Nieuwe Xc wielen spaken welke velgen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Vorig jaar heb ook een pro caliber 9.5 gekocht.

Afgelopen jaar de remmen en crank een upgrade gegeven en nu is het tijd voor de wielen.

De standaard Tubeless kovee tlr wielen hebben het goed gedaan. Enige nadeel is dat als je de benen stil houdt dat er een soort dood punt in zit (grijpt niet meteen aan).

De wielen worden voor het volgende gebruikt:
- xco voornamelijk rondjes Tilburg, dorst, Drunense duinen, Nijmegen en twee keer per jaar ardennen.
- voornamelijk recreatief maar wil volgend jaar wellicht eens een marathon of xc wedstrijd proberen (amateur).
- gewicht 78 kg bij 1.92 (zonder uitrusting).
- ik rijd meestal met 2.25 banden (momenteel standaard bontrager.

Wat zou een mooie velg zijn voor mijn gebruik? Wil bij voorkeur een allround velg. Hoeft niet extreem licht te zijn maar zeker uit geen heel zware velg.
Prijs kwaliteit moet goed zijn.

Wie kan mij helpen?
Ride like a maniac on a manic!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met velg bedoel je een heel wiel?
Want alleen een andere velg gaat dat aangrijppunt niet verbeteren ;-)

Als dat belangrijk is moet je kijken naar naven met een hoog aantal POE: points of engagement, oftewel, om de hoeveel graden grijpt het freewheel aan. DT Swiss heeft bijvoorbeeld verschillende ratchets voor hun naven, met meer of minder tandjes. Meer tandjes is sneller aangrijpen, maar doordat die tandjes kleiner (moeten) zijn gaat de duurzaamheid iets achteruit.

Maar er zijn meer naven met mooie techniek op dat gebied, kun je een aardige zakcent op stukslaan...

Oja, met 2.25 banden zou ik ergens tussen 25 en 30mm brede velgen kiezen.
Ook weer afhankelijk van je budget kun je voor carbon gaan of alu.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Thanks.

Op de racefiets heb ik twee setjes hope naven gehad waar ik altijd erg tevreden over was.

Wil voor deze set wat meer budget gaan en ga voor de Chinese zto naven.

Ik wil gewoon voor alu velgen gaan. Alleen nog geen idee van welk merk/model.

Heb hier even snel gekeken maar kon zo snel niet wat vinden.. Een aantal jaar geleden zag ik hier regelmatig ride velgen voorbij komen.

Omdat ik een aantal jaar bijna niet meer heb gefietst heb ik ook nauwelijks meer op het forum rond gehangen.
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Hope pro4 naven ben ik ook erg tevreden over. Maar niet de meest vriendelijke keuze voor de portomenee.

Qua velgen ben ik zelf heel erg te spreken over de Ozone 30 van Rad15. Maar ook dit zijn niet écht budget velgen.

Ik zou dan denk ik voor een goedkoper velgje van DT of Race Face kijken.

Gr
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Als het om het aangrijpingspunt gaat, de naven van bontrager velgen hebben standaard 3 pallen met 54 aangrijpingspunten. Deze kan je upgraden door er 3 pallen bij te plaatsen en dan heb je 108 aangrijpingspunten, meeeeeeeer dan zat:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... s/p/21957/

Is erg makkelijke upgrade en goedkoop.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor mij persoonlijk is alles vanaf 36 POE prima te doen.
Shimano heeft 36
Hope Evo Pro2 had 40
Hope Pro4 heeft 44
ZTTO en Koozer hebben 72
Mijn oude Hope singlespeed heeft zelfs 80 POE

DT is opletten die hebben 18, 24, 36 of 54, afhankelijk vd uitvoering icm het type.

DT en Mavic maken in de budget klasse interessante velgen van 25 of 30mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lange71
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 3 december 2021, 09:06
Mijn mountainbike: Scott scale 925 '20

Torsten schreef: vr 3 december 2021, 13:48 Als het om het aangrijpingspunt gaat, de naven van bontrager velgen hebben standaard 3 pallen met 54 aangrijpingspunten. Deze kan je upgraden door er 3 pallen bij te plaatsen en dan heb je 108 aangrijpingspunten, meeeeeeeer dan zat:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... s/p/21957/

Is erg makkelijke upgrade en goedkoop.
:-q Inderdaad dit heb ik gedaan voor een kennis was wel even wachten (2 maanden) op de extra pallen maar wat ik nu begreep is er weer voorraad bij Trek.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

gaisdergerman schreef: vr 3 december 2021, 13:31 Thanks.

Op de racefiets heb ik twee setjes hope naven gehad waar ik altijd erg tevreden over was.

Wil voor deze set wat meer budget gaan en ga voor de Chinese zto naven.

Ik wil gewoon voor alu velgen gaan. Alleen nog geen idee van welk merk/model.

Heb hier even snel gekeken maar kon zo snel niet wat vinden.. Een aantal jaar geleden zag ik hier regelmatig ride velgen voorbij komen.

Omdat ik een aantal jaar bijna niet meer heb gefietst heb ik ook nauwelijks meer op het forum rond gehangen.
Als je over je huidige wielen tevreden bent maar alleen wat sneller aangrijpen zoekt is die palletjes-upgrade natuurlijk veruit de goedkoopste optie.

Maar wil je toch wat anders, dan zou ik eerst een budget bepalen, en (ongeveer) de velgbreedte die je zou willen rijden. Dan kun je vervolgens kijken wat er binnen die grenzen mogelijk is. Gewoon eens bij de grote webshops kijken voor een indruk (Bike24 e.d.)
Globaal kun je voor een alu 25-30mm velg zo tussen de 450 en 550 gram aanhouden. Ik zou gewoon 32 spaken doen, geeft het sterkste wiel en vier spaken minder scheelt bijna geen gewicht.
Als je al zeker bent van de naafkeuze weet je ook al hoeveel die van je budget afsnoepen.
Dan moet je natuurlijk nog iemand vinden die er wielen van wil bouwen (of doe je dat zelf?), dat kost ook geld, spaken zijn niet gratis, nippels bijna wel :-)
Reken ook nog wat voor tubeless tape en eventueel ventielen als je tubeless wilt rijden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

De huidige velgen zijn 21 mm breed en ik zou graag wat bredere velgen willen.

Dat is eigenlijk de voornaamste reden van een nieuw setje. Behalve het dooie punt vond ik de wielen wel prima. Maar ga die palletjes bestellen, een tweede wielset (winterset is altijd fijn).

Budget is €350,- met een max van €400,-. Het spaken ga ik zelf doen dus dat is puur het materiaal.
Ride like a maniac on a manic!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat moet lukken, zeker op basis van die betaalbare ZTTO naven.
Daar ben ik wel benieuwd naar, post gerust jouw indruk van die dingen als je ze hebt:
viewtopic.php?f=4&t=152662

Qua velgen, ik zou bijvoorbeeld eens kijken naar Race Face (27mm?), en de Newmen velgen die ik op Bike24 zie lijken ook interessant. Nette gewichten voor de breedte.
Ietsje duurder dan dat maar wel handmade in het oerhollandse Nijmegen: RAD15 Ozone 30
Moet nog steeds lukken binnen je budget.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Ik denk dat 25 tot 27 mm interne breedte de voorkeur heeft.

Zit nu te kijken naar bijvoorbeeld dt Swiss xc432

Of zijn er betere alternatieven?
Ride like a maniac on a manic!
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Mijn lijstje met de
- raceface ar30 velgen (asymmetrisch, 30 mm binnenbreedte)
- novatec d041sb en d042sb naven
- sapim race spaken en polyax nippels

komt rond de 250,- uit. Met andere banden (van MP) en tubeles spullen komt de set dan rond de 320,- uit.
Precies rond jou budget als je ze zelf spaakt :-D
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

kermit schreef: vr 3 december 2021, 16:31 Dat moet lukken, zeker op basis van die betaalbare ZTTO naven.
Daar ben ik wel benieuwd naar, post gerust jouw indruk van die dingen als je ze hebt:
viewtopic.php?f=4&t=152662

Qua velgen, ik zou bijvoorbeeld eens kijken naar Race Face (27mm?), en de Newmen velgen die ik op Bike24 zie lijken ook interessant. Nette gewichten voor de breedte.
Ietsje duurder dan dat maar wel handmade in het oerhollandse Nijmegen: RAD15 Ozone 30
Moet nog steeds lukken binnen je budget.

Weet jij toevallig wathet verschil is tussen de Newmen Evolution SL X.A.25 MTB en degene zonder sl?

Lees dat er bij deze velgen washers gemonteerd moeten worden. Wel jammer dat deze niet standaard worden mee geleverd. Vraag me dan ook meteen af wat het gewicht is incl washers.
Ride like a maniac on a manic!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, heb me nog niet verdiept in de Newmen velgen.
Die washers zullen niet zoveel toevoegen, grammenwerk. Maar ergens heb ik een beetje zoiets van, die dingen zouden niet nodig moeten zijn...

Bij sommige DT velgen moet je ook washers gebruiken, Bike24 levert ze bij die DT's wel mee.

Voor 2.25 banden lijkt me 25-27mm ideaal. En ik ben ook wel gecharmeerd van de Race Face velgen. De AR en de ARC zijn identiek qua model maar de ARC gebruikt iets sterker alu en is daardoor iets lichter en -uiteraard- duurder.

Ik heb trouwens ondertussen stiekem een paar ZTTO boost naafjes besteld... :oops: :D
Nu nog even bedenken wat ik ermee ga bouwen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

gaisdergerman schreef: vr 3 december 2021, 18:26 Weet jij toevallig wathet verschil is tussen de Newmen Evolution SL X.A.25 MTB en degene zonder sl?
De SL is gemaakt van 6069 alu, de gewone van 6061, en daardoor ietsje zwaarder
kermit schreef: vr 3 december 2021, 18:35 Bij sommige DT velgen moet je ook washers gebruiken, Bike24 levert ze bij die DT's wel mee.
Klopt, bij E13 velgen ook. Bij Newmen moet je ze idd los bestellen, en je hebt ze wel nodig. Het zijn imho wel de enige washers die iets toevoegen (behalve versteviging). Door de conische binnenkant gaat de nippel gemakkelijker de goede richting in. Ze wegen volgens mij 0,3 gram, dus nog geen 10g per wiel.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie