China naven - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Omdat ik nu ik zelf wielen spaak en min of meer continu op zoek ben naar betaalbaar materiaal komen ook naven van Chinese merken in beeld. Je leest voorzichtig al eens wat positieve ervaringen met Koozer naven, maar als je op eBay en Ali kijkt kom je meer merken tegen.
ZTTO is een beetje bekend van bijvoorbeeld hun remote hendels voor droppers, maar maken ook naven, cassettes en ik heb er zelf een spaakspanningsmeter van.
Ook zie ik naven van Arc, Fastace, Goldix (komt vast uit een klein dorpje in China ;-)) en zo nog wat andere "merken".

Zijn er hier al mensen met ervaringen?
Van TSTM weet ik dat zijn Koozers het iig vooralsnog goed doen en die krijgen regelmatig Spaanse klims en afdalingen voor de kiezen ;-)

Ben vooral benieuwd naar de duurzaamheid van de vrijloopsystemen, matige lagers zijn desnoods vervangbaar. Zijn de ratchets van de China naven hard genoeg om duurzaam te zijn? Zijn er eerder problemen met ratchets te verwachten dan met pallenvrijlopen? ZTTO heeft ook naven met iets magnetisch in de vrijloop, klinkt leuk maar als het na de tweede rit naar de kl*te is heb je er natuurlijk niks aan.

Op de foto zien (bijna) al die naven er leuk uit, fancy gedraaid en gefreesd, soms in kleurtjes... doet niet onder voor Hope. Maar hoe zit het technisch?

De buitenkant hebben onze Chinese vrienden in elk geval aardig in orde...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ztto is volgens mij een 100% DT swiss kloon. Het zwakke punt zijn de star ratchets, maar die kun je vervangen door originele DT swiss wanneer deze stuk gaan.
Arc heb ik ook wel eens naar gekeken, maar dan deze: https://nl.aliexpress.com/item/40005833 ... 5519%22%7D
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ik heb arc naven en de ztto ratchet (36t) in m'n dt 350 zitten. Doen het allebei super. De ratchet is denk ik al 3/4 jaar oud. De arc naven voelen erg solide aan, zoudem van 7k alu zijn, maar ik vind ze wel vrij luid.

https://m.pinkbike.com/video/544798/
⛧⛧⛧
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ZTTO heeft ook naven met pallen, deze bijvoorbeeld.
En die heb je voor net 50 euro thuis... :o Dan ga je vanzelf oudhollands denken dat het voor die prijs niets goeds kan zijn... :D
Bij DT Swiss betaal je dat al voor een setje andere endcaps voor beide naven en hier zitten die er gewoon bij.

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is ernstig. Koopt DT ze daar ook in voor nog weiniger?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inderdaad ga je denken dat het niets kan zijn voor die prijs.
Maar we zijn geconditioneerd.

Van ARC heb ik wat mindere berichten gelezen.
Maar zelf geen ervaring mee (mede daardoor).
Wel viel mij op dat 1 vd ARC naven erg lijkt op 1 vd de naven die Duke gebruikt.
Zelf goede ervaring met de Koozer 390, boost en non-boost.
ZTTO heeft ook een nieuw type boost naaf, dat dan weer sterk lijkt op de Koozer390.
Geleend of zelfde fabriek?
ZTTO en Koozer hebben ook ratchets met magnetische werking, dus zonder veertjes.
Maar slechts 24 POE, net wat te weinig voor MTB (naar mijn mening is 36 het minimum)
Verder heeft ZTTO straightpull naven met ratchet, die wel heel erg lijken op de naven die in de DT wielsets worden gebruikt.
Op buitenlandse fora worden ze Chinese 240's genoemd.
Namaak of gewoon dezelfde productielijn?
Wie zal het zeggen. Ik weet dat DT ook in Azie produceert (laat produceren)
Ik heb geen ervaring met naven van ZTTO, maar wat ik heb van ZTTO is dik in orde.
Hier las ik dat de ratchets van ZTTO niet lang meegaan.
Van een vriend hoor ik dat hij al een paar jaar rondrijdt met de 36 van ZTTO in zn DT350.

Mijn keuze is op Koozer gevallen.
Ik was vorig jaar op zoek en door de toestand rondom corona waren DT en Hope uitverkocht.
Door een vriend op Koozer gewezen.
Hij had Meta's opgebouwd met Koozer en die reden al een tijd probleemloos. En gebruikt zoals de Meta's bedoeld zijn. Volgens hem rijden de nieuwe eigenaren er nog steeds mee rond.
Mijn eigen ervaring is slechts 1 jaar, maar wel in LTHT en gebruik in veel zwaardere omstandigheden dan je in NL en Ardennen zult aantreffen.
Vrijloop en lagers houden zich goed, assen blijven heel. Afwerking ook top.
Alleen weinig gebruikt in de nattigheid en modder, hoewel ik hier natuurlijk ook weleens een beekje doorkruis.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uiteindelijk is een naaf produceren ook geen rocket science natuurlijk. Naafhuis is gewoon CNC werk, lagers kun je op elke straathoek vinden en dan blijven vrijloopmechanisme en afdichting over.
Als de harding van de ratchets of de tandring niet goed is slijt het spul natuurlijk sneller, als de fabricage van de naafhuls onnauwkeurig is kunnen de lagers niet goed uitgelijnd zijn, dat zijn natuurlijk wel zaken die de levensduur beïnvloeden. Maar ja, ik herinner me een verhaal over een Hope naaf hier op het forum die ook lagers vrat (al zal dat een uitzondering zijn, Hope heeft gewoon een hele goede naam en mijn eigen ervaringen ermee zijn ook heel goed).

Als je bij de bekende merken kijkt zijn Novatec en Shimano de betaalbaarste opties, een set Novatecs komt snel op +/-130 euro. En Shimano heeft wat problemen met sommige achternaven gehad, ik weet eigenlijk niet of die nu definitief van de baan zijn? Weerhoudt me wel een beetje om wat met XT's of zo te doen, terwijl dat vroeger een risicoloze naaf was (hooguit een beetje zwaar).

Weer een stapje hoger kom je op DT350 en dan wordt het al goed zoeken om niet over de €200 voor een set uit te komen.

Voor mezelf heb ik het nooit kunnen verantwoorden om meer dan Hope-prijzen voor een set naven uit te geven. Ik heb niet het idee dat je met nog meer uitgeven functioneel ook duidelijk betere naven krijgt.

Maar met een beetje clever Chinees inkopen doen kun je dus aardig goedkoper uit zijn.
De vraag is of je daar binnen afzienbare tijd geen spijt van krijgt... :D

Ik wil ook eigenlijk een keer straight pull proberen, maar dan wel met platte spaken ivm meedraaien. Zodra ze echter een spaak plat slaan schiet de prijs ineens ook omhoog :roll: :D

@Remco, ik denk dat veel mensen dat geluidje wel prima vinden. De White Industries in mijn vorige set racewielen klonk ook ongeveer zo en die zat in een heel andere prijsklasse...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
stardust tommy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 29 juli 2020, 12:07

Prijs van onderdelen hangt ook veel van quality control af… en toleranties naleven

Een blokje 7075 alu kost net wat meer dan een alu raamprofiel…

Uiterlijk verkoopt beter dan kwaliteit… niet alles wat blinkt is goud
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

kermit schreef: vr 26 november 2021, 18:30 Voor mezelf heb ik het nooit kunnen verantwoorden om meer dan Hope-prijzen voor een set naven uit te geven. Ik heb niet het idee dat je met nog meer uitgeven functioneel ook duidelijk betere naven krijgt.
kermit schreef: vr 26 november 2021, 18:30 De White Industries in mijn vorige set racewielen klonk ook ongeveer zo en die zat in een heel andere prijsklasse...
:roll:

Zonder gekheid, HOPE is prima, enige reden voor mij om meer uit te geven was het concept van Onyx naven.


Wat Chinees spul betreft is een hoop al gezegd, continue dezelfde kwaliteit leveren lijkt niet altijd het sterkste punt is mijn ervaring (niet me naven) en verder zijn er leukere landen waar ook mooie naafjes gemaakt worden. Is goedkoop het magische woord dan moet je niet van Ali Express afwijken :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@YE, Er zat een WI binnenwerk in de Rolf wielset die ik met flinke korting kon kopen ;-)

@Tommy, dat is een aanname waarvan ik de neiging heb die ik zelf ook te doen.
Daarom dit topic, als die naafjes gewoon hun ding blijven doen moeten we dat idee wellicht (wat) bijstellen...

Tsja, China als land is natuurlijk een hoop over te zeggen. Dat wordt in genoeg topics ook al gedaan, hoeft wat mij betreft niet hier weer herhaald te worden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: vr 26 november 2021, 18:30En Shimano heeft wat problemen met sommige achternaven gehad, ik weet eigenlijk niet of die nu definitief van de baan zijn? Weerhoudt me wel een beetje om wat met XT's of zo te doen, terwijl dat vroeger een risicoloze naaf was (hooguit een beetje zwaar).
Bij de eerste serie XT's in 142x12 ging de vrijloop aan stukken (letterlijk)... BTDT maar met Deore, SLX en ZEE in dezelfde maat eigenlijk nooit problemen gehad afgezien van de jaarlijks nieuw vet, met een XT in Boost tot op heden ook niet maar die heeft niet veel kilometers (was met 35 EUR de goedkoopste boost achternaaf die ik toen kon vinden voor een reservewiel).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

kermit schreef: vr 26 november 2021, 18:30
Ik wil ook eigenlijk een keer straight pull proberen, maar dan wel met platte spaken ivm meedraaien. Zodra ze echter een spaak plat slaan schiet de prijs ineens ook omhoog :roll: :D
Ben afgekickt van straightpull. Of het ligt zuiver aan de scott syncross straightpull naven. Spaken driveside staan een twee mm verder naar binnen waardoor de spaaning van de andere kant valt.

Mavic en campa straightpull naven haken spaken mooier in, maar dt of syncross type hoef ik niet meer. Of je moet assym. velgen hebben.

Straightpull is handig als je productie moet draaien.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Shimano 775 en 785 naven hadden problemen met de vrijloop, die barste open en lag dan in 2 of 3 stukken in je cassette.
Bij de 8000 serie hadden ze dit onder controlle, maar met de nieuwe MS naven (SLX XT XTR) is het weer mis. Die trappen door of lopen vast. Bij de laatste trekken ze je derailleur mee :-{
Gelukkig waarschuwen ze door eerst te gaan kraken.
Ze hebben in de 4000 serie wel een noname MS naaf die werkt met pallen zoals Hope, maar die weegt een ton omdat er veel ijzer is gebruikt en weinig alu.
Dus de Shimanos zou ik ook met enige terughoudenheid betrachten.
Op de weegschaal is een XT8000 50g zwaarder dan een Hope Pro4. (Dus dat valt reuze mee)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Marke schreef: vr 26 november 2021, 20:50
kermit schreef: vr 26 november 2021, 18:30
Ik wil ook eigenlijk een keer straight pull proberen, maar dan wel met platte spaken ivm meedraaien. Zodra ze echter een spaak plat slaan schiet de prijs ineens ook omhoog :roll: :D
Ben afgekickt van straightpull. Of het ligt zuiver aan de scott syncross straightpull naven. Spaken driveside staan een twee mm verder naar binnen waardoor de spaaning van de andere kant valt.

Mavic en campa straightpull naven haken spaken mooier in, maar dt of syncross type hoef ik niet meer. Of je moet assym. velgen hebben.

Straightpull is handig als je productie moet draaien.
Je moet dus letten op de flensafstand van de driveside tot het midden? En dan moet die afstand groter zijn dan bij DT naven? Ik begrijp dat het spanningsverschil tussen li en re anders te groot wordt voor een goed wiel?

Ik wil het op zich weleens proberen, heb zelf ook nooit problemen gehad met de straightpull (fabrieks)wielen die ik gehad heb. Mavic, Campa, DT Swiss... (het is me bekend dat er geen voordelen zijn t.o.v. j-bend spaken).

RCZ had laatst een paar velgrem racenaven voor bijna niks, maar met 20/24 spaken. Lijkt me aan de ene kant ook wel geinig om daar eens mee aan de slag te gaan, maar 20 spaken is wel heel weinig, kan me voorstellen dat een goed evenwichtig wiel bouwen met zo weinig spaken lastiger is. Het zou dan ook vooral een oefenklusje zijn, maar ja. dat mag natuurlijk "niks" kosten :roll: :-D

Vwb Shimano, de boost XT met gewone HG body zou dan dus wel in orde zijn? Die verkeerde vrijloop (Microspline) herken je ook aan de bolle vorm van de naaf aan de driveside volgens mij.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Ik heb een paar wielen gespaakt met Arc naven.
Versie met Shimano microspline. De vrijloop bleef plakken( vrijloop duwde door, dus ketting liep eraf) Had geen zin om de naaf uit elkaar te gaan trekken om te kijken waar dit aan lag. Dit was na ongeveer een jaar in gebruik.
Een stel xt naven besteld en omgespaakt.
Moet zeggen dat deze naaf dit ook nu na een jaar lichtjes heeft.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Plaats reactie