Hardtail vs fully: waar is de data?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

De moderne data die jij zoekt moet zeker wel aanwezig zijn; de Strava data van de elite MTB rijders. Echter wordt die data, zoals je weet, eigenlijk nooit tot niet vrijgegeven.

Steeds meer prof wielrenners trainen met naast hun vermogensmeter ook met andere slimme sensoren op hun fiets/lichaam die via IoT verbonden zijn met reken clusters om de data te verwerken. Het is net F1 rijden bij die teams.

Ik kan mij voorstellen dat met name ook de elite MTB rijders hier gebruik van maken ? wellicht inzake hetzelfde vraagstuk HT of Fully, that's the question...

Echter dit is nog geen mainstream technologie waar een gemiddeld MTB magazine zomaar even over kan beschikken om zo'n test te gaan publiceren.

Vooralsnog dienen we het helaas te doen met de diverse uitspraken die hier zijn gedaan, veelal op basis van de ervaringen van ervaren rijders, waarbij de meest waardevolle uitspraak toch wel de n+1 is :winkie:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

way2go schreef: ma 29 november 2021, 22:32 Ik heb nog wat verder gezocht en onderstaande test gevonden....
De fully is overduidelijk de snelste in de afdaling...
Niet helemaal een verrassing als je weet dat in een afdaling het gewicht ":bier: mee telt".
In Nederland wil je soms grip, dat je banden zo "close" mogelijk met de grond blijven. Je wilt ook zo min mogelijk gewicht moeten meeslepen op je 80 +-20kg lichaamsgewicht en daarvoor moet je fiets licht zijn. Je wilt je fiets makkelijk heen en weer kunnen bewegen om de bochten te kunnen maken en daarvoor wil je de massatraagheid van je fiets zo klein mogelijk. Je wilt natuurlijk ook dat lekkere gevoel als je aan het rijden bent en alles op z'n plaats valt (heeft niets met gewicht of conditie of skills te maken, dat heb je gewoon;)).
O ja, je wilt natuurlijk ook lekker op je fiets zitten en dan is het wel fijn dat het past en dat je lekker rijdt.
En afhankelijk van de route lukt me dat op een zware 3 versnellingen stadsfiets met noppenbanden, een hardtail met veel te grote voorvork en op een veel te veel veerweg hebbende fully. Laatst nog een stukje geoefend op de fully en daarna eindeloos met de hardtail gedaan omdat het lukte :winkie:
Lekker fietsen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

way2go schreef: ma 29 november 2021, 22:09 ... Maar misschien moet je dan dus juist concluderen dat het niet heel veel uit maakt. ...
Euh?

Je trekt nu alvast een conclusie?



Maar ik geloof niet dat je die conclusie zo kan trekken. Hooguit zou je kunnen zeggen dat als er inconsequente verschillen zijn dat een bepaalde fiets voor een bepaalde rijder grote of kleine voordelen kan bieden.



Benader je het gewoon natuurkundig, dan is vering gewoon sneller.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Natuurkundig heb je bij een klim minder energie nodig als je een lichtere fiets omhoog moet nemen. (Bij de meeste van ons zijn er gratis middelen om daar los van je fiets wat aan te doen). Klimmen doe je langer over dan afdalen en daar kan je meer op winnen. Dus op een wedstrijdparcours waar je op de klim iemand kan inhalen ( want dat is de brede saaie bosweg) en de afdaling een singletrack is waar je niet kan inhalen, (dus je hebt niks aan die snellere fiets, als je net in de klim bent gepasseerd) , kan je soms ook winnen met een hardtail. Niet omdat het de snellere fiets is, maar omdat je er lekker mee in de weg kan rijden.

Op de UHR is dat de BWR.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ook Peter schreef: ma 29 november 2021, 23:11 ...
Niet helemaal een verrassing als je weet dat in een afdaling het gewicht ":bier: mee telt".
...
In de praktijk verwaarloosbaar, de beste stuurman/-vrouw daalt het snelst en een kilo meer of minder fiets heeft daar echt geen invloed op (wel of geen achtervering natuurlijk wel ;-)).

Kijk naar een Pantani destijds, die waaide bijna van de weg zo licht als hij was (en reed ook nog eens op een hele slappe fiets) maar was wel een van de snelste dalers. Omdat-ie lef had en goed kon sturen.
Omhoog telt gewicht dan weer wel, eigenlijk is dat best gemeen... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik heb een tijdje een Fully trail en een HT XC samen gehad, op mijn fully was ik over het algemeen een stuk sneller.
Al eerder aangehaald maar op mijn fully kan ik veel vaker blijven zitten en doortrappen, dit maakt naar mijn idee het verschil.

Maar toch pakte ik 9/10 keer mijn HT.
HT "voelt" voor mijn gevoel een stuk sneller en zeker in Nederland bied het net wat meer uitdaging.
Tegenwoordig rij ik ook veel op de weg/gravel/bospad/strand met mijn MTB en daar is mijn HT wel echt sneller. (alleen al door het verschil in gewicht)
Fully is inmiddels alweer paar jaar de deur uit net als mijn strava account :winkie:
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik heb niet alles gelezen maar ik vraag mij af of ergens het "pumpen" op een HT of rigid fiets ter sprake is gekomen.
Op een Pumptrack, BMX baan maar ook bv op Harry Slinger kun je met de juiste skills op een HT meer snelheid generen dan op een Fully.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: di 30 november 2021, 16:00 Ik heb niet alles gelezen maar ik vraag mij af of ergens het "pumpen" op een HT of rigid fiets ter sprake is gekomen.
Op een Pumptrack, BMX baan maar ook bv op Harry Slinger kun je met de juiste skills op een HT meer snelheid generen dan op een Fully.
Op een racefiets ben je op de straat ook sneller.

Kortom, de juiste tool op de juiste plek.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: di 30 november 2021, 17:59
yo-eddy schreef: di 30 november 2021, 16:00 Ik heb niet alles gelezen maar ik vraag mij af of ergens het "pumpen" op een HT of rigid fiets ter sprake is gekomen.
Op een Pumptrack, BMX baan maar ook bv op Harry Slinger kun je met de juiste skills op een HT meer snelheid generen dan op een Fully.
Op een racefiets ben je op de straat ook sneller.

Kortom, de juiste tool op de juiste plek.
Veel routes in NL maar ook in Buitenlandse Bikeparken zijn niet veel meer dan BMX baan (naar beneden), Mook, Loose Lee (Winterberg), Carosello 3000, Harry Slinger etc
Twee heuveltjes Pumpen levert me vaak al voldoende op om achter een trappende fully rijder aan te coasten.
Dus ja, fullies zijn sneller op echte ruige trails ...... alleen zie ik ze vaak ook op plekken waar ze niet op "de juiste plek" zijn.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Daar kun je de fully niet de schuld van geven, hooguit de berijder. :-D
"This species has amused itself to death"
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Check op strava de KOM’s op de bekende mtb routes. En kijk even op welke fietsen deze gereden zijn, dan heb je je data! 😉
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Wildfire schreef: di 30 november 2021, 22:39 Check op strava de KOM’s op de bekende mtb routes. En kijk even op welke fietsen deze gereden zijn, dan heb je je data! 😉
Die kunnen voor 95% verbeterd worden door VdP op een CX :winkie: :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

En daarnaast mag je dan ook even goed kijken naar de echte route die gereden wordt bij die KOM... Er wordt nogal wat afgesneden en halve routes gereden...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

yo-eddy schreef: di 30 november 2021, 22:47
Wildfire schreef: di 30 november 2021, 22:39 Check op strava de KOM’s op de bekende mtb routes. En kijk even op welke fietsen deze gereden zijn, dan heb je je data! 😉
Die kunnen voor 95% verbeterd worden door VdP op een CX :winkie: :bier:
:lol: maar zo is het echt hè !

Zitten wij hier een discussie te voeren over data en geneuzel in de marge, terwijl VdP pas aan een fully begint te denken op paden waar wij al zwaar ingepakte downhillers + dito fietsen zijn :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Stunning schreef: wo 1 december 2021, 00:42
yo-eddy schreef: di 30 november 2021, 22:47

Die kunnen voor 95% verbeterd worden door VdP op een CX :winkie: :bier:
:lol: maar zo is het echt hè !

Zitten wij hier een discussie te voeren over data en geneuzel in de marge, terwijl VdP pas aan een fully begint te denken op paden waar wij al zwaar ingepakte downhillers + dito fietsen zijn :winkie:
Ik kan me anders wel een dropje herinneren :(
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gesloten