China naven - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi werk. :-q
En goed dat je dat zelf kan, anders had je op de Chinezen moeten wachten :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2129
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Interessant om te lezen, knap gevonden en goed opgelost zeg.
Tevens goed om dit bij anderen te volgen, niet iedereen kan zomaar even een nieuw asje draaien.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Het is eigenlijk gewoon puur een stukje logica , meest voor de hand liggende was natuurlijk de lagers. Maar het ligt dus niet aan de chinese lagers die er overigens wel degelijk uit zien en die zijn dus ook nog goed , mooi als reserve. Ik heb het overigens ook met Shims geprobeerd om zo de bus op te sluiten tussen de lagers (dus axiale speling van de bus tussen de lagers uitsluiten) ik heb daarop mijn andere wielset gepakt met de yuniper naven , aangezien daar toch nieuwe lagers in moesten heb ik meteen de bus maar opgemeten. Daar zat dus wel een verschil , minimaal maar ook de lagers erop en eraf ging veel makkelijker bij de ZTTO naaf. Eerst een morgen bezig geweest een nieuwe bus draaien , alleen had ik daar net iets teveel afgehaald :(( Dus donderdag morgen in alle rust maar even weer een nieuwe gemaakt , en meteen toen ik deze erin zette was de speling ook weg. Ook zitten de bussen er nu steviger op.

Wel kan ik vernemen dat het alu waar het lager in valt ook niet barre strak zit , dus dit zou ook nog problemen kunnen geven , vooral als je vaker je lagers moet verwisselen. Dus de kwaliteit van dat gedeelte is ook niet geheel perfect. Ik monteer het overigens netjes met een lager monteer setje die ik ook speciaal op maat heb gedraaid. (dus geen ram en beuk werk , hoewel dat vaak ook wel goed gaat)

Ik heb jaren geleden mijn eerste draaibankje gekocht , en nu al een paar jaar een betere maar absoluut geen spijt van! Vaak de redder in nood maar ook dingen maken die niet bestaan of op eigen wens maken word dan bereikbaar. zoals nu.

Maargoed , zover dus mijn ervaring met de ZTTO naven , de voornaaf dus. De achternaaf houd zich nog wel prima :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar een paar druppels bearing retaining compound van Loctite (603) had het ook opgelost?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 13 mei 2022, 18:09 Maar een paar druppels bearing retaining compound van Loctite (603) had het ook opgelost?
dat denk ik niet en als het al zou werken dan zou het waarschijnlijk na verloop van tijd weer terug komen. Al vrij snel denk ik.

Ik heb ook wel vaker lagers opgevuld op die manier maar meestal gaat dat al gauw niet meer goed , vooral bij wiellagers niet omdat daar toch wel veel verschillende krachten op komen. Wat ik dan vaak deed is een dunne ring/bus draaien en dan het lager met een buitenmaatje kleiner nemen met dezelfde binnenmaat maar vaak zijn die net iets dunner. Hier heb ik verschillende brommerwielen mee kunnen redden.

Misschien zou het wel werken als je dit doet bij de buitenkant van de lagers als je de lagers vervangt van een ZTTO naaf om te zorgen dat het niet kan bewegen en dus voorkomen dat het te ruim gaat zitten. Maar niet om speling op te lossen in mijn ogen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

603 tot 0,15mm zegt Loctite.
638 zelfs tot 0,25mm.
Ik heb er versnellingsbakken en tussen bakken van 4wds mee gerepareerd, blijft wel heel in een fietswiel :wink:
Maar een flesje kost meer dan de ZTTO naaf :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik lees het al, kwaliteitsspul dat ZTTO. :-q
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Dutch schreef: vr 13 mei 2022, 22:06 Ik lees het al, kwaliteitsspul dat ZTTO. :-q
Alleen de bus is tot nu toe echt een probleem. De speling was minimaal maar was er.

De achternaaf doet het wel goed. Misschien was het ook wel een 1 op 1000 foutje. Maar dat antwoord krijgen we alleen als meerdere mensen dit gaan testen.

Ik heb ook een Cube naaf gehad die excentrisch was gefreesd , was nog geen garantie ook nog niet! (nieuwe fiets)

Dus wat is slecht? Als ik met een busje draaien dit op gelost heb vind ik het zelf prima.

Maar voor de gemiddelde zou ik het niet zomaar meer aanraden nee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hope had ook achternaven waarbij de lagers telkens kapot liepen, die bleken niet rond te zijn.
DT had problemen met de eerste EXP vrijloopnaven.
Shimano heeft (had?) problemen met z'n nieuwe vrijloop.
Erase en Newman zijn omgeschakeld op gewone lagers (door onkunde van gebruikers?)
Met I9 was ook iets waardoor ze gingen kraken, en zo kan je nog wel wat duurdere (westerse) namen noemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooie reacties :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ach, ik doe m'n best :tong
Beetje relativeren kan geen kwaad.
Het is niet allemaal zo zwart-wit.
Niet alle A-merken zijn foutloos en niet alles uit China is ruk.
En je moet ook de prijs meenemen in de vergelijking.
Toleranties zullen wat ruimer zijn, dus je moet geen pech hebben.
En garantie moet van ver weg komen.
Maar ik heb geen slechte ervaring met service en garantie van de Chinezen.
Ze zijn erg gevoelig voor goede recenties (en daarmee bang voor slechte recenties)

Moet wel eerlijk bekennen dat ik na de dood van m'n Koozer naaf(*) een DT 350 Hybrid heb gekocht.
Grotere lagers, stalen vrijloop.
Gegarandeerd tot 500Nm.
En 2x zo zwaar, maar dat is in een e-bike niet zo belangrijk.


*)Het overlijden van m'n Koozer achternaaf wijt ik vooral aan de 160Nm die m'n motortje ontwikkelt. Dat, en mijn volle gewicht op de pedalen in de 1e versnelling (51t) was iets teveel voor het Taiwanese lager.
En vervolgens was de naaf niet bestand tegen de splinters van het kapotte lager
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4642
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat en als Melf een dure Hope, DT swiss of andere naaf had gekocht had hij deze speling niet geaccepteerd en garantie aangevraagd.

Voor dit geld en gedoe heeft hij nu voor een eigen oplossing gekozen die misschien wel net zo goed tot beter werkt.
Laatst gewijzigd door hanjovdberg op za 14 mei 2022, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit is iig sneller dan garantie via China.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het wachten is inderdaad op grotere aantallen ervaringen met dit soort naven, op basis van de populatie op dit forum valt geen zinnige conclusie te trekken :D

Er moeten toch tig van die naven in gebruik zijn, maar misschien 95% daarvan in China of omringende landen? Er zijn betrekkelijk weinig ervaringen te vinden op "westerse" fora e.d.

Vooralsnog draait mijn setje spelingsvrij...
Misschien de vrijloop nog even eraf halen voor ik ermee op vakantie ga, al klinkt die perfect en meestal ben ik wel van het "if it ain't broke don't try to fix it" principe :D

Mijn persoonlijke draaier/frezer/metaalbewerker is helaas al tien jaar niet meer onder ons... :( (mijn vader).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Gister nog even een lekker (club)ritje gehad met de ZTTO naven , PR op mijn vaste route en tot nu toe so far so good. Zat een leuk tempo in en veel stuurwerk dus de naven zijn goed gebruikt :D

Het mooie is ook dat het mijn eerste setje wielen is wat ik heb gebouwd en daarmee gewoon lekker kan rond knallen zonder problemen :) En 1700 gram , 30mm intern.

Over de feedback van dit soort naven , ik denk dat er gewoon weinig zijn die het echt proberen en maar erg weinig die er over durfen te schrijven (angst voor vervelende reacties?) Geheel onterecht als je het mij vraagt , want als je iets niet probeert kun je er ook niks over zeggen. En vaak leer je meer van fouten dan van vooroordelen.

Net als dat ik gisteren gewoon lekker snel rond ging met mijn Chinese Lexon frame , en ook gewoon zonder problemen het einde haal terwijl iedereen op Canyon's , Scott's . YT's enz. rijdt. Wel houdt ik goed in de gaten of er geen merkwaardige dingen gebeuren.

Wel zou ik volgende keer andere naven kiezen , mede om wat ik nu heb meegemaakt maar ook omdat ik nieuwsgierig ben naar andere naven , ik denk dat de volgende Extralite worden , gewoon om het gewicht. Misschien heb ik wel gewoon pech met de ZTTO voornaaf , want ook bij Cube had ik pech , maar bij Cube vonden ze een verkeerd gefreesde naaf geen reden voor garantie (gelukkig de rijwielshop waar ik de fiets nieuw gekocht heb wel) Nu is het wachten op anderen wat betreft ervaringen met de ZTTO's ...
Plaats reactie