Het even lostrekken en smeren van de freehub vind je meer werk dan nieuwe naven bestellen en omspakenAt1 schreef: ↑za 27 november 2021, 15:58 Ik heb een paar wielen gespaakt met Arc naven.
Versie met Shimano microspline. De vrijloop bleef plakken( vrijloop duwde door, dus ketting liep eraf) Had geen zin om de naaf uit elkaar te gaan trekken om te kijken waar dit aan lag. Dit was na ongeveer een jaar in gebruik.
Een stel xt naven besteld en omgespaakt.
Moet zeggen dat deze naaf dit ook nu na een jaar lichtjes heeft.
China naven - ervaringen?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 195
- Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850
Ik heb een paar jaar ervaring met Fastace straightpull naven. Veel probleemloze kilometers mee gemaakt. Ook buitenlandse marathons. Ben uiteindelijk overgestapt op DT na spaakbreuk. Ik heb meerdere achterwielen gesloopt met straightpull naven. Dus nu in het voorwiel nog steeds een Fastace straightpull en achter een normale j-bend DT 350. Al tijden probleemloos.
Put something exciting between your legs!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 848
- Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
- Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...
Dat schreef ik nietMad Wally schreef: ↑za 27 november 2021, 16:41Het even lostrekken en smeren van de freehub vind je meer werk dan nieuwe naven bestellen en omspakenAt1 schreef: ↑za 27 november 2021, 15:58 Ik heb een paar wielen gespaakt met Arc naven.
Versie met Shimano microspline. De vrijloop bleef plakken( vrijloop duwde door, dus ketting liep eraf) Had geen zin om de naaf uit elkaar te gaan trekken om te kijken waar dit aan lag. Dit was na ongeveer een jaar in gebruik.
Een stel xt naven besteld en omgespaakt.
Moet zeggen dat deze naaf dit ook nu na een jaar lichtjes heeft.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Jij bent ook maar een klein kikkertjekermit schreef: ↑za 27 november 2021, 14:29Je moet dus letten op de flensafstand van de driveside tot het midden? En dan moet die afstand groter zijn dan bij DT naven? Ik begrijp dat het spanningsverschil tussen li en re anders te groot wordt voor een goed wiel?
Ik wil het op zich weleens proberen, heb zelf ook nooit problemen gehad met de straightpull (fabrieks)wielen die ik gehad heb. Mavic, Campa, DT Swiss... (het is me bekend dat er geen voordelen zijn t.o.v. j-bend spaken).
Bij straightpull naven waarbij je de spaken in een gaatje steekt, kunnen de spaken net iets minder dicht tegen de cassette. En bij dat wiel van mij vliogen me iets te snel de duwende spaken aan die non driveside eruit. Nds spanning was nog geen 60.% van ds spanning (met parktool metertje)
Ik weet niet of DT hetzelfde issueheeft, ik heb het er niet zo op.
Mavic en campa haken van opzij in, en dat is wat beter. Campa Eurus wielen gaven meer dan 10 jaar lang geen krimp, en die goedkope mavic gaan ook maar niet kapot. Dus het kan wel met straightpull.
Waar je inhaakt maakt natuurlijk geen enkel verschil... Je hebt blijkbaar gewoon geluk gehad met de bouwkwaliteit... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De SP naven waar je de spaken inhaakt willen nog wel eens openbuigen.
Ik ben er geen fan van. (van SP naven)
Ik ben er geen fan van. (van SP naven)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ben er ook niet speciaal fan van, maar ik vind ze wel mooi (meestal) en in het kader van ervaringen opdoen wil ik weleens een setje straightpull bouwen. Alleen, als het niet voor mezelf is maar voor de verkoop denk ik dat een onbekende China-naaf niet het beste idee is. Voelt niet goed om een koper als proefkonijn voor zo'n naafje in te zetten.
En ook de combinatie goedkope naaf - dure spaken ligt niet echt voor de hand.
Ik heb ook al twee keer meegemaakt tijdens een rit dat (bij iemand anders) een spaak uit een Mavic wiel sprong, gewoon de kop uit de naaf gewipt tijdens het rijden. Ik meen dat een van die keren de boel ook uitgebogen was en er dus geen nieuwe spaak meer in kon, gewoon einde naaf.
In die zin lijkt me een gewoon gat wel een beter idee
Vwb de China discussie, lijkt me duidelijk dat niemand bij zijn volle verstand het eens kan zijn met wat daar gebeurd. Alleen komen veel bekende merkproducten (niet specifiek naven) daar ook vandaan, met die aankopen "steun" je het regime net zoveel/-weinig lijkt me.
Maar hier wil ik het in dit topic even bij laten, gaat me vooral om de kwaliteit -of het gebrek eraan- van de eBay/Ali naven.
En ook de combinatie goedkope naaf - dure spaken ligt niet echt voor de hand.
Ik heb ook al twee keer meegemaakt tijdens een rit dat (bij iemand anders) een spaak uit een Mavic wiel sprong, gewoon de kop uit de naaf gewipt tijdens het rijden. Ik meen dat een van die keren de boel ook uitgebogen was en er dus geen nieuwe spaak meer in kon, gewoon einde naaf.
In die zin lijkt me een gewoon gat wel een beter idee
Vwb de China discussie, lijkt me duidelijk dat niemand bij zijn volle verstand het eens kan zijn met wat daar gebeurd. Alleen komen veel bekende merkproducten (niet specifiek naven) daar ook vandaan, met die aankopen "steun" je het regime net zoveel/-weinig lijkt me.
Maar hier wil ik het in dit topic even bij laten, gaat me vooral om de kwaliteit -of het gebrek eraan- van de eBay/Ali naven.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
specifiek naar iets goedkoops uit China opzoek zijn is toch net weer wat bewuster een verkeerde keuze maken, verder zijn we allemaal hypocriet, maar elkaar een beetje scherp houden kan geen kwaad. Er zijn gewoon prima alternatieven in dit geval.kermit schreef: ↑ma 29 november 2021, 10:19 Vwb de China discussie, lijkt me duidelijk dat niemand bij zijn volle verstand het eens kan zijn met wat daar gebeurd. Alleen komen veel bekende merkproducten (niet specifiek naven) daar ook vandaan, met die aankopen "steun" je het regime net zoveel/-weinig lijkt me.
Maar hier wil ik het in dit topic even bij laten, gaat me vooral om de kwaliteit -of het gebrek eraan- van de eBay/Ali naven. [/size][/i]
Je bent Mod. dus voel je vrij dit te verwijderen (zolang het je maar even aan het denken zet ).
ps, bericht getypt op Macbook uit China
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Moderator
- Berichten: 16850
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik ben zo'n type dat altijd aan het denken is, ik wordt er zelf weleens moe van...
Voel je overigens vrij om de alternatieven hier ook te posten. Alleen, een setje DT350 voor €200,- tegen een setje ZTTO van laten we zeggen €60,- is niet echt een alternatief op gelijk niveau. Moreel de beste keuzes maken kost vaak geld.
Voel je overigens vrij om de alternatieven hier ook te posten. Alleen, een setje DT350 voor €200,- tegen een setje ZTTO van laten we zeggen €60,- is niet echt een alternatief op gelijk niveau. Moreel de beste keuzes maken kost vaak geld.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1615
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Hierbij wil ik wel opmerken dat het desbetreffende wiel net was omgespaakt bij de LBS.
Na opnieuw spannen door de LBS heeft datzelfde wiel veel abuse meegemaakt zonder enige krimp te geven.
Ik denk dat het in dit specifieke geval om een niet 100% goed omgespaakt wiel ging.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29980
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
kermit schreef: ↑ma 29 november 2021, 10:48 Ik ben zo'n type dat altijd aan het denken is, ik wordt er zelf weleens moe van...
Voel je overigens vrij om de alternatieven hier ook te posten. Alleen, een setje DT350 voor €200,- tegen een setje ZTTO van laten we zeggen €60,- is niet echt een alternatief op gelijk niveau. Moreel de beste keuzes maken kost vaak geld.
Als ik alles met Made In PRC wil vermijden dan houd ik dat misschien een jaartje vol. Daarna is mijn financiele status vergelijkbaar met die van een Chinees die in een stoffige fabriek staat te sloven voor een hongerloontje.Het Klein Orkest schreef:Alleen als je geld hebt is de vrijheid niet duur.
En het is heel moeilijk. Veel dure westerse merken hebben hun productie in China.
Dat is niet altijd duidelijk omdat een Made In PRC label natuurlijk niet erg meewerkt aan de status vh merk.
Mag je wel rijden in een Polestar?
Mag je sleutelen met SNA gereedschap?
Mag je nog een Northface jas aan?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5504
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Je mag alles, maar iets meer nadenken bij wat je koopt helpt.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑ma 29 november 2021, 14:17Als ik alles met Made In PRC wil vermijden dan houd ik dat misschien een jaartje vol. Daarna is mijn financiele status vergelijkbaar met die van een Chinees die in een stoffige fabriek staat te sloven voor een hongerloontje.Het Klein Orkest schreef:Alleen als je geld hebt is de vrijheid niet duur.
En het is heel moeilijk. Veel dure westerse merken hebben hun productie in China.
Dat is niet altijd duidelijk omdat een Made In PRC label natuurlijk niet erg meewerkt aan de status vh merk.
Mag je wel rijden in een Polestar?
Mag je sleutelen met SNA gereedschap?
Mag je nog een Northface jas aan?
koop bv een tweedehands HOPE naaf en reviseer die i.p.v een "wegwerp naaf" uit PRC
"vroeguh" waren veel spullen ook duur, daarom was je er zuinig op en liet je het repareren als het kapot was. Tegenwoordig is bij bijna alles weg gooien en nieuw kopen "voordeliger" (vooral voor je portemonnee op korte termijn).
Ik heb zelfs ooit 15 jaar gedaan met een paar Bridgedale sokken van toendertijd 30 florijnen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime