Hardtail vs fully: waar is de data?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies wat ik bedoel.
Mooi dat je een praktijk voorbeeld hebt gegeven :-q

Dus we kunnen concluderen dat strava geen betrouwbare bron is van FS vs. HT data.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

melf#50 schreef: wo 1 december 2021, 16:54
MacReal schreef: wo 1 december 2021, 12:49

Garmin edge 130 plus inclusief snelheidssensor
ik gebruik hetzelfde en soms ook de 830 maar heb niet dezelfde ervaring icm strava , wel zonder Garmin , dan is Strava nog wel eens de weg kwijt. Meestal op korte stukjes (stukjes van bijv. 45-50 seconden) max 5 seconden verschil , of het moet al heel erg zijn gesteld met de route. ik rijdt daar nooit dezelfde tijden maar dat is ook logisch , je rijdt immers nooit dezelfde tijden.
Moet wel zeggen dat het over het algemeen wel aardig klopt, maar heel soms zit er een forse uitschieter tussen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Sabai schreef: wo 1 december 2021, 17:16
yo-eddy schreef: di 30 november 2021, 16:00 Ik heb niet alles gelezen maar ik vraag mij af of ergens het "pumpen" op een HT of rigid fiets ter sprake is gekomen.
Op een Pumptrack, BMX baan maar ook bv op Harry Slinger kun je met de juiste skills op een HT meer snelheid generen dan op een Fully.

Toevallig reed ik er afgelopen vrijdag en dacht toen bij Harry slinger precies wat je zegt. Dat het eigenlijk meer geschikt is voor een bmx of dirtbike dan voor een mtb als je daar echt snel wil zijn.
Het heeft me op Harry slinger echt wat moeite en tijd gekost om er even snel op de fully als op de hardtail doorheen te kunnen/gaan.
Denk dat de meeste afdalingen op Amerongen wel in het voordeel zijn van de hardtail
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

timing ! Heb al eens naargekeken. Niet heel duur vergeleken met een dikke fietscomputer.

Leuk om rijlijnen en techniek gerelateerd aan snelheid uit te zoeken. Kort om wat ben ik aan het doen en is snel gevoel ook echt snel.

pre strava https://www.youtube.com/watch?v=sJ9YpVPm6VM

de leverancier NU

https://freelaptiming.nl/
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Strava klopt toch wel een beetje. Ik heb bv nooit een kommetje te pakken. :D
En als ik voor m'n gevoel snel gereden heb dan is dat vaak wel een pr.
"This species has amused itself to death"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 11:38 Nee, als je weet van de meetfout van GPS, dan snap je dat strava werkt met een variabele start- en finishline.
En daar tussenin gebeuren er ook vreemde zaken (zoals je hierboven zelf aangeeft)
Dus strava gebruiken in een meting is Onzin.
Het hele klassement is onzin.
Het enige zinvolle van strava is bijhouden waar je bent geweest, en waar je "vrienden" zijn geweest.
Soms kan je er nog wat cijfertjes uithalen van gereden kms en service intervallen, maar that's it.
Strava gebruiken in een meting is prima, mits je rekening houd met de beperkingen. Als ik nu consequent 10 seconden sneller ben op Harry slinger dan ben ik daadwerkelijk sneller. Als ik altijd en overal consequentie bij de snelste 5% zit ipv de snelste 10% dan ben ik sneller geworden. Als ik consequent minuten sneller ben op een rondje van een uur...

Zegt allemaal zat.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

MacReal schreef: wo 1 december 2021, 12:33 Bij langere segmenten komt dat redelijk overeen, maar zeker bij kortere segmenten kan er zo een afwijking van 10 seconden in zitten.
Als ik het Harry Slinger segment neem, zit daar tussen mijn eerste en tweede tijd zo 8 seconden. Je maakt mij niet wijs dat ik 1 keer ineens de turbo gevonden had en daarna nooit meer in de buurt kon komen.
Een heel (of half) rondje Amerongen komt echter redelijk overeen, omdat daar 10 seconden niet zoveel uitmaakt op de hele lengte van het segment.
Jouw pr is dan ook wel heel snel, ik hoop ook een keer op zo'n meet afwijking :winkie:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

I_do schreef: wo 1 december 2021, 19:56
MacReal schreef: wo 1 december 2021, 12:33 Bij langere segmenten komt dat redelijk overeen, maar zeker bij kortere segmenten kan er zo een afwijking van 10 seconden in zitten.
Als ik het Harry Slinger segment neem, zit daar tussen mijn eerste en tweede tijd zo 8 seconden. Je maakt mij niet wijs dat ik 1 keer ineens de turbo gevonden had en daarna nooit meer in de buurt kon komen.
Een heel (of half) rondje Amerongen komt echter redelijk overeen, omdat daar 10 seconden niet zoveel uitmaakt op de hele lengte van het segment.
Jouw pr is dan ook wel heel snel, ik hoop ook een keer op zo'n meet afwijking :winkie:
Elke week een of twee pogingen kunnen doen helpt :bier:
Dan volgt zo'n afwijking vanzelf een keer :winkie:

En anders gewoon met een horloge, telefoon en navigatie gaan rijden, kun je zelf achteraf bekijken welke het snelst was :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Mijn ervaring is toch wel dat Strava een betrouwbaar meet instrument is. Zelfs op bochtige routes zoals de Hoge- en Lage Vuursche, mits je maar naar de totale rit kijkt. Je rit is dan het totaal van alle segmenten, waar inderdaad afwijkingen in kunnen zitten, echter worden die weer over andere segmenten uitgesmeerd. Maar je eindtijd over de rit liegt nooit.

Maar als je een hele ronde Lage Vuursche pakt met een Hardtail en je pakt een hele ronde met een Fully, dan komt daar geheid een bruikbaar resultaat uit.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Stunning schreef: wo 1 december 2021, 20:22 Mijn ervaring is toch wel dat Strava een betrouwbaar meet instrument is. Zelfs op bochtige routes zoals de Hoge- en Lage Vuursche, mits je maar naar de totale rit kijkt. Je rit is dan het totaal van alle segmenten, waar inderdaad afwijkingen in kunnen zitten, echter worden die weer over andere segmenten uitgesmeerd. Maar je eindtijd over de rit liegt nooit.

Maar als je een hele ronde Lage Vuursche pakt met een Hardtail en je pakt een hele ronde met een Fully, dan komt daar geheid een bruikbaar resultaat uit.
Moet je nagaan als je afgelopen jaar 50 ronden op de ht hebt gereden en 50 op de fs, dan heb je vrij duidelijke data die je kan vergelijken.

De meeste mensen die fouten in strava logs zien, die zien dit alleen op dat ene segmentje waar iemand sneller zou zijn en niet de 4000 andere logs. :) Mensen nemen het veel te serieus.

Tuurlijk zijn er mensen die de boel belazeren, afsnijden of een fout in hun log hebben. Maar de meest gebruikte tracks hebben zoveel ritten gehad dat gemiddelden best met elkaar te vergelijken zijn. Of gewoon de gemiddelde van je eigen tijden of je betrouwbare maat.

Maar voor de zuurpruimen kan je ook altijd een melding maken dat iets niet klopt zodat je jouw kommetje kan behouden 😉
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Heb nog wat verder rondgeneusd en deze studie gevonden uit 2011:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22248554/

Hier komt de hardtail als snelste uit de bus met best een significant verschil. Eens zoeken of ik recentere studies kan vinden, die hiernaar verwijzen en mogelijk nieuwere inzichten geven...
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

way2go schreef: wo 1 december 2021, 21:00 Heb nog wat verder rondgeneusd en deze studie gevonden uit 2011:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22248554/

Hier komt de hardtail als snelste uit de bus met best een significant verschil. Eens zoeken of ik recentere studies kan vinden, die hiernaar verwijzen en mogelijk nieuwere inzichten geven...
Er is nog wat recenter onderzoek.

Nauwelijks verschil: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10. ... 16.1215493

Een van de auteurs heeft een heel oeuvre met MTB onderzoek https://scholar.google.com/citations?us ... =nl&oi=sra

Zie ook https://www.mtbphd.com/
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 17:21 De snelheidsensor doet niets voor de nauwkeurigheid van strava.
En verder kan je je afvragen of die snelle rijder snel is omdat hij een FS rijdt, of andersom ;)
Ik bedoel, die FS heeft hij wellicht aangeschaft met het idee om (nog) sneller te zijn, en omdat hij snel is trekken wij de conclusie dat een FS sneller is.

Ik had eerst geen speed sensor , toen had ik nog wel eens een afwijking. Nu niet meer. Dit was met de Garmin alleen en heb paar keer gehad dat ik ineens langzamer ging volgens de Garmin (en dat was niet zo) , sinds dat ik de snelheidssensor op op de mtb heb klopt het wel weer en blijft de snelheid wel gelijk. Ook op de racefiets heb ik het gehad.

En als dat met de Garmin gebeurd dan neemt Strava dat dus ook over , en klopt het dus niet. Dus ja , dat maakt wel uit dus :-D
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Willem Altes schreef: wo 1 december 2021, 21:30 Er is nog wat recenter onderzoek.

Nauwelijks verschil: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10. ... 16.1215493

Een van de auteurs heeft een heel oeuvre met MTB onderzoek https://scholar.google.com/citations?us ... =nl&oi=sra

Zie ook https://www.mtbphd.com/
Ah dank je. Die eerste had ik zojuist ook al gevonden inderdaad, maar de rest nog niet.

Nu nog erachter zien te komen op wat voor fiets deze onderzoeker normaal rondrijdt, en we hebben onze conclusie :D
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Eigen ervaring/testjes/Strava:
Ik heb (zie sig) 29" HT en 27.5" FS. Ik rij op Strava, en regelmatig dezelfde segmenten. Omgeving BoZ, dus het betere boswielrennen, helaas hebben we hier niet anders. Ook wel Westerschouwen.

Qua snelheid is het meer vorm van de dag, in elk geval op dit terrein met redelijk gladde bospaden maakt het niet veel uit. Soms iets sneller op 29" HT, soms de 27.5" FS. Als het al wat uitmaakt dan is het niet veel.


Algemeen
De vraag is te generiek en teveel appels vs peren, teveel variabelen om het verschil HT en FS er uit te filteren. Specifieker wordt het als je bv 1x race HT Exceed vergelijkt met 1x race FS Lux met zelfde banden enz op 1 a-3 NL parkoersen onder zelfde weercondities met zelfde rijder zelfde vermoeidheid meerdere keren achter elkaar. Wedstrijd is weer ander verhaal met veel acceleraties!

Ik vermoed dat je met de FS (marginaal) sneller bent zeker als het iets hobbeliger is en de rit langer duurt.

Heeeel veeeeel filmjes op Youtube.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gesloten