China naven - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan gewoon de maten van een andere boost naaf met hoge flenzen gebruiken. Bijv Hope Pro4.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn iig een stel blanke DT Comp spaken onderweg. En de naven zijn vandaag bezorgd :-D

Eerste indruk: zien er absoluut netjes uit, daar mankeert niks aan. Draaien soepel, de voornaaf draait zelfs heel even door na een zwengel, dat doet een Hope of DT niet (de losse naaf hè, zonder velg er omheen).
Draait misschien tè licht? Gebruiken Hope en DT dikker vet, zijn de toleranties van de lagers ruimer bij ZTTO? Of maakt het in de praktijk niks uit, we gaan het vanzelf zien...
(er zit iig geen speling op).

De freewheelbody trek je er zo vanaf, kost ook minder kracht dan bij DT350 of Hope. Er zit wel een rubber seal om de body. De lagers in de body zijn iets groter dan van de DT350 met Microspline die ik toevallig ook heb liggen.

De boost versie wordt geleverd met extra QR doppen achter, zodat ze ook in een fiets met achter 141mm QR-boost passing kunnen.

Naven met QR-doppen en tevens bestelde adapter om 15mm naven in een 12mm race/gravelvork te kunnen gebruiken en een powerlink-tangetje:
Afbeelding

Het zwarte randje is een rubber seal:
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels bezig met de ZTTO wieltjes. Deze naven hebben gewoon 32 gaten, maar ik heb ook nog een set DT naven met 28 gaten liggen. En blijkbaar had ik die in mijn hoofd toen ik de spaken bestelde... :oops: :evil:
Dus ik kom er een paar te kort.

Het achterwiel zit in elkaar, moet het nog wel opspannen. De combi rode naven blanke spaken vind ik wel mooi uitpakken.
Velgen zijn Race Face AR30.

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tribux
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 883
Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout

Ik ben momenteel ook een setje aan maken met dezelfde velg.

Ik vind het een hele fijne velg om mee te spaken. Weinig correcties nodig als je hem eenmaal recht heb kan je alles gelijkmatig naar de juiste spanning brengen en klaar is kees!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, die ervaring had ik ook met de ARC27 velgen waarmee ik kort geleden een andere set gespaakt heb.
Mooi afgewerkt, de naad geeft ook vrijwel geen "hobbel" als je het wiel ronddraait. Ik vind het wel aantrekkelijke velgen met een nette prijs-kwaliteitverhouding.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb dus exact dezelfde naven. Wilde deze gebruiken om wielset om te spaken maar de naaf van dat wiel houdt zich nu bijzonder goed.

Dus overweeg ik de naven dan maar in een nieuwe set te gaan stoppen. Ben wel gecharmeerd van die race face ar. Denk zelf aan de 40 dan voor de plusbike.

@Kermit dan kan ik mij dus de moeite besparen en jou vragen wat voor lengte spaken je besteld hebt?

#durf te vragen .. :-?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Buiten of ze wel of niet goed lopen, ze onderhoudsgvoelig zijn, of de pallen niet snel wegslijten wat ik al met enige regelmaat ben tegen gekomen, is er nog iets wat vaak niet goed is, en dat is de uitlijning van de remschijf. Die wil er nog wel eens niet 100% recht uitgelijnd op zitten. Begrijp me niet verkeerd, er zullen best prima chinese naven zijn, maar geef mij toch maar de DT's en Hope naven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het staat je zelfs vrij om CK, Onyx of i9 te kopen :wink:
Maar daar gaat het hier niet om :kiss:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Corke schreef: zo 26 december 2021, 14:18 Buiten of ze wel of niet goed lopen, ze onderhoudsgvoelig zijn, of de pallen niet snel wegslijten wat ik al met enige regelmaat ben tegen gekomen, is er nog iets wat vaak niet goed is, en dat is de uitlijning van de remschijf. Die wil er nog wel eens niet 100% recht uitgelijnd op zitten.
Bij centerlock zou dat eventueel nog kunnen, maar bij 6 gaats is dat uitgesloten. Dat pasvlak wordt in één opspanning gedraaid. Het is technisch niet mogelijk dat daar een slingering in zit.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 26 december 2021, 13:31 Ik heb dus exact dezelfde naven. Wilde deze gebruiken om wielset om te spaken maar de naaf van dat wiel houdt zich nu bijzonder goed.

Dus overweeg ik de naven dan maar in een nieuwe set te gaan stoppen. Ben wel gecharmeerd van die race face ar. Denk zelf aan de 40 dan voor de plusbike.

@Kermit dan kan ik mij dus de moeite besparen en jou vragen wat voor lengte spaken je besteld hebt?

#durf te vragen .. :-?
Op je eigen verantwoording ;-)
Ik heb 290mm rondom besteld. Ben met kerst nog niet verder gekomen maar iig bij het achterwiel lijkt het goed uit te komen.

Check wel of de offset identiek is aan die van de AR30 want die heeft wel invloed op de spaaklengtes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Vanaf de AR30 is dat 4.5mm dus dat moet geen probleem zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, de ZTTO's zitten in een fiets :)

Gisteren een eerste ritje mee gedaan. De vrijloop heeft een hoorbare maar niet erg luide ratel, soort van afgezwakt Hope geluidje (van de huidige Pro4). Grijpt ook netjes aan, zonder (te) veel vrije slag. Volgens ZTTO zijn de zes pallen in twee groepen van drie verdeeld, iets versprongen t.o.v. elkaar. Zo krijg je meer POE zonder de tandring van meer (en dus kleinere) tandjes te voorzien.
Na de rit waren de wielen nog recht en de velgen stonden nog in het midden, dus het spaakwerk is ook niet dramatisch slecht gedaan :D

Ik ga er uiteraard nog wat meer mee rijden, zal t.z.t. nog een keer wat terugkoppelen hier (over een paar maanden waarschijnlijk).

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Dat zijn duidelijk vooraf foto's.
Na het korte rondje zag het er een stuk blubberiger uit :-)
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus meteen getest in de modder :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Mijn wielset heb ik gisteren ook helemaal klaargemaakt en ze zitten nu in de plusbike.

Morgen een rondje Lunteren maken dan worden ze gelijk goed getest. Zal ook even foto's plaatsen. Paars van de naven komt bijna overeen met paarse kleur van het frame :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie