China naven - ervaringen?
-
- Moderator
- Berichten: 16700
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Aan de 100Nm van zijn Bafang denk ik
Er komt natuurlijk wel wat extra power op te staan bij een (krachtige) e-mtb. DT Swiss maakt bijvoorbeeld een speciale e-mtb versie van hun 350 naaf, met stalen body, dikkere flenzen, steviger as en minder tandjes op de ratchets (die daardoor wel wat groter kunnen zijn).
Maar je weet hier natuurlijk niet zeker of het zonder ondersteuning niet ook gebeurd zou zijn.
Mijn Merida e-mtb kwam af fabriek met een gewone DT 350 naaf, die nu dienst doet in de e-bike van mijn vriendin.
In m'n eigen fiets heb ik een Hope Pro4 maar wel met stalen body. De originele alu heb ik meteen door een stalen vervangen, maar eigenlijk vooral om invreten van de cassette tegen te gaan. Leek me met die extra power ook nuttig
Heb je trouwens een idee van de km's die deze naaf gedraaid heeft?
Er komt natuurlijk wel wat extra power op te staan bij een (krachtige) e-mtb. DT Swiss maakt bijvoorbeeld een speciale e-mtb versie van hun 350 naaf, met stalen body, dikkere flenzen, steviger as en minder tandjes op de ratchets (die daardoor wel wat groter kunnen zijn).
Maar je weet hier natuurlijk niet zeker of het zonder ondersteuning niet ook gebeurd zou zijn.
Mijn Merida e-mtb kwam af fabriek met een gewone DT 350 naaf, die nu dienst doet in de e-bike van mijn vriendin.
In m'n eigen fiets heb ik een Hope Pro4 maar wel met stalen body. De originele alu heb ik meteen door een stalen vervangen, maar eigenlijk vooral om invreten van de cassette tegen te gaan. Leek me met die extra power ook nuttig
Heb je trouwens een idee van de km's die deze naaf gedraaid heeft?
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29780
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik ben ook bang dat het aan de Bafang ligt.
Die is max 160Nm en ik heb m wat teruggeschroefd om niet in de eerste klim al de accu leeg te trekken.
Maar er blijft genoeg over.
Mijn eigen gewicht is ook aanzienlijk, dus als het in de 1e versnelling (51t) steil omhoog gaat, ik ff aanzet en de Bafang er nog een schep bovenop gooit, dan komt er serieus wat kracht op.
Ook zijdelings, door de verne#kte kettinglijn.
Denk dat dit soort van onvermijdelijk was.
Lagertjes waren echt prima. Geen SKF, maar wel een echt merk.
Zoals je ziet zat er ook genoeg smering de lagers
De vrijloop had ik met 6 drupjes olie gesmeerd, meer niet dus de vettigheid komt uit de lagers. Seal van het andere lager is er ook uitgetrokken door het schroot.
Die is max 160Nm en ik heb m wat teruggeschroefd om niet in de eerste klim al de accu leeg te trekken.
Maar er blijft genoeg over.
Mijn eigen gewicht is ook aanzienlijk, dus als het in de 1e versnelling (51t) steil omhoog gaat, ik ff aanzet en de Bafang er nog een schep bovenop gooit, dan komt er serieus wat kracht op.
Ook zijdelings, door de verne#kte kettinglijn.
Denk dat dit soort van onvermijdelijk was.
Lagertjes waren echt prima. Geen SKF, maar wel een echt merk.
Zoals je ziet zat er ook genoeg smering de lagers
De vrijloop had ik met 6 drupjes olie gesmeerd, meer niet dus de vettigheid komt uit de lagers. Seal van het andere lager is er ook uitgetrokken door het schroot.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16700
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
160Nm, dat is echt heel veel. Ongeveer het dubbele van de huidige generatie Bosch (85) en Shimano (80).
Dan lijkt me een specifiek versterkte naaf geen overbodige luxe.
De Specialized (Brose) motor kan tot 90Nm leveren en dat was genoeg om met regelmaat de inwendige getande riem naar de vaantjes te helpen. Om dat tegen te gaan is er toen een bredere riem gekomen en heeft S. de software aangepast om piekbelastingen op de riem te verminderen (vermogen komt egaler in). Geen idee of dat bij de huidige motoren tot een betere betrouwbaarheid geleid heeft.
Maar ik denk dat ik me dus met mijn eigen niet ondersteunde vermogen niet zoveel zorgen hoef te maken over de ZTTO vrijloop
Dan lijkt me een specifiek versterkte naaf geen overbodige luxe.
De Specialized (Brose) motor kan tot 90Nm leveren en dat was genoeg om met regelmaat de inwendige getande riem naar de vaantjes te helpen. Om dat tegen te gaan is er toen een bredere riem gekomen en heeft S. de software aangepast om piekbelastingen op de riem te verminderen (vermogen komt egaler in). Geen idee of dat bij de huidige motoren tot een betere betrouwbaarheid geleid heeft.
Maar ik denk dat ik me dus met mijn eigen niet ondersteunde vermogen niet zoveel zorgen hoef te maken over de ZTTO vrijloop
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29780
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik heb in de software de max stroom wat beperkt, en daarmee ook het max koppel en het max vermogen.
Maar afgelopen zondag waren we met 6 ebikes
Een Speci, een Giant en nog 3 met Bosch motor.
In de klim was ik telkens als 1e boven
Ook toen m'n vrijloop al vast zat.
Er zit nl. ook nog een vrijloop in de motor, dus de zaak bleef gewoon werken.
Maar afgelopen zondag waren we met 6 ebikes
Een Speci, een Giant en nog 3 met Bosch motor.
In de klim was ik telkens als 1e boven
Ook toen m'n vrijloop al vast zat.
Er zit nl. ook nog een vrijloop in de motor, dus de zaak bleef gewoon werken.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Wat eerlijk van je om het als eerste boven zijn aan je fiets toe te schrijven!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 7 april 2022, 15:45 Ik heb in de software de max stroom wat beperkt, en daarmee ook het max koppel en het max vermogen.
Maar afgelopen zondag waren we met 6 ebikes
Een Speci, een Giant en 3 met Bosch motor.
In de klim was ik telkens als 1e boven
Ook toen m'n vrijloop al vast zat. Er zit nl. ook nog een vrijloop in de motor, dus de zaak bleef gewoon werken.
Ik zou mijn bovenbenen de eer gegund hebben
Ik denk inderdaad dat er iets te veel power op is komen te staan, mogelijk icm je kettinglijn die je noemde.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4642
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Interessante materie. Ik heb ook 2 e-bike gekocht en ben wat aan het uitvogelen als het gaat om maximaal vermogen. Ik stuur je graag even een pb om wat uit te wisselen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 7 april 2022, 15:45 Ik heb in de software de max stroom wat beperkt, en daarmee ook het max koppel en het max vermogen.
Maar afgelopen zondag waren we met 6 ebikes
Een Speci, een Giant en nog 3 met Bosch motor.
In de klim was ik telkens als 1e boven
Ook toen m'n vrijloop al vast zat.
Er zit nl. ook nog een vrijloop in de motor, dus de zaak bleef gewoon werken.
-
- Moderator
- Berichten: 16700
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Of in de e-mtb sectie?
Als het niet geheim is tenminste
In mijn ervaring gebruik je het maximale vermogen niet vaak. Het moet wel heel steil worden als je de sterkste stand nodig hebt, en als het dan ook nog enigzins technisch/los is is dat vaak zelfs teveel power.
Dan wordt grip houden een uitdaging
Als het niet geheim is tenminste
In mijn ervaring gebruik je het maximale vermogen niet vaak. Het moet wel heel steil worden als je de sterkste stand nodig hebt, en als het dan ook nog enigzins technisch/los is is dat vaak zelfs teveel power.
Dan wordt grip houden een uitdaging
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 610
- Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
- Mijn mountainbike: Stevens manic
Zijn ze nog heel?kermit schreef: ↑ma 14 maart 2022, 10:31 Ik heb een paar groene ZTTO P3 Boost liggen, wist eigenlijk niet goed wat ik ermee zou gaan doen. Een setje spaken om te verkopen kan natuurlijk, maar die naven hebben zich nog niet bewezen op lange termijn wat toch anders voelt dan een set met Hope of DT naven verkopen. Maar ik zag vorige week toevallig een paar Race Face 40mm velgen leuk afgeprijsd. Die komen er nu aan en ik ga daar een tweede setje voor m'n Merida mee bouwen.
Daar komen dan de banden voor NL gebruik op, op de Hope set die nu in de fiets zit komen de "vakantiebanden"
Meteen een mooie test voor de ZTTO vrijloop, hoe gaat die met de krachten van een e-mtb om.
Al moet je je daar denk ik ook niet al teveel van voorstellen, ik rijd heel veel in eco en dan komt er bij lange na niet de power op te staan die een goed getrainde rijder kan uitoefenen.
Maar ach, ik heb weer een wielsetje te spaken en het is een leuk probeersel.
En zeg nou zelf, groene naven in een rode fiets, da's toch schitterend?
Ik heb de laatste tijd weer wat meer gefietst maar niet meer met het spaken bezig geweest. Binnenkort toch maar eens gaan meten.
De lagers van mijn huidige wielen zijn versleten en hiervoor moet ik nieuwe bestellen.
Weet iemand welke maat lagers ztto gebruikt? Dan bestel ik die meteen mee.
Ride like a maniac on a manic!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29780
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ze hebben een FB pagina onder de naam ZTTObicycle.
Stel daar je vraag eens.
Of trek je naven uit elkaar.
Stel daar je vraag eens.
Of trek je naven uit elkaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16700
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ze liggen nog nieuw in de doos, dus het antwoord is volmondig ja!
Ben er nog niet toe gekomen er wielen mee te bouwen, zit in een nogal hectische periode momenteel. Dus dat zal ook nog wel even duren denk ik.
De rode ZTTO's zijn wel in gebruik, tot nu toe probleemloos (maar dat mag ook wel, hebben nog niet veel km's gedraaid).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 610
- Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
- Mijn mountainbike: Stevens manic
Thanks. Heb ze een berichtje gestuurd.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 20 april 2022, 01:40 Ze hebben een FB pagina onder de naam ZTTObicycle.
Stel daar je vraag eens.
Of trek je naven uit elkaar.
Had al wel gekeken maar kon zo snel niet zien welke lagers het waren.
Ride like a maniac on a manic!
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2129
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Je naven uit elkaar trekken, dat doe je met zo'n Bafang motor toch?ThaSingleTrackMastah schreef: ↑wo 20 april 2022, 01:40 Ze hebben een FB pagina onder de naam ZTTObicycle.
Stel daar je vraag eens.
Of trek je naven uit elkaar.
-
- Moderator
- Berichten: 16700
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Hoho, dat was een Koozer.
ZTTO is natuurlijk veel sterker
ZTTO is natuurlijk veel sterker
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After