Nieuwe Xc wielen spaken welke velgen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

gaisdergerman schreef: vr 3 december 2021, 18:26
Weet jij toevallig wathet verschil is tussen de Newmen Evolution SL X.A.25 MTB en degene zonder sl?

Lees dat er bij deze velgen washers gemonteerd moeten worden. Wel jammer dat deze niet standaard worden mee geleverd. Vraag me dan ook meteen af wat het gewicht is incl washers.
In fietsland betekent “SL” Super Light, de lichtgewicht versie dus.

In dit geval dus een geringere wanddikte van de velg waardoor de velg zou scheuren rond de nippel. Vandaar de washers.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mad Wally schreef: vr 3 december 2021, 20:52
gaisdergerman schreef: vr 3 december 2021, 18:26
Weet jij toevallig wathet verschil is tussen de Newmen Evolution SL X.A.25 MTB en degene zonder sl?

Lees dat er bij deze velgen washers gemonteerd moeten worden. Wel jammer dat deze niet standaard worden mee geleverd. Vraag me dan ook meteen af wat het gewicht is incl washers.
In fietsland betekent “SL” Super Light, de lichtgewicht versie dus.

In dit geval dus een geringere wanddikte van de velg waardoor de velg zou scheuren rond de nippel. Vandaar de washers.
Die washers zijn ook nodig voor de "non SL" versie.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Vreemd.... Bij zowel bike24 als op de website van newman staat dat ze beide een gewicht van 400 gram hebben.
Ride like a maniac on a manic!
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

kermit schreef: vr 3 december 2021, 16:31 Dat moet lukken, zeker op basis van die betaalbare ZTTO naven.
Daar ben ik wel benieuwd naar, post gerust jouw indruk van die dingen als je ze hebt:
viewtopic.php?f=4&t=152662

Qua velgen, ik zou bijvoorbeeld eens kijken naar Race Face (27mm?), en de Newmen velgen die ik op Bike24 zie lijken ook interessant. Nette gewichten voor de breedte.
Ietsje duurder dan dat maar wel handmade in het oerhollandse Nijmegen: RAD15 Ozone 30
Moet nog steeds lukken binnen je budget.
Welke race face velgen bedoel je? Ik kan geen 27mm variant vinden.
Ride like a maniac on a manic!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb recent een setje met Race Face ARC27 velgen gespaakt (27.5"). Mooie maat voor 2.25 banden denk ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Torsten schreef: vr 3 december 2021, 13:48 Als het om het aangrijpingspunt gaat, de naven van bontrager velgen hebben standaard 3 pallen met 54 aangrijpingspunten. Deze kan je upgraden door er 3 pallen bij te plaatsen en dan heb je 108 aangrijpingspunten, meeeeeeeer dan zat:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... s/p/21957/

Is erg makkelijke upgrade en goedkoop.
Ga deze bestellen. Ik heb hiervoor ook het setje veertjes nodig of niet?

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... =greylight
kermit schreef: za 4 december 2021, 11:54 Ik heb recent een setje met Race Face ARC27 velgen gespaakt (27.5"). Mooie maat voor 2.25 banden denk ik.
In 29 inch uitvoering hebben ze deze maat niet. Wel 25 ers wat op zich ook prima is.

De newman velgen vallen af, mijn voorkeur heeft een velg zonder washers.
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

gaisdergerman schreef: za 4 december 2021, 12:43
Torsten schreef: vr 3 december 2021, 13:48 Als het om het aangrijpingspunt gaat, de naven van bontrager velgen hebben standaard 3 pallen met 54 aangrijpingspunten. Deze kan je upgraden door er 3 pallen bij te plaatsen en dan heb je 108 aangrijpingspunten, meeeeeeeer dan zat:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... s/p/21957/

Is erg makkelijke upgrade en goedkoop.
Ga deze bestellen. Ik heb hiervoor ook het setje veertjes nodig of niet?

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... =greylight
kermit schreef: za 4 december 2021, 11:54 Ik heb recent een setje met Race Face ARC27 velgen gespaakt (27.5"). Mooie maat voor 2.25 banden denk ik.
In 29 inch uitvoering hebben ze deze maat niet. Wel 25 ers wat op zich ook prima is.

De newman velgen vallen af, mijn voorkeur heeft een velg zonder washers.

Ja de veertjes heb je ook nodig
De beentjes van Enrique Mas, que?'
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

De ztto p3 naven zijn besteld. Verwacht dat ze pas rond januari.

Spaaknippels worden zwart en messing (welke weet ik nog niet.

Spaken dt Swiss competiton

Velgen ben ik nog niet uit.

Setje rad 15 24 mm of wellicht de duke lucky star hd 6ters.
Beide wel mooie velgen.

Aangezien het mijn eerste set wordt die ik zelf ga spaken wil ik het zeker niet te gek maken. Als het goed gaat kunnen we de naven altijd nog eens vervangen voor een setje hopes.
Ride like a maniac on a manic!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je toch nog nippels moet kopen zou ik de Sapim Polyax nemen, die richten zich net wat mooier naar de spaak dan een standaard nippel. En nippels zijn de kosten ook niet op een heel wiel.

Ik heb ook een paar van die P3's in bestelling staan, ben benieuwd. Omdat ik die naven nog niet ken ben ik wat huiverig om er wielen mee te bouwen om te verkopen, dus ik denk dat ik er wat mee ga bouwen dat in een van onze eigen fietsen past. Kan ik er eerst wat mee testen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie