een andere set erom leggen maar dan heb je het over 2 maanden in de winter en dan kies ik ervoor om de banden te wisselen.

Overigens heb ik uiteindelijk besloten om 1 fully voor puur mtb te gebruiken en daarnaast de Hardtail voor weg/xc erbij.
Dat maakt het nog makkelijker. Over een paar maanden is het zelfs zo luxe dat ik er nog een extra HT bij heb dus dan wissel ik gewoon van fiets ipv van banden. Maar goed ik snap dat dat niet voor iedereen is weggelegd en met 1 fiets zou ik dus eigenlijk gewoon een snelle bandenset kiezen voor 9 maanden in het jaar en een bandenwissel doen voor de 3 maanden baggerrijden.
Plaats reactie