China naven - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Laten we de ARC naven niet vergeten. Deze doen ook exact wat ze moeten doen en ik rij er al 1.5 jaar op, op enkel de lagers vervangen na tot nu toe geen enkel wanklank
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gezien het feit dat sommige van die naven erg veel op elkaar lijken (freewheelopbouw) vraag ik me af of ze niet soms uit dezelfde fabriek komen. Of ze kopieëren elkaar, daar zijn ze natuurlijk goed in :D

Nu moet ik zeggen dat ik lagers na 1,5 jaar vervangen ook wel snel vind. Ik heb nog nooit lagers van een naaf vervangen en sommigen daarvan heb ik vele jaren in gebruik gehad. Op de racefiets zelfs meer dan vijftien jaar (Campagnolo).
Het zal wel schelen dat ik modder en hogedrukreinigers vermijd :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

kermit schreef: do 19 mei 2022, 09:48 Gezien het feit dat sommige van die naven erg veel op elkaar lijken (freewheelopbouw) vraag ik me af of ze niet soms uit dezelfde fabriek komen. Of ze kopieëren elkaar, daar zijn ze natuurlijk goed in :D

Nu moet ik zeggen dat ik lagers na 1,5 jaar vervangen ook wel snel vind. Ik heb nog nooit lagers van een naaf vervangen en sommigen daarvan heb ik vele jaren in gebruik gehad. Op de racefiets zelfs meer dan vijftien jaar (Campagnolo).
Het zal wel schelen dat ik modder en hogedrukreinigers vermijd :)

Zoals ik al eerder vermelde zijn de lagers van lage kwaliteit. En ik heb ze vervangen met wat lichte speling waarvan ik vond dat ze vervangen moesten worden.

En ik maak mijn fiets ook niet schoon met hoge druk reiniger.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Beetje saai maar ook die ervaringen zijn er om gedeeld te worden: ondertussen iets van een jaar en 500km met een Koozer XM490 er op zitten (vaker de andere fiets gebruikt) en eigenlijk niets op aan te merken. Draait licht en geen speling of andere dingen die niet kloppen.
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tijdens m'n recente mtb-vakantie had ik een lekke achterband. Nadat we de band gefixt hadden hield ik het wiel even met de cassette naar beneden en het gewicht van de NX 50 tands cassette bleek genoeg om de body van de ZTTO naaf van de as te laten schuiven.

Als je de losse body in de hand hebt duw je die zonder problemen weer terug op/in de naaf, maar met de cassette erop lukte me dat dus niet. Misschien na vijfhonderd pogingen wel, maar ik hield het na een stuk of tien, vijftien keer proberen voor gezien ;-)

Uiteindelijk toch gelukt door de pallen met een dun reepje stof naar binnen te houden, de body -al linksom draaiend- terug te duwen en dan het reepje stof er tussenuit te trekken (met een draadje staalgaren gaat dat wat makkelijker maar dat hadden we niet bij de hand).

Ik kan zo snel geen verklaring bedenken waarom de body los probleemloos teruggedrukt kan worden en met een cassette erop niet. Wel ga ik bij een eventuele volgende lekke band goed opletten dat ik het wiel niet met de cassette naar beneden hou... :roll: :D

Afgezien van dit akkefietje deden de ZTTO's het probleemloos in de Levo SL e-mtb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat de power van Kermit + de SL motor ruim binnen de mogelijkheden van ZTTO en Koozer blijven.
Mijn indruk is nog steeds positief.

Misschien een beetje teflon tape tussen as en de asdop, zodat het net iets strakker klemt?
De doppen van m'n DT240 zitten zo strak, die moet je er vanaf de andere kant echt af meppen.
Die van m'n 350 gaan met de hand, maar toch wel iets zwaarder dan die van de Koozers.
Gelukkig nog geen lekke banden gehad met de ebikes.
(Latex, inserts en dik rubber...)
Nu ik er aan denk, enige lekke banden zijn telkens met de xc bike :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: do 9 juni 2022, 13:48 Tijdens m'n recente mtb-vakantie had ik een lekke achterband. Nadat we de band gefixt hadden hield ik het wiel even met de cassette naar beneden en het gewicht van de NX 50 tands cassette bleek genoeg om de body van de ZTTO naaf van de as te laten schuiven.

Als je de losse body in de hand hebt duw je die zonder problemen weer terug op/in de naaf, maar met de cassette erop lukte me dat dus niet. Misschien na vijfhonderd pogingen wel, maar ik hield het na een stuk of tien, vijftien keer proberen voor gezien ;-)

Uiteindelijk toch gelukt door de pallen met een dun reepje stof naar binnen te houden, de body -al linksom draaiend- terug te duwen en dan het reepje stof er tussenuit te trekken (met een draadje staalgaren gaat dat wat makkelijker maar dat hadden we niet bij de hand).

Ik kan zo snel geen verklaring bedenken waarom de body los probleemloos teruggedrukt kan worden en met een cassette erop niet. Wel ga ik bij een eventuele volgende lekke band goed opletten dat ik het wiel niet met de cassette naar beneden hou... :roll: :D

Afgezien van dit akkefietje deden de ZTTO's het probleemloos in de Levo SL e-mtb.
Heb je mijn verhaal niet meer helder voor de geest? Zelfde verhaal als wat jij nu hebt. Je hebt me zelfs nog op gewezen dat ik misschien onder mijn wiel een doek moest leggen. Ik heb wel wat strakkere doppen gekregen. De rubbers zitten we wat strakker in.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bedoel je dat bij jou ook freewheel + cassette eraf viel?
Nee, dat was ik niet vergeten, maar op een of andere manier zat dat niet meer vooraan in de mindset toen ik lek reed en we net een kwartier bezig waren geweest met het snel genoeg op druk brengen om de band te laten afdichten op de velg met een handpomp.
Dus ik hield in een moment van onachtzaamheid het wiel even met de verkeerde kant naar beneden in m'n hand... plop :D

Dat dan het freewheel lost is op zich geen punt. Maar dat je het er niet meer terug op krijgt zolang die cassette gemonteerd is verbaast me nog steeds. Ik zie daar geen logische verklaring voor, je doet precies hetzelfde als met de losse body: beetje druk erop terwijl je linksom draait. En dan gaat de losse body wel terug maar met de cassette erop niet :~
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Klopt dat viel mij toen ook al op. Bij mij gebeurde het gelukkig thuis in de schuur dus ik heb toen de cassette maar even verwijderd om de body weer goed te installeren maar ik krijg de body er ook niet makkelijk op. Moet dan ook met een trucje de palletjes induwen en dan erop duwen.

Op zich vind ik dat niet zo erg want dat betekent dat de palletjes wel goed veren. Maar onderweg is het wel opletten.

Ik kreeg dus na een klacht nieuwe doppen en die zitten wel een stukje strakker.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Zojuist bestelling geplaatst.

Koozer 490 naven (boost) en bij Carbon bike 30 hoog 25 interne breedte carbon velgen besteld. Zie daar veel goede recensies en ook van iemand van hier volgens mij die wielset heeft gebouwd met o.a. Arc naven en deze carbon velgen.

Ga ze gebruiken voor de gravelbike icm de dt Swiss 350 naven. En dan de koozers voor de Duke Stars 25.5/27.5 set gebruiken. Die dan waarschijnlijk in de verkoop gaat ivm overcompleet :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

hanjovdberg schreef: ma 5 september 2022, 13:02 Zojuist bestelling geplaatst.

Koozer 490 naven (boost) en bij Carbon bike 30 hoog 25 interne breedte carbon velgen besteld. Zie daar veel goede recensies en ook van iemand van hier volgens mij die wielset heeft gebouwd met o.a. Arc naven en deze carbon velgen.

Ga ze gebruiken voor de gravelbike icm de dt Swiss 350 naven. En dan de koozers voor de Duke Stars 25.5/27.5 set gebruiken. Die dan waarschijnlijk in de verkoop gaat ivm overcompleet :winkie:
Ik heb deze velgen ook besteld. Alleen bij het meten kom ik wel op een andere erd uit.

De verkoper geeft een erd van 579 weer en ik kom op een erd van 583 uit.

Mag ik vragen waar jij op uit komt?
Ride like a maniac on a manic!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Over een paar weken zal ik het antwoord laten weten :winkie: :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

gaisdergerman schreef: di 6 september 2022, 13:17
hanjovdberg schreef: ma 5 september 2022, 13:02 Zojuist bestelling geplaatst.

Koozer 490 naven (boost) en bij Carbon bike 30 hoog 25 interne breedte carbon velgen besteld. Zie daar veel goede recensies en ook van iemand van hier volgens mij die wielset heeft gebouwd met o.a. Arc naven en deze carbon velgen.

Ga ze gebruiken voor de gravelbike icm de dt Swiss 350 naven. En dan de koozers voor de Duke Stars 25.5/27.5 set gebruiken. Die dan waarschijnlijk in de verkoop gaat ivm overcompleet :winkie:
Ik heb deze velgen ook besteld. Alleen bij het meten kom ik wel op een andere erd uit.

De verkoper geeft een erd van 579 weer en ik kom op een erd van 583 uit.

Mag ik vragen waar jij op uit komt?
582 opgemeten na aftrek van 2x nippel uiteinde 2mm.

Overigens erg snel binnen. Na 12 dagen :o

Edit: opgemeten is het 584 nippel to nippel. Volgens sommigen moet je dan nog 2x2 mm aftrekken voor kop nippel. Dan kom ik dus op 580 uit. Dat is dan toch wel heel dichtbij opgave fabrikant.... 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4276
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Qua kwaliteit van de lagers.
Als je bv bitex naven besteld als handelaar kan je diverse zaken kiezen, materiaal body, kwaliteit lagers, flensafstand etc.
Dus je kan de ene niet zomaar met de andere vergelijken.
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

hanjovdberg schreef: ma 19 september 2022, 16:41
Ik heb deze velgen ook besteld.

582 opgemeten na aftrek van 2x nippel uiteinde 2mm.

Overigens erg snel binnen. Na 12 dagen :o

Edit: opgemeten is het 584 nippel to nippel. Volgens sommigen moet je dan nog 2x2 mm aftrekken voor kop nippel. Dan kom ik dus op 580 uit. Dat is dan toch wel heel dichtbij opgave fabrikant.... 8)
Graag kom ik nog even terug op jouw berekening.

In het boek van munson zie ik dat nergens terug. Ik neem aan dat zijn calculator dan uitgaat van een erd van 584.

Vandaag voor de racer ook een setje carbon velgen besteld bij dezelfde aanbieder. Gekozen voor 45mm hoogte en toch maar 28 spaaks. Wellicht wat overkill maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
Ride like a maniac on a manic!
Plaats reactie