China naven - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mooi hoor, is toch krek een Hope Pro 4 naaf? Of kijk ik verkeerd?

Ik heb echte Hope's oranje, onopvallend goed afgezien van de kleur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Me too, heb rode Hope Pro4's in mijn fully (complete Hope wielen) en ben net klaar met zwarte Hope's in te spaken voor mijn gravelbike.

Vroeger ook een set Pro2 naven gehad die nu nog steeds vrolijk draaien bij twee eigenaars verder. Ik kocht ze zelf in 2007 en heb ze ruim tien jaar gebruikt.

De vraag is of ZTTO dat ook gaat lukken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, de ZTTO's zijn in NL aangeland dus die zullen een dezer dagen wel thuisbezorgd worden.
Er komt ook een setje Race Face AR 30mm velgen aan om eromheen te knopen. Spaken bestel ik nog als alles binnen is en ik gemeten heb, waarschijnlijk Sapim Race.
Ik ga in elk geval een tijdje de wielen in een van onze eigen fietsen gebruiken om een indruk van de ZTTO naven te krijgen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

kermit schreef: do 9 december 2021, 12:10 Nou, de ZTTO's zijn in NL aangeland dus die zullen een dezer dagen wel thuisbezorgd worden.
Er komt ook een setje Race Face AR 30mm velgen aan om eromheen te knopen. Spaken bestel ik nog als alles binnen is en ik gemeten heb, waarschijnlijk Sapim Race.
Ik ga in elk geval een tijdje de wielen in een van onze eigen fietsen gebruiken om een indruk van de ZTTO naven te krijgen.
Wil je dan voor ons ook veep pekel en modderritten doen? Dan weten we snel meer over de duurzaamheid van de naafjes. :tong
Sneeuwmonster
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, dat heb ik niet voor jullie over ;-)

Misschien dat ze wel in de e-bike van mijn vriendin gaan, en dan een paar keer de turbo erop in het bos (letterlijk, de hoogste stand bij Bosch heet turbo :)). Dan komen er behoorlijke wattages op het vrijloopje te staan.

In mijn eigen e-mbt passen ze niet want ik ga er 29er velgen omheen knopen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Inmiddels 2 Koozer XM390 achternaven mogen ontvangen, en 1 voornaaf. Voelt goed aan! De lagerseals zullen even in moeten lopen, maar dan doet het gevoel niet onder voor een premium setje. De mijne kwamen uit DLD, dus ik had ze met een week in huis.

En nee, ik voel mij niet heel erg bezwaard dat het uit China komt....
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Heb een jaar nu een eigen bouw set dt swiss wielen met ARC mt007 naven in blauw. En doen het zeer goed, lange termijn kan ik nog niet zeggen maar ze voldoen mij prima. Servicen is ook lekker makkelijk, dop eraf en je kan de hub met cassette er zo af draaien. :-q

Afbeelding
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

kermit schreef: vr 3 december 2021, 18:38 Ik ben overstag gegaan... :oops: :D
Voor deze (boost versie):

Afbeelding

Was een beetje huiverig voor ratchet naven, je leest wisselende berichten over de kwaliteit van die dingen in China uitvoering. Sommigen rijden er probleemloos mee en bij anderen zijn ze blijkbaar niet goed gehard. Bovendien heb ik niks tegen een gewoon pallen-vrijloopje.
Nu nog bedenken wat ik ermee ga bouwen. Misschien ga ik er zelf wel even mee rijden om een indruk op te doen...
Tof. Ik heb precies dezelfde maar dan in paars. Waren er in 1,5 week. Nu nog zin maken om te gaan spaken ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De mijne zijn vorige week dinsdag al in NL aangekomen maar blijkbaar is er nog wat werk mee bij de douane of zo :roll: :-D
Ben er wel benieuwd naar maar ik kan er toch nog niet mee aan de slag zonder velgen en spaken dus ach...

Heb jij toevallig de maten die ZTTO opgeeft en die je voor de spaaklengte berekening gebruikt al gecontroleerd?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Correctie, ik zie alleen de maten van de non-boost ZTTO P3 naven. Die voor de boost versie vind ik zo snel niet.
Kun je ervan uit gaan dat de flenzen dan ongeveer 3mm verder naar buiten zijn gekomen bij de achternaaf, en 5mm bij de voornaaf? Of loopt dat niet gelijk op met de bredere inbouwmaten?

De Race Face velgen zijn zojuist binnen gekomen, als ik de maten van de naven (ongeveer) heb kan ik ook alvast spaken regelen.
En dan de naven natuurlijk nog.... zijn al een week in NL maar verder niks meer van vernomen :roll:

Zit trouwens met het idee te spelen blanke spaken te gebruiken, als ik dit zo zie wordt dat best mooi.
(ook met een minder duur logootje op de naaf :D ).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Bij bijvoorbeeld erase naven geldt dat wel. + 5 mm voor, + 3 mm achter.

Maar je weet maar nooit. Ik zou ff wachten. Het heeft niet zoveel invloed op de spaaklengte, maar misschien zit je net op het twijfelpunt van toch maar 2 mm langer. Je kunt altijd al een proefberekening doen om te kijken of het genoeg uitmaakt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op zich is het wel logisch natuurlijk, die 5 resp. 3 millimeter verder naar buiten staande flenzen.
Maar ja, meten = weten en geduld = een schone zaak :D

Alleen wil ik nu door, zou fijn zijn als de naven binnen komen ik ook de spaken al heb liggen.

Dit is de tekening van de niet-boost uitvoering:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

De naven zij binnen. Niet heel professioneel verpakt maar ze zijn wel vrij snel (binnen twee weken) geleverd.

Aangezien foto's meer zeggen dan 1000 woorden 😉

Afbeelding

Afbeelding



Het zal nog wel even duren voordat ik mijn eerste set ga spraken. Aangezien ik pas op pagina 30 ben van het boek van Musson.
Ride like a maniac on a manic!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als het de boost versie is, zou je dan eens willen meten hoe ver de flenzen uit elkaar staan? ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Voor is 65,4 mm, achter 57,2 mm, gemeten aan de binnenzijde. Buitenmaat 72 mm voor, 64 mm achter. Had naar aanleiding van dit topic de rode besteld :winkie:

Nog meer maten nodig?
Plaats reactie